Kan man reklamera hårdvara pga bristande mjukvara? Logitech Gaming Software

Permalänk
Medlem

Kan man reklamera hårdvara pga bristande mjukvara? Logitech Gaming Software

Tjenare!

Idag sitter jag med 1st Logitech Tangentbord av normal trådlös typ, en G602 trådlös mus med massa knappar samt trådlöst headset G930. All hårdvara fungerar kanon, problemet ligger i mjukvaran. Logitech Gaming Software som man behöver köra för full funktionalitet för musen samt headsetet är väldigt buggigt. Efter att ha haft lite problem med att det inte startar automatiskt, så har det nu gått till den nivån att det inte vill starta alls. Efter att ha googlat runt lite så är detta tydligen väldigt vanligt och folk föreslår lite olika fixar. Allt ifrån att bara döda programet i taskmanager (finns inte där för mig), till att skapa .bat filer som minimerar det vid windows login. Inga av tipsen jag har hittat fungerar. Självfallet har jag testat att installera om, samt uppdatera windows och drivar. Nästa alternativ är att installera om windows, vilket jag inte tänker göra att logitech inte kan anställa vettiga programmerare.

Så nu sitter jag med 2.000 kr hårdvara som har samma funkitionalitet som 300 kr hårdvara. Kan man reklamera skiten bara och köra på ett annat märke? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag hatar också program till kringutrustning. Gillade min Razer Deathadder fysiskt, men hatade dens mjukvara så sålde den... Gick tillbaka till min gamla Logitech MX518 som spelmus.
Jag har dock en Logitech MX Master och där tycker jag deras mjukvara fungerar bra, men det är ju dock inte "Logitech Gaming Software" så det kan ju vara därför.

Jag tror du borde kunna reklamera om du köpte varorna nyligen, du är ju inte nöjd.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan. Garanti finns däremot i många olika skepnader och en del har nöjd-kund garanti. De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks. En sak att tänka på är att bara för att tre nissar på ett forum har detta problemet så betyder inte det att "många" har det. Jag använder själv denna mjukvara till mina logitech produkter och har inga problem med den men jag har haft det tidigare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan. Garanti finns däremot i många olika skepnader och en del har nöjd-kund garanti. De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks. En sak att tänka på är att bara för att tre nissar på ett forum har detta problemet så betyder inte det att "många" har det. Jag använder själv denna mjukvara till mina logitech produkter och har inga problem med den men jag har haft det tidigare.

Scha, det är nog fler än ett par som har problemet. Men jag älskar ju produkterna, så börjar med att testa och kontakta logitech

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett par trådlösa lurar från logitech (g930) som fungerade skapligt tidigare men som inte alls vill koppla upp sig mot mottagardongeln längre så länge logitech gaming softare är installerat på datorn. Utan mjukvaran fungerar den trådlösa uppkopplingen felfritt vilket säger en del om logitechs mjukvara...
Samma problem i Windows 7 och 8 och uppdateringarna som släppts under ett år har inte hjälpt.
Fast utan den mjukvaran får jag betydligt sämre kvalité på ljudet och knapparna på headsetet fungera inte längre. Hade jag haft någon form av garanti kvar eller reklamationsrätt så hade jag absolut lämnat tillbaka mina lurar.

And yes. Det är ett känt problem sedan flera år. På logitechs egna forum... Rekommenderar inte deras trådlösa headsets.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har en 7(? se sign) olika Logitech produkter och är väldigt nöjd med dem, ngt headsett har gått sönder, mejlade deras support och fick ett nytt hemskickat på 3 dagar så deras support är kanon.

Har själv Logitech Gaming Software installerat och har kört med det i flera år utan problem, 8.50.281 kör jag med.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har själv små problem med min steel serie sensei, då mjukvaran buggar främst nu när win10, vilket är tråkigt då jag gillar musen annars.

Men för att svara på din fråga, har du köpt den nyligen borde du väl ha öppet köp.
En annan sak som kan vara viktig att ta med i beräkningarna är ju hur bekväma tex ett par dyra hörlurar är jämfört med ett par billigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Öppet köp gäller inte för använda produkter eller reklamationer. Normalt sett, Elgiganten undantaget.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om man är nöjd eller inte har inget med reklamationsrätt att göra. Reklamera kan man göra om det är fel på varan.

De flesta har dock bara begränsad garanti på sina varor och det täcker inte s.k handhavandefel, som det här handlar om.
Det bästa är att kontakta logitech support, de har en väldigt bra kundsupport där du antingen kan få hjälp eller ersättning. Rent tekniskt så bör man kunna reklamera en vara om mjukvaran krävs för att hårdvaran ska kunna funka men då detta handlar om kompabilitetsproblem så är det inte säkert att det täcks.

Håller inte riktigt med. Om jag t.ex. köper en mus som utlovar funktionerna XYZ som endast fungerar tillsammans med medföljande mjukvara måste väl ändå musen anses defekt om mjukvaran inte fungerar?

Dessutom har det här ingenting med handvarandefel att göra eftersom det inte är TS som orsakat problemet (vad vi vet).

Permalänk
Medlem

Jomenvisst. Men nu råkar jag själv använda denna programvaran och den funkar utmärkt. Jag har även två polare som har samma headset(det har inte jag) och möss och det verkar funka utmärkt för dom så själva programvaran kan knappast vara problemet. Det kan givetvis röra sig om ett kompabilitetsproblem med något i TS dator men då är det likväl inte ett reklamationsärende utan möjligen ett supportärende. Det troligaste är att det är handhavandefel, det är väldigt vanligt. Och det behöver inte handla om att man är okunnig eller dum i huvudet utan helt enkelt att man inte vet hur man gör och manualen kanske inte förklarar det tillräckligt bra.
Jag jobbar i butik och om du bara visste hur många gånger man har haft folk som kommer in med klagomål som sedan visar sig endast handla om att de inte förstår vad de handlat eller hur det fungerar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om varan beskrevs med att de nu icke fungerande funktionerna skulle finnas tillgängliga har du inte bara köpt en hårdvara utan också en funktion där hårdvara och mjukvara tillsammans är viktiga. Dvs det du har köpt fungerar inte som det beskrevs vid köptillfället. Detta ger då rätt att reklamera enl. konsumentköplagen.

Lade till lite text...
Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Om varan beskrevs med att de nu icke fungerande funktionerna skulle finnas tillgängliga har du inte bara köpt en hårdvara utan också en funktion där hårdvara och mjukvara tillsammans är viktiga. Dvs det du har köpt fungerar inte som det beskrevs vid köptillfället. Detta ger då rätt att reklamera enl. konsumentköplagen.

Detta, och i framtiden köp inte hårdvara som kräver mjukvara för att funka någolunda, börjar bli skrämmande nu med Gsync och appar på skärmar... Snart lär man behöva köpa ny skärm eller tangentbord/mus vid x uppdatering.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.