Betala dubbel fraktkostnad ångerrätt distansavtalslagen

Permalänk

Betala dubbel fraktkostnad ångerrätt distansavtalslagen

Har letat runt lite men behöver få det klargjort ordentligt.
Köpte ett stort (för stort enligt frun) högtalarsystem som levererades på pall (fri frakt) till mig.
Räckte jag packade upp allt för att inse att det var för stort och skrymmande.
Packade ner allt igen försiktigt och kontaktade företaget jag handlat utav.

De kunde maila en fraktsedel för pallfrakt tillbaks men jag fick då stå för frakten både fram och tillbaks.
Det innebär att det skulle gå lös på 1200krx 2 dvs nästan 2500kr totalt.
Undrar nu om företaget har rätt att kräva mig på frakten till mig?
Vart i distansavtalslagen har de i sånt fall rätt att göra detta?

Menar inte att det inte är jag som kladdat till det. Menar bara om de har lagligen rätt till detta?
Eller ska jag bestrida detta?
Att de hade "gratis" frakt var inget jag skapat/krävt, utan deras egen kreation.
Jag är fullt medveten om att det är jag och ingen annan som betalar returfrakten.

Vill bara ha ett svar på ovan vad som gäller rent juridiskt.

Permalänk
Medlem

Finns inget i konsumenträtten som säger att de inte kan ta ut kostnaden för frakterna så kräver dom dig på fraktkostnaden från dom till dig så är det bara att betala.

Du kan dock spara några hundralappar om du löser returfrakten själv då 1200 känns väldigt överpris för en palltransport.

kolla själv med schenker eller posten vad de tar ut för en pall transport innan du godkänner returfraktsedeln.

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Finns inget i konsumenträtten som säger att de inte kan ta ut kostnaden för frakterna så kräver dom dig på fraktkostnaden från dom till dig så är det bara att betala.

Du kan dock spara några hundralappar om du löser returfrakten själv då 1200 känns väldigt överpris för en palltransport.

kolla själv med schenker eller posten vad de tar ut för en pall transport innan du godkänner returfraktsedeln.

Precis som du skriver så står det inget om det alls.
Returfrakten står det tydligt att jag ska stå för, men absolut inget om frakten till mig.
Frågan är då hur du gjort denna tolkning?

Permalänk
Medlem

Vad du har betalt i frakt för att få hem varorna är helt irrelevant och är inte en kostnad som du ska stå för. Det är en förutsättning att kunna få den fraktade till dig för att du ö.h.t ska kunna handla.

Vid ångerköp går hela köpesumman tillbaka, inkl. eventuella fraktavgifter (det finns stipulerat i kkl och kan ej förhandlas bort).

Du måste dock betala hela returfrakten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Vad heter detta oseriösa företag.
Du borde bara stå för returen. Så funkar det ju annars på alla andra butiker.

Permalänk
Medlem

Hittade detta. Verkar finnas lite buggar dock.

http://www.fraktjakt.se/

Permalänk
Medlem

Vill gärna veta vilket företag det är för det är lurendrejeri från deras sida.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det moraliska skulle vara att du står för båda frakterna, oavsett om du kan använda lagen till din fördel för att blåsa dem. Varför ska företaget gå en massa back för att du köper saker du inte vill ha? Jag gissar att du utan större problem kunnat ta reda på precis hur stort systemet var innan du beställde.

Tycker du på fullaste allvar att butiken ska stå för den inledande leveransen? Detta är ett typexempel på en handling som gör att butiker känner sig tvungna att försämra sina villkor (såsom fri frakt).

Detta är mina personliga åsikter och baseras inte på något sätt på vad som står i lagen eller vad kunden ifråga har rätt till. Ni kan bespara mig eventuell BS om att butiken erbjuder gratis frakt och därför måste stå för den i detta fall, samt citat ur konsumentköplagen om att man har rätt att prova en produkt man köpt online och sedan nyttja ångerrätten – jag ser på saken ur en moralisk synvinkel, inte en juridisk.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Du har lagen på din sida, butiken är skyldig att betala frakten till dig.

Sen är det en annan sak att lagen är helt absurd. Sjukt att butiken ska betala frakten till dig för att du inte orkat dra fram ett måttband och mäta lite. Tyvärr betyder såna här fall att butiker måste höja priserna för att ta igen förluster från kunder som ångrar sig.

Permalänk
Avstängd

Håller nog med butiken här.
Enligt nedan paragraf i DHL så kan de ta ut fraktkostnaden av kunden.
Sedan tycker jag butiken har varit väldigt snälla då de erbjuder sig skicka ut en retursedel så fraktkostnaden bara blir 600:- i retur. Att skicka en pall är inte gratis kan jag säga ca 1500:- skulle det kosta om du bokade frakten själv. Så du kommer ju ändå billigt undan.

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
4. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för vatten, gas eller el, när försäljningen inte skett i en begränsad volym eller en fastställd kvantitet, eller fjärrvärme, där leveransen påbörjats innan konsumenten utövade ångerrätten, allt under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Lag (2014:14).

Permalänk
Medlem

Usch, måste ha sovit under en sten senaste åren.

Frakten till dig behöver du inte betala för utan denna ingår. My bad.

Dock så har dom fortfarande fullrätt att kräva dig på returfrakt om du ber dom ordna med retursedel.

Så följ rådet du fick tidigare med att lösa detta själv för att spara lite pengar.

Permalänk
Medlem

Håller med andra i tråden. Jag var nyligen inne i cdon-tråden och whajnade om detta, så skönt stt man kan få lätta sitt hjärta nånstans där det är ontopic.

Lag eller ej, helt sjukt att förvänta sig att butiken ska stå för frakten åt något håll.

Att dom kan bjuda på frakten vid köp känns ju okey, dom vill ha affären och väljer att locka med fri frakt.
Kostnaden för frakt täcks av vinsten in och förhoppningsvis går dom plus efter det.

Men, vid returärenden så får dom alltså en kostnad för att behandla ordern, frakta ordern, sen ta emot returen, kontrollera varorna, packa om varorna och sen eventuellt även sälja varorna till nedsatt pris, eftersom nästa köpare annars börjar QQ över att inte ha fått nått som är "nytt". (Se miljoner trådar här på swec eller för närvarande slutet av cdon-tråden för detta).

Mao så blir ÅF:arna totalt överkörda av denna lagen. Folks svar brukar då vara "jamen då får dom höja priserna för att kompensera". Jaha, men hur nöjda blir kundena av företag som inte kan konkurrera med "marknadspris" på prisjakt?
Varför ska jag behöva betala ett högre pris för att täcka upp för folk som bara sitter och random-klickar hem saker?

Det jag brukar göra när jag är osäker på storlek på nått jag beställer är att bygga en modell av papp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-shoppen:

Håller nog med butiken här.
Enligt nedan paragraf i DHL så kan de ta ut fraktkostnaden av kunden.
Sedan tycker jag butiken har varit väldigt snälla då de erbjuder sig skicka ut en retursedel så fraktkostnaden bara blir 600:- i retur. Att skicka en pall är inte gratis kan jag säga ca 1500:- skulle det kosta om du bokade frakten själv. Så du kommer ju ändå billigt undan.

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

"Förhöjda" dvs om kunden begärt någon form av specialleverans. Butikens standard leveransmetod ingår inte här.

Om pallfrakt var det enda som erbjöds och det dessutom var gratis frakt så ska konsumenten INTE behöva betala detta utan endast returfrakten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

"Förhöjda" dvs om kunden begärt någon form av specialleverans. Butikens standard leveransmetod ingår inte här.

Om pallfrakt var det enda som erbjöds och det dessutom var gratis frakt så ska konsumenten INTE behöva betala detta utan endast returfrakten.

Japp helt rätt.

Vi vet ju dock inte vad det är för frakt kunden har betalt eller vilka leveranser det fans att välja på.

Sedan tror jag inte kunden har betalt 600:- i frakt.
Så stora fraktkostnader brukas baka in i priserna.

Så finns det andra leveranssätt och kunden inte valt någon av dessa så kan de ta ut den fraktkostnaden som står på orderbekräftelsen. ej mer.

Permalänk

Tack för alla svar. Ris som ros.

Jag var som sagt bara intresserad av det rent juridiska.
Tyckte även att det kunde vara nyttigt för andra i liknande sits att veta exakt vad som gäller.
Så när de söker på google kan de hitta denna tråd och få ett svar.

Sedan att lagen kanske är korkad sett ur företagets synvinkel är en helt annan sak...
Jag tolkar det som om nätbutiken inte kan kräva mig på fraktkostnaden till mig då jag, om jag betalt denna själv och ångrat mig, ändå skulle fått frakten återbetald till mig. Allt enligt konsumentköplagen/distansavtalslagen. Rätt eller fel?

Hursomhelst. Jag har redan sagt till nätbutiken att jag kommer stå för ALL frakt, dvs fram och tillbaks.
Behövde bara veta om företaget har lagligen rätt att göra så eller inte. Började nämligen fundera på hur det egentligen låg till med vem som skulle stå för vad. Att jag skulle betala frakten i båda riktningarna var en förutsättning för att överhuvudtaget få skicka tillbaks högtalarna, förstod jag det som på nätbutiken.

Gällande den aktuella nätbutiken har jag redan handlat annat där för över 20k sedan det aktuella högtalarinköpet. (förstärkare och andra högtalare). Vill tyvärr inte uppge vad företaget heter då jag är grymt nöjd med deras kundservice i övrigt och ser ingen anledning till att hänga ut dem här. Kanske låter annorlunda om några dagar om det blir något strul med pengarna jag väntar mig. Då ber jag att få återkomma i tråden.

Givetvis ska man inte köpa saker man inte är säker på att man vill ha. Men hur många kan säga det här inne på forumet? Att de aldrig ångrat ett köp på nätet? Och då har jag köpt elektronik för alldeles för mycket pengar i över 15 års tid... Jag köper något för att jag vill ha det, inte lämna tillbaks det. I det här fallet var det min bättre hälft som lade in sitt veto så finns inte mycket mer att säga om det. Givetvis har jag mätt och kollat innan köpet.

Fraktkostnaden jag fått flaggat för mig var ca 1000kr enkel resa +- några hundralappar.
Exakt vad det kommer landa på vet jag inte ännu. Och ja. Det är någon hundralapp billigare än om jag skulle skicka det själv. Dessutom slipper jag allt besvär och får färdiga fraktlappar att klistra på.

Jag betalade "ingen" frakt till mig, men givetvis är kostnaden för denna inbakad i priset. Det finns inget som heter gratis här i världen.

Posten - postpaket (fraktfritt) var enda alternativ när jag köpte prylarna.
Jag kunde själv inte välja annat fraktsätt eller liknande.

Intresseklubben antecknar att jag:
Köpte en ny EU-pall när jag skulle frakta tillbaks prylarna.
Köpte sopsäckar som jag drog runt varenda högtalarkartong (för att undvika skador/väta).
Köpte även svart krympfilm (150m) som jag drog runt pall och högtalare för en säker transport utan insyn om vad man fraktar för något.

Lade en 5-6 timmar och en hel del pengar bara på att packa prylarna säkert.
Sedan hade tyvärr posten hanterat kartongerna rätt illa när jag fick dem.
Men jag ville inte förvärra något och ville vara säker på att det kom fram som det skulle.
Prylarna är alltså redan skickade och kom till webbutiken innan jul.
Just nu inväntar jag besked från butiken.

Permalänk
Medlem

Du har som sagt rätt att få tillbaka hela köpesumman.

Det som krånglar till det nu är ju att du redan gått med på att betala även frakten TILL dig. Så förmodligen kommer dom dra den summan de anser att det kostat att frakta grejerna till dig.
Men det har de alltså inte rätt till. Så kräv tillbaka allt du betalt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Du har som sagt rätt att få tillbaka hela köpesumman.

Det som krånglar till det nu är ju att du redan gått med på att betala även frakten TILL dig. Så förmodligen kommer dom dra den summan de anser att det kostat att frakta grejerna till dig.
Men det har de alltså inte rätt till. Så kräv tillbaka allt du betalt.

Tack för klargörandet. Edit: Fick precis reda på via mail att pengarna är återbetalda. Återkommer med hur mycket de drog för frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Tycker det är fel av dig att inte berätta vad butiken heter eftersom dom försöker lura dig på fraktkostnaden (som ska återbetalas vid ångratköp), och jag och förmodligen många andra skulle vilja veta vilken butik som håller på på det sättet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Tycker det är fel av dig att inte berätta vad butiken heter eftersom dom försöker lura dig på fraktkostnaden (som ska återbetalas vid ångratköp), och jag och förmodligen många andra skulle vilja veta vilken butik som håller på på det sättet.

Om jag blir lurad på kostnaden eller inte återstår att se. Avvaktar vad jag får för belopp tillbaks. Vi får se om 3-5 arbetsdagar (skulle det ta enligt dem). Eftersom jag inte fått några pengar ännu och det är totalt ganska mycket pengar det rör sig om (nästan 23k), vill jag vara tyst om vilken butik det är tills jag fått mina pengar. Man biter inte den hand som föder, eller hur uttrycket nu var.

Permalänk

Uppdatering. Fick betala 2000kr dvs frakt i båda riktningarna..
Kommer dock bita i det sura äpplet och stå för kalaset som jag lovat. Jag som ställt till det ju.
Men nu vet jag iaf till nästa gång.
Men om någon söker på detta med gratis frakt, ångerrätt och retur så vet Ni nu.
Tack alla som engagerat sig i tråden.

Permalänk
Medlem

I Distansavtalslag (2005:59) §14, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren när konsumenten utövar sin ångerrätt.

I detta fall följer inte näringsidkaren Distansavtalslag.
Vad heter företaget?

Permalänk
Medlem

Spelar ju egentligen ingen roll vad du lovat, då lagen säger annorlunda. Du kan helt enkelt meddela de att du gick med på det bara för att de sa att det var så, och att du inte visste dina rättigheter.

Fråga varför de inte följer svensk lagstiftning så får du nog tillbaka dina pengar. Annars tycker jag absolut du ska skriva ut företagets namn.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Spelar ju egentligen ingen roll vad du lovat, då lagen säger annorlunda. Du kan helt enkelt meddela de att du gick med på det bara för att de sa att det var så, och att du inte visste dina rättigheter.

Fråga varför de inte följer svensk lagstiftning så får du nog tillbaka dina pengar. Annars tycker jag absolut du ska skriva ut företagets namn.

Kan man kräva tillbaka fraktkostnad som man frivilligt gått med på att betala (eller som man i vart fall inte motsatt sig att betala) med hänvisning till att man inte visste att det egentligen skulle varit företaget som stod för den kostnaden?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Du är grymt nöjd med ett företag som bryter mot lagen och lurar dig och antagligen säkert flera andra på pengar? Känns ju bara absurt, jag vill då absolut veta vilket företag det handlar om så att jag inte av misstag råkar handla där. Vill även gärna kolla igenom deras köpvillkor och se till att de inte redan där har felaktig bedräglig information.

Permalänk
Medlem

@StrandSnygg,
Du "vill ha svar på vad som gäller rent juridiskt" från oss om hur lagen ser på fraktkostnad vid distansavtal.
Du har fått svar och vi konstaterar att företaget bryter mot Distansavtalslag, därför vi vill veta vad företaget heter.

Ett sånt här forum bygger på ömsesidigt utbyte av information.

Varför har du valt att tiga?

Permalänk
Medlem

Två saker att tillägga om kunden beslutar sig för att ordna återfrakten själv är att denne då måste se till att använda sig av fraktbolag och metod som butiken godkänner samt ansvaret för varorna.

Dvs vill butiken ha posten och företags leverans (dvs till lagret/etc) så kan kunden ej välja att skicka som vanligt paket som måste hämtas ut på ett utlämningsställe heller ett helt annat fraktbolag.
Och sen är det alltid kunden (enligt lagen) som har ansvaret över varorna på återfrakten.
OM kunden får en fraktsedel skickad och använder den så är det inför posten butiken som står för ansvaret (det är alltid avsändaren som är ansvarig enligt posten syn och vid en fraktsedel från butiken så är det butiken som är avsändare enligt posten).

MEN enligt lagen är det kunden så butiken kan då efteråt kräva kunden på eventuella kostnader (detta är dock inget jag har sett hända men det kan hända och det helt enligt gällande lagar).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrandSnygg:

Uppdatering. Fick betala 2000kr dvs frakt i båda riktningarna..
Kommer dock bita i det sura äpplet och stå för kalaset som jag lovat. Jag som ställt till det ju.
Men nu vet jag iaf till nästa gång.
Men om någon söker på detta med gratis frakt, ångerrätt och retur så vet Ni nu.
Tack alla som engagerat sig i tråden.

Om företaget är certifierat av Trygg E-handel (vilket de flesta stora aktörer är) så bryter detta mot deras stadgar. http://www.tryggehandel.se/trygg-e-handel/om-trygg-e-handel/

"6.2 Återbetalning – villkor
Återbetalning ska ske med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet ska återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsument för....."

Skrivet av 991tts:

I Distansavtalslag (2005:59) §14, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren när konsumenten utövar sin ångerrätt.

I detta fall följer inte näringsidkaren Distansavtalslag.
Vad heter företaget?

Den intressanta frågeställningen som uppkommer med denna lagtext är ju huruvida frakten klassas in som en del av produkten och således kan tillämpas i samband med ångerrätten. Tolkar jag lagen så anser jag att frakten i sig är en separat tjänst som behöver hävas genom konsumenttjänstlagen för att återbetalas. Jag tror alltså inte att du har rätt att få tillbaka frakten genom att stödja dig på distansavtalslagen. Jag är absolut ingen jurist och vad jag vet så finns ingen praxis satt av ARN för detta. Dock som jag skrev ovan så är det väldigt onormalt att seriösa företag inte följer Trygg e-handels rekommendationer och även betalar tillbaka returfrakten.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Medlem

Just det här har ju diskuterats otaliga gånger, frakten TILL kund ska återbetalas, frakten TILLBAKA ska kunden stå för, det är inget att fundera på. Företag som ger sig in i distanshandel vet om spelreglerna, företag som inte vill hålla sig till spelreglerna bör hängas ut så vi andra kan hålla oss borta från dom.

Det brukar bli mycket gnäll om att vi har för generösa distanshandelsregler, men handlarna vet ju om det, då får dom ju faktiskt välja om dom vill hålla på med det. Ingen tvingas till att starta en webbshop...

Tala gärna om vilket företag det är nu, så man inte riskerar att spendera sina pengar på några oseriösa aktörer, det finns alldeles för gott om dessa.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"