Permalänk
Medlem

Problem med värme vid spelande

Tjena, jag har problem med värmen på min CPU Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz när jag spelar, när jag inte spelar så har alla komponenter stabil värme men så fort jag startar ett spel (h1z1,CSGO) så går värmen upp till 72-76°C. Detta gör att skärmen slutar fungera/black screen (ingen signal). Grafikkortets värme är inget problem medans jag spelar, ligger stabila 60°C. Och har även blåst rent datorn för 1 vecka sedan och ökat hastigheten på fläktarna med 20% men problemet kvarstår.

Så här ser graderna ut när jag enbart har Chrome igång:
Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz 35 °C
Haswell 22nm Teknologi
Moderkort
MSI Z97-S02 (MS-7821) (SOCKET 0) 28 °C
Grafik
2047MB NVIDIA GeForce GTX 760 (MSI) 28 °C

Så jag undrar vad felet kan vara och tar mer än gärna emot tips.

Tack på förhand / Kaj

Permalänk
Medlem

Är inte 72-76 ganska normala värden?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Hur har du kommit fram till att det är din processors temperatur som får skärmen att tappa signal? 72-76c borde knappast orsaka några problem när du spelar. Om du vill sänka temperaturen så bör du applicera ny kylpasta och montera om kylaren och se till att den sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Är inte 72-76 ganska normala värden?

Jo, det är inga särskilt läskiga siffror även om det är varmt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det är den enda temperaturen som höjs så det va därför jag trodde det, det behöver inte vara det nödvändigtvis. Ska fixa det i början av nästa vecka. @Zearox:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kAJ026:

Det är den enda temperaturen som höjs så det va därför jag trodde det, det behöver inte vara det nödvändigtvis. Ska fixa det i början av nästa vecka. @Zearox:

Vart kollar du temperaturen ?
Tror inte att dom värdena stämmer / 28 °C på grafikkortet låter VÄLDIGT lågt .
Visar det fel för grafikkortet så visat det kanske även fel för din CPU.

Permalänk
Medlem

använt både speccy och realtemp @micke7406:

Permalänk
Medlem

har bytt kylpasta och monterat kylaren rätt men problemet kvarstår...

Permalänk
Medlem

Hur länge kan du spela innan du tappar signalen och vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Corsair CX750M 750W, det är helt olika :/ @Zearox:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kAJ026:

har bytt kylpasta och monterat kylaren rätt men problemet kvarstår...

Du har monterat kylaren rätt men lyckas få upp en oklockad i5a till närmare 80c genom att spela spel som cs:go? Låter lite konstigt.
Även om du har standard kylaren (vilket du inte nämnt vad jag kan se).

Temperaturen i sig är inget att oroa sig för, men hur enkelt och snabbt du verkar nå det är lite skumt imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Cpu´n dyker inte av dom temperaturerna och kan ha 10 grader till och den skulle dyka och kommer den till max gränsen vad det pallar för temp klockar den ner sig i stället så är något annat som gör det och är grafikkorts tempen bra så kan det vara bra att uppgradera drivrutiner till grafik ljud lan kör sen en memtest för att kolla ramminne efter det occt för att kolla cpu stabilitet och furmark för grafikkortet så du får ett humm om vad som skapar problemet

klarar den alla dom testen är inte värme eller instabilitet oftast inte boven utan någon drivrutin eller strömsparar funktion overlay eller något men är ingen 100% garanti men ger nått att gå på och oftast om det är hårdvara så dyker det i nått av dom testen och håll lite koll på tempen för det blir varmare i dom än något annat spel eller program

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w