Min nya lägenhet, rundtur! (litet datorintresse...)

Permalänk
Medlem

Min nya lägenhet, rundtur! (litet datorintresse...)

kom på att det var längesen jag la upp ett galleri, nu har jag ju flyttat, så jag tar och knäpper lite kort i befintligt skick!

korten ligger i den ordning som jag fotat, från ytterdörr till kontor.
enkla kommentarer, orkar inte rabbla alla specs

(är totalt novice på foto, så ställde kameran på auto, därav tokiga färger och ljus)

Kommentera gärna för frågor!

Besök galleriet här

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

"litet" 5/5

Får väll kasta in ett tips om Synergy, verkar som du kanske skulle kunna ha användning av det.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Sängen i köket..
Rätt cool om än väldigt stökig setup, men jag skulle aldrig kunna leva så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

"litet" 5/5

Får väll kasta in ett tips om Synergy, verkar som du kanske skulle kunna ha användning av det.

Kört det förr, men då maskinerna inte ligger på samma nätverk och är ergonomiskt lite fel så funkar det inte längre, har schysta hjul på stolen så glider runt finfint, är även vänsterhänt så slutar med att man sitter där med en mus i varje hand ändå haha

Skrivet av feliQ:

Sängen i köket..
Rätt cool om än väldigt stökig setup, men jag skulle aldrig kunna leva så där.

många som påpekar detta, det är perfekt ur flow perspektiv, har tvättstugan precis brevid. så Gå upp, byta om, gå förbi kylen ta något o äta fort, sen direkt ut till jobbet, omvänt när man ska lägga sig.
även det ända stället det är tyst.

Jo det är mayhem med kablar o skit, strukturerar om hela tiden, så orkar inte dra allt snyggt, samt har för få matchande skärmar för att få en nice vägg av skärmar!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Kört det förr, men då maskinerna inte ligger på samma nätverk och är ergonomiskt lite fel så funkar det inte längre, har schysta hjul på stolen så glider runt finfint, är även vänsterhänt så slutar med att man sitter där med en mus i varje hand ändå haha

Ajfan, vad gav du för SANen? är "lite" sugen på att köpa ett. Blir dock ingen billig historia om du ska ha fiber till servrar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ajfan, vad gav du för SANen? är "lite" sugen på att köpa ett. Blir dock ingen billig historia om du ska ha fiber till servrar.

Totalt har jag väl lagt lite över 30tusen om inte mer, disklådorna med diskar är inte så super dyra på Ebay.

Filer huvuderna är dom dyra, de kan hittar på ebay för upp mot 60tusen styck, det är licenserna som kostar.

Licenser får inte heller flyttas mellan ägare (enligt netapp), och mjukvaran för omstallation går knappt att få tag på

jag har inte ström nog att driva allt samtidigt just nu, så säljer gärna av halva kitet, dvs en filer och några disklådor, dra ett PM isåfall
Har nog alla licenser, samt en dump på alla dataontap installationsfiler som finns samt guider hur man installerar om dom

(har backvis med fiberkablage, massa HBA kort, även koppar SFP kablage för länkar)
I förrådet står det även 3st MSA1000 med 12x73GB i varje, tunga o jävliga. men funkar i labb perspektiv, kan kasta dom på dig om du tar emot (3mans lyft) haha

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

@TimmyQ: Finns det ens någon nytta med alla dessa maskiner eller är det bara lek alltihop?

Permalänk
Medlem

@TimmyQ
Underbart men hur varmt har du de?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@TimmyQ: Finns det ens någon nytta med alla dessa maskiner eller är det bara lek alltihop?

Retro burkarna är bara lek, även om det jag pillar med är typ Dos nätverkande med netware servers, så är det kanske inte så up-to date...

det är mitt Hemmakontor, har det som labb för att enkelt kunna slänga upp en testmiljö kring nätverkande/sysadmin prylar. typ 80% av tiden står det mesta avstängt. men det är gött att kunna med enkelhet sparka igång 100VM´s och labba med något oskyrt utan att behöva oroa sig för att det skall vara möjligt

Skrivet av bärplockaren:

@TimmyQ
Underbart men hur varmt har du de?

normalt så drar rummet bara runt 300watt 24/7, när jag sparkar igång allt fullt så ligger det på runt 6KW, så det blir varmt. Racket står dock på tvären, så jag ställer upp ytterdörren så det suger kallluft, samt har ett fönster bakom racket där värmen brukar sippra ut, får ibland skärma av med lite kartong för att leda ut de bättre.

Flyttade in i augusti, och då var det rätt jävla varmt sommartid, men det är ju mest på vinterhalvåret det är mysigt o sitta o nörda

Håller dock på nu att förminska lite, behöver migrera ifrån mitt netapp san och bara köra på HP disklådan, då det är iops och utrymme nog, såsom för 15min sen haverera en FC switch eller något för mig då jag tappa en disklåda mitt i drift, så ett 40tal VM är fett korrupta..... kul natt framöver

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Klart intressant att se datorsamlingen, men hade jag varit dig hade jag nog faktiskt sett mig om efter en liten lokal att hyra åt sådant. Har själv ett datorintresse som resulterat i att jag under några år hyrt en källarlokal dedikerat åt film-, foto- och serverutrustning.

För egen del hade det verkligen inte fungerat att sova i köket, möjligtvis första åren efter att man skaffat egen lägenhet när allt mest handlade om att game:a efter jobb och konsumera alkohol under helgerna men numera hade det varit alldeles för dysfunktionellt. Hur övertalar man sambon att det minsann är underbart att slagga i köket istället för sovrummet, eller förklarar för fikabesöken att hörselkåpor är att föredra vid matrumsbordet eftersom det är livsviktigt att ha en SAN och en bunke rackservrar som snurrar i rummet bredvid?

Nej, jag vill inte att det skall låta som att jag bashar, men om du tjänar pengar på att arbeta med datorer så lägg en del av de pengarna på ett dedikerat datorutrymme och skaffa dig en skön lya att bo och leva i! Alternativt ett hus, så du kanske kan dedikera en källarvåning till det hela, eller något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Retro burkarna är bara lek, även om det jag pillar med är typ Dos nätverkande med netware servers, så är det kanske inte så up-to date...

det är mitt Hemmakontor, har det som labb för att enkelt kunna slänga upp en testmiljö kring nätverkande/sysadmin prylar. typ 80% av tiden står det mesta avstängt. men det är gött att kunna med enkelhet sparka igång 100VM´s och labba med något oskyrt utan att behöva oroa sig för att det skall vara möjligt

normalt så drar rummet bara runt 300watt 24/7, när jag sparkar igång allt fullt så ligger det på runt 6KW, så det blir varmt. Racket står dock på tvären, så jag ställer upp ytterdörren så det suger kallluft, samt har ett fönster bakom racket där värmen brukar sippra ut, får ibland skärma av med lite kartong för att leda ut de bättre.

Flyttade in i augusti, och då var det rätt jävla varmt sommartid, men det är ju mest på vinterhalvåret det är mysigt o sitta o nörda

Håller dock på nu att förminska lite, behöver migrera ifrån mitt netapp san och bara köra på HP disklådan, då det är iops och utrymme nog, såsom för 15min sen haverera en FC switch eller något för mig då jag tappa en disklåda mitt i drift, så ett 40tal VM är fett korrupta..... kul natt framöver

Får man gissa att elen ingår i hyran?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Klart intressant att se datorsamlingen, men hade jag varit dig hade jag nog faktiskt sett mig om efter en liten lokal att hyra åt sådant. Har själv ett datorintresse som resulterat i att jag under några år hyrt en källarlokal dedikerat åt film-, foto- och serverutrustning.

För egen del hade det verkligen inte fungerat att sova i köket, möjligtvis första åren efter att man skaffat egen lägenhet när allt mest handlade om att game:a efter jobb och konsumera alkohol under helgerna men numera hade det varit alldeles för dysfunktionellt. Hur övertalar man sambon att det minsann är underbart att slagga i köket istället för sovrummet, eller förklarar för fikabesöken att hörselkåpor är att föredra vid matrumsbordet eftersom det är livsviktigt att ha en SAN och en bunke rackservrar som snurrar i rummet bredvid?

Nej, jag vill inte att det skall låta som att jag bashar, men om du tjänar pengar på att arbeta med datorer så lägg en del av de pengarna på ett dedikerat datorutrymme och skaffa dig en skön lya att bo och leva i! Alternativt ett hus, så du kanske kan dedikera en källarvåning till det hela, eller något sådant

Tjena, du har rät i allt du säger=) Jag har totalt tre företag, och 4 lokaler totalt, för olika ändamål, dock endast lagerlokaler. orkar inte trixa fram en 5e som kontor/labb så kör det hemifrån, nära till jobbet o allt!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Får man gissa att elen ingår i hyran?!

Givetvis, och 70% av hårdvaran är ärvegods via jobb, hade ju gått att göra smartare om man planerat från början=) nu har det byggts lager på lager

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Givetvis, och 70% av hårdvaran är ärvegods via jobb, hade ju gått att göra smartare om man planerat från början=) nu har det byggts lager på lager

Inga kommentarer på elförbrukningen från hyresvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Inga kommentarer på elförbrukningen från hyresvärd?

nix, det står ju inte igång hela tiden, är ju precis som om någon i min lägenhetslänga skulle ha igång ugnen för ett storkok och köra tvättmaskin samtidigt, är lite över 40 lägenheter här så det smälter nog in

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Fick lite "horder-vibbar".
Jävlans va datorer och grejor!

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du bor i en ganska liten lägenhet av bilder att döma. Men väljer att boka upp ett helt rum åt utrustningen för att sedan sova i köket? Och du har dessutom 3 företag och antar därmed att du har lite inkomst på dom.

Vore det inte värt att investera i ett större boende?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag tolkar det som att du bor i en ganska liten lägenhet av bilder att döma. Men väljer att boka upp ett helt rum åt utrustningen för att sedan sova i köket? Och du har dessutom 3 företag och antar därmed att du har lite inkomst på dom.

Vore det inte värt att investera i ett större boende?

Det är inte inkomsterna som gör dig rik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag tolkar det som att du bor i en ganska liten lägenhet av bilder att döma. Men väljer att boka upp ett helt rum åt utrustningen för att sedan sova i köket? Och du har dessutom 3 företag och antar därmed att du har lite inkomst på dom.

Vore det inte värt att investera i ett större boende?

lägenhet är ju sååå enkelt att få tag på=) hade inte tvekat en 3a eller 4a, enda kravet är bottenvåning, bilväg till ytterplats, fri el och fiber=)

jorå jobbet går bra, men skillnad på privatekonomi och företagets!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Det känns så skönt, att man inte är ensam

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]