Hur klara en universitetstenta med 3 dagars förberedelse?

Permalänk
Inaktiv

Hur klara en universitetstenta med 3 dagars förberedelse?

I vanliga fall brukar jag vara ute i jättegod tid, men den här gången har jag verkligen skitit i det blå skåpet. Har legat på sjukhus till och från under en längre tid, och har inte alls kunnat förbereda mig så pass väl som jag hade hoppats på. Nu sitter jag här med tre dagar kvar. Har inte kunnat medverka på någon föreläsning, har inte läst kurslitteraturen och tentan som ges är ny för i år.

Min fråga till er är, hur gör jag för att klara detta?

Tentan ifråga är i Personlighetspsykologi á 6hp på A-nivå. Upplägget är 20 flervalsfrågor och två essäfrågor.

Litteraturen består av cirka 200 sidor engelsk text fördelat på cirka 9 kapitel (varav jag vet att fokus kommer liga på minst 4).

Hur bär jag mig åt för att ro det här i hamn?

Kan som en notis nämna det uppenbara; jag är inte intresserad av fusk, och kommer se till att läsa in det här ordentligt vid senare tillfälle. Nu behöver jag bara tips på att klara denna tenta, då den är av spärrkaraktär (dvs måste klaras för att få fortsätta till våren).

Permalänk
Avstängd

Du hinner väl gott och väl läsa 200 sidor på tre dagar, sedan titta på tidigare tentor om det finns och inspelade föreläsningar.

Jag skulle nog fokusera på boken och eventuellt material ni fått samt tidigare tentor om det finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Personlighetspsykologi är ett vitt begrepp. Kan du detaljera mer?

Studera gamla tentor and you're done.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plygv92:

Du hinner väl gott och väl läsa 200 sidor på tre dagar, sedan titta på tidigare tentor om det finns och inspelade föreläsningar.

Jag skulle nog fokusera på boken och eventuellt material ni fått samt tidigare tentor om det finns tillgängligt.

Skrivet av Yorg:

Personlighetspsykologi är ett vitt begrepp. Kan du detaljera mer?

Studera gamla tentor and you're done.

Problemet är att de gamla tentorna är helt annorlunda mot de nya. Annars är det alltid ett säkert kort=)

Området inom personlighetspsykologi är definierat som "fokus på begåvnings- och personlighetstestning, urval samt motivationspsykologi". Har hört att fokus kommer att ligga på personlighetspsykologins roll vid rekrytering och urval (om det nu är till någon hjälp).

Det finns relativt gott om föreläsningsanteckningar, och frågan är om man ska använda sig av dem i första hand och sen läsa boken översiktligt (i och med att det är så pass många flervalsfrågor)?

Ett ytterligare problem är att jag har två tentor samma dag, men den andra känner jag mig ganska säker på.

Permalänk
Medlem

Om det är en normal nivå på tentan så är det nog ganska svårt tyvärr. Men som tidigare skribent skrev så är det nog bäst att läsa boken, även om det inte är helt säkert att man hinner 200 sidor på tre dagar som han sa. Visst hinner man nog läsa de, men att förstå 200 sidor universitetslitteratur är en helt annan femma.

Jag skulle gjort följande:
1. Läs de fyra kapitel du vet fokus kommer ligga på. Försök få ett hum om vad som står, även om du inte behöver memorera/förstå exakt allt.
2. Har du gott om tid så läs resterande boken, även om det bara är skumläsning. Om kapitlen är uppdelade i underkapitel kan det t.o.m. räcka att bara läsa dess rubriker och någon sammanfattning om det finns.
3. Du sa att det är en ny tenta, men jag skulle tro att du fått gamla tentor och/eller instuderingsfrågor? Läs igenom dom. Svara på dom om du kan, annars skit i det.
4. Läs De fyra viktiga kapitlen i boken igen. Försök förstå dom hyffsat bra.
5. Svara gamla tentor/frågor.
6. Panikplugga något av det du inte kan

Men viktigast av allt!
7. Gör tentan, oavsett hur jävla kasst det kommer gå.
8. Du kan (nästan) göra omtentor fram tills din död. Så gråt inte blod över en kuggad tenta. Visst är det inte kul att ha en omtenta hängandes efter sig, men det är inte hela världen.

Men men... Ska jag vara ärlig så tror jag det blir väldigt svårt. Universitetstentor är inte lika lätta som på gymnasiet. Och litteraturen är oftast betydligt svårare att ta sig igenom.

Men det är ju psykologi, och det vet vi alla inte är en riktig vetenskap (;)), så det är bara att flumma lite.

Edit: Såg nu att du säger att det finns föreläsningsanteckningar. Fokusera på dom. Utan tvekan. Har du riktigt tur är din lärare en sådan som enbart tentar på det som gåtts igenom på föreläsningarna och mest ser kurslitteraturen som "något man måste ha men inte bry sig om".

Permalänk
Medlem

@anon136741:

Med ont om tid är korvstoppningsinlärning såklart accepterat. Jag skulle sätta mig med olinjerade papper, boken och annnat kursmaterial och försöka överföra och komprimera kursinnehållet till mina anteckningar.

Jag jobbar mycket med bilder och ramsor när jag pluggar. Försök hitta centrala begrepp och förklaringsmodeller. Snabbkolla kursplan och mål också.

Vad har föreläsarna tryckt på. De brukar göra någon fråga var. Finns det extentor?

Sedan skulle jag sikta på att repetera och ytterligare komprimera anteckningsmaterialet så att det upptar högst 2-4 A4-sidor. Detta material måste memoreras i sin helhet. Memorera ända in i sista stund, men sov ordentligt!

När tentan börjar tar man ett par kladdpapper och överför anteckningarna från minnet och slappnar av under resten av skrivtiden. Sannolikt kommer du dock ha glömt det mesta inom några veckor.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Du kan även göra en snabbläsningsteknik en lärare från universitetet lärde oss.
Läs de tre första radera...de två mellersta och de tre sista på varje sida.

Hon klarade sin tenta på det sättet men allt är relativt. Krisar det så kanske du kan lägga nån timma på det eller så i sista stunden. Lycka till!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Avstängd

index

Har en bekant som tröttnade på textmassan på lärarutbildningens pedagogikkurser
Han löste det genom att kolla in index i boken och lära sig nyckelorden...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Ah, personlighetspsykologi för urval. Då bör fokus ligga på tester likt NEO PI-R och big five personlighetsdrag. Ett säkert kort är att säga att Myer-Briggs är skit för det är det. Lycka till.

Plugga in big five var min poäng.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma situation en gång och pluggade in en 7.5HP kurs på 3 dagar och fick ändå ett C, det jag gjorde var att studera samband från tidigare tentor och la allt fokus på det som verkade mest safe och sket helt i resten istället för att försöka lära mig lite av allt. Hade jag haft otur hade jag bara fått frågor jag inte kunnat något om men det var en risk jag var villig att ta. Blir ju svårare om du inte har gamla tentor att utgå ifrån men om du nu vet lite var fokus ligger så satsa hårt på det, och det som verkar centralt från föreläsningar etc. You can do it.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Stäng av mobilen och all social media, Skype etc. Ställ klockan, var disciplinerad och du klarar det!

Permalänk
Medlem

Du kan inte lämna in en blank tenta och göra den senare? När jag pluggade en psykologikurs (också A-kurs) så missade jag att anmäla mig till en tenta (utvecklingspsykologi) med ca 10h, och de vägrade låta mig anmäla mig i efterskott. Så jag fick skriva den 3 månader senare; samma vecka som vi hade tenta i socialpsykologi. Lade väl kanske 3 dagars läsande på det, och fick godkänt. Dock hade jag medverkat på alla föreläsningar också.
Annars; innehåller boken sammanfattningar? Läs i så fall dessa.

I övrigt kan jag bara hålla med övriga. Läs in dig lite snabbt på Meyers-Briggs, lär dig Big Five, och kom ihåg att Rorschachtestet är det klassiska med bläckplumparna där man ska associera.
Det klarar du!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Försök att inte sitta i timtal i sträck utan ta lite pauser då och då. Typ gå upp och sträck på dig, hämta vatten, etc. Det hjälper faktiskt väldigt mycket! Ditt huvud och minne behöver vila.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för bok förresten?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Herregud killar och tjejer, jag är helt överväldigad! Tusen tack för alla tips och tankar kring det här, kommer se till att kriga in i det sista.

Tillgången till extentor är tyvärr begränsad, men jag gör som ni sa och satsar på korvstoppningsinlärning á la föreläsningsanteckningar etcetera.

Eventuellt kommer jag att kunna ansöka om dispens i händelse av att jag kuggar, men jag vill ta det säkra före det osäkra och se till att sätta tentorna nu på lördag=)

Böckerna som behandlas under den här delkursen är för övrigt Personality psychology - domains of knowledge about human nature och Kompetensbaserad rekrytering, intervju och testning

Permalänk
Medlem

Ett till tips är att istället för att gå in allt för djupt gällande vad tillvägagångssätt, teorier, termer... etc. faktiskt _handlar om_, så läs istället kritiken som ges mot dessa. Min erfarenhet är att det oftare är sådana frågor som kommer på tentorna.

Visa signatur

---

Permalänk

Du har inte tillgång till någon som också läser kursen och som har någorlunda koll på läget? Isånnafall kanske ni skulle kunna sitta ett par timmar tillsammans och gå igenom extentor.

Permalänk
Medlem

Det brukar ge sig så länge man har ögnat igenom boken och är avslappnad på tentan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hade du kunnat närvara på föreläsningarna hade tre dagar varit mer än lugnt. Nu kanske det blir lite kämpigare men jag tror fortfarande du klarar det om du läser genom varje kapitel och sammanställer lite kort. Fan, det är pedagogik och inte något tungt ämne. Det här löser du!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Plugga gamla tentor bara. Plöj igenom ett par stycken om dagen så kommer du naila sen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

I

Skrivet av anon136741:

Eventuellt kommer jag att kunna ansöka om dispens i händelse av att jag kuggar, men jag vill ta det säkra före det osäkra och se till att sätta tentorna nu på lördag=)

Är kursen ett krav för nästkommande kurs? Annars behöver du inte söka dispans för något, bara att anmäla dig till omtentan när det blir dags.
Om det är ett krav att klara kursen inför nästa så har i alla fall jag aldrig varit med om att det varit problem bara för att man missat en tenta, det händer studenter stup i kvarten.

Permalänk

Förutom ovan kan jag tillägga; om tentan är "ny" så kolla gärna lite på vad examinatorn har publicerat den sista tiden. Hittar du någon koorelation med föreläsningsslides och/eller angiven litteratur så är oddsen hyfsat bra på att det kommer på tentan.

Sedan när du väl gör tentan, kom ihåg att stress/adrenalin är närminnets största fiende. Sitt inte och grilla dig själv över något du inte kommer ihåg utan ta 5 min och slut ögonen och tänk på badstrand/sex/pojkvän eller nåt sånt och läs sedan igenom uppgiften igen. Det gör underverk, tro mig.

Permalänk
Medlem

Läs så mycket du kan, normal takt - gör tentan och omtenta sedan om behovet finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@anon136741:

Här är mina tips som funkat för mig när det blivit tajt eller examinatorn bara varit kass på att lära ut.

Innan tentan
Även om de nya tentorna är helt nya brukar det ändå vara bra att studera gamla tentor och se vad som återkommer flera gånger. En del av dessa frågor brukar av min erfarenhet komma igen.

Sen läsa boken är alltid bra om du hinner. annars prioritera det du vet kommer.

Passa på fråga kursare vad som läraren/föreläsaren/examinatorn belyst mest.

Slutligen prioritera att plugga på det du tror med störst sannolikhet kommer på tentan.

Under tentan

lägg mest kraft på att lösa de uppgifter du kan på tentan för att säkerhets ställa att du inte slarvat.

språk fel
Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat några tips angående preparat som verkligen inte bör användas.
Läs gärna §8

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord