Razer presenterar Stargazer – webbkamera med Intel Realsense för streamers

Permalänk
Melding Plague

Razer presenterar Stargazer – webbkamera med Intel Realsense för streamers

Razer slår ett slag för Twitch-generationen med sin nylanserade webbkamera Stargazer, där både inspelning i 60 bilder per sekund och Intels Realsense-teknik står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant teknik att kunna ta bort bakgrunden med hjälp av djupseende. Frågan är om det går att få det lika "cleant" som green screen-lösningar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Intressant teknik att kunna ta bort bakgrunden med hjälp av djupseende. Frågan är om det går att få det lika "cleant" som green screen-lösningar.

Förutsatt att tekniken inte har barnsjukdomar/buggar blir det nog "cleanare" än green screen-lösningar.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Förutsatt att tekniken inte har barnsjukdomar/buggar blir det nog "cleanare" än green screen-lösningar.

Intressant, har dom visat något demo på hur det fungerar i praktiken? Green screen-lösningar handlar till största del om bra ljussättning. En fördel med Intel Realsense är att det antagligen kommer att fungera bra även i dåliga ljusförhållanden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Hedersmedlem

Kan de dubbla kamerorna användas för att höja säkerheten vid ansiktsinloggning också?
Tänker att med djupseende finns väl iaf möjligheten att få bort en del av säkerhetsbristen med att använda ett foto av någon för att logga in med ansiktsigenkänning. Plan yta -> inte ett ansikte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En jättesnabb sökning ledde mig till denna video. De demoar webbkameran lite i början och sedan är det speldemo med samma teknik.
https://www.youtube.com/watch?v=6DIRfLyyBN8

Permalänk
Medlem

Härligt att se att det händer lite nytt inom webbkameror! Har annars kännts som att tekniken stått ock stampat i många år nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Intressant, har dom visat något demo på hur det fungerar i praktiken? Green screen-lösningar handlar till största del om bra ljussättning. En fördel med Intel Realsense är att det antagligen kommer att fungera bra även i dåliga ljusförhållanden.

Ingen aning om dom visat något demo. Jag hörde om webbkameran först igår & jag svarade hur bra tekniken fungerar teoretiskt sett. En annan fördel är att man kan visa gröna saker utan att det blir osynligt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Åtminstone alla demon jag har sett på realsense så kan man inte lura den med ett foto..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och en kul utveckling.

Permalänk
Medlem

Funkar denna bra så kan det nog bli riktigt populärt bland folk som streamar.
Är mikrofonen bra, någon vill ha en webbkamera och slippa green screen så är det ju endast massa positivt. Tyvärr lär det väl finnas något som knasar upp det hela men det är en bra början!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Spännande, jag streamar typ några gånger om året, men har alltid velat experimentera med green screen. Om jag slipper köpa in skärmar, lampor, stativ... och det här fungerar bra... ganska sjukt awesome tycker jag.

Sen att det är en 60 fps kamera är en bonus, har streamat lite i 60 fps för det är sexigt, men finns typ ingen kamera förutom Playstation Eye som kör så hög Hz. Ska bli intressant och se just hur bra utmaskningen är, om den är begränsad till specifika avstånd, hur stort synfält kameran har, etc.

Enheten kostar ju lite så vill ju gärna veta begränsningarna innan typ.

Permalänk
Avstängd

Dyr men skönt att Razer gör entré på scenen för webbkameror och förhoppningsvis skakar om lite.

Microsoft, Creative och Logitech var varit lata och inte innoverat.

Webbkameror är kassa och sämre än mobilkameror.
Vart är 4K, vart är 120 fps och 240 fps? Vart är HDR? Vart är 20 megapixel?
Vart är laser autofokus?

Permalänk
Medlem

Hört lite rykten att Logitechs business webcam c920-c ska klara 720p@60fps, dock inte den vanliga c920.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Har också funderat på varför det är så långsam utveckling på webkameror, ja mena året är 2016 och fortfarande 30 fps i 1080p. Finns det någon flaskhals vi inte känner till?? Många mobiler har bättre videofunktion. En GoPro som inte är mycket större än en webcam klarar 4k i 30 (24fps) visst kostar en sådan tusenlappar mer än webcams, men ändå.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyr men skönt att Razer gör entré på scenen för webbkameror och förhoppningsvis skakar om lite.

Microsoft, Creative och Logitech var varit lata och inte innoverat.

Webbkameror är kassa och sämre än mobilkameror.
Vart är 4K, vart är 120 fps och 240 fps? Vart är HDR? Vart är 20 megapixel?
Vart är laser autofokus?

kanske för att webkameror inte är en stor marknad och att dumpa massa pengar i denna marknaden inte betyder att de är säkert att dom tjänar tillbaka denna summa. de enda jag vet som använder webcams idag är streamers och eventuellt de få som har långdistans förhållanden. den sista gruppen vill inte lägga 2k på en webkamera, och normala streamers vill inte heller det. det är bara streamers som kan leva på det eller som är rik från början som skulle lägga den summan. det gör att gruppen att göra vinst på är liten

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kanske för att webkameror inte är en stor marknad och att dumpa massa pengar i denna marknaden inte betyder att de är säkert att dom tjänar tillbaka denna summa. de enda jag vet som använder webcams idag är streamers och eventuellt de få som har långdistans förhållanden. den sista gruppen vill inte lägga 2k på en webkamera, och normala streamers vill inte heller det. det är bara streamers som kan leva på det eller som är rik från början som skulle lägga den summan. det gör att gruppen att göra vinst på är liten

Tror du har helt rätt i det du skriver men tror också att en annan anledning är att webbkameror bara kan utvecklas till en viss gräns, prestandamässigt och funktionsmässigt dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

kanske för att webkameror inte är en stor marknad och att dumpa massa pengar i denna marknaden inte betyder att de är säkert att dom tjänar tillbaka denna summa. de enda jag vet som använder webcams idag är streamers och eventuellt de få som har långdistans förhållanden. den sista gruppen vill inte lägga 2k på en webkamera, och normala streamers vill inte heller det. det är bara streamers som kan leva på det eller som är rik från början som skulle lägga den summan. det gör att gruppen att göra vinst på är liten

Men varje laptop kommer ju med inbyggd webbkamera.
Då borde laptoptillverkarna satsa på det och tävla med varandra för att få en edge över sina konkurrenter.

Kul att Razer satsar, hoppas andra börjar våga satsa nu också när Razer banar vägen.

Permalänk

Ser ju absolut trevlig ut, men priset är väl lite i överkant kan jag känna. Idag kör jag med någon i C serien från Logitech, visserligen bara 30fps o 720p, men den kostade 10% av det, funderar på att uppgradera men att gå in på 2000kr klassen känns onödigt, men för de större streamers eller folk med riktigt djupa fickor är det väl växel slantar, ändå.

Kul med ny teknik dock, då kanske de snart kommer ner i de lite lägre prisklasserna för jag är allt sugen på att prova djupsynen på kameran, låter häftigt och smidigt.

Skrivet av Christley:

kanske för att webkameror inte är en stor marknad och att dumpa massa pengar i denna marknaden inte betyder att de är säkert att dom tjänar tillbaka denna summa. de enda jag vet som använder webcams idag är streamers och eventuellt de få som har långdistans förhållanden. den sista gruppen vill inte lägga 2k på en webkamera, och normala streamers vill inte heller det. det är bara streamers som kan leva på det eller som är rik från början som skulle lägga den summan. det gör att gruppen att göra vinst på är liten

Marknaden är mycket större än du tror. Om man bortser laptops så används de flitigt inom affärsvärlden, jag har haft fler videosamtal på flertalet kontor än telefonsamtal, dock är väl kanske inte Razer de som kommer köpas in nästa gång man uppgraderar som företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Ser ju absolut trevlig ut, men priset är väl lite i överkant kan jag känna. Idag kör jag med någon i C serien från Logitech, visserligen bara 30fps o 720p, men den kostade 10% av det, funderar på att uppgradera men att gå in på 2000kr klassen känns onödigt, men för de större streamers eller folk med riktigt djupa fickor är det väl växel slantar, ändå.

Kul med ny teknik dock, då kanske de snart kommer ner i de lite lägre prisklasserna för jag är allt sugen på att prova djupsynen på kameran, låter häftigt och smidigt.

Marknaden är mycket större än du tror. Om man bortser laptops så används de flitigt inom affärsvärlden, jag har haft fler videosamtal på flertalet kontor än telefonsamtal, dock är väl kanske inte Razer de som kommer köpas in nästa gång man uppgraderar som företag.

ja, men business marknaden kanske inte behöver 1500kr webcams med 1080p60. dom behöver oftast en pinsamt lätt sak att sätta upp som bara fungerar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@spikeBOLL: Både GoPro Hero3 och uppåt (och andra nyare action cams) + flesta moderna mobiltelefoner klarar ju att köra 1080p i 60fps utan problem.

Flesta går att använda som webkamera utan problem.

Kan ju till och med köra 120fps i 720p om du känner för det.

Inte riktigt säker på vilka av produkterna som har anslutningsmöjligheter för att överföra det i realtid dock. Borde visserligen vara lättfixat med något som en sån här typ:

http://www.amazon.com/Blackmagic-Design-Intensity-Shuttle-BIN...

Permalänk

@Ludric: Yep, har kollat på sånna lösningar, var inne på en elgato-mojäng men insåg att ingen av mina systemkameror har video-ut -___- annars hade det varit en fet webbcam, lockande när man kan variera objektivet.

Fördelen men USB-kameror är att man slipper ladda batterier (eller köpa eliminator), koppla kablar och montera dom varje gång man vill använda dom. Så yeah, jag har övervägt att gå den vägen men blir snabbt lika mycket eller mer pengar Om man inte redan äger en kamera med bra video output då.

Det som är intressant med den här kameran förutom Hz-en är den där djupsensorn, är ganska intresserad av den funktionaliteten men blir att [googlar reda på en video]... ah, ser ju ut att fungera ganska kass, ser ju bakgrunden släpa efter när han flyttar på sig -_- Undrar om det är beta eller final, hade klart varit besviken om jag köpt en så dyr kamera och det inte blir bättre än sådär.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Verkar grym men 200$+....nä!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]