Blir lurad av Mediamarkt.

Permalänk

Blir lurad av Mediamarkt.

Jag skriver detta den 7:e Januari 2016.
Min dator har varit trasig sedan den 30:e Juli 2015.
Problemet med datorn har vi aldrig riktigt förstått, och tydligen inte de som reparerar heller. För ett par dagar sedan fick jag tillbaks min dator efter den 3:e reparationen hos mediamarkt och denna gång var det bättre, den lyckades fungera i TRE hela dagar innan problemet återkom och datorn behövdes lämnas in igen. Idag, den 7:e Januari
lämnar jag in datorn för 4:e gången. Varenda gång vi får tillbaks datorn så säger dem att datorn borde fungera och att det inte längre är något fel med datorn, dem säger att de inte kan hitta något fel på datorn.
Det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom att samma problem återkommer varenda gång, det verkar som att dem lyckas "dämpa" problemet ett litet tag ( 1-3 dagar ) innan problemet återkommer.

Jag kan inte så mycket om Reklamation vilket är varför jag skriver här, för att få hjälp, men från vad jag vet så har man 3 år på sig att lämna in en trasig vara, och går den inte att reparera så ska man få en likvärdig produkt.

Första gången vi lämnade in datorn hade vi 6 månader kvar, och nu har mediamarkt dragit ut det så långt att det bara är 1 månad kvar, vi har pratat med dem på medimarkt extremt mycket men vi lyckas ju inte få något vettigt svar från dem, de fortsätter med att säga att det inte finns något fel på datorn och att de måste försöka reparera "igen".

Man skulle ju tro att efter 4 reparationer som inte kommer någon vart så ger man upp, men dem envisa jävlarna på Mediamarkt ger sig inte och det ser inte ljust ut för mig och min dator.

Skulle behöva lite hjälp av er här på sweclockers för att "sätta dit" mediamarkt skitarna. ^^

Uppskattar all sorts respons!

Permalänk
Medlem

@SercBoiii:
Så vad är det för fel på den?

Permalänk
Medlem

@SercBoiii:

kan va värt att skriva vad det är för fel på datorn

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

vilken extremt intetsägande trådstart.

Permalänk
Medlem

Köpet bör ju gå tillbaka eller så bör du få en ny dator.
Det verkar vara klåpare både i kundtjänsten och dom som "reparerar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om det nu är nåt fel på den och inte användaren som använder den .. vilket händer butiker ganska regelbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

@SercBoiii:
Så vad är det för fel på den?

Gissningsvis detta:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1394591-fel-vid-windows...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Gissningsvis detta:
#15750237

Ok

Kan ju vara värt att dra en CHKDSK /r i CMD brukar fixa windows update problem

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Om Mediamarkt inte kan avhjälpa felet efter tre försök så är det fullt rimligt att du får en annan produkt i ersättning, eller pengarna tillbaka. Kontakta konsumentverket på Hallåkonsument så kan de ge mer exakt information om vad lagen säger och vad du kan säga till Mediamarkt.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att filma felet? På så sätt får du bevis på att det är fel och varken Mediamarkt eller deras reparatör kan hävda att de inte har kunnat hitta något fel. Så gjorde jag när en dator strulade, så mejlade jag tillverkaren. Gjorde likadant efter varje reparationsförsök och efter ett par tre gånger köpte de tillbaka datorn.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Problemet med datorn är att den stängs av bara sådär, och när jag försöker öppna datorn stängs den bara av direkt, står mer om detta i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter 3 försök att reparera har man som köpare rätt att häva köpet. Det borde MediaMarkt oxå veta. Men de kör ju iofs med fulingar som att man ska få tillgodokvitto i butik vid reklamation (det behöver man som köpare ALDRIG godta, oavsett vad de säger). Du har rätt att få pengar i näven och kan då handla någon annan stans. Problemet då blir att de kan dra en en summa som representerar den faktiska nyttan du haft av datorn..

Läs på lite konsumentköplagen och berätta för dem vad det står. Min erfarenhet är att knappt säljarna vet om vad som gäller utan hänvisar till att "så brukar vi göra". Det duger givetvis inte..
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SercBoiii:

Problemet med datorn är att den stängs av bara sådär, och när jag försöker öppna datorn stängs den bara av direkt, står mer om detta i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat råden du fick i den tråden?
Ser dom inte fel på hårdvaran så förstår jag dom

Permalänk
Medlem

Länk till konsumentköpslagen: https://lagen.nu/1990:932

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Har du provat råden du fick i den tråden?
Ser dom inte fel på hårdvaran så förstår jag dom

Håller med

Låter mer som du har något problem med windows

testa dra en CHKDSK /r i cmd starta om datorn låt den stå å arbeta avbryt inte.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StrandSnygg:

Efter 3 försök att reparera har man som köpare rätt att häva köpet. Det borde MediaMarkt oxå veta. Men de kör ju iofs med fulingar som att man ska få tillgodokvitto i butik vid reklamation (det behöver man som köpare ALDRIG godta, oavsett vad de säger). Du har rätt att få pengar i näven och kan då handla någon annan stans. Problemet då blir att de kan dra en en summa som representerar den faktiska nyttan du haft av datorn..

Läs på lite konsumentköplagen och berätta för dem vad det står. Min erfarenhet är att knappt säljarna vet om vad som gäller utan hänvisar till att "så brukar vi göra". Det duger givetvis inte..
Lycka till!

Fast det förutsätter att det har varit fel på produkten. I detta fall så låter det ju som mjukvarufel vilket normalt inte omfattas av garanti/reklamationsrätt.

Permalänk

Tror det var vid den andra reparationen som de sa att det var ett mjukvarufel och att de hade fixat det, bara 1 dag senare var samma problem tillbaks (datorn krashade bara om och om igen)och vi lämnade in för den 3:e gången

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SercBoiii:

Tror det var vid den andra reparationen som de sa att det var ett mjukvarufel och att de hade fixat det, bara 1 dag senare var samma problem tillbaks (datorn krashade bara om och om igen)och vi lämnade in för den 3:e gången

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat råden i första tråden du skapade? jag börjar tro att du är handlingsförlamad

Permalänk
Medlem

Märklig tråd, ännu märkligare att du skriver i den andra tråden att du ska återkomma när du testat de tips du fick, vilket du inte gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fast det förutsätter att det har varit fel på produkten. I detta fall så låter det ju som mjukvarufel vilket normalt inte omfattas av garanti/reklamationsrätt.

I Konsumentköplag (1990:932) finns inget undantag vad avser programvara. Under förutsättning att du har köpt dator och programvara från samma leverantör ansvarar säljaren för dator och programvara under de tre år du har reklamationsrätt. Lagen är tvingande, således kan inte leverantören avtala om sämre villkor för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 991tts:

I Konsumentköplag (1990:932) finns inget undantag vad avser programvara. Under förutsättning att du har köpt dator och programvara från samma leverantör ansvarar säljaren för dator och programvara under de tre år du har reklamationsrätt. Lagen är tvingande, således kan inte leverantören avtala om sämre villkor för konsumenten.

Felet ska vara från försäljning alltså dag 1. en tomte som inte ens provar att installera om förstår jag att dom inte är så imponerade över

Permalänk
Medlem

Om du reklamerat samma fel tre gånger ska du kräva omleverans eller att köpet hävs och du då ska ha tillbaka erlagd köpeskilling. Detta är en praxis som ARN tillämpar och vanligtvis följs den av företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 991tts:

Om du reklamerat samma fel tre gånger ska du kräva omleverans eller att köpet hävs och du då ska ha tillbaka erlagd köpeskilling. Detta är en praxis som ARN tillämpar och vanligtvis följs den av företagen.

Det måste fortfarande vara ett fel på varan du reklamerar
konsument har reklamationsrätt i tre år, 23§. Det bara är fel som fanns vid avlämnandet av varan som kan omfattas av en reklamation 20§ - dock omfattas även fel som funnits vid avlämnandet, men som visat sig först efter. Om ett sådant fel uppvisar sig inom 6 månader efter avlämnandet eller inom eventuell garantitid finns det inget krav att köparen ska bevisa att felet fanns redan vid avhjälpandet (det presumeras att felet fanns där redan vid avlämnandet) 20a-21§§. Efter dessa sex månader utlöpt eller garantitiden är över är det istället köparen som har att bevisa att felet fanns där redan vid köpet. - See more at: http://lawline.se/answers/mjukvarufel-och-reklamation#sthash....

Permalänk

@Kunzite:
Är det ett mjukvarufel som inte kan åtgärdas pga fel på hårdvaran så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrandSnygg:

@Kunzite:
Är det ett mjukvarufel som inte kan åtgärdas pga fel på hårdvaran så.

Vore ju nåt han skulle märka om han tog sig tiden att installera om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Vore ju nåt han skulle märka om han tog sig tiden att installera om

Eller bara stänga av windows updatesen

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Eller bara stänga av windows updatesen

eller hur stå och reklamera en dator som mer eller mindre skrotas bara för man inte får tummen ur röven.

Permalänk
Skrivet av Mobado:

Vore ju nåt han skulle märka om han tog sig tiden att installera om

så sant så sant.