Samsung avtäcker Galaxy Tab Pro S med Intel Skylake och profilmåttet 6,3 millimeter

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker Galaxy Tab Pro S med Intel Skylake och profilmåttet 6,3 millimeter

Elektronikjätten Samsung sjösätter en rekordtunn Windows 10-surfplatta tillika hybrid med Intel Skylake på årets CES-mässa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det sånt här vi kommer berätta för våra barnbarn? "Jag minns på min tid då plattorna var så tjocka som 6,3mm."

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

Det här ser nice ut. Vågar man hoppas på att kunna installera Linux på en sånhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Det här ser nice ut. Vågar man hoppas på att kunna installera Linux på en sånhär?

Tror den är rätt låst. Varför skulle du vilja ha linux på den?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

@NoNamesWayne: Jag ställer motfrågan, varför skulle du Inte vilja ha Linux på den?

Valmöjligheter är bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@NoNamesWayne: Gillar det. Enligt den här sidan http://www.pcworld.com/article/2997244/laptop-computers/11-se... så går det att trixa med Surfaceplattorna för att boota nåt annat än Windows 10. Så med lite tur går det att lösa på denna platta med.

Permalänk
Medlem

otroligt häftigt att/om du lyckas kyla en Core M samt klämma in 10h batteritid på en sån tunn enhet. Core M drar ofta dubbelt så mycket som en Atom och de är många sådana som har så bra batteritid.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Saknar den tiden då 999$ kunde översättas till åtminstone strax under 10k här i Sverige. Det har fan inte varit billigt att införskaffa hårdvara och annan teknik de senaste året när man räknar på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Det kommer väldigt många windowssurfplattor nu då de flesta är för dyra för vanliga konsumenter, men det bäddar för något gött i framtiden. Hade en sådan platta kostar 5000kr så hade jag köpt den direkt, just nu så mer cool grej, men för mycket pengar.

Utvecklingens känns annars lite som att Windows plattan kan bli nästa årets julklapp eller då såklart smartklockan.

Permalänk
Medlem

Imponerade. Det enda som fattas är 8GB ram.

Permalänk
Medlem

För 10 000 kr är detta definitivt en platta som ligger i det absoluta toppskiktet när det kommer till premiumsegmentet. Det finns ingen seriös människa som efter minsta efterforskning köper något med 4 GB ram när det kommer till produktivitet.

Finns gott om 13" bärbar datorer som har betydligt högre prestanda om man räknar prestanda per krona och som dessutom gör allting flera varv bättre än vad denna leksak kan göra.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommie:

För 10 000 kr är detta definitivt en platta som ligger i det absoluta toppskiktet när det kommer till premiumsegmentet. Det finns ingen seriös människa som efter minsta efterforskning köper något med 4 GB ram när det kommer till produktivitet.

Finns gott om 13" bärbar datorer som har betydligt högre prestanda om man räknar prestanda per krona och som dessutom gör allting flera varv bättre än vad denna leksak kan göra.

För priset 10 000kr tycker jag också den borde ha 8GB ram och jag tror att all denna konkurrens det nu börjar bli så kommer snart fler 10 000kr plattor ha detta.

Sedan går allt 4GB använda bättre om vad man tror, 4GB ram duger till vanligt arbete med mail, office och surfning lite tyngre applikationer så kan man använda sig utav distribuerade program. (bara slänga upp RDP App hemma på servern) Jag själv kör såna program på min iPad som egentligen kräver en bättre Xeon med minst 16GB ram. (bara vanliga RDP fungerar bra på iPaden)

Men som sagt, 10 000kr och bara 4GB känns snålt, för det priset vill man ha en platta som man ej känner sig begränsat av.

Plattor och vanliga 13" har lite olika användningsområden, en surfplatta är smidigare att använda överallt som i sängen.

*edit*
Angående denna ramminnesdiskussion, så vet man ej hur mycket bättre prestandan hade blivit med 8GB ram med Intel Core M (Dualcore 2.2GHz) processorn etc, men jag är nästan säker på att den skulle sälja mer. För denna siffra är bland det första folk tänker på och hör de 8GB ram, så tänker här går det köra exakt samma applikationer som på min vanliga dator med ungefär samma prestanda, visst inte de kraftigaste spelen med nästan allt annat.

Permalänk
Medlem

Finns det en tillhörande digitizer penna? Ser inte poängen med såna här enheter om dem inte är väl anpassade för en penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara det att den har plats för SIM-kort gjör den mycket intressant för mig. Jag har idag en Surface och en iPad och ser den som en möjlig ersättare för dem bägge. Fördelen med iPad är att den alltid är igång och uppkopplad så får jag något jobb som kräver lite mer får jag ta fram Surface och sedan ansluta telefonen till den för att kunna jobba. Hade varit mycket trevligt att slippa det (även om det kan tyckas vara bekvämlighetsproblem)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celebmir:

Bara det att den har plats för SIM-kort gjör den mycket intressant för mig. Jag har idag en Surface och en iPad och ser den som en möjlig ersättare för dem bägge. Fördelen med iPad är att den alltid är igång och uppkopplad så får jag något jobb som kräver lite mer får jag ta fram Surface och sedan ansluta telefonen till den för att kunna jobba. Hade varit mycket trevligt att slippa det (även om det kan tyckas vara bekvämlighetsproblem)

Jag har också en sådan iPad, det är riktigt superbekvämt, men jag använder funktionen längre då jag måste ha två abonnemang. (jag är för snål) Jag gillar dock inte alls att ha igång någon wifi/bluetooth heltid.

Jag tror dock få kunder vill betala extra för detta nu vilket leder till att få enheter har det, detsamma gäller laptops som sedan 90 talet har haft inbyggt modem, men det har varit en mycket liten marknad för dessa.
De får väl kanske göra olika enheter för olika marknader och sedan kommer det nya standarder som 5G, apple med deras iPad är då så stor så att de kan hålla uppe volymerna så att det ändå blir lönsamt.

Skrivet av Jackbob:

Finns det en tillhörande digitizer penna? Ser inte poängen med såna här enheter om dem inte är väl anpassade för en penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Poäng finns, men pennan fördubblar användningsområdet. Jag har hört ungdomarna som har slängt kollegieblocket och använder en sådan penna som du nämnder, detta låter för mig mycket intressant och jag skulle gärna vilja pröva.

Permalänk
Medlem

Intressant att de väljer bort ARM för Intel

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant att de väljer bort ARM för Intel

Windows för ARM har väl försvunnet? Det vill säga Windows RT som inte blev någon hit av flera anledningar, många trotts all information som fanns trodde dessutom att den kunde köra vanliga windowsapplikationer.
Så de har valt Windows istället för Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Poäng finns, men pennan fördubblar användningsområdet. Jag har hört ungdomarna som har slängt kollegieblocket och använder en sådan penna som du nämnder, detta låter för mig mycket intressant och jag skulle gärna vilja pröva.

Japp, hade faktiskt tänkt ansluta mig till den gruppen ungdomar själv! Ska nog beställa en surface pro 4 imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant att de väljer bort ARM för Intel

Tror många fortfarande inte inser hur mycket snabbare en typisk laptop-CPU är jämfört med ARM. Den, med råge, snabbaste ARM CPU man hittar idag är Apples A9X som sitter i Ipad Pro. Enligt Apples PR så är den snabbare än 80% av alla laptops som såldes förra året. När det visade sig att man baserade detta uttalande på Geekbench 3 så åkte i alla fall min respekt för Apple ner ett gäng pinnhål (hade och har ändå stor respekt för Apples teknikkunnande).

PCWorld har gjort ett lite bredare test än Geekbench (man kör även detta) och där ser man att visst är Ipad Pro snabbare än senaste generationen Atom, som man bl.a. hittar i Surface 4 (den utan "Pro") men man ser att förutom Ipad Pro så är dagens snabbast ARM-enheter fortfarande i nivå med den Atom plattform som Surface 4 kör än Core-serien.

Faktum är att redan Core M är konsekvent snabbare än A9X i allt utom Geekbench 3 i allt där CPU är en flaskhals. Nu testade PCWorld en Broadwell Core M, skulle man i stället använt Skylake Core M så skulle A9X även vara långsammare i de grafiktester man körde. Har inte använt Broadwell Core M speciellt mycket, men kan säga att Skylake Core M är faktiskt fullt kapabel att driva en laptop som man med fördel kan använda som primär arbetsmaskin för majoriteten av de arbetsuppgifter som utförs på kontor.

Angående produkten i artikeln: varför skulle jag inte välja Surface 4 Pro över någon annan Window-platta? Det kanske finns en anledning till detta, men det kräver att jag lägger ork och tid på att gräva fram sådan information för mitt grundval i detta läge är Surface Pro. Gissar att OEMerna är rätt irriterade på att Microsoft numera har Surface-serien för gissar att jag inte är den enda som väljer Surface så länge det andra inte uppenbart är bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Windows för ARM har väl försvunnet?

Inte helt. T.ex. Windows 10 Mobile och Windows 10 IoT Core finns för ARM.

Permalänk
Medlem

Galaxy i namnet på Samsung-enheter har tidigare inneburit att operativsystemet är Android. Skumt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Hade varit smutt om det gick att växla mellan Android och Windows 10 på en sån där.

Permalänk
Medlem

Ja tack

Gillar Windows och Samsung så win win för mig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hade varit smutt om det gick att växla mellan Android och Windows 10 på en sån där.

Som på denna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ja då finns det ju enheter som faktiskt är surfplattor och inte tv-boxar..

Typ Teclast X98 Plus/Pro eller Chuwi Hi10/Vi10 Ultimate

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Inte helt ointressant för mig, men 693 g lär väl vara utan tangentbord?

Ett problem för mig är att jag redan har stationär dator och laptop, och Lightroom CC på båda. Jag är ganska säker på att Adobe-prenumerationen bara täcker två enheter, så jag skulle inte kunna ha Lightroom på den här, eller motsvarande enhet. För just mig tar det ned användbarheten märkbart. Det är förstås inte tablettillverkarens fel, men det drabbar dem.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade den haft kickstand likt surface-serien hade det här varit ett givet köp istället för en SP4. OLED > LCD alla dagar i veckan. Men formfaktorn hos SP4 (och SP3) är enligt mig mycket bättre. Att endast kunna ha skärmen i två helt låsta vinklar är för klent. Och tangentbordet till samsung-plattan ser inte nå vidare ut. Men kul med mycket OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Knappast kraft nog i den där för Photoshop och Lightroom, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussmicke:

Knappast kraft nog i den där för Photoshop och Lightroom, eller?

Inte för omfattande arbeten nej, det skulle jag inte vilja ge mig på. Det skulle inte vara njutbart i alla fall.
Men för att på resa ta hand om en mindre mängd bilder skulle det vara långt bättre än inget.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2