Permalänk
Medlem

Skaffa sluten WCS, men vilken?

Tjenix!

Behöver tips om sluten WCS till min processor.

Ägt en Corsair Hydro H100 som hade läckage och nuvarande Antec Kühler H2O 650 verkar ha problem med pumpen.
Behöver något som är bra skit och inte bara skit!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Miska:

Tjenix!

Behöver tips om sluten WCS till min processor.

Ägt en Corsair Hydro H100 som hade läckage och nuvarande Antec Kühler H2O 650 verkar ha problem med pumpen.
Behöver något som är bra skit och inte bara skit!

Jag har en Corsair Hydro H60 v2 som har hållit sen januari 2013. Du hade nog mest otur med din H100.
I brist på annat att gå efter skulle jag rekommendera Corsair igen, men det är ju bara anekdoter från oss båda. Inte läst på närmare om kvaliteten mer än att jag känner igen märkesnamnet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga EK Predator. Ca 1k dyrare än konkurenterna men samma komponenter man normalt ser i custom loops.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3286536

Jag har ett Corsair H110i GT, kyler helt ok men pumpen låter en del vid full fart.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har en Corsair Hydro H60 v2 som har hållit sen januari 2013. Du hade nog mest otur med din H100.
I brist på annat att gå efter skulle jag rekommendera Corsair igen, men det är ju bara anekdoter från oss båda. Inte läst på närmare om kvaliteten mer än att jag känner igen märkesnamnet.

Får väl vänta och se vad andra säger också. Visserligen är de ju rätt bra på Corsair jämfört med sina konkurrenter, men vill ju alltid få veta mera.

Skrivet av maniac:

Jag skulle nog säga EK Predator. Ca 1k dyrare än konkurenterna men samma komponenter man normalt ser i custom loops.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3286536

Jag har ett Corsair H110i GT, kyler helt ok men pumpen låter en del vid full fart.

Wh0a! 2300-2500kr. Liiiite över min budget som är max 1000kr... Oo

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Wh0a! 2300-2500kr. Liiiite över min budget som är max 1000kr... Oo

Tog dig på orden när du skrev "bra skit"
Som sagt, H110i GT är helt ok om du får en med tyst pump. Annars så är tornkylarna från tex Noctua bra, förutsatt att du får plats med en sådan. Gäller iofs AIO vattenkylare också

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Varför köper man en sådan här sluten vattenkylningslösning när de finns luftkylare som presterar likgiltigt och dessutom kostar mindre?

Är de för att kunna säga "jag kör vattenkylt" som man kör på detta?

I min bok kör man en customloop för vattenkylning eller lyftkylare, dessa sluta system känns väldigt budget och smeck, hade inte corsair dessutom problem med att de började läcka förut?

Se bara vs Noctuas D15 skiljer 2-4 Grader och priset skiljer flera hundralappar.
H110 1290 kr
Noctua NH-D15 849Kr

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Lego Master
Skrivet av 93Clocker:

Varför köper man en sådan här sluten vattenkylningslösning när de finns luftkylare som presterar likgiltigt och dessutom kostar mindre?

Är de för att kunna säga "jag kör vattenkylt" som man kör på detta?

I min bok kör man en customloop för vattenkylning eller lyftkylare, dessa sluta system känns väldigt budget hade inte corsair problem med att de började läcka dessutom?

Se bara vs Noctuas D15 skiljer 2-4 Grader och priset skiljer flera hundralappar.
H110 1290 kr
Noctua NH-D15 849Kr
https://tpucdn.com/reviews/Noctua/NH-D15/images/CPU_OC_typical_a.gif

Mitt generella svar på den frågan är "jag vill inte ha en kilos-klump hängande på sidan av mitt moderkort när jag flyttar datorn, vilket händer relativt ofta då jag är med i crew för en LAN-förening."

Det känns helt enkelt som att påfrestningen på moderkortet blir mindre om jag bara har pumpen fast på CPUn, och kylaren med fläkt sitter fast i chassit. Sen är ju läckagefrågan en sak, men man får ju prioritera vilken risk man anser störst. Brutet moderkort är jag dåligt sugen på, även om det kanske inte händer ofta i verkligheten så sover jag bättre med vattenkylning när jag flyttar datorn så ofta som jag gör, i bil på både landsväg och motorväg.

That's why.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En custom loop lönar sig alltid i längden och fungerar bättre än ett slutet system, om man nu måste köra vattenkylt.

Mitt system har hängt med i över 12 år och fyra totaluppgraderingar nu...det fungerar utmärkt att packa ner till LAN om man nu måste åka på sådant men det gör jag själv inte så ofta nu för tiden.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Mitt generella svar på den frågan är "jag vill inte ha en kilos-klump hängande på sidan av mitt moderkort när jag flyttar datorn, vilket händer relativt ofta då jag är med i crew för en LAN-förening."

Det känns helt enkelt som att påfrestningen på moderkortet blir mindre om jag bara har pumpen fast på CPUn, och kylaren med fläkt sitter fast i chassit. Sen är ju läckagefrågan en sak, men man får ju prioritera vilken risk man anser störst. Brutet moderkort är jag dåligt sugen på, även om det kanske inte händer ofta i verkligheten så sover jag bättre med vattenkylning när jag flyttar datorn så ofta som jag gör, i bil på både landsväg och motorväg.

That's why.

du lär inte skada ditt moderkort xD . har du någonsin försökt skada ett moderkort så förstår du ganska snabbt att dom inte är gjorda i papp om man säger så

men vatten är en jävel på att knäcka moderkort ska du se

sök på antal brutna Mkort VS. vattenskadade från "aio" kylare ...

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Testade ett AIO-system för att jag var nyfiken på prestandan och för att det är snyggare, men kommer att byta ut det mot en luftkylare nu när jag ändå inte har något fönster och försöker pressa ljudnivån.

För att hålla det on topic så har jag en H80i som jag inte är speciellt nöjd med. Fick aldrig CorsairLink att fungera bland annat. Har dock hört bra om H100i GTX.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ostgösta:

du lär inte skada ditt moderkort xD . har du någonsin försökt skada ett moderkort så förstår du ganska snabbt att dom inte är gjorda i papp om man säger så

men vatten är en jävel på att knäcka moderkort ska du se

sök på antal brutna Mkort VS. vattenskadade från "aio" kylare ...

Well, som sagt; peace of mind. Inte alltid man fokuserar på de logiska riskerna, men ändock känns det väldigt fel att skumpa runt med en rejäl metallklump fastspänd på moderkortet. Folk gör ju såklart som dom vill, jag förstår om man tycker det är fel med vatten i datorn. Och jag kommer förmodligen förbanna mitt val dagen det går åt helvete med packningarna i min H60. Men tills dess...tja.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra med diskussion, det gillas!

Är bara så trött med skurna fingrar som luftkylare orsakar. Byggt X antal datorer med såna där stora flänssystem och sen bråkat med skruvarna som hoppat av gängorna eller vissa som inte ens gått att skruva fast för att de är så förbaskat korta.
Nu mera verkar det som att flänsen är alldeles för stora för sitt eget bästa. Bara flänsdelen är en bauta kaboom där inne vägandes 2kg och måtten långt utöver där skruvarna finns. Hur sjutton ska man då skruva fast den på modekortet hade de tänkt? Bak och fram?

Finns det custom loops med "quick disconnect" funktion så man slipper droppar/flöde på komponenterna? Har ju ingen direkt lust att få vätska på mitt grafikkort (GTX 980 Ti) som är dyraste komponenten i datorn just nu. Och vad heter skyddsmedlet (vätskan) som man kan spraya/hälla över komponenterna så att de blir resistenta mot vatten och annan vätska, om du nu ens finns något sånt dvs?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, Corsair H110i GT! Finns det plats för det i ditt chassi så kör på denna! Du kommer inte hitta en bättre sluten vattenkylningslösning runt 1000lappen. Kom ihåg att byta ut fläktarna bara för vad Corsair än säger så är dom fullständigt värdelösa och högljudda!

Ang debatten om varför. För att jag tycker det är hiskeligt fult med en stor fet silvrig klump som sitter mitt i datorn. Tycker det är mer cleant med en vattenkylare. Visst closed loop e bra, men det är en helt annan prispunkt än slutna kylare. Känns inte ens jämförbart..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen är väl custom loop svårare att få till rätt utan att spilla över komponenterna.
Byggt ett par sådana system där jag var tvungen att ha alla vitala komponenter antingen lutandes eller utanför chassit för att inte orsaka skador på dem. Ingen kul och sitta där med vattenskadade delar som kostat massor med pengar.

Men visst, jag kan ju bygga custom loop, men vill hellre köra på mineralolja än vatten för då slipper jag skada saker och ting ifall det blir läckage.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Finns det custom loops med "quick disconnect" funktion så man slipper droppar/flöde på komponenterna? Har ju ingen direkt lust att få vätska på mitt grafikkort (GTX 980 Ti) som är dyraste komponenten i datorn just nu. Och vad heter skyddsmedlet (vätskan) som man kan spraya/hälla över komponenterna så att de blir resistenta mot vatten och annan vätska, om du nu ens finns något sånt dvs?

Bygger du en Custom loop finns det quick disconnect att sätta i. Så det går att lösa om man vill göra allt själv.
Det intressanta är att EKWB Predator har kommit med sådana, så att man kan lägga till vattenblock till sitt AIO system = aldrig behöver fylla något.

Sen om du vill ha ett AOI system för 1000-lappen så skulle jag säga Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schill93:

Sen om du vill ha ett AOI system för 1000-lappen så skulle jag säga Corsair H110i GT

Frågan är bara om det får plats i mitt chassi.
Har ett Graphite 600T med ASUS X79 Deluxe moderkort i datorn. Har för mig att jag hade problem med förr förra kylaren med att få i 12V kontakten på plats då det finns inte mycket "andningsutrymme" mellan moderkortet och taket i chassit.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd och vill bara säga tack till alla som bidrog. Det blev en Corsair H80i till slut.
Nu verkar tempsen se normala ut igen, ~28º C för både pump, vatten och CPU.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain