Råkat skicka ett brev utan frimärke

Permalänk
Medlem

Råkat skicka ett brev utan frimärke

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Skrev du avs.adress bör du få tillbaka brevet igen.

Jag lyckades posta ett brev en gång utan att skriva någon adress på det... (tröttmössa). Brevet hade avs.adress (brandat brev från jobbet) och fick tillbaka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

Om du skrev ditt namn och address som avsändare så kommer dom skicka tillbaka brevet till dig. Det är ju ett klassiskt knep för att skicka brev om man är för snål för att köpa frimärke, skriv mottagaren som avsändare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

Om du skrev avsändaradressen på baksidan så ska brevet skickas tillbaka om jag inte missminner.
Men jag har också gjort samma tabbe att lägga brev på posten utan frimärke och det kom fram.
Har till och med lyckats skicka paket utan att betala porto - då fick mottagaren stå för avgiften för att hämta ut paketet.

Så posten är väldigt smidiga, dem kommer inte slänga ditt brev bara för att frimärke saknas!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

Chansen att någon skulle sätta dit frimärkena är minimal, så det var nog bortkastat.
Posten töms i säckar och sedan vidare i sorteringsmaskinen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

Om du skrev ditt namn och address som avsändare så kommer dom skicka tillbaka brevet till dig. Det är ju ett klassiskt knep för att skicka brev om man är för snål för att köpa frimärke, skriv mottagaren som avsändare.

Skrivet av KeVVa:

Om du skrev avsändaradressen på baksidan så ska brevet skickas tillbaka om jag inte missminner.
Men jag har också gjort samma tabbe att lägga brev på posten utan frimärke och det kom fram.
Har till och med lyckats skicka paket utan att betala porto - då fick mottagaren stå för avgiften för att hämta ut paketet.

Så posten är väldigt smidiga, dem kommer inte slänga ditt brev bara för att frimärke saknas!

Att sätta mottagaradressen på avsändarfältet är ett vanligt knep, men ingen garanti att det går åt rätt håll.
Posten är väl medvetna om detta, och har därför som rutin att skicka ofrankerade brev antigen till mottagaren, eller avsändaren, slumpmässigt. På så sätt är det ingen garanti att brevet går till som avsändaren tänkt.

Kort och gott: Ofrankerat = lotteri om det kommer fram eller ej. Likaså om det kommer fram inom en rimlig tid eller ej.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Jag har gjort nästan samma sak men hade för några frimärken på brevet och hade skrivit avs. adress.
Så jag fick hem en räkning på ett frimärke till samt en avgift på 50 kr att de fick sätta dit detta.

Permalänk
Medlem

Ja, det är i varje fall inte så mycket att göra åt får helt enkelt vara noggrannare nästa gång.

Visa signatur

:)

Permalänk

Hej!

Jag ser att den här delen av forumet heter "Akademiska ämnen". Här har ni då en till "akademiker" (lärd man!) som har gjort bort sig! 😋

Hör och häpna! Jag sålde en liten datagrej som väger nästan ingenting, så valet av fraktmetod föll på ett helt vanligt brev i ett helt vanligt vitt kuvert. Sedvanligt så klistrade jag in mottagarens postadressen i Word och skrev ut den på ett helt vanligt A4 ark som jag klippte till och klistrade på kuvertet (det är rättstavat) med packtejp (skyddar mot väta och regn). Snyggt och prydligt! 😊

Lika sedvanligt så klistrade jag ihop brevet hellre än att slicka ihop det. 😄 Jag brukar annars köpa fina vita kuvert med självhäftande remsa, enda anledningen till att jag valde den här billiga "slicka och posta" varianten är för att jag en gång råkade köpa 500 stycken av fel sort som jag försöker göra av med. 😊

Och lika sedvanligt så skrev jag ingen returadress! Men! Ack så ovanligt så glömde jag klistra på ett frimärke! 😄 Även här brukar jag köpa häften med frimärken som är självhäftande. Visst är det så mycket enklare än att slicka?

Hur som helst så lät jag brevet ligga på hatthyllan i hallen över natten för att posta det dagen efter under min promenad.

Så när dagen var kommen så tog jag med mig brevet, utan att jag märkte att det saknades en viktig detalj. Jag gick fram till en gul brevlåda i anslutning till en ICA butik. Jag lyfter på locket och får syn på ett avlångt litet brev som sticker ut. Med frimärken! Tre stycken om jag minns det rätt. Det var någon annans brev alltså som inte hade kommit ner i brevlådan ordentligt. Och utan att tänka så tryckte jag in det brevet och direkt därefter tryckte jag in mitt eget brev. Utan att märka att mitt brev saknade frimärke! 🙈 Jag går 10 meter därifrån och det slår mig som en blixt att jag nog inte hade något frimärke på brevet! 😋 Men gjort är gjort, så jag gick min väg.

På vägen hem så stannade jag till vid denna gula, solblekta gamla brevlåda och lyfte på locket för att se om jag hade samma "otur" som förra personen som var framme och la sitt brev. Men tji fick jag! 😂 Under min "promenad" hemåt var det flera filmer, serier och scenarion som utspelade sig i mitt huvud. Bland annat scenen med Mr. Bean och den röda brevlådan! Så klart! 😂 Där han "hjälper" en dam som är på väg mot brevlådan att posta hennes brev (han tar loss frimärket från hennes brev när hon vänder ryggen till, med hjälp av kylarånga från sin parkerade bil).

Jag är inte här för att ställa frågor egentligen eller sia om mina chanser att brevet ändå kommer fram till mottagaren. Jag såg bara den här tråden efter lite googlande så jag tänkte dela min berättelse. Jag anser det här brevet och varan vara förbrukad. Men jag har mer av den varan, så köparen kommer ändå få det han har köpt. Jag har redan förberett ett nytt brev, denna gången med ett frimärke med en liten mink som motiv (riktigt snyggt!).

Brevlådan töms inte förrän på måndag. Nu är det en lördag kväll. Så jag hade en lite annorlunda ide! Istället för att trycka in ett fritt flygande frimärke in i brevlådan, så kan jag prova att gå fram till brevlådan och överrumpla brevbäraren när han kommer för att tömma lådan! 🤣

Jag kan ju inte få tillbaka mitt brev, brevbäraren vet ju inte om jag är ägare till inlämnat brev. Men jag borde ju kunna få klistra dit ett frimärke!? Så jag kommer ha med mig mitt häfte med frimärken. 😉 Och nog är det inte många som skickar brev nuförtiden!? Så det borde inte vara svårt att lokalisera just mitt brev.

Jag har gjort en god gärning när jag tryckte in den andra personens brev i brevlådan. Ska bli intressant att se om karma ler mot mig på måndag! 😇 Jag kommer skriva en uppdatering om hur det gick.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Brevlådan töms inte förrän på måndag. Nu är det en lördag kväll. Så jag hade en lite annorlunda ide! Istället för att trycka in ett fritt flygande frimärke in i brevlådan, så kan jag prova att gå fram till brevlådan och överrumpla brevbäraren när han kommer för att tömma lådan! 🤣

Jag har gjort en god gärning när jag tryckte in den andra personens brev i brevlådan. Ska bli intressant att se om karma ler mot mig på måndag! 😇 Jag kommer skriva en uppdatering om hur det gick.

Spännande, jag hade exakt samma tanke och det borde fungera. Bara det att det känns sådär att ta några timmar ledigt från jobbet. Det jag ser som kan faila din tanke är att brevlådan på måndag är full, du vill rota igenom alla brev. Det hade jag ej som brevbärare ej tillåtet, då det finns fingerfärdiga personer..
En annan sak, lägg ej brev i en brevlåda över helgen. Man har inte en aning om vad denna brevlåda har fått i sig under en hel helg. Folk kan tömma i olika saker i den.

Permalänk
Medlem

Kan inte bli så att mottagaren får betala? "Testade" det när jag gick i skolan (flera år sen), och klistrade på en sån där "porto betalt" från en tidning eller nåt. Skickade ju brevet hem till min adress då, och morsan betalade ovetandes om vad det var

Permalänk

Strålande nyheter! Jag fick tag på mitt brev! 😃

Det står 16:00 på lådan, och jag var framme 15:40. Där fick jag patrullera och hålla utkik efter män i blå. 😄

Det var en intressant upplevelse i sig. Att bara stanna upp i den hektiska tillvaron när stadslivet tränger sig på och bara observera vad som händer runt omkring en... det är nog mindre än 2 av 10 som praktiserar det idag... 💭 Människan har reducerats till en massproducerad maskin vars enda syfte är att underhålla ett system, utan mycket eftertanke och medkänsla.

Det går visserligen att köpa kurser i "mindfulness" och även ta "yoga lektioner" men förutom att det kostar pengar så måste man få plats med det i sitt schema, och då känns det oäkta och oärligt försök att hitta sinnesro. Man är inget annat än konsument då. Varför betala för något som man kan få gratis och kommer helt naturligt? Det är inte lätt att vara människa idag...

Jag hade i alla fall "tur" med vädret. Det var ganska blåsigt, kyligt och molnigt som om ny vinter var på intåg, men det kom varken regn eller snö. Det är det nya normala. Det kunde ha varit värre.

Apropå att ta ledigt från jobbet... det bekymret har inte jag. Jag är "arbetslös" som man säger. Lös?... det vet jag inte. Snarare arbetsbefriad eller arbetsberövad, beroende på hur man ser på saken. Det är på gott och ont. Det goda är att jag t.ex. kan knalla ner till den där gula brevlådan utan att bekymra mig över vad chefen eller mina arbetskamrater ska säga om att jag går ifrån jobbet tidigare för att övervaka en gul brevlåda. Det "onda" är att jag har mindre pengar i fickan! 😊 Men ett häfte med frimärken kan jag fortfarande kosta på mig! 😄 Även om priset har gått upp från 7 kr till 12 kr per märke på ca. 5 år. 😟

Det var inte speciellt mycket folk den dagen. Men det är klart, de flesta jobbar väl. Det var någon enstaka person i arbetskläder som gick in på ICA för att handla lite, en och annan som kom med cykel. En svart Tesla elbil kom för att släppa av en kvinna som gick in på ICA för att handla. Mannen satt bekvämt bakom ratten, lyssnade på musik och väntade. En elskoter stod uppställd intill cykelstället. Många elektrifierade åkare! 😅 Så synd att man inte kan åka in i butiken med elbilen eller med elskotern åtminstone. 😛

Jag blev faktiskt vittne till en cykelförsäljning också! 😊 Det verkar vara en populär plats för folk att mötas, så även säljare och köpare vid privatförsäljning. Men det var ändå rätt många som använde benen också, så även mannen som ledde cykeln för att sälja den. 😄 Jag hade sett köparen när han kom precis. Jag insåg först senare att det var köparen, för precis som jag så såg han ut att vänta på någon eller något. Han tittade flera gånger åt mitt håll. Han trodde väl att jag är den han väntar på! Men någon cykel hade jag ju inte. 😄

På den gamla fina sittbänken utanför ICA satt en man och drack öl, med höger ben över det vänstra, framåthukad med vänster armbåge över höger knä hängandes och ölburken i höger hand lutandes med armbågen över den vänstra. Där satt han, tyst och avkopplad och studera alla förbipasserande. Jag såg på hans blick att han ville prata. Han hade sett mig vandra där men hade inte sagt ett ord. Till slut öppnade han med "visst är det måndag idag?" Ja, det är det!!! 😆 Vi fick igång ett trevligt samtal, men det blev kortlivat eftersom brevbäraren dök upp 16:15 som på beställning. 📯

Jag gick fram till brevbäraren och förklarade läget. Han sa att de tömmer lådan två gånger om dagen, och om jag har lämnat in brevet redan i lördags så kan lådan ha blivit tömd redan. Men så effektiva är väl inte PostNord?! 😄 Han var där för att tömma lådan en sista gång, och han gick med på att försöka hjälpa mig trots att utsikterna inte såg bra ut. Jag hade redan förberett ett nytt likadant brev, denna gången med frimärke på, bara utifall jag inte skulle hitta mitt brev så att jag kan skicka ett nytt och vara säker på att det kommer fram. Men, som tur är så hittade vi mitt brev! 😊 Vi skrattade gott båda två. Det tog inte mer än en minut, kanske en halv. Det hade nog gott snabbare om han inte hade tömt hela lådan rätt in i den stora säcken med alla andra brev, men det gick nog inte att komma åt breven på annat sätt. Han frågade först efter legitimation, eftersom han trodde att vi skulle byta brev, det frankerade mot det ofrankerade. Men någon returadress fanns ju inte på mitt brev. Han räknade inte med att jag kom förberedd med ett gäng frimärken i näven! 😅 Så jag fick klistra på ett frimärke istället. Slutet gott, allting gott! Jag tackade för hjälpen, önskade honom en trevlig dag och vi skildes åt 16:18.

Karma?... ja, nog ligger det något i det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Om man glömt, eller satt på för lite, porto så skall det skötas av postnord enligt följande:

1. Står det avsändare på brevet så kommer denne få betala det uteblivna portot + en summa (44kr) i eftertaxeringsavgift.
2. Står det inte avsändare på brevet kommer mottagaren få betala det uteblivna portot + en summa (22kr) i eftertaxeringsavgift.

Så enklare än att stå vid brevlådan och vänta på tömning, samt hoppas på postnordpersonalens goda vilja, så kan man helt enkelt (i fall 2 ovan) kontakta mottagaren och meddela att man har för avsikt att ersätta denne för portot + eftertaxeringsavgiften.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Ja, så kan man också göra. Som programmerad! Men så får man inte kontakt med andra människor och tillfälle för spontana möten, eller tid till eftertanke, eller att göra någon glad. Istället är det bara pengar som byter händer, och inte ens det, nu när pengar är bara siffror i en datamaskin.

Undantag är alltid svåra att hantera. Även när man har satt upp regler för undantag så är det inte alltid som de efterföljs av en eller annan anledning. Då blir det att man behöver hantera undantagens undantag. Det gäller både flöden där människor liksom maskiner är involverade. Men om det finns människor någonstans i kedjan som kan lösa det så är det bättre att de tar kontakt och försöker reda ut det än att försöka automatisera precis allting. Då har vi förlorat vår plats och kan enkelt bytas ut mot robotar.

Jag har valt att hantera det här på mitt sätt och det gick vägen den här gången. Det kanske inte kommer fungera en gång till, men jag ska göra mitt bästa för att det inte ska upprepas. Men min metod har nackdelen, helt klart. Jag "förlorade" ca 45 minuter av min arbetslösa tid, att PostNord gick miste om en fin summa i "eftertaxeringsavgift" och att jag sinkade brevbäraren med hela 30 till 60 sekunder.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Prova att skicka e-post nästa gång vettja. Garanterat portofritt (ganska förträffligt vid närmare eftertanke). Och blir det fel så får du, oftast, snabbt information därom. Fast då är det ingen brevbärare som kan hjälpa dig, utan snarare en demon. Lycka till att charma vederbörande!

Sorry, just had to. (-:

Visa signatur

Dekadens