Köpråd GPS för snöskoteråkning

Permalänk
Medlem

Köpråd GPS för snöskoteråkning

Jag är ute efter en GPS att fästa på styret på en snöskoter. Jag vill att den ska kunna visa terränginformation, skoterleder, stugor, vindskydd, grillplatser etc.

Många förespråkar Garmin Montana men den är ju svindyr. Finns det några billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Går ju att använda en vanlig bil-GPS från Garmin, som har kortplats. På kortet installerar du "Friluftskartan" för det område du behöver.
Blir billigare, men du måste hitta något sätt att skydda GPS:n då den inte är vattentålig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jisses vad dyr friluftskartan var
Om jag byter GPS så måste jag köpa kartan en gång till vad jag förstår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag är ute efter en GPS att fästa på styret på en snöskoter. Jag vill att den ska kunna visa terränginformation, skoterleder, stugor, vindskydd, grillplatser etc.

Många förespråkar Garmin Montana men den är ju svindyr. Finns det några billigare alternativ?

Jag tror att den viktigaste skillnaden mellan en GPS för skotern, och andra, är huruvida man kan hantera den med vantar... Lika så att den klara kyla...

Jag har haft en friluftsgps med friluftskartan på, och det var poänglöst för min del.. Den var tung för gps-en att rita upp på skärmen och innehöll alldeles för mycket information... Det slutade oftast med att jag använde gps'en för att registrera waypoints i datorn, och sen förde jag över dem till gps'en.... Eller lagra utgångspunkten (vart jag parkerade bilen) och stängde sen av gps'en... Nu funderar jag på att köpa en Bushnell back-track istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

FInns det inga bra appar för Ios/ Android för dessa ändamål? Finns ju gott om vattentåliga skydd som man kan fästa dom telefonerna i

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Jag har kollat på det. Locus är helt ok och har gratis karta (opensledmap.org samt en till) men den saknar skoterstugor etc. Finns en app som heter skoterkartan och kostar 600kr (är väl iof rimligt förutom att appen har fått 2.9 i betyg vilket gör mig betydligt mer tveksam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag är ute efter en GPS att fästa på styret på en snöskoter. Jag vill att den ska kunna visa terränginformation, skoterleder, stugor, vindskydd, grillplatser etc.

Många förespråkar Garmin Montana men den är ju svindyr. Finns det några billigare alternativ?

Jag har en Garmin Montana med friluftskartan som bas.
Sedan har jag kompletterat med: skoterledskartan från http://www.kartman.se/
Helt underbar kombination.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

FInns det inga bra appar för Ios/ Android för dessa ändamål? Finns ju gott om vattentåliga skydd som man kan fästa dom telefonerna i

Största problemet då är temperaturen.
Min telefon ger så gott som upp när jag är ute och kör, och då ligger den i en egen vadderad väska i min ryggsäck, så den utsätts inte för vind på samma sätt och ligger väldigt skyddad. Men det blir helt enkelt för kallt om jag ska försöka använda den efter man har varit ute några timmar. Fungerar bra om det bara är några grader kallt och sol. Lite svårare om det är -25C och blåser. Som det varit nu några dagar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

http://www.coolstuff.se/Varmepasar?gclid=CKLZ-IGuocoCFUIMcwod...

Lägg denna bakom telefonen så håller den sig varm och gosig

Skrivet av Elghinnarisa:

Största problemet då är temperaturen.
Min telefon ger så gott som upp när jag är ute och kör, och då ligger den i en egen vadderad väska i min ryggsäck, så den utsätts inte för vind på samma sätt och ligger väldigt skyddad. Men det blir helt enkelt för kallt om jag ska försöka använda den efter man har varit ute några timmar. Fungerar bra om det bara är några grader kallt och sol. Lite svårare om det är -25C och blåser. Som det varit nu några dagar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Att tänka på också är att de flesta telefonerna använder master, för att beräkna sin position.
Är det dålig täckning och den inte får signal, ja, då får du ingen bra positionering heller..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag tror att den viktigaste skillnaden mellan en GPS för skotern, och andra, är huruvida man kan hantera den med vantar... Lika så att den klara kyla...

Jag har haft en friluftsgps med friluftskartan på, och det var poänglöst för min del.. Den var tung för gps-en att rita upp på skärmen och innehöll alldeles för mycket information... Det slutade oftast med att jag använde gps'en för att registrera waypoints i datorn, och sen förde jag över dem till gps'en.... Eller lagra utgångspunkten (vart jag parkerade bilen) och stängde sen av gps'en... Nu funderar jag på att köpa en Bushnell back-track istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Hantera med vantar? Själv kör jag sedan ett par år tillbaka med röstkommandon...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

trodde dom flesta mobiler slutat med A-gps

Skrivet av DaBone:

Att tänka på också är att de flesta telefonerna använder master, för att beräkna sin position.
Är det dålig täckning och den inte får signal, ja, då får du ingen bra positionering heller..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har en Garmin GPSMAP 496 (eller 196, 296 idk, ser ut så iaf. Haft den i tio år snart).
Karta från http://www.kartman.se/ så klart (måste ju reppa min f.d granne)

Skrivet av Neonodia:

FInns det inga bra appar för Ios/ Android för dessa ändamål? Finns ju gott om vattentåliga skydd som man kan fästa dom telefonerna i

Även om det skulle finnas så är det ont om telefoner som fungerar bra på vintern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hantera med vantar? Själv kör jag sedan ett par år tillbaka med röstkommandon...

Ahh.. Så modernt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om man ska ha en Garmin så är det Monatana man ska ha. Det finns relativt bra fästen för den som man kan fästa på styret (det vibrerar ganska mycket på en snöskoter). Enda problemet är att det allt som allt landar på drygt 6000kr med kartor och alla tillbehör. Hade hoppats på att hitta något som nästan är lika bra för kanske halva priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Det verkar som om man ska ha en Garmin så är det Monatana man ska ha. Det finns relativt bra fästen för den som man kan fästa på styret (det vibrerar ganska mycket på en snöskoter). Enda problemet är att det allt som allt landar på drygt 6000kr med kartor och alla tillbehör. Hade hoppats på att hitta något som nästan är lika bra för kanske halva priset..

Man får använda den till flera saker, få ner pris per användning
Har fäste i båtarna för GPSn också, exakt samma som de som sitter på skotern.
Styret skakar ju lite jämfört mot andra delar, du skulle se hur det ser ut med en gps monterad framför styret så den sitter fast i plasten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Det verkar som om man ska ha en Garmin så är det Monatana man ska ha. Det finns relativt bra fästen för den som man kan fästa på styret (det vibrerar ganska mycket på en snöskoter). Enda problemet är att det allt som allt landar på drygt 6000kr med kartor och alla tillbehör. Hade hoppats på att hitta något som nästan är lika bra för kanske halva priset..

Just med snöskoter och vinterväder, blir det ju lite mer krävande miljöer för tekniken och därför behövs det nog doningar efter det..

Har själv använt en bilgps i fjällmiljö och med friluftskartan, men det var på hösten. Var dock minusgrader och snöade, men skulle inte kalla det norrlandsvinter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jobbade en säsong som snöskoterguide och använde då min Garmin 60cs med Skoterledskartan. Jag hade en laddare kopplad till "cigguttaget". Det viktigaste tror jag är att hitta ett sätt att sätta fast gpsen. Jag använde mig av sugpropp, eftersom jag behövde flytta gpsen mellan skotrar. Det är dock inte att rekommendera, även om det fungerade för guideturer.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Det blev en Montana 610 med friluftskartan v4 och skoterledskartan. Har inte hunnit testa den annat än att jag pillat lite på den hemma. Sitter riktigt stabilt med motorcykelfästet. Är lite osäker på vilka inställningar jag ska använda (bil, terräng etc) men det kanske löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

SKa du ha den till snöskoter så lär det ju inte vara bil iafa

Skrivet av Kiane:

Det blev en Montana 610 med friluftskartan v4 och skoterledskartan. Har inte hunnit testa den annat än att jag pillat lite på den hemma. Sitter riktigt stabilt med motorcykelfästet. Är lite osäker på vilka inställningar jag ska använda (bil, terräng etc) men det kanske löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SKa du ha den till snöskoter så lär det ju inte vara bil iafa

Nä så tänkte jag också men skoterleder verkar vara inlagda som motorvägar. Så det blir helt enkelt att prova sig fram

Skickades från m.sweclockers.com