Permalänk
Medlem

Vilken tv? Samsung eller Sony?

Hej. Har just beställt en tv, samsung 55 UE557005, i samma veva så fann jag denna tv från Sony KD-x8509CBAEP .
Samsung fanns hos komplett, och Sony hos hembiobutiken.se.

Blir mer o mer fundersam om jag inte skulle tagit Sonyn. Hur skulle ni gjort ? Funderar på att avboka samsung till förmån för Sony.

Hur skulle ni gjort, era tankar uppskattas

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har alltid kört med Samsung de senare 5+ åren.
Så är nog väldigt partisk kanske, men de gör VÄÄÄLDIGT bra enheter och är marknadsledande utav en anledning.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hej, jag var i samma sits som du fast för några veckor sedan och velade mellan Sony, Panasonic och Samsung, då kostade ue55ju7005 ca 9-10, nu 12 enligt prisjakt.
Om vi utgår från att du betalade 12 för din ue55ju7005 så skulle jag avbeställt den omedelbart och köpt en ue55js8005 istället då även den kostar ~12 men "har allt" som 7000 serien har och lite till, (bättre panel, SUHD, EDGE LED, HDR m.m.) Mitt velande ledde iaf till att jag köpte en UE55JS8005 och är helnöjd med den, värt att kolla!
För en snabb överblick på olika features och skillnaden mellan de olika beteckningarna kolla här (de listas en bit ner på sidan)
http://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har alltid kört med Samsung de senare 5+ åren.
Så är nog väldigt partisk kanske, men de gör VÄÄÄLDIGT bra enheter och är marknadsledande utav en anledning.

Marknadsledande som i mest sålda enheter eller prestanda? För min uppfattning är att LG är före alla andra på TV-fronten när det gäller bildkvalitet, vilket enligt mig är själva grejen. Helt oinsatt dock, bara den bild jag fått av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har alltid kört med Samsung de senare 5+ åren.
Så är nog väldigt partisk kanske, men de gör VÄÄÄLDIGT bra enheter och är marknadsledande utav en anledning.

Tyvärr så är det inte längre Samsung som är marknadsledande utan LG. De vinner de flesta tester och reviews och har bland annat Hembiotidningens utmärkelse bästa bild på deras OLED. Samsung är bra..men inte bäst.
Dessutom älskar jag deras trådlösa "muspekare" som finns i fjärren. Helt underbar när man skriver sökord osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zemlan:

Marknadsledande som i mest sålda enheter eller prestanda? För min uppfattning är att LG är före alla andra på TV-fronten när det gäller bildkvalitet, vilket enligt mig är själva grejen. Helt oinsatt dock, bara den bild jag fått av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av KingCobra:

Tyvärr så är det inte längre Samsung som är marknadsledande utan LG. De vinner de flesta tester och reviews och har bland annat Hembiotidningens utmärkelse bästa bild på deras OLED. Samsung är bra..men inte bäst.
Dessutom älskar jag deras trådlösa "muspekare" som finns i fjärren. Helt underbar när man skriver sökord osv.

Jaha å fanken!
Där ser man

Då får man kika på LG nästa gång då kanske...

Tackar för info och uppdatering i läget

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

LG s oled vann EISA award både som best homecinema tv och smart tv. Den vann Ljud o bilds bästa TV high end, 5/5 whats hi fi osv osv. Samsung vinner ett par prisklasser billigare men envisas med att köra curved skärm som i gen vill ha. LG lägger ned den iden helt från o med 2016 och kör bara platta TV, förutom på ett par modeller som kom 2015.

Samsung har verklingen konstiga prios, inte satsa på oled och köra curved paneler. Oled visar sig slå allt och ingen vill ha curved längre. Dels för att det är fult och att tekniken inte fungerar på normalt titttavstånd på den skärmstorleken 55-65 tum. Synfältet är för brett på det avståndet och man "luras" inte av den böjda panelen som det är tänkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Insatta i branschen vet att Sony har bäst produkter, men de andra är bättre på att marknadsföra.

Permalänk

Av dessa två skulle jag faktiskt säga Sony av ett simpelt själ. Den har Android och inte Samsungs egna OS. Detta gör det lättare för olika andra produkter att ansluta och man slipper allt strul med att man måsta använda Samsungs egna produkter för att det ska funka.

Permalänk
Medlem

Marknadsledande är fortfarande Samsung, de säljer fortfarande fler apparater än vad LG, Sony och Panasonic gör gemensamt.

LG:s Oled-paneler är bäst i test, men de säljer inte lika mycket.

Min uppfattning är att Samsung överlag har bästa erbjudandet i förhållande till pris, så min rekommendation är antingen köra på JU7005 eller kliva upp till SUHD och ta JS8005 om du inte är ett stort fan av kurvade displayer(I am), då skulle jag kört JU7505 eller JS8505.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Samsung, men än hellre LG.

Som jag förstått det lever Sony främst på sitt goda märkesrykte - de var otroligt bra på crt-tv (tjock-tv) men när det gäller platta (plasma/lcd/oled) så har de inget försprång, de är bara dyra. Men det var några år sedan jag hörde detta, så det kanske har ändrats. Hursomhelst så känner jag inte till någon anledning att lägga extra pengar för att få en Sony (om man inte är märkesslav förstås).

Framför allt, lyssna inte så mycket på "köp alltid märke X, de är alltid bra", utan läs seriösa recensioner istället (vilket förstås är svårt om det inte finns några).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fredolf:

Hej. Har just beställt en tv, samsung 55 UE557005, i samma veva så fann jag denna tv från Sony KD-x8509CBAEP .
Samsung fanns hos komplett, och Sony hos hembiobutiken.se.

Blir mer o mer fundersam om jag inte skulle tagit Sonyn. Hur skulle ni gjort ? Funderar på att avboka samsung till förmån för Sony.

Hur skulle ni gjort, era tankar uppskattas

Precis som alltid, får du specificera vad du ska göra med TV:n. De är olika bra för spelande t.ex. Ska det bara vara vanligt TV-tittande spelar det nog ingen roll vad du väljer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jaha å fanken!
Där ser man

Då får man kika på LG nästa gång då kanske...

Tackar för info och uppdatering i läget

Samsung har ju också en trådlös muspekare, om det nu inte var Samsung han syftade på. Men fick det att kännas som han syftade på LG.

Själv har jag Samsung 55" 7005, är helnöjd.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tyvärr så är det inte längre Samsung som är marknadsledande utan LG. De vinner de flesta tester och reviews och har bland annat Hembiotidningens utmärkelse bästa bild på deras OLED. Samsung är bra..men inte bäst.
Dessutom älskar jag deras trådlösa "muspekare" som finns i fjärren. Helt underbar när man skriver sökord osv.

dock klassas väl marknadsledande som de som har flest andelar av marknaden?

ont: hade jag köpt en tv idag så hade det blivit en samsung eller sony. samsung för att den jag har hos mig är riktigt lätt och skön att hantera, inga problem och den har inget störande spoltjut eller liknande. syrran har en LG och samsung, båda är fina och fungerar fint, dock är LGn lite jobbigare enligt mig att navigera i och ganska mycket dyrare.

i högre prisklasser hade jag dock valt LG

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xcluzive:

Samsung har ju också en trådlös muspekare, om det nu inte var Samsung han syftade på. Men fick det att kännas som han syftade på LG.

Själv har jag Samsung 55" 7005, är helnöjd.

Ja precis, tror han syftade på LG, men som du säger har även Samsung det.
Jag har 55" 8005-modellen utan curvning från '14 och är grymt nöjd med den, bästa tv'n jag köpt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •