Permalänk
Medlem

Dell S2716DG

Nu finns recensionen på Dells "swift" (TN) uppe på TFTCentral:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_s2716dg.htm

Inga "4200 kr" som nämndes i nyheten på Sweclockers utan snarare strax över 6000 kr. Är den bra kanske jag säljer min PG279Q, eftersom IPS glow inte riktigt är min melodi...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem

Vore kul med någon som köpt denna skärm och kan dela med sig hur den fungerar!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt

Skrivet av Kr^PacMan:

Vore kul med någon som köpt denna skärm och kan dela med sig hur den fungerar!

Tjenare,

Jag har ganska nyligen köpt den och Dustin fick in denna idag och har också skickat ut mitt ex idag. Jag återkommer framöver med min recension. Kan också säga att jag köpte Acers IPS 144hz för några månader sedan och blev inte alls nöjd pga BLB, så den lämnade jag tillbaka. Ska nu köra på detta istället för jag vet att Dell kan sin sak (peppar peppar).

Permalänk
Medlem

Kan också bidra med mina tankar när min kommer. Även jag köpte ifrån Dustin igår.. Jävligt taggad inför den! Måtte Dell hålla sin kvalitet!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Har ni haft min skärm ett par dagar och tänkte dela med mig mina tankar om den.

Notera att jag bara har 2 andra skärmar att jämföra denna skärm med.
Min Dell u2412m och polarens ASUS PG278Q.

Byggkvalitet:
Väldigt lik min gamla dell. Känns dock mer plastig i ramen.
Höj/sänkbar, rotera och pivot läge.

Skärmen:
Mycket behaglig är mina första känslor. Givetvis hade min gamla dell bättre färger och betraktningsvinklar. Men tycker denna håller måttet bra. Jämför jag denna rakt av mot PG278Q:n så är de likvärdiga.
Inga bleeds, eller döda pixlar efter 3 dagars konstant användande.

G-sync funkar ypperligt, och 144Hz är som dag och natt. Betydligt trevliga spelupplevelse än u2412m:arn.

Kan rekommendera skärmen med andra ord!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Har ni haft min skärm ett par dagar och tänkte dela med mig mina tankar om den.

Notera att jag bara har 2 andra skärmar att jämföra denna skärm med.
Min Dell u2412m och polarens ASUS PG278Q.

Byggkvalitet:
Väldigt lik min gamla dell. Känns dock mer plastig i ramen.
Höj/sänkbar, rotera och pivot läge.

Skärmen:
Mycket behaglig är mina första känslor. Givetvis hade min gamla dell bättre färger och betraktningsvinklar. Men tycker denna håller måttet bra. Jämför jag denna rakt av mot PG278Q:n så är de likvärdiga.
Inga bleeds, eller döda pixlar efter 3 dagars konstant användande.

G-sync funkar ypperligt, och 144Hz är som dag och natt. Betydligt trevliga spelupplevelse än u2412m:arn.

Kan rekommendera skärmen med andra ord!

Jag har också haft min skärm några dagar nu och håller helt med dig, skärmen är mkt bra för att vara TN och jag har också haft en dell ips skärm tidigare.

Har heller inte ngn död pixel eller bleed, eller ja, extremt liiiite nere i högra kanten men det syns knappt.

Kan också rekomendera denna skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amazon UK hade den på 1800 kr nyss, köpte 5 st. Hoppas att ordern gäller.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa och förklara varför fullscreen borderless inte vill visa Gsync ikonen?`
Jag vet aldrig när Gsync är på..

Google ger inga svar alls och jag hittar inte ett dugg angående samma problem. Ibland vill inte ens ikonen starta i fullscreen mode :/
Sjukt störigt!

Permalänk

Har haft denna skärmen i två dagar nu.
Håller det mesta den lovar med G-sync och hög refresh rate på 144hz.
TN-panelen är ok. Ingen noterbar backlight bleed.

Ganska krånglig att få fram en bra bild jag är nöjd med. Lite för dåliga färger. Är tvungen att använda Nvidias inställningar för att öka dem samt sänka gamman då denna funktionen också saknas i skärmen.

En av dom största anledningarna till att jag valde denna skärmen var att den hade en extra anslutning för HDMI som jag planerade att använda till min PS3 och PS4 som jag har kopplat ihop till en HDMI-switch.
startade upp PS4an och lira Bloodborne och hade kul. Lite för ljus bild som jag nämnde innan, även med brightness nere på 30, contrast på 70 och sedan lägsta inställningarna in-game för gamman så var det fortfarande lite för ljust.

PS3an, ingen bild alls. What? Byter tillbaka till PS4an, ingen bild. Um.. what?
Lång historia kort, varje gång jag byter signalen till PS3'an så dör HDMI signalen.
Jag har testat med 3 olika HDMI-switchar. Alla får samma fel.
Om jag pluggar in kabel direkt till PS3an så funkar det bra men 100% om det går via en HDMI-switch så dör signalen.

Den enda lösningen att få bild via HDMI porten igen efter detta är att dra ut strömmen på skärmen så den startar om sig helt.

Detta är galet! Varför händer detta?
Jag har bara hittat EN annan person som har råkat ut för samma sak och alla ignorerade hans inlägg.

Jag hoppas det finns en enkel lösning på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Har haft denna skärmen i två dagar nu.
Håller det mesta den lovar med G-sync och hög refresh rate på 144hz.
TN-panelen är ok. Ingen noterbar backlight bleed.

Ganska krånglig att få fram en bra bild jag är nöjd med. Lite för dåliga färger. Är tvungen att använda Nvidias inställningar för att öka dem samt sänka gamman då denna funktionen också saknas i skärmen.

En av dom största anledningarna till att jag valde denna skärmen var att den hade en extra anslutning för HDMI som jag planerade att använda till min PS3 och PS4 som jag har kopplat ihop till en HDMI-switch.
startade upp PS4an och lira Bloodborne och hade kul. Lite för ljus bild som jag nämnde innan, även med brightness nere på 30, contrast på 70 och sedan lägsta inställningarna in-game för gamman så var det fortfarande lite för ljust.

PS3an, ingen bild alls. What? Byter tillbaka till PS4an, ingen bild. Um.. what?
Lång historia kort, varje gång jag byter signalen till PS3'an så dör HDMI signalen.
Jag har testat med 3 olika HDMI-switchar. Alla får samma fel.
Om jag pluggar in kabel direkt till PS3an så funkar det bra men 100% om det går via en HDMI-switch så dör signalen.

Den enda lösningen att få bild via HDMI porten igen efter detta är att dra ut strömmen på skärmen så den startar om sig helt.

Detta är galet! Varför händer detta?
Jag har bara hittat EN annan person som har råkat ut för samma sak och alla ignorerade hans inlägg.

Jag hoppas det finns en enkel lösning på detta...

Testa stäng av funktionen deep sleep på skärmen. Kan vara den som spökar, fick heller inte igång skärmen utan att dra ut strömmen när jag låtit den "somna". Nu funkar de hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke89:
Tack för svaret.
Det hjälper tyvärr inte. Skärmen blir bara svart, ingen bild.
Jag har beställt en 4e HDMI-switch från Amazon nu som skall vara skit bra har jag läst.
Om den inte funkar häller så får jag packa ner min PS3'a good bye Yakuza 5.

Permalänk
Medlem

Tja, tänkte fråga er för ni har Dell S2716DG.
Köpråd i så fall. Jag har bestämd mig för skärm 1440p, g-sync osv.
Valde Dell S2716DG (pris: 5890:-) (TN men hörde att ganska bra färger för TN. Men TN är frf TN och IPS är bättre med färger eller?) eller Acer Predator XB270Hubprz (pris 6690:-) (IPS, men dåligt kvalitetskontroll, vill inte skicka dit och tillbaka hela tiden osv.) Dell har bättre pris men inte jätte stor skillnad.

Vad rekommenderar ni?

Ville inte starta en ny tråd, för ni snackar om Dell.
Tack

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cellsplitter:

@jocke89:
Tack för svaret.
Det hjälper tyvärr inte. Skärmen blir bara svart, ingen bild.
Jag har beställt en 4e HDMI-switch från Amazon nu som skall vara skit bra har jag läst.
Om den inte funkar häller så får jag packa ner min PS3'a good bye Yakuza 5.

Jag har också en (billig) HDMI-switch och har fått lite liknande problem. Datorn är alltid igång och inkopplad och switchen funkar bra för att växla mellan den och en annan dator bland annat, helt automatiskt också. Men när det gäller PS3 så fastnar antingen teven eller switchen i någon form av loop så att teven växlar mellan svart och typ myrornas krig och det enda sättet att lösa det är att manuellt switcha mellan ingångarna tillbaka till datorn igen. Jag har dock ingen lösning mer än en work-around som jag använder: Stäng av teven/skärmen innan jag sätter igång PS3:an och samma sak innan jag stänger av den.

Det känns som om problemet kommer av att switchen liksom är för snabb att växla ingång så den kopplar upp en koppling innan enheten är färdig att skicka eller så. Men det är förstås bara spekulationer.

Permalänk

@Kosa:
Jag beställde en Asus ROG Swift PG279Q förra veckan som jag bara kunde använda en dag pga den oerhörda mängden IPS-glow runt alla hörn och kanter på skärmen.
Jag bytte till denna Dell skärmen för den hade alla specs jag ville ha som du också nämnde. 1440p, g-sync osv.
Då jag visserligen har stött på problem med min skärm med att få den att lira med min PS3'a och HDMI-switch så tycker jag faktiskt att den är väldigt bra. Speciellt med tanke på priset.
Det är dock lite klena färger och för mycket ljus på skärmen by default (saknar inbyggd gamma inställningar). Jag satte min på 40 brightness och 70 contrast. Färgerna lät jag va på standard.
Lite Nvidia inställningar i Windows löser resten. Öka "Digital vibrance" till ca 60% och sänk gamman till ca 0.75 så ser det rätt bra ut.

tl;dr
Bra skärm för ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

@Kosa:
Jag beställde en Asus ROG Swift PG279Q förra veckan som jag bara kunde använda en dag pga den oerhörda mängden IPS-glow runt alla hörn och kanter på skärmen.
Jag bytte till denna Dell skärmen för den hade alla specs jag ville ha som du också nämnde. 1440p, g-sync osv.
Då jag visserligen har stött på problem med min skärm med att få den att lira med min PS3'a och HDMI-switch så tycker jag faktiskt att den är väldigt bra. Speciellt med tanke på priset.
Det är dock lite klena färger och för mycket ljus på skärmen by default (saknar inbyggd gamma inställningar). Jag satte min på 40 brightness och 70 contrast. Färgerna lät jag va på standard.
Lite Nvidia inställningar i Windows löser resten. Öka "Digital vibrance" till ca 60% och sänk gamman till ca 0.75 så ser det rätt bra ut.

tl;dr
Bra skärm för ett bra pris.

Kommer ej använda HDMI men bra att veta. Det jag letade efter, en snabb och bra svar tack. Köper den då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosa:

Tja, tänkte fråga er för ni har Dell S2716DG.
Köpråd i så fall. Jag har bestämd mig för skärm 1440p, g-sync osv.
Valde Dell S2716DG (pris: 5890:-) (TN men hörde att ganska bra färger för TN. Men TN är frf TN och IPS är bättre med färger eller?) eller Acer Predator XB270Hubprz (pris 6690:-) (IPS, men dåligt kvalitetskontroll, vill inte skicka dit och tillbaka hela tiden osv.) Dell har bättre pris men inte jätte stor skillnad.

Vad rekommenderar ni?

Ville inte starta en ny tråd, för ni snackar om Dell.
Tack

Hej,

Jag köpte denna först: http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-g...
men pga Back light bleeding i hörnen så lämnade jag tillbaka den. Det finns dock många som säger att de fått riktigt bra exemplar, så har du någon Netonnet/inet butik i närheten så skulle jag kanske föreslå att du testar tills du får en bra, för annars är det en väldigt bra skärm, om du orkar dvs. Priserna har nämligen gått ner en del. När jag köpte Acern kostade den 8k.

Annars som sagt så har jag Dell skärmen och jag är mkt nöjd, men den har inte alls lika bra färger som en IPS. Största problemet är att den har en del Banding (tror jag det kallas) dvs när mörkt går över till ljust så blir det som "lager" i skiftningen istället för en fin "gradient"-övergång om du förstår hur jag menar. Detta märker man mkt tydligt i Diablo 3 när man springer runt i väldigt mörka grottor där det är väldigt mörkt i utkanterna av skärmen och ljust runt din gubbe!
Men detta är det enda spelet jag märkt detta i!!!! Star Wars Battlefront är tex Amazing på denna skärmen!!!

Du kan dock göra det bättre genom att lägga in TFT-Centrals profil på datorn.

Instruktioner: http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm#install
Profilen: http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/dell_s2716dg.icc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke89:

Hej,

Jag köpte denna först: http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-g...
men pga Back light bleeding i hörnen så lämnade jag tillbaka den. Det finns dock många som säger att de fått riktigt bra exemplar, så har du någon Netonnet/inet butik i närheten så skulle jag kanske föreslå att du testar tills du får en bra, för annars är det en väldigt bra skärm, om du orkar dvs. Priserna har nämligen gått ner en del. När jag köpte Acern kostade den 8k.

Annars som sagt så har jag Dell skärmen och jag är mkt nöjd, men den har inte alls lika bra färger som en IPS. Största problemet är att den har en del Banding (tror jag det kallas) dvs när mörkt går över till ljust så blir det som "lager" i skiftningen istället för en fin "gradient"-övergång om du förstår hur jag menar. Detta märker man mkt tydligt i Diablo 3 när man springer runt i väldigt mörka grottor där det är väldigt mörkt i utkanterna av skärmen och ljust runt din gubbe!
Men detta är det enda spelet jag märkt detta i!!!! Star Wars Battlefront är tex Amazing på denna skärmen!!!

Du kan dock göra det bättre genom att lägga in TFT-Centrals profil på datorn.

Instruktioner: http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm#install
Profilen: http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/dell_s2716dg.icc

Japp, köpte Acer och kommer byta den imorgon. Sjukt stort "Back light bleeding " och två dödar pixlar men ser inte dem direkt. Bor i Helsingborg så netonnet är nära och kommer pröva 3 gånger sen hoppar jag till Dell. Men IPS panelen känns så nice...brrrrr

Visa signatur