Aorus demonstrerar VR-ryggsäck på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

Aorus demonstrerar VR-ryggsäck på CES 2016

Med en bärbar dator på ryggen blir kabelhärvan ett minne blott. Det är Aorus vision för trådlös VR i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Passande lösning verkligen. Men för min del blir det att vänta tills när man kan köra VR trådlöst.

OT: Jag har varit nyfiken i flera dagar om Sweclcokers har sett eller möt Linus från LinusTechTips?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Behöver man köpa en laptop som klarar VR för att slippa problem med kablar så är det en rätt dyr kabeldragning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Byggde inte han en dator för 30.000 till denna mässa? 7 virtuella datorer i en tower.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Intressant koncept faktiskt. Trådlös VR är nog tyvärr inte lika nära som många hoppas; Många tror att det kan funka bara för att vi börjar nå bandbreddskraven för att kunna strömma videon trådlöst, men det riktiga problemet är latensen.

Latens är i stort sett det viktigaste för att man inte ska bli illamående av VR och det kommer ta ett jävla tag innan det går att strömma video/audio + input tillräckligt snabbt för att det ska vara behagligt. Ärligt talat skulle jag mycket hellre ha sladdar från headsetet än att behöva spela med input lag (även om det är väldigt lite), men att ha datorn i en lätt väska skulle kunna vara en smart kompromiss. Jag hörde dessutom att Gigabyte(/Aorus) sa att det möjligtvis kommer gå att fästa en extra batterisats på väskan så att batteritiden förhoppningsvis inte blir ett lika stort problem. Hoppas bara att denna ide utvecklas så att det inte blir för dyrt

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta vanlig ryggsäck för 100kr och stoppa in en bärbar dator... Vad är speciellt med denna förutom specialanpassade fack kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är bara att ta vanlig ryggsäck för 100kr och stoppa in en bärbar dator... Vad är speciellt med denna förutom specialanpassade fack kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte med har inte hittat en vettig ryggsäck för 100kr på ett tag. Men jag tänker mer på luftflöde. Luftflödesbiten och dämpande material mellan hen och datorn så att inte fläktlager tar skada.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nietro skrattade nog rätt ordentligt när de såg deras bås. går inte ens att jämföra med deras trådlösa chip, som klarar skicka 8k upplösning och skall kosta lika mycket som nuvarande kabellösningar.

http://uploadvr.com/nitero-wireless-vr-2016/

Samt skönt med värmen från en laptop med ett 970 (ej m) i.

Permalänk
Medlem

Fick mig att undra hur man monterar cameran. https://www.youtube.com/watch?v=WetWkdeCBDs här ser vi på 2.59 att killen sitter och håller cameran framför spelaren. Dessutom så kunde man förstås inte gå omkring. Med omvänt tracking där cameran sitter på headset kan man tänka sig flera spelare i en stor tom lokal som springer omkring och det ser ut som Battlefield i VR. Det gäller att man fixar bra wifi i så fall. För att få bort tankarna från att det är kanske roligare med paintball kan man tänka sig mp med 50 spelare som inte behöver vara på samma lokal...

Permalänk
Medlem

Så jag måste nu alltså för att bli bort med kablarna ha en dator på ryggen med ett 970? Känns som att det kan bli dyyyyrt

Permalänk

Hahaha, verkar som att redaktionen inte hade helt fel när de pratade om VR med ghostbusters-ryggsäck!

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Fick mig att undra hur man monterar cameran. https://www.youtube.com/watch?v=WetWkdeCBDs här ser vi på 2.59 att killen sitter och håller cameran framför spelaren. Dessutom så kunde man förstås inte gå omkring. Med omvänt tracking där cameran sitter på headset kan man tänka sig flera spelare i en stor tom lokal som springer omkring och det ser ut som Battlefield i VR. Det gäller att man fixar bra wifi i så fall. För att få bort tankarna från att det är kanske roligare med paintball kan man tänka sig mp med 50 spelare som inte behöver vara på samma lokal...

Det passar garanterat mycket bättre för "room-scale" headsets som HTC Vive där det inte spelar någon roll vilket håll man kollar åt.

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte löper hela linan ut och specialbygger ett chassi utan skärm och tangentbord med anpassad ryggsäck istället. Samt en docka så man smidigt kan återgå till desktop-läge när det är dags för det...

Kanske skulle styra upp ett Kickstarter-projekt, vem är på?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska "goofy" lösning på problemet. Men det är klart, vad gör man inte för att slippa kablar när den trådlösa teknologin inte är där den behäver vara för trådlös VR än.

Permalänk

OOOH!
Bilden jag just fick i huvudet när någon i stidens hetta gör en shouler-roll och knäcker sin mångakronors laptop fick mig att mysa i hypotetisk skadeglädje...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|