Tack för alla svar. Ris som ros.
Jag var som sagt bara intresserad av det rent juridiska.
Tyckte även att det kunde vara nyttigt för andra i liknande sits att veta exakt vad som gäller.
Så när de söker på google kan de hitta denna tråd och få ett svar.
Sedan att lagen kanske är korkad sett ur företagets synvinkel är en helt annan sak...
Jag tolkar det som om nätbutiken inte kan kräva mig på fraktkostnaden till mig då jag, om jag betalt denna själv och ångrat mig, ändå skulle fått frakten återbetald till mig. Allt enligt konsumentköplagen/distansavtalslagen. Rätt eller fel?
Hursomhelst. Jag har redan sagt till nätbutiken att jag kommer stå för ALL frakt, dvs fram och tillbaks.
Behövde bara veta om företaget har lagligen rätt att göra så eller inte. Började nämligen fundera på hur det egentligen låg till med vem som skulle stå för vad. Att jag skulle betala frakten i båda riktningarna var en förutsättning för att överhuvudtaget få skicka tillbaks högtalarna, förstod jag det som på nätbutiken.
Gällande den aktuella nätbutiken har jag redan handlat annat där för över 20k sedan det aktuella högtalarinköpet. (förstärkare och andra högtalare). Vill tyvärr inte uppge vad företaget heter då jag är grymt nöjd med deras kundservice i övrigt och ser ingen anledning till att hänga ut dem här. Kanske låter annorlunda om några dagar om det blir något strul med pengarna jag väntar mig. Då ber jag att få återkomma i tråden.
Givetvis ska man inte köpa saker man inte är säker på att man vill ha. Men hur många kan säga det här inne på forumet? Att de aldrig ångrat ett köp på nätet? Och då har jag köpt elektronik för alldeles för mycket pengar i över 15 års tid... Jag köper något för att jag vill ha det, inte lämna tillbaks det. I det här fallet var det min bättre hälft som lade in sitt veto så finns inte mycket mer att säga om det. Givetvis har jag mätt och kollat innan köpet.
Fraktkostnaden jag fått flaggat för mig var ca 1000kr enkel resa +- några hundralappar.
Exakt vad det kommer landa på vet jag inte ännu. Och ja. Det är någon hundralapp billigare än om jag skulle skicka det själv. Dessutom slipper jag allt besvär och får färdiga fraktlappar att klistra på.
Jag betalade "ingen" frakt till mig, men givetvis är kostnaden för denna inbakad i priset. Det finns inget som heter gratis här i världen.
Posten - postpaket (fraktfritt) var enda alternativ när jag köpte prylarna.
Jag kunde själv inte välja annat fraktsätt eller liknande.
Intresseklubben antecknar att jag:
Köpte en ny EU-pall när jag skulle frakta tillbaks prylarna.
Köpte sopsäckar som jag drog runt varenda högtalarkartong (för att undvika skador/väta).
Köpte även svart krympfilm (150m) som jag drog runt pall och högtalare för en säker transport utan insyn om vad man fraktar för något.
Lade en 5-6 timmar och en hel del pengar bara på att packa prylarna säkert.
Sedan hade tyvärr posten hanterat kartongerna rätt illa när jag fick dem.
Men jag ville inte förvärra något och ville vara säker på att det kom fram som det skulle.
Prylarna är alltså redan skickade och kom till webbutiken innan jul.
Just nu inväntar jag besked från butiken.