Permalänk
Medlem

GTX 970 till 3440x1440

Hallå där. Jag sitter just nu på en 3440x1440 skräm och har ett radeon 280x kort i dator, det hänger inte med riktigt. jag kan spela POE / Diablo 3 på högsta utan bekymmer men tex startar man nå tyngre spel måste man dra ner rejält på grafiken för att driva runt det.
och då jag har köpt en nvidia shield TV precis, så vill jag ha ett geforce kort.

Skulle ett 970 funka att driva runt tex, gta 5 osv i bra detalj i 3440 x 1440. eller måste jag ha något värre?

Permalänk
Medlem

Hej nej jag skulle vänta, alternativt köpa nåt med mer vram, inget bra kort för så hög upplösning. Jag har två själv och kör 2560 x 1440.

Skrivet av Malmbrg:

Hallå där. Jag sitter just nu på en 3440x1440 skräm och har ett radeon 280x kort i dator, det hänger inte med riktigt. jag kan spela POE / Diablo 3 på högsta utan bekymmer men tex startar man nå tyngre spel måste man dra ner rejält på grafiken för att driva runt det.
och då jag har köpt en nvidia shield TV precis, så vill jag ha ett geforce kort.

Skulle ett 970 funka att driva runt tex, gta 5 osv i bra detalj i 3440 x 1440. eller måste jag ha något värre?

skrivfel
Permalänk

Tror du kommer behöva något värre eftersom det där är väldigt många pixlar. 970 orkar inte driva det samt att det har för lite Vram. Men visst ett 970 skulle väl prestera bättre än ditt 280X. Men tror knappast att det orkar driva en sån skärm. Tror det krävs ett 980ti för den upplösningen. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golany:

Hej nej jag skulle vänta, alternativt köpa nåt med mer vram, inget bra kort för så hög upplösning. Jag har två själv och kör 2160 x 1440.

Okej får fundera lite. kanske gör mig av med skärmen istället.

Skrivet av warmerspy:

Tror du kommer behöva något värre eftersom det där är väldigt många pixlar. 970 orkar inte driva det samt att det har för lite Vram. Men visst ett 970 skulle väl prestera bättre än ditt 280X. Men tror knappast att det orkar driva en sån skärm. Tror det krävs ett 980ti för den upplösningen. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Då vart det helt plötsligt jätte dyrt, då är det billigare å sälja skärmen å skaffa en men lägre upplösning
fast iofs, det den ska användas mest till är ju gamestream, till min tv å den är ju 1080p.

Permalänk
Medlem

Jag lirar på 2560x1440p, jag får cirka 90 fps med ett EVGA GTX 980 i de AAA-titlar jag provat, däribland GTA 5.
Tvivlar på att ett 970 skulle räcka för ännu fler pixlar än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tror du kommer behöva något värre eftersom det där är väldigt många pixlar. 970 orkar inte driva det samt att det har för lite Vram. Men visst ett 970 skulle väl prestera bättre än ditt 280X. Men tror knappast att det orkar driva en sån skärm. Tror det krävs ett 980ti för den upplösningen. Om jag har fel får någon gärna rätta mig.

Mycket gissningar här.. Låt TS avgöra själv.
http://www.sweclockers.com/test/20391-evga-geforce-gtx-970-ss...
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-GTX-...

Skrivet av Golany:

Hej nej jag skulle vänta, alternativt köpa nåt med mer vram, inget bra kort för så hög upplösning. Jag har två själv och kör 2160 x 1440.

Intresant. Jag länkade lite tester från PCper. De tyder på att Battlefield 4 (vilket är ett relativt tungt spel) inte går över 3.2GB i 4K med scale på 110%. Visst det är inte spelbart men inte är det VRAM som sätter stop.

Min personliga åsikt är dock den samma som de andra här i tråden och den är att ett 970 är aningen långsamt. Iaf om man vill uppnå 100FPS eller mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

970 hade funkar bra i 1080p, men med din upplösning blir det nog lite för trögt tyvärr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Till skillnad från tidigare svar säger jag, det beror på om du vill köra max inställningar.
Mitt 980 orkade inte max på GTA5 i 2560x1440, men jag har svårt att tro att du inte kan spela 3440x1440 med ett 970 så länge du är villig att sänka övrigt i de krävande titlarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Njaä, inte ett ensamt. Kör två 970's till 3440x1440 och vill nog säga att det blir lite tungdrivet. Visserligen går det ju givetvis sänka settings och acceptera nån dip i tunga scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmbrg:

Hallå där. Jag sitter just nu på en 3440x1440 skräm och har ett radeon 280x kort i dator, det hänger inte med riktigt. jag kan spela POE / Diablo 3 på högsta utan bekymmer men tex startar man nå tyngre spel måste man dra ner rejält på grafiken för att driva runt det.
och då jag har köpt en nvidia shield TV precis, så vill jag ha ett geforce kort.

Skulle ett 970 funka att driva runt tex, gta 5 osv i bra detalj i 3440 x 1440. eller måste jag ha något värre?

GTA 5 fungerar nog men det är och andra sidan dåligt optimerat överhuvudtaget, Spelar du WoT så kommer det att fungera utan några som helst problem i den upplösningen på högsta.

Permalänk
Medlem

@Malmbrg:

Vad du menar med "driva" det går ju definiera. 60+ fps ?

980 kanske
980 TI självklart

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

GTA 5 fungerar nog men det är och andra sidan dåligt optimerat överhuvudtaget, Spelar du WoT så kommer det att fungera utan några som helst problem i den upplösningen på högsta.

Tycker inte att GTA 5 är så dåligt optimerat?? Det är ju jäkligt bra faktiskt för att vara ett konsolspel vid sidan om!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

jag brukar stänga av kantutjämningen.. kör med ett 970 @ 1440p

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Finns ju dock nyare spel än BF4 som släpptes 2013. Mer vram kommer behövas i framtiden och när jag skrev nåt kort med mer vram syftade jag ju givetvis på 980ti osv då 970 vad jag vet bara finns med 4gb vram.
Inom några månader kommer vi ju förhoppningsvis få se nya pascal så att köpa ett 970 i dagsläget känns lite bortkastat för ts skärm.

Skrivet av simon253:

Mycket gissningar här.. Låt TS avgöra själv.
http://www.sweclockers.com/test/20391-evga-geforce-gtx-970-ss...
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-GTX-...

Intresant. Jag länkade lite tester från PCper. De tyder på att Battlefield 4 (vilket är ett relativt tungt spel) inte går över 3.2GB i 4K med scale på 110%. Visst det är inte spelbart men inte är det VRAM som sätter stop.

Min personliga åsikt är dock den samma som de andra här i tråden och den är att ett 970 är aningen långsamt. Iaf om man vill uppnå 100FPS eller mer.

Permalänk
Medlem

VRAM är inte anledningen att jag inte skulle välja 970 för 4K, utan helt enkelt är det så att 4K kräver extremt mycket prestanda, inte bara minne. Även om 970 är betydligt bättre än 280X så känns det inte som en bra satsning enligt mig, även om det inte är 4K man strävar efter. Med korten idag så finns det bara Fury X och 980Ti som jag tycker skulle vara någon idé att köra på om man ska ha 4K, men inte ens då får du stabila 60fps. Bästa är nog att vänta in nästa generation som antagligen kommer klara 4K utan så stora framedrops

Permalänk
Medlem

Är det inte så att kantutjämning inte behövs i 4K och att spelet då blir mer lättdrivet?

Permalänk
Medlem

@Yaroze: Det är väl lite upp till var och en och på 1440-höjd i t.ex. 34'' curved eller liknande lite större skärmar så kommer många tycka olika. På mina lite mindre 27'' 2560x1440 är pixeldensiteten såpass hög att MSAA inte gör särskilt stor skillnad på utseendet före man tar i rätt rejält med typ 8X, så på dem brukar jag offra det för prestanda om det behövs. På min 32:a är det lite annorlunda, så det är någon sorts mellanvatten där man nog får bestämma själv vad man tycker är ok och inte.

Är det 16:9 4K i typ en 27:a så lutar nog flera åt att stänga av det, då börjar pixlarna bli väldigt små.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!