Frågor kring bygge med PI B+

Permalänk
Medlem

Frågor kring bygge med PI B+

Då jag sitter och klurar lite på ett projekt till mig själv.

Har beslutat mig iaf att köpa en 10" skärm:

http://www.aliexpress.com/item/10-inch-LCD-monitor-display-wi...

Som ni ser så kör den separat strömadapter.
Och PIn en egen genom usb.

Förslag och ider hur man kan fixa så att det räcker med 1 kabel till att driva både skärm å PIn ?
Då allt ska byggas in.

Kommer använda tråden vid fler frågor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Då jag sitter och klurar lite på ett projekt till mig själv.

Har beslutat mig iaf att köpa en 10" skärm:

http://www.aliexpress.com/item/10-inch-LCD-monitor-display-wi...

Som ni ser så kör den separat strömadapter.
Och PIn en egen genom usb.

Förslag och ider hur man kan fixa så att det räcker med 1 kabel till att driva både skärm å PIn ?
Då allt ska byggas in.

Kommer använda tråden vid fler frågor.

Varför inte skaffa Raspberry pi officiella skärm Den behöver ingen extra strömförsörjning och dessutom så kan du skruva fast din Pi på baksidan av skärmen https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-touch-displ... Den finns på Inet för 750 kr och på kjell o company för 899 kr

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Om du har lite elkunskap så kan du lösa det där ganska enkelt.
Som du ser på skärmens spec så skriver han att input är 110-230V AC och att den har en output på 12v 2A (förmodar att detta är DC).
En Pi B+ slukar ungefär 0.5-1A beroende på mängden lull-lull så outputen räcker till strömstyrkenässigt.
Problemet är ju att det är 12v och att pajen vill ha 5v.
Löses enkelt med en spänningsregulator. Från regulatorn drar du kablar till GPIO 1 och 3(GND & 5v).
Att ha ett experimentkort underlättar då du enkelt kan skapa ett eget litet kretskort.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Varför inte skaffa Raspberry pi officiella skärm Den behöver ingen extra strömförsörjning och dessutom så kan du skruva fast din Pi på baksidan av skärmen https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-touch-displ... Den finns på Inet för 750 kr och på kjell o company för 899 kr

då den skärmen är rätt liten.. 7" vs 10"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Om du har lite elkunskap så kan du lösa det där ganska enkelt.
Som du ser på skärmens spec så skriver han att input är 110-230V AC och att den har en output på 12v 2A (förmodar att detta är DC).
En Pi B+ slukar ungefär 0.5-1A beroende på mängden lull-lull så outputen räcker till strömstyrkenässigt.
Problemet är ju att det är 12v och att pajen vill ha 5v.
Löses enkelt med en spänningsregulator. Från regulatorn drar du kablar till GPIO 1 och 3(GND & 5v).
Att ha ett experimentkort underlättar då du enkelt kan skapa ett eget litet kretskort.

tackar, har 0 kunskap, men fan den som ger sig
all info är bra info får rota lite mer ner i detta .

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

då den skärmen är rätt liten.. 7" vs 10"

Sant: Den är bara 7 tum. Men du kommer kunna använda den som en surfplatta fast med en kabel som går in i vägguttaget

Min rekommendation är bättre om du nu inte vill ha dem extra kablarna som den skärmen du länkade. Vad ska du använda den till ?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Sant: Den är bara 7 tum. Men du kommer kunna använda den som en surfplatta fast med en kabel som går in i vägguttaget

Min rekommendation är bättre om du nu inte vill ha dem extra kablarna som den skärmen du länkade. Vad ska du använda den till ?

blir att spela lite på den osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

blir att spela lite på den osv.

Jaha men då är det ju lite bättre med större skärm

Antar att du ska ha skärmen vid skrivbordet hela tiden

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /