HTC Vive kan kosta över 15 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive kan kosta över 15 000 kronor

Den oväntat höga prislappen på Oculus Rift kan komma att toppas av HTC Vive, vars tillbehör för spårningstekniken Lighthouse och spelkontroller spås trissa upp priset rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ok, jag räkna med 10K kr. 15k svider ju givetvis. Men samtidigt kan det vara värt det... jag har inte fått demo på de senaste versionerna, aldrig HTC Vive för den delen men jag var helt såld på Oculus DK2...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Undrar om Kina kan göra någon billigare variant.
Strunta i all R&D och bara ta det som Oculus och HTC/Valve gjort och producera en billig kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar om Kina kan göra någon billigare variant.
Strunta i all R&D och bara ta det som Oculus och HTC/Valve gjort och producera en billig kopia.

Ska man lita på Oculus så består 80% av tekniken i deras headset av specialtillverkade, dyra komponenter, skärmen t.ex var en överklockad samsung smartphone skärm har blivit ersatt av en specialanpassad skärm. M.m.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=JQvFidopZug

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Redan vid 10k svider det rätt så jävla rejält. Men 15k? Fan tror inte jag kan motivera det, även om krimskramset runt omkring lägger på värde

Permalänk
Hedersmedlem

Är det fallet kommer man inte vara intresserad av annat än Oculus Rift. Upplevelsen från Vive kan jag inte tro dubblar värdet

Permalänk

Då blir det troligen Rift om det är så stor skillnad i pris. Känns som de måste ligga inom 500kr från varandra utan att många kommer välja billigaste.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

Uppgifterna kommer från finansanalytiker ...

Puh, blev lite orolig när jag läste rubriken, förhoppningsvis så har HTC och Valve lite bättre grepp om verkligheten.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Undrar om Kina kan göra någon billigare variant.
Strunta i all R&D och bara ta det som Oculus och HTC/Valve gjort och producera en billig kopia.

En Qnix Rift skulle sitta fint, en fullt fungerande andrahands panel (ingen aning vad den är sämre på dock..) i ett billigare chassi för kanon pris utan onödiga delar som de inte så bra hörlurarna, ja tack

Permalänk
Medlem

att lägga ned 30-40k på att spela VR är inte direkt något jag planerar att göra. satans vad dyrt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar om Kina kan göra någon billigare variant.
Strunta i all R&D och bara ta det som Oculus och HTC/Valve gjort och producera en billig kopia.

Alla kompenenter produceras väl redan i Kina till billigaste möjliga pris?

Eftersom Oculus säljs till tillverkningskostnad så är R&D INTE inräknat i deras pris heller.

En kopia med samma kvalitet bör därför ha något högre pris än Oculus pga att de behöver gå med vinst ( annars finns ingen poäng att göra en kopia ).

Permalänk
Entusiast

Är HTC smarta utannonserar de inte paketpriset, utan priset för headsetet i sig och sedan får man välja till tillbehör. Annars kommer folk jämföra Oculus Rift priset med Vive + Lighthouse + Kontroll osv.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Fast för någon nisse tolkat priset till 15k så kan man ju inte gå efter det. Vi får vänta och se

Skrivet av MrAdde:

Är HTC smarta utannonserar de inte paketpriset, utan priset för headsetet i sig och sedan får man välja till tillbehör. Annars kommer folk jämföra Oculus Rift priset med Vive + Lighthouse + Kontroll osv.

Som du sa, låter väldigt smart att göra så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ne fy satan vad saftigt och omotiverande! Fast jag tror ändå inte priset hamnar så högt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Här kan ni lösa om Oculus och varför det kostar så mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=JQvFidopZug
Dom säljen den ändå stort sett utan vinst men förklarar som all ny skärmteknik osv kommer gå ner drastiskt i pris dom kommande åren ,precis som med smartphones.

Permalänk
Proffsmobbare

Alternativ rubrik: "Person chansar fram siffra om osläppt produkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alla kompenenter produceras väl redan i Kina till billigaste möjliga pris?

Eftersom Oculus säljs till tillverkningskostnad så är R&D INTE inräknat i deras pris heller.

En kopia med samma kvalitet bör därför ha något högre pris än Oculus pga att de behöver gå med vinst ( annars finns ingen poäng att göra en kopia ).

Utan marginal finns det ingen poäng med att göra ett original ens

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tror nog att det är en lite väl saftig prislapp för det flesta.
Som grädde på moset behöver du även en högpresterande dator för en ca 15k för att driva runt VR tillfredställande.
Kanske är värt det men jag tror nog att de flesta drar sig för att lägga ut såna summor för VR just nu, de väntar nog hellre tills man kan få ett komplett VR-paket för 15-20k max.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Samtliga mina komponenter, externa tillbehör, högtalare och datorbänk kostar mindre än 15 000. Vad fan är de påtända eller?? 15 000Kr för VR är ju helt sjukt.

När 3dfx kom ut med sitt första 3D-kort (som verkligen var en revolution med avancerad teknik på den tiden) kostade det $299. Underhållningsindustrin verkar fullkomligt ha tappat greppet om verkligheten (och min plånbok). Jag tror inte det finns någon underhållningspryl överhuvud taget som jag skulle vilja lägga 15 000Kr på.

Men, så står det ju också att det inte är riktigt säkert att det stämmer, och det får man ju hoppas. Hujeda mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar ju har bra koll den där sidan också.
"The Oculus Rift, which has investment from Google"
Google har investerat i Magic Leap. Facebook har köpt Oculus.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Men va? Jag trodde man skulle komma undan med å pröjsa 200kr?! (sarkasm)

Jag har tyvärr svårt att se varför folk är förvånade över priset på såna här grejer priserna är ju lite av onda cirklar, då priset är högt så är det färre som vill köpa och ju färre som köper ju dyrare blir ju produkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Citat:

If you are worried about the Vive costing $1,500... don't be.

This article is littered with mistakes and it's fairly obvious the author has no idea what he/she is talking about

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/40n4fp/psa_the_news_fr...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Men va? Jag trodde man skulle komma undan med å pröjsa 200kr?! (sarkasm)

Jag har tyvärr svårt att se varför folk är förvånade över priset på såna här grejer priserna är ju lite av onda cirklar, då priset är högt så är det färre som vill köpa och ju färre som köper ju dyrare blir ju produkten

Skickades från m.sweclockers.com

Nja.. AMD har ju haft en mindre bit utav grafikkortsmarknaden men samtidigt säljer dom sina kort billigare än Nvidia men ger likvärdig prestanda.

Kanske en dum jämförelse? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta lär vara lite skadligt också för HTC, det kan driva folk mot Oculus istället för att de skräms av priset. Det vore väl trevligt om HTC känner sig lite pressade av det och ger lite hints om priset. Fast det kanske till och med är poängen med "analysen", att det är en strategi?

Permalänk
Medlem

Är ju sällan ekonomer spekulerar rätt och så tror jag fallet är här med
Fortfarande för saftigt även om det "bara" skulle hamn runt riften.
Hakar jag på detta jippo för att prova så blir det Sonys lilla sak.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Precis.

Särskilt roligt är detta (om det stämmer):

"$1500 was just copied from reports that the Rift would cost $1500 with the cost of a computer + Rift. Idiots."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nja.. AMD har ju haft en mindre bit utav grafikkortsmarknaden men samtidigt säljer dom sina kort billigare än Nvidia men ger likvärdig prestanda.

Kanske en dum jämförelse? :/

Jämförelsen är ju inte dum, men då får man ju ta i åtanke att AMD är redan rätt väletablerade som företag och som producent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samtliga mina komponenter, externa tillbehör, högtalare och datorbänk kostar mindre än 15 000. Vad fan är de påtända eller?? 15 000Kr för VR är ju helt sjukt.

När 3dfx kom ut med sitt första 3D-kort (som verkligen var en revolution med avancerad teknik på den tiden) kostade det $299. Underhållningsindustrin verkar fullkomligt ha tappat greppet om verkligheten (och min plånbok). Jag tror inte det finns någon underhållningspryl överhuvud taget som jag skulle vilja lägga 15 000Kr på.

Men, så står det ju också att det inte är riktigt säkert att det stämmer, och det får man ju hoppas. Hujeda mig.

$299 år 1996 är dock värt ca $455 år 2016. Men visst har priserna ökat, men inte riktigt så hutlöst som folk tror. Fun fact, 1998 släppte Philips ett VR headset för samma pris ($299) men ja... se själv här: https://www.youtube.com/watch?v=bXS8Fc4oiSU

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gud vad den kommer floppa med det priset. Folk kan säga vad de vill om att ny teknik är dyrt, men detta argument håller bara om det inte finns något annat alternativ. Det sista man vill i början av en ny teknisk era är att vara det dyrare alternativet. Det sket sig för Betamax. Det sket sig för HD-DVD. Det kommer att skita sig för Vive.

Ja, HD-DVD var billigare än Blu-ray, men eftersom att Sony var så smarta som subventionerade priset och bakade in det i PS3 så kostade en Blu-ray + spelkonsol lika mycket som en HD-DVD spelare. Annars var en standalone BD-spelare dyrare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

VR kommer inte sälja eller bli en hit om det är dyrt. Har folk inte förstått detta tidigare? 350 USD var redan för dyrt. Ingen annan som har tappat intresset totalt ännu? Mycket snack och få produkter att köpa