Hantverkslösningar för lägenhetsboende

Permalänk

Hantverkslösningar för lägenhetsboende

Hejsan!
Jag har länge varit intresserad av lite DIY grejer men jag har ingen vettig arbetsstation för dessa mindre roliga projekt. För tillfället bor jag i en villa med mina föräldrar men jag tänkte förbereda mig med lösningar inför den dagen då jag flyttar till en lägenhet. Så jag vill veta hur ni som bor i lägenhet har era arbetsstationer, är den någon ihopfällbar historia som ni har i ett förvaringsutrymme eller något mer stationärt och etablerat? Ni får VÄLDIGT gärna bidra med bilder på era lösningar för inspiration. extra kul är om ni har byggt stationerna själva! Så bidra med era exempel och hjälp andra hantverkssugna som bor i lägenhet med inspiration!

Hittade även denna bänk, kan det vara ett bra alternativ?
http://www.clasohlson.com/se/Arbetsb%C3%A4nk/40-6889

Permalänk
Inaktiv

det är en bra arbetsbänk för en liten peng, jag har en black & decker som är runt 15 år gammal om inte mer som jag fått av min far när han flyttade ut ur huset sitt....

Permalänk

@anon34061: Okej, bor du i lägenhet? Om du kan så får du gärna fotta din "setup" och dela med dig!

Permalänk
Inaktiv

Jag har bott i lägenhet tidigare, men har numer köpt mig ett radhus. När jag bodde i lägenheten så hade jag inte så mycket användning för arbetsbänken men nu när jag bor i eget radhus så har jag haft mer användning för den.

Permalänk
Medlem

På vilken nivå snackar vi DIY?
Har inget sånt i lägenheten eftersom det imo är helt fel ställe för sånt. Skulle t.ex inte kapa trä i lägenheten, fan damm och spån överallt då. Skulle heller inte få för mig att sitta i t.ex vardagsrummet och svetsa.

Har verktygen som behövs för att pilla med elektronik och hänga tavlor i lägenheten. Bara inklämt i garderober där det ryms.
Kompressor, fogsvans och lite annat i garaget. Resten är i stugan där det behövs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

På vilken nivå snackar vi DIY?
Har inget sånt i lägenheten eftersom det imo är helt fel ställe för sånt. Skulle t.ex inte kapa trä i lägenheten, fan damm och spån överallt då. Skulle heller inte få för mig att sitta i t.ex vardagsrummet och svetsa.

Har verktygen som behövs för att pilla med elektronik och hänga tavlor i lägenheten. Bara inklämt i garderober där det ryms.
Kompressor, fogsvans och lite annat i garaget. Resten är i stugan där det behövs.

Nä jag tänkte mer om ni har något fint bord som ni stuvar in i lagringsutrymme och drar fram en solig sommardag för att tillverka små roliga saker på gården (ex. cigarrlåde-gitarr, lådor, och lite annat smått och gott DIY som finns på youtube) eller bara ett ställe där ni utför lite arbeten som anses skada och smutsa ner möbler och omgivning (ex. sågande, borrande, slipande, lödande, snickerier och dylikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Nä jag tänkte mer om ni har något fint bord som ni stuvar in i lagringsutrymme och drar fram en solig sommardag för att tillverka små roliga saker på gården (ex. cigarrlåde-gitarr, lådor, och lite annat smått och gott DIY som finns på youtube) eller bara ett ställe där ni utför lite arbeten som anses skada och smutsa ner möbler och omgivning (ex. sågande, borrande, slipande, lödande, snickerier och dylikt)

Ah, har en sommarstuga för sånt. Har dock ej DYI som hobby.
Har dock bytt fönster, tak och panel på stugan. Även byggt två bodar, bastu, bastutunna och flytbrygga.
Du vet, sånt som bara behövs göras.
Bygga små saker blev man less på i skolan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

jag använder vanliga pallbockar modell Matthias Wandel som ja byggde när jag var 10-12 nånting är 30 nu.
https://youtu.be/DtizUSUgUG4

sen har jag lite gammla skivor liggandes mot en vägg i garaget ifall jag skulle behöva ha en större bänkskiva

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows