SweClockers provkör Sony Playstation VR

Permalänk
Melding Plague

SweClockers provkör Sony Playstation VR

Det blir tredje gången gillt när redaktionen sätter tänderna i ytterligare en virtuell upplevelse under CES 2016. Målet är inget mindre än Sony Playstation VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt intressant att se om Sony öppnar upp möjligheten för spelutvecklare att använda boxen till annat. Lite som Kinect i Forza 4. Du kan använda Kinect för att låsa upp fler funktioner i spelet (framförallt forza vista med även kontroll-fri körning). Man skulle kunna tänka sig att spel som inte mäktar med Split screen pga för dålig prestanda i PS4 får split screen som tilläggsfunktion om denna extra beräkjningslåda (GPU?) finns kopplad till konsolen. Eller fler effekter/upphottad grafik med boxen inkopplad.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Entusiast

0:46 Jonas är som ett barn på julafton

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på varför Oculus och Vive inte känns färdigslipade..?

Permalänk
Avstängd

Uppenbarligen går det göra en bra VR upplevelse för 3-4000kr, börjar kännas fånigt att consumer version 1 från Oculus ska kosta 7000kr, de borde släppt DK2 som CV1 och CV1 som CV2.

Permalänk
Medlem

Kommer att floppa. Kommer vara för dyrt och kommer inte finnas tillräckligt stort stöd för det. majoriteten av konsol spel går i 30fps som inte räcker för vr. minst 60 annars blir man ju illamående.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Avstängd

Vad gör Microsoft och Nintendo nu när Sony satsar på VR?
Väntar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Uppenbarligen går det göra en bra VR upplevelse för 3-4000kr, börjar kännas fånigt att consumer version 1 från Oculus ska kosta 7000kr, de borde släppt DK2 som CV1 och CV1 som CV2.

Om du läser artikeln så framkommer det rätt tydligt att Oculus och Vive helt enkelt är snäppet vassare. Och det är det man betalar extra för. Jag tror onekligen att hårdvaran i både Oculus och Vive är bättre än i Playstation VR.

Samsung VR är ännu billigare och ger en bra VR upplevelse den med, allt beror på hur långt man vill gå för att få så bra upplevelse så möjligt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av plygv92:

Uppenbarligen går det göra en bra VR upplevelse för 3-4000kr, börjar kännas fånigt att consumer version 1 från Oculus ska kosta 7000kr, de borde släppt DK2 som CV1 och CV1 som CV2.

Uppenbarligen? Det är bara rykten och uppskattningar, precis som priset på Oculus innan det tillslut officiellt tillkännagavs. Är det någon marknad som gillar att ta överpris för allt så är det konsol-marknaden Detta eftersom det inte finns någon direkt konkurrens på deras egna plattform.

I vilket fall så känns PS VR som det minst intressanta alternativet, av en mängd anledningar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Uppenbarligen går det göra en bra VR upplevelse för 3-4000kr, börjar kännas fånigt att consumer version 1 från Oculus ska kosta 7000kr, de borde släppt DK2 som CV1 och CV1 som CV2.

Klart de kunnat släppa CVs till PC i liknande pris men då hade nog inbitna PC-spelare (som nog är målgruppen i första svängen) tyckt det vart dåligt att rift och vive bara matchat PS4 gissar jag.

Tycker själv det är positivt att det blir lite "premium" först där en mindre grupp hängivna tar vissa smällar både ekonomiskt och barnsjukdomsmässigt
Det ger nog större möjlighet till lansering på bred front mot större målgupper till nästa generation. En generation som blir både bättre (godbitar från flera aktörer) och förhoppningsvis billigare.

Själv lär jag vara en av dom som hoppar på i denna sväng. Dock väntar jag in hösten/tidig vinter både för att det skall finnas underlag att utvärdera de olika VR-lösningarna som kommit samt byte till kommande GPU från AMD eller Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vad gör Microsoft och Nintendo nu när Sony satsar på VR?
Väntar?

Hololens, men lär dröja ett eller två år till innan någon consumer version. Developer version finns att köpa för det lilla priset av 3000USD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Kommer att floppa. Kommer vara för dyrt och kommer inte finnas tillräckligt stort stöd för det. majoriteten av konsol spel går i 30fps som inte räcker för vr. minst 60 annars blir man ju illamående.

Tycka vad man tycka vill men PSVR har 60hz och 90hz som nativa alternativ och om du utvecklar för 60 så boostar dom upp den till 120hz med nån typ av reprojection teknik som sker i en liten processorlåda som kommer med kit:et. http://ap.ign.com/sm/ign_ap/screenshot/g/gdc-sony-project-mor...

När du säger att majoriteten av spel går i 30 fps så har du inte fel, men det är för att hårdvaran i PS är så pass begränsad så om man vill ha bra grafik så måste man skära ner på framerate. Däremot så är alla spel som är gjorda för PSVR optimerade för minst 60 fps. (Alltså sämre grafik, men alla PS användare spelar inte bara de mest krävande spelen. Det finns massvis med 2D spel till playstation också som folk tycker om att spela.)

Och det där med stöd, Sony annonserade nu under CES att de har över 100 titlar planerade för PSVR.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Skrivet av BigO161107:

Kommer att floppa. Kommer vara för dyrt och kommer inte finnas tillräckligt stort stöd för det. majoriteten av konsol spel går i 30fps som inte räcker för vr. minst 60 annars blir man ju illamående.

av alla vr mössor så är det PSVR som har den största chansen att lyckas att nå ut till den breda massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

När du säger att majoriteten av spel går i 30 fps så har du inte fel, men det är för att hårdvaran i PS är så pass begränsad så om man vill ha bra grafik så måste man skära ner på framerate. Däremot så är alla spel som är gjorda för PSVR optimerade för minst 60 fps. (Alltså sämre grafik, men alla PS användare spelar inte bara de mest krävande spelen. Det finns massvis med 2D spel till playstation också som folk tycker om att spela.)

Ska du spela 2D-spel med PSVR? ... Men ja, det är bara att konstatera att Oculus och Vive definitivt är en premiumupplevelse medans PSVR är anpassad efter konsollernas kraft. Det är mycket intressant att det lyckats bli av med motion sickness.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Uppenbarligen går det göra en bra VR upplevelse för 3-4000kr, börjar kännas fånigt att consumer version 1 från Oculus ska kosta 7000kr, de borde släppt DK2 som CV1 och CV1 som CV2.

Imo så hade det kännts lite fånigt att släppa något nedbantat som fungerar på dåliga specs när de kan leverera det bästa möjliga. Speciellt när de filat på det i så många år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När en dator som klarar VR-rekommendationerna går på 13 000:- (vinterdatorn) och en occulus rift ca 6500:- så ser denna lösning klart bättre för att nå ut till den breda massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av affero:

Tycka vad man tycka vill men PSVR har 60hz och 90hz som nativa alternativ och om du utvecklar för 60 så boostar dom upp den med nån typ av reprojection teknik som sker i en liten processorlåda som kommer med kit:et. http://ap.ign.com/sm/ign_ap/screenshot/g/gdc-sony-project-mor...

När du säger att majoriteten av spel går i 30 fps så har du inte fel, men det är för att hårdvaran i PS är så pass begränsad så om man vill ha bra grafik så måste man skära ner på framerate. Däremot så är alla spel som är gjorda för PSVR optimerade för minst 60 fps. (Alltså sämre grafik, men alla PS användare spelar inte bara de mest krävande spelen. Det finns massvis med 2D spel till playstation också som folk tycker om att spela.)

Och det där med stöd, Sony annonserade nu under CES att de har över 100 titlar planerade för PSVR.

Helt sant. Sedan finns rent teoretisk en aspekt till: ju längre "frame-times" man jobbar med (längre frame-time -> lägre FPS) desto lättare är det att effektivt utnyttja många CPU-kärnor då synkronisering mellan kärnor kan ses som en rätt konstant kostnad. Detta fenomen kan förklaras t.ex. med Ahmdals lag (föreläsningsmaterial som förklarar bra).

Dock har konsoler mycket bättre möjligheter än PC för att väldigt exakt kontrollera timing av alla steg, något som gör att konsoler i princip alltid har lägre varians mellan spelmotorns uppfattning av tid kontra tiden när en scen faktiskt visas på skärmen. Så 30 FPS på konsol är i praktiken en långt angenämare upplevelse än 30 FPS på en PC.

Extremt förenklat ser ju ut så här i en spelmotor

  • spelmotorn påbörjar scen N, fysikberäkningar görs och från detta skapas geometrin för scenen. Detta sker vid "wall-clock-time" t_eng(t) där t är spelmotorns uppfattning om tid

  • geometrin skickas till grafikkortet

  • vid något läge, t_display(t), kommer man se scenen på skärmen

De som då typiskt är mer konstant på en konsol är

Δt_variance(t) = t_display(t) - t_eng(t)

Vår hjärna är väldigt bra på att kompensera för latens bara den är konstant, kan därför tänka mig att konsolerna faktiskt kommer kunna köra sina VR-system i lägre FPS utan att man mår illa just p.g.a. att hjärnan inte måste jobba lika hårt och bli lika "förvirrad" av konstant förändring i latens från att man ger input till att respons visas (en form av input-lag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Imo så hade det kännts lite fånigt att släppa något nedbantat som fungerar på dåliga specs när de kan leverera det bästa möjliga. Speciellt när de filat på det i så många år.

Beror ju helt på vad man vill åstakomma, är tanken att ha det bästa alternativet rent tekniskt så ja, men historiskt sett är det väldigt sällan det "bästa" blir det som blir standard eller säljer bäst, se på tex VHS.
Jag tillhör själv skaran som hellre betalar lite extra för en bättre produkt, vill dock tro att majoriteten inte gör det, man nöjer sig med en ok TV, en lagom dator etc.
Jag tror att PSVR också har en mycket bredare bas att stå på också (bara spekulation från min sida) med sina ~35m enheter, och om nu priset blir några tusenlappar mindre har dom ett försprång redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ska du spela 2D-spel med PSVR? ... Men ja, det är bara att konstatera att Oculus och Vive definitivt är en premiumupplevelse medans PSVR är anpassad efter konsollernas kraft. Det är mycket intressant att det lyckats bli av med motion sickness.

Nej det var inte det jag menade men jag förstår hur det kan misstolkas. Min poäng var att alla inte nödvändigtvis kräver new gen grafik för att tycka ett spel är prisvärt och spelvärt.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk

@Yoshman: Intressant. Visste inte att konsolerna är bättre gällande fördröjning. Men har märkt att Destiny som jag kör på PS4 (i 30 FPS) känns väldigt konsekvent med bildfrekvensen. Om det beror på vad du beskriver eller inte har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Blir väldigt intressant att se om Sony öppnar upp möjligheten för spelutvecklare att använda boxen till annat. Lite som Kinect i Forza 4. Du kan använda Kinect för att låsa upp fler funktioner i spelet (framförallt forza vista med även kontroll-fri körning). Man skulle kunna tänka sig att spel som inte mäktar med Split screen pga för dålig prestanda i PS4 får split screen som tilläggsfunktion om denna extra beräkjningslåda (GPU?) finns kopplad till konsolen. Eller fler effekter/upphottad grafik med boxen inkopplad.

Det sitter ingen häftig hårdvara i boxen, den hanterar kabelhärvan samt rätar ut den behandlade bilden för att spegla denna till TVn så att andra i rummet kan se vad personen i hjälmen ser.

Skrivet av affero:

Tycka vad man tycka vill men PSVR har 60hz och 90hz som nativa alternativ och om du utvecklar för 60 så boostar dom upp den till 120hz med nån typ av reprojection teknik som sker i en liten processorlåda som kommer med kit:et. http://ap.ign.com/sm/ign_ap/screenshot/g/gdc-sony-project-mor...

Sonys reprojection (async timewarp) sker i PS4:an, inte i den lilla boxen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare

@star-affinity: notera bara att "bättre" inte nödvändigtvis betyder att latensen är lägre, "bättre" här att variansen är lägre d.v.s. latensen är den samma hela tiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Bara jag som undrar varför Jacob gosar in sig hos den stackars japanen med ett nervöst leende på andra bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

0:46 Jonas är som ett barn på julafton

Eller en a-lagare på en vardag

PSVR blev helt klart mer intressant nu när Oculus Rift blev dyrare än väntat. 1080p är inget större problem för mig då jag är van att använda DK2. Ska bli spännande att se vad som händer framöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det sitter ingen häftig hårdvara i boxen, den hanterar kabelhärvan samt rätar ut den behandlade bilden för att spegla denna till TVn så att andra i rummet kan se vad personen i hjälmen ser.

Sonys reprojection (async timewarp) sker i PS4:an, inte i den lilla boxen.

/hulle.

Aha jag förstår! Tack för upplysningen

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kul om nån sitter och spelat det där spelet och knockar lillbrorsan som kommer lallande fram till personen haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tror det blir ett köp för mig, gillar partyspel med flera spelare och i dagsläget är det bara Wii U som erbjuder en riktigt bra local coop upplevelse. Mario Kart, Smash, nintendoland etc börjar bli lite överspelade och Sony har gått ut med att dom kommer satsa hårt på den sociala soffupplevelsen, att VR inte ska vara en enmansupplevelse på PS4. Tror det kan bli riktigt kul för tvspelskvällar och som alternativ till wii u/brädspel

Schysst om man kan använda den som extra skärm som substitut för TV'n också, jag är inte så intresserad av att kunna vrida på huvudet i spelet och ha "real life skyrim", men skulle vara riktigt fett med en extra skärm att lira Dark Souls 3 på när tjejen ockuperar TVsoffan i sommar

Känns spontant som att Sony inte försöker konkurera med vive och oculus utan snarare ge playstationägare en bra upplevelse på sina egna villkor, dvs bredda sitt eget utbud. Folk hakar upp sig på att jämföra, men om Sony ville konkurera direkt så skulle dom släppa ett headset till pc. Jag vill hellre jämföra med hololens och även wii u gamepad, även om den sistnämna inte är VR utan bara social i flerspelarlägen. Inte att förglömma är dessutom att Sony varit störst på headmounted displays långt innan VR-flugan drog igång, så jag är bergsäker på att deras ingenjörer är vana att arbeta med formatet och att vi får så bra upplevelse och komfort som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Yoshman: Ja, viktig poäng. Men det känns logiskt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Vesh:

När en dator som klarar VR-rekommendationerna går på 13 000:- (vinterdatorn) och en occulus rift ca 6500:- så ser denna lösning klart bättre för att nå ut till den breda massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Men PC-spelarna kommer ju i alla fall kunna spela vanliga spel som läger in stöd och inte specialutvecklade spel som en katt som ska fånga möss som PS4 får nöja sig med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Men PC-spelarna kommer ju i alla fall kunna spela vanliga spel som läger in stöd och inte specialutvecklade spel som en katt som ska fånga möss som PS4 får nöja sig med.

Finns lite annat också.

https://www.youtube.com/watch?v=AOZtqDhQP44