Permalänk
Medlem

Flytta Steamkatalog?

Jag funderar på att köpa en ny hårddisk då min nuvarande 2TB börjar bli lite full. Jag har då tänkt att den nya bara skall användas till spel, så att jag kan ha alla spel installerade samtidigt, och skulle vilja flytta min befintliga Steamkatalog dit.

Går det att göra utan att ladda ner alla spel på nytt? Min Steamkatalog är nämligen på 460GB (med många stora spel avinstallerade), och jag har mobilt bredband och betalar 800 kr i månaden för 200GB trafik...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

kopiera steam katalogen till den nya disken och peka steam klienten dit

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Eller så använder du backup/restore-funktionen. Tar lite tid men det fungerar 100% iaf.
Hmm blev osäker nu när jag skrev om du kan välja mapp vid återställning...men det borde du kunna göra. Så prova Litar inte på att att du får med allt och det blir rätt om du bara kopierar mappen och pekar om.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Läste inte inlägget ordentligt, så det jag skrivit är inte svaret på din fråga, utan det räcker att göra precis som rosapoP säger.
Men jag låter det jag skrivit vara kvar. Kanske vill du, precis som jag, ha några spel på SSD-disken (spar säkert flera sekunders spelande ).

Så här gör man om man vill ha biblioteket på två ställen:

1. Skapa följande mappar i den nya hårddisken: SteamLibrary/steamapps/common
2. Flytta över alla spel du vill till "common". Så om du vill flytta GTAV ska du alltså kopiera hela mappen "GTAV" dit.
3. Gå in i steam och avinstallera de spel du flyttat
4. Under inställningar i steam finns alternativ att lägga till en biblioteksmapp (inställningar -> downloads -> steam library folders -> add library folder). Lägg till "SteamLibrary"-mappen som du skapat på den nya hårddisken.
5. Säg till steam att du vill installera spelen som du nyss tagit bort. Den kommer snabbt och smidigt upptäcka att du redan har de installerade, du behöver alltså inte ladda ner de igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Läste inte inlägget ordentligt, så det jag skrivit är inte svaret på din fråga, utan det räcker att göra precis som rosapoP säger.
Men jag låter det jag skrivit vara kvar. Kanske vill du, precis som jag, ha några spel på SSD-disken (spar säkert flera sekunders spelande ).

Så här gör man om man vill ha biblioteket på två ställen:

1. Skapa följande mappar i den nya hårddisken: SteamLibrary/steamapps/common
2. Flytta över alla spel du vill till "common". Så om du vill flytta GTAV ska du alltså kopiera hela mappen "GTAV" dit.
3. Gå in i steam och avinstallera de spel du flyttat
4. Under inställningar i steam finns alternativ att lägga till en biblioteksmapp (inställningar -> downloads -> steam library folders -> add library folder). Lägg till "SteamLibrary"-mappen som du skapat på den nya hårddisken.
5. Säg till steam att du vill installera spelen som du nyss tagit bort. Den kommer snabbt och smidigt upptäcka att du redan har de installerade, du behöver alltså inte ladda ner de igen.

Jag har ingen SSD. Hela min dator är krypterad med TrueCrypt, så jag måste ändå skriva in ett LÅNGT (jag menar verkligen LÅÅÅÅÅÅNGT) lösenord för att kunna boota upp datorn; att skriva in lösenordet tar lika lång tid som att ladda Windows, så jag ser inte poängen med att skaffa SSD.

Men tack för tipset ändå, ifall det blir aktuellt någon gång.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Om jag inte läste helt galet så gör en backup genom steam trill en disk. Sen återställer du bara spelen dit du vill.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag har ingen SSD. Hela min dator är krypterad med TrueCrypt, så jag måste ändå skriva in ett LÅNGT (jag menar verkligen LÅÅÅÅÅÅNGT) lösenord för att kunna boota upp datorn; att skriva in lösenordet tar lika lång tid som att ladda Windows, så jag ser inte poängen med att skaffa SSD.

Men tack för tipset ändå, ifall det blir aktuellt någon gång.

Är du nöjd med mekanisk disk är det förstås ingen ide att byta. Men jag vill ändå flika in att med en SSD så slipper du oljudet din mekaniska disk ger samt att datorn blir betydligt rappare i att öppna program osv.