Electroworld, PayPal invoice 6mån efter beställning

Permalänk
Medlem

Electroworld, PayPal invoice 6mån efter beställning

Hej,

Jag beställde en vara ifrån Electroworld 2015-07-09(9e Juli). Betalningssättet var PayPal och min betalning är autentiserad av PayPal, alltså godkänd.

Det jag inte tänkte på vad att det drogs aldrig några pengar, trots att det fanns pengar på kortet som är kopplat till PayPal,
Så nu 6 månader efter, skickar Electroworld ett mail med informationen att PayPal kommer att "fakturera" mig för att betalningen ej gått igenom.

Fick kort därefter en invoice genererad av Electroworld genom PayPal på 915:- som var ordervärdet. Jag tycker att de borde kontaktat mig tidigare ifall det blivit något strul med betalningen...

Eftersom det tog så långt tid, känner inte jag mig sugen att betala, frågan är om jag är skyldig att betala invoicen som de skickat till mig eller är det Electroworld som har slarvat?

Order samt leveransbekräftelser tyder inte på några som helst problem med beställningen.

Vad tycker ni om saken? Vad är rätt i detta fallet? Eller är det bara jag som är knäpp som försöker slingra mig ur?

Tack för all hjälp jag kan få

Informations mailet ifrån Electroworld:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Bäste kund,
Tyvärr så har betalningen för din beställning från förra året aldrig dragits från ditt PayPal-konto.
Vi beklagar att informationen kommer så pass långt efter din beställning gjordes. Inom kort skickas en faktura från PayPal ut, och där finns all information för betalning.

Summa att betala: 915kr

Om något är oklart så går det bra att kontakta oss på kundcenter@electroworld.se

Med vänlig hälsning
Electroworld.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Electroworld har 3 år på sig att fakturera dig.

http://lawline.se/answers/12584

Regleras i Skuldebrevslagen, 5§

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Lego Master

Jag tycker du ska vara glad att de inte försöker tjafsa sig till extra pengar för att det har dragit ut på tiden. De kunde argumentera för att du borde ha insett att inga pengar dragits och då kontrollerat med Electroworld så att de får sina pengar, som du trots allt har lovat att betala dem för varan du fått.

Betala är mitt råd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Vilket j***a resonemang.. Klart du ska betala.. Tror dessutom att det är du som kund som även ska se till att betalningen går igenom korrekt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fakie:

Eftersom det tog så långt tid, känner inte jag mig sugen att betala, frågan är om jag är skyldig att betala invoicen som de skickat till mig eller är det Electroworld som har slarvat?

Ja, du är självklart skyldig att betala det du köpt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Hoppas electroworld inte "känner sig sugna" på att hjälpa dig om du skulle få problem med något av det du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Electroworld har 3 år på sig att fakturera dig.

http://lawline.se/answers/12584

Regleras i Skuldebrevslagen, 5§

Det är preskriptionslagen som sätter tidsgränsen. Skuldbrevslagen säger att du skall betala när borgenären begär det.

Permalänk
Medlem

Har du fått produkten?
I så fall - betala.

Permalänk
Sötast

Nog aldrig sett en poll med så många "Ja" svar

Permalänk
Medlem

Hmm kanske borde kolla upp detta igen. Fick nå liknande från elgiganten.
Jag googlade på om det och då fick jsg träffar om att det pågick bedrägeri i elgigantens namn och efter samtal med folk i butiken och paypal så sa dom betala inte.
Mailet såg stort sett exakt likadant och formulerat på samma sätt fast elgiganten som avsändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@[Molotov]: Det låter oroväckande, trodde det först med, men när jag kollade bankkontot så finns det nog sanning i det ändå.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker du ska vara glad att de inte försöker tjafsa sig till extra pengar för att det har dragit ut på tiden. De kunde argumentera för att du borde ha insett att inga pengar dragits och då kontrollerat med Electroworld så att de får sina pengar, som du trots allt har lovat att betala dem för varan du fått.

Betala är mitt råd.

Skrivet av Neonodia:

Vilket j***a resonemang.. Klart du ska betala.. Tror dessutom att det är du som kund som även ska se till att betalningen går igenom korrekt.

Skrivet av keyser:

Har du fått produkten?
I så fall - betala.

Okej, just därför jag lyfter det för att jag ville ha råd. Kollar med Electroworld så att allt stämmer innan jag betalar via PayPal isåfall.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem