Proplem med att få 144hz med AOC G2460FQ

Permalänk

Proplem med att få 144hz med AOC G2460FQ

Hej! Så jag köpte en 144hz skärm som fyndvara från elgiganten, och har proplem med att nå 144hz med den. När jag kom hem efter att köpt skärmen och kopplar in den med dvi dual link,(om jag har rätt så stödjer dvi dual link 144hz) och installerar drivrutinen för skärmen men skärmen vill inte nå upp till 144hz. Men det är lite märkligt att i windows är högsta hz som man kan ha på är 60 för skärmen, men sen när jag går in i amd control panel så ser jag att högsta frameraten är på 120hz (btw har msi radeon r7 250 2gb som grafikkort). Är proplemet att jag har fel kabel elr är det nåt med min grafikkort och ja, jag skulle vilja prova koppla in med display port men min grafikkort eller moderkort har inte displayport. Skulle behöva lite hjälp :/

Permalänk

vilken typ av DVIport använder du?

inte så att ditt grafikkort bara har single link kontakt? kan tänkas om det är ett äldre vilket det låter som pga avsaknaden av displayport vilket de flesta kort haft de senaste 3 åren tillbaks iaf.

utan mer detaljerad info är det omöjligt att svara på typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Jag har kollat och mitt grafikkort har dvi dual link, du kan kolla själv här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/186916-msi_ra...

Permalänk

ja det såg ju ut som att den ska ha en dual link port.
kan tyvärr inte hjälpa dig mer.

off topic
måste säga att du prioriterar konstigt.
köper en skärm med kassa färger men skyhög refreshrate och har ett grafikkortkort som knappt kommer kunna orka hålla 3-4år gamla spel över 60hz.

men visst är du bara ute efter mer flyt i windows eller program som inte är så 3d tunga kommer det nog fungera bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Ja, jag vet låter kanske lite konstigt men ska beställa nytt grafikkort om ett par dar, ska bli ett gigabyte geforce gtx 750 ti. Den sulle ha display port och få tex över 300fps på csgo (en av spelen jag kör). Nu kanske frågar du att värför köpte jag inte grafikkortet först, jo det skulle kanske varit bättre så men den hät skärmen var så billig, normalpriset var nåt med 2300kr och den kosta bara nåt mes 1600kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Hej! Så jag köpte en 144hz skärm som fyndvara från elgiganten, och har proplem med att nå 144hz med den. När jag kom hem efter att köpt skärmen och kopplar in den med dvi dual link,(om jag har rätt så stödjer dvi dual link 144hz) och installerar drivrutinen för skärmen men skärmen vill inte nå upp till 144hz. Men det är lite märkligt att i windows är högsta hz som man kan ha på är 60 för skärmen, men sen när jag går in i amd control panel så ser jag att högsta frameraten är på 120hz (btw har msi radeon r7 250 2gb som grafikkort). Är proplemet att jag har fel kabel elr är det nåt med min grafikkort och ja, jag skulle vilja prova koppla in med display port men min grafikkort eller moderkort har inte displayport. Skulle behöva lite hjälp :/

Jag köpte samma skärm och kör via displayport. För att jag skulle få fram 144Hz alternativet i nVIDIA controlpanelen fick jag ändra upplösningen från "Ultra HD, HD,SD" 1920x1080 (Native) till "PC 1920x1080" och vips så fanns 144Hz i rullistan!
//Andreas

Visa signatur

/|\/|\