Panasonic lanserar spelare för UHD Blu-Ray

Permalänk
Melding Plague

Panasonic lanserar spelare för UHD Blu-Ray

Japanska Panasonic var tidigt ute med utrustning för Blu-ray, och tänker inte vara sämre den här gången. Under CES 2016 lanseras DMP-UB900, företagets första spelare för 4K Ultra HD Blu-ray.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

80-talsvibbar på den... high-tech då, rätt ful idag måste jag säga.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

80-talsvibbar på den... high-tech då, rätt ful idag måste jag säga.

Yepp. Lite anonymt svart blankt.
Hade kanske varit ett smartare marknadsföringsdrag att släppa den första HUD-blurayspelaren med lite annat tema.
Exempelvis något mer i stil med det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut projektorn och hela film biblioteket

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Dags att byta ut projektorn och hela film biblioteket

Sitter lite grann i samma sits men nyfiken som jag är - vad ska du byta ut din proj till istället (4K TV, 4K Proj)?

4K proj är ju än så länge SVINDYRT! Den enda riktigt certifierade "UHD" projen börjar på 50k liksom.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=91#rparams=m=s253882775

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

80-talsvibbar på den... high-tech då, rätt ful idag måste jag säga.

Tycker den ser ut som dom flesta media produkter

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Äntligen börjar 4K standardiseras så att material kan börja komma som är 4K upplöst. 1080p är långt gånget.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

Är mycket bättre kvalité på en vanlig Blu Ray än t.ex Netflix.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

När det finns nån streamingtjänst som lyckas komma upp i blu-ray kvalité kan jag tänka mig att gå över helt.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Sitter lite grann i samma sits men nyfiken som jag är - vad ska du byta ut din proj till istället (4K TV, 4K Proj)?

4K proj är ju än så länge SVINDYRT! Den enda riktigt certifierade "UHD" projen börjar på 50k liksom.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=91#rparams=m=s253882775
[/quote]

Nä det blir inget byte, är ju som sagt lite för dyrt i nu. Men bra sugen är man

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

Hehe. Blueray är inte analogt ;). Det är ettor och nollor på skivorna också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är mycket bättre kvalité på en vanlig Blu Ray än t.ex Netflix.

Det är till och med så att vanlig blu-ray ser bättre ut än netflix ultra hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Äntligen börjar 4K standardiseras så att material kan börja komma som är 4K upplöst. 1080p är långt gånget.

Verkligen! Hoppas på 8K så snart som möjligt! Blu-Ray 1080p går knappt att se på, och 4K börjar redan kännas suddigt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

Vissa föredrar minimal kompression på ljud och bild. Har man inte lina för att tanka/streama 30-50gb (1080p), vilket säkert 90% inte har, så kommer disc alltid att vara överlägset. Än mer så med de ännu större 4k-filerna. Men sitt du med din piratade "BD-rip" på 5gb och tro att du får samma upplevelse, det kanske du även får genom dina sketna laptophögtalare och 720p-skärm.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Vissa föredrar minimal kompression på ljud och bild. Har man inte lina för att tanka/streama 30-50gb (1080p), vilket säkert 90% inte har, så kommer disc alltid att vara överlägset. Än mer så med de ännu större 4k-filerna. Men sitt du med din piratade "BD-rip" på 5gb och tro att du får samma upplevelse, det kanske du även får genom dina sketna laptophögtalare och 720p-skärm.

Nejdå lite standard hade man väl i allafall, en "BR-rip" skulle ligga mellan 20-60 GB annars fick det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

När blev Blu-Ray analogt?

Permalänk
Medlem

Vad ska man med den där till, då bra mycket bättre med usb minne. Lite dyrare än en skiva men, ska du hyra / köpa film så slipper du den där investeringen på flera tusen som ändå bara håller i ~3-4 år samt hyr du så skulle du lika gärna kunna ta med dig en usb till butiken så får de ladda det men materialet eller något dylikt...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vad ska man med den där till, då bra mycket bättre med usb minne. Lite dyrare än en skiva men, ska du hyra / köpa film så slipper du den där investeringen på flera tusen som ändå bara håller i ~3-4 år samt hyr du så skulle du lika gärna kunna ta med dig en usb till butiken så får de ladda det men materialet eller något dylikt...

Fungerar ju inte.... hur ska företag som http://www.dvdrewinder.com/ kunna överleva då?
Eller kanske de kan ordna en USBrewinder

Skämt å sido... Visst är det trevligt att 4K börjar röra sig till hemmen... men ärligt. 50k för TVn, X antal tusen kronor på denna spelare och X antal tusen för ljudanläggningen... och här sitter folk och kaxar sig med att döma ut 1080p. Tror ärligt inte ni ser skillnaden i 9/10 filmer så länge som källan är vad den är och båda är BR och bra kodat och färgåtergivningen är bra.

Mitt förslag: Gå på en biograf och köp 2 biljetter samt stora popcorn lådor med alla tillbehör istället, det är billigare.
2 biljetter + tillbehör för säg 200kr per pers (överdrivet), det är ändå långt över 100 biobesök för billigare peng än bara den där OLED 4K TV kostar som faktiskt kan visa bra färgrymd.

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fungerar ju inte.... hur ska företag som http://www.dvdrewinder.com/ kunna överleva då?
Eller kanske de kan ordna en USBrewinder

Skämt å sido... Visst är det trevligt att 4K börjar röra sig till hemmen... men ärligt. 50k för TVn, X antal tusen kronor på denna spelare och X antal tusen för ljudanläggningen... och här sitter folk och kaxar sig med att döma ut 1080p. Tror ärligt inte ni ser skillnaden i 9/10 filmer så länge som källan är vad den är och båda är BR och bra kodat och färgåtergivningen är bra.

Mitt förslag: Gå på en biograf och köp 2 biljetter samt stora popcorn lådor med alla tillbehör istället, det är billigare.
2 biljetter + tillbehör för säg 200kr per pers (överdrivet), det är ändå långt över 100 biobesök för billigare peng än bara den där OLED 4K TV kostar som faktiskt kan visa bra färgrymd.

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

Till att börja med har svenska biografer fullkomligt värdelöst ljud. Investera en mindre summa, kanske 10k, i hemmabio och du får en överlägsen upplevelse hemma. Vidare bjuder biograferna på oskarp och kontrastfattig bild där 3D dessutom förstör än mer genom att underexponera hela bilden. Så nej, bio är inte bättre än hemma.

Ser du sedan inte skillnad på dvd, blu-ray 1080p och 4k så är ett par starka glasögon på sin plats. Lika dumt uttalande som att påstå att ögat inte kan se skillnad på 30 och 60fps.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fungerar ju inte.... hur ska företag som http://www.dvdrewinder.com/ kunna överleva då?
Eller kanske de kan ordna en USBrewinder

Skämt å sido... Visst är det trevligt att 4K börjar röra sig till hemmen... men ärligt. 50k för TVn, X antal tusen kronor på denna spelare och X antal tusen för ljudanläggningen... och här sitter folk och kaxar sig med att döma ut 1080p. Tror ärligt inte ni ser skillnaden i 9/10 filmer så länge som källan är vad den är och båda är BR och bra kodat och färgåtergivningen är bra.

Mitt förslag: Gå på en biograf och köp 2 biljetter samt stora popcorn lådor med alla tillbehör istället, det är billigare.
2 biljetter + tillbehör för säg 200kr per pers (överdrivet), det är ändå långt över 100 biobesök för billigare peng än bara den där OLED 4K TV kostar som faktiskt kan visa bra färgrymd.

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

Finns dock en sjukt stor nackdel med bio. Annat folk, som tuggar popcorn med öppen mun, fjortisar som stinker parfym och skriker i högan sky så fort något händer på filmen. Folk som inte har vett nog att stänga av mobilen. Folk som skrattar högljutt på helt fel ställen. Ja listan kan göras lång på saker och anledningar till varför bio inte är optimalt för en trevlig filmkväll.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fungerar ju inte.... hur ska företag som http://www.dvdrewinder.com/ kunna överleva då?
Eller kanske de kan ordna en USBrewinder

Skämt å sido... Visst är det trevligt att 4K börjar röra sig till hemmen... men ärligt. 50k för TVn, X antal tusen kronor på denna spelare och X antal tusen för ljudanläggningen... och här sitter folk och kaxar sig med att döma ut 1080p. Tror ärligt inte ni ser skillnaden i 9/10 filmer så länge som källan är vad den är och båda är BR och bra kodat och färgåtergivningen är bra.

Mitt förslag: Gå på en biograf och köp 2 biljetter samt stora popcorn lådor med alla tillbehör istället, det är billigare.
2 biljetter + tillbehör för säg 200kr per pers (överdrivet), det är ändå långt över 100 biobesök för billigare peng än bara den där OLED 4K TV kostar som faktiskt kan visa bra färgrymd.

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

lol

Givetvis är det bra att mer rör sig mot 4k.
Vet inte om jag missförstår men, om källan till tv'n är 4k till en tv som visar 4k, då är det stor skillnad. Men då utbudet fortfarande ser klent ut och priset är så högt så är det inte heller värt det för mig, väntar hellre tills det går ned till lite rimligare prisnivåer.

Bio däremot... meh, för mycket folk som låter runt omkring en och på långfilmer så är det ju fan drygt som fan när man blir pinknödig och det är en timme kvar på filmen

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är till och med så att vanlig blu-ray ser bättre ut än netflix ultra hd.

Det är väl i prinip att allt är uppskalat, finns väl någon enstaka serie eller film som kör äkta 4K?
Sen är det ju lite häftigt och lite nostalgikänsla att ha en stor fysisk samling filmer.
På samma sätt som att jag mestadels iofs lyssnar på musik digitalt, men fortfarande har och köper skivor för att det känns bra att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Det är väl i prinip att allt är uppskalat, finns väl någon enstaka serie eller film som kör äkta 4K?
Sen är det ju lite häftigt och lite nostalgikänsla att ha en stor fysisk samling filmer.
På samma sätt som att jag mestadels iofs lyssnar på musik digitalt, men fortfarande har och köper skivor för att det känns bra att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att alla av netflix egna serier är filmade i 4k men problemet ligger i kvaliten på streamen.

Helt klart häftigare att ha filmerna i den fysiska samlingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag tror att alla av netflix egna serier är filmade i 4k men problemet ligger i kvaliten på streamen.

Helt klart häftigare att ha filmerna i den fysiska samlingen

Men exakt. Speciellt skivor som kommer i digipacks brukar se riktigt fint ut i hyllan. Har ett antal olika serier som jag försöker komplettera till fullo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Nä det blir inget byte, är ju som sagt lite för dyrt i nu. Men bra sugen är man

Så är det ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Dags att byta ut projektorn och hela film biblioteket

Igen. Undra hur många ggr det är menat man ska köpa om en film under en livstid

Permalänk
Medlem

Den kommer ju inte vara gratis direkt. Den dom lanserade i Japan kostar 20k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Den såg ju så där ut i designen. Skall bli intressant med 4K. Är själv inne på att införskaffa 4K-tv och 4K Blu-ray.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Till att börja med har svenska biografer fullkomligt värdelöst ljud. Investera en mindre summa, kanske 10k, i hemmabio och du får en överlägsen upplevelse hemma. Vidare bjuder biograferna på oskarp och kontrastfattig bild där 3D dessutom förstör än mer genom att underexponera hela bilden. Så nej, bio är inte bättre än hemma.

Ser du sedan inte skillnad på dvd, blu-ray 1080p och 4k så är ett par starka glasögon på sin plats. Lika dumt uttalande som att påstå att ögat inte kan se skillnad på 30 och 60fps.

Vete F vad för dålig biograf du har i din närhet men jag har inga problem hos mina iaf.

Sen självklart ser jag skillnad på DVD och BR, oavsett upplösning, men detta är pga DVD och MPEG2 ofta är för kraftigt komprimerat. BRs h.264 (vill jag minnas den heter) är precis samma sak. Allt hänger på hur hårt du kan komprimera den, och det okunniga ofta säger är att 4k är bättre än 1080p vilket hänger helt och hållet på hur mycket du har komprimerat.

Om du har pga platsbrist tvingats komprimera 4k upplösningen mer, så kan 1080p ge betydligt bättre bild, där du slipper artefakter eller fel färger så är det betydligt bättre val.

Om vi jämför rå, okomprimerad, original källa 4k inspelad så håller jag helt med dig. Men då pratar vi filmer som är hundratals GB i storlek på 4k, komprimerat
Du kan ju titta på detta reportage, och dennas 4k filmer ligger på mellan 150 och 400GB, komprimerad data.
Varje bild i bildformatet Cinemascope (2,39:1) är 2048 x 848 pixel, i 3D alltså cirka 1,7 megapixel x 3 (färger) x 2 (ögon) x 24 (bps) = 250 megabyte per sekund. På 2 timmar blir det 1,8 terabyte. Med High Frame Rate blir det ännu mera data.

Så innan du gnäller över 1080p vs 4k, titta på vad vi pratar om. En BR-skiva med 25GB per lager och sida som måste innehålla all denna fim-data, komprimerat med få eller inga förluster. Även om man lyckas få in dessa nyare 100-200GB skivorna så pratar vi fortfarande bara om 4k "bio" upplösning @ 24-30Hz i bästa fall, inte 4k 60Hz (om du inte ska fuska med färger, kodning eller kvalitet)...
...vilket gör 1080p 60Hz vs 4k 30Hz med sämre komprimering till en helt annan tävling.

Eller hade du tänkt byta skiva mitt i filmen för att få din "äkta" 4k 60Hz kvalitet?

Så hellre då 1080p med fulla detaljer, inga kompression-förluster och rätt färger, än sönderkomprimerad 4k skit.