Samsung presenterar Exynos 8 Octa 8890

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar Exynos 8 Octa 8890

Rykteskarusellen runt Samsungs nästa flaggskeppstelefon Galaxy S7 accelererar. Nu presenterar Samsung detaljerna runt vad som sannolikt blir systemkretsen i det kommande flaggskeppet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Personligen hoppas jag på en 4k skärm. Jag tror ju mer 4k skärma det finns ju mer 4k content kommer det.

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Personligen hoppas jag på en 4k skärm. Jag tror ju mer 4k skärma det finns ju mer 4k content kommer det.

En 4K-skärm drar ju mycket mer ström än "lågupplösta" skärmar. Har idag själv en LG G4 med QHD, och kan tycka att det är onödigt hög upplösning med. 1080p borde räcka gott och väl på mobiler. Iaf så länge vi har kvar så här kassa batteritider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qscwdzeax:

En 4K-skärm drar ju mycket mer ström än "lågupplösta" skärmar. Har idag själv en LG G4 med QHD, och kan tycka att det är onödigt hög upplösning med. 1080p borde räcka gott och väl på mobiler. Iaf så länge vi har kvar så här kassa batteritider.

Jag har en LG G3 med samma upplösning som LG G4 och tycker också att batteriet kan dö snabbt men att stoppa utvecklingen är ju helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

En 4K-skärm drar ju mycket mer ström än "lågupplösta" skärmar. Har idag själv en LG G4 med QHD, och kan tycka att det är onödigt hög upplösning med. 1080p borde räcka gott och väl på mobiler. Iaf så länge vi har kvar så här kassa batteritider.

Precis. Gemene man har nog väldigt svårt att urskilja om det är en UHD eller QHD skärm men batteriet däremot får det ruskigt tufft. Längre batteritid åt folket tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag har en LG G3 med samma upplösning som LG G4 och tycker också att batteriet kan dö snabbt men att stoppa utvecklingen är ju helt fel.

När det kommer till mobiltelefoner så kan jag tycka att det finns viktigare punkter att fokusera på än just 4K-displayer (utvecklingen kan ju fortsätta för det). Till exempel batteritid som många oftast är missnöjda med.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Håller också med stanna på 1080p skärm tills att vi har fått batterier som orkar att driva telefonen i 3-4dagar med "normalt" användande (som så klart är svårt att definiera).
Men ja spotify till och från jobb runt 2 x 30-40min, 30min-60min samtal några meddelande/mail, surf/video klipp 1timme och nått enklare spel per dag X 4 dagar = 10000 mAh?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det säkert att det sitter en 4k skärm i mobilen? Ja det står att den har kraft nog att driva en 4k skärm men kan inte det lika gärna vara en extern skärm för uppvisning av material? Jag kan ha missat nåt här

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drwlz:

När det kommer till mobiltelefoner så kan jag tycka att det finns viktigare punkter att fokusera på än just 4K-displayer (utvecklingen kan ju fortsätta för det). Till exempel batteritid som många oftast är missnöjda med.

Jag är rätt så säker på att dom arbeta rätt så hårt med att förbättra batteriet lika hårt som dom gör med skärmar. Tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Är det säkert att det sitter en 4k skärm i mobilen? Ja det står att den har kraft nog att driva en 4k skärm men kan inte det lika gärna vara en extern skärm för uppvisning av material? Jag kan ha missat nåt här

Artikeln nämner bara i förbifarten att grafikdelen klarar 4K-upplösning, inget annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Är det säkert att det sitter en 4k skärm i mobilen? Ja det står att den har kraft nog att driva en 4k skärm men kan inte det lika gärna vara en extern skärm för uppvisning av material? Jag kan ha missat nåt här

Nej det gör det inte. Jag bara hoppas på det det sitter en 4k skärm på mobilen

Permalänk

Undra hur deras egna ARM kärna kommer stå sig mot Cortex A72 som Huawei bland annat använder.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag har en LG G3 med samma upplösning som LG G4 och tycker också att batteriet kan dö snabbt men att stoppa utvecklingen är ju helt fel.

Stoppa utvecklingen är det väl ingen som vill. Men batteriers kapacitet/funktion måste utvecklas i samma takt som skärmupplösningen, annars hamnar vi där vi är just nu: Fina displayer som man inte kan kolla på särskilt länge.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

När det kommer till mobiltelefoner så kan jag tycka att det finns viktigare punkter att fokusera på än just 4K-displayer (utvecklingen kan ju fortsätta för det). Till exempel batteritid som många oftast är missnöjda med.

Det är ju inte så att Kemiingenjörerna sitter arbetslösa för att man försöker göra 4K skärmar i telefoner istället för bättre batterier.
Nuvarande batteriteknik har tyvärr stora begränsningar både när det gäller kapacitet och hållbarhet och det finns inga direkta genombrott på marknaden runt hörnet. Litium-luft och andra kandidater kan komma att ersätta nuvarande tekniker men det är ett bra tag kvar till kommersiell lansering.

Skulle inte bli förvånad om det kommer både 5K eller 8K skärmar till mobila enheter innan det finns någon märkbart bättre batterikemi i våra telefoner.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daumier:

Stoppa utvecklingen är det väl ingen som vill. Men batteriers kapacitet/funktion måste utvecklas i samma takt som skärmupplösningen, annars hamnar vi där vi är just nu: Fina displayer som man inte kan kolla på särskilt länge.

Helt rätt. Dagen vi inte behöver batteri då skoja vi inte hur snabbt utvecklingen kommer att gå. Men Sony är den enda som jag vet har kommit fram med något nytt som kommer typ 2020.. så det är nog inte så enkelt att utveckla som skärmar är

Permalänk
Avstängd

Måste företagen skita ut sig en ny "flaggskepps" telefon om året verkligen?

...

Och elektronikbergen i afrika växer i samma takt . . .

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Utvecklingen blir allt mer teknikintensiv med allt mindre användarperspektiv.
Den smarta telefonen håller på att bli en ren "commodity produkt", mao den har uppnått full produktmognad och framtiden kommer enbart handla om kostnad/slutpris.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att Samsung har Sony med baklänges i namnet på processorn? Exynos - Sony XE

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon267242:

Jag har en LG G3 med samma upplösning som LG G4 och tycker också att batteriet kan dö snabbt men att stoppa utvecklingen är ju helt fel.

Det handlar om att prioritera. Just nu har man "stoppat utvecklingen" i att förbättra batteritiden för smartphones och det "är ju helt fel".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske snart är dags att uppgradera mig från en Samsung S3 till en S7?

Permalänk
Skrivet av crash:

Kanske snart är dags att uppgradera mig från en Samsung S3 till en S7?

Jag väntar fortfarande på Pip-Boy 3000 Mark IV.

http://vignette1.wikia.nocookie.net/fallout/images/7/72/Fallo...

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Måste företagen skita ut sig en ny "flaggskepps" telefon om året verkligen?

...

Och elektronikbergen i afrika växer i samma takt . . .

Upp till konsumenterna att sluta uppgradera varje/varannat år då. Tror inget ensamt företag skulle gå med på att inte släppa nytt varje år om inte deras konkurrenter bestämmer sig för det samma.
Jag personligen tycker att telefonerna nu för tiden är så kraftfulla så även en mellanklass har tillräcklig prestanda i alla fall så jag lär inte byta på ett tag (m4 aqua dual sim)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det är ju inte så att Kemiingenjörerna sitter arbetslösa för att man försöker göra 4K skärmar i telefoner istället för bättre batterier.
Nuvarande batteriteknik har tyvärr stora begränsningar både när det gäller kapacitet och hållbarhet och det finns inga direkta genombrott på marknaden runt hörnet. Litium-luft och andra kandidater kan komma att ersätta nuvarande tekniker men det är ett bra tag kvar till kommersiell lansering.

Skulle inte bli förvånad om det kommer både 5K eller 8K skärmar till mobila enheter innan det finns någon märkbart bättre batterikemi i våra telefoner.

Visst kan man forska på flera saker samtidigt men så länge batterierna inte hänger med ser jag ingen vits med att slänga in mer högupplösta skärmar. Skulle offra men 1440p mot en 1080p skärm på min G4 alla dar i veckan. Som det är nu får jag ofta ladda en gång under dagen för att den inte ska dö innan läggdags.

Permalänk
Medlem

Lägg mer energi på just batteriet..

Får ju ladda min S6 varenda dag och håller jag på med den mycket så 2 laddningar om dagen..Visst nu är det snabbladdning så det går rätt fort men ändå..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

I relaterade nyheter så har Qualcomm sitt nya SoC som heter Snapdragon 820 som konkurrerar med Samsung.
HiSilicon har Kyrin som presterar bra men vars grafikdel är dålig.
MediaTek har har Helio med upp till 10 kärnor.
Apple har Ax som ofta har lägre klockfrekvenser och färre kärnor än konkurrenterna men ändå presterar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Visst kan man forska på flera saker samtidigt men så länge batterierna inte hänger med ser jag ingen vits med att slänga in mer högupplösta skärmar. Skulle offra men 1440p mot en 1080p skärm på min G4 alla dar i veckan. Som det är nu får jag ofta ladda en gång under dagen för att den inte ska dö innan läggdags.

Skulle precis svara något liknande.

En telefon på 5-6" med 5K-display och batterikapacitet på 2300-3000 mAh (om man nu inte fått den lika strömsnål som en 1080p-display) känns inte så lockande.

Men det är klart att det är häftigt när det går framåt och man lyckas klämma in fetare komponenter i telefonerna, även om det (för mig) är riktigt onödigt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Skulle precis svara något liknande.

En telefon på 5-6" med 5K-display och batterikapacitet på 2300-3000 mAh (om man nu inte fått den lika strömsnål som en 1080p-display) känns inte så lockande.

Men det är klart att det är häftigt när det går framåt och man lyckas klämma in fetare komponenter i telefonerna, även om det (för mig) är riktigt onödigt.

Inte för oss som använder cardboard-liknande / GearVR saker. Jag skulle vilja ha lite högre upplösning :).

Jag tror att det alltid kommer att vara så på flaggskeppen, speciellt inom Android-familjen där man ofta mäter specs mot specs. Processor, skärmstorlek, upplösning, megadixlar.

Det är väl iPhone som har dragit igång PPI-hetset från början när de använde sina höga PPI och retinaskärmar som försäljningsargument. Sen så hängde väl resten på den svängen för att ha en hävstång att kommunicera till konsumenterna för att försöka sno några från bapple. "Vi har lika många / fler PPI än bapple." "Våra är mer vattentäta är iPhone", etc, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag är rätt så säker på att dom arbeta rätt så hårt med att förbättra batteriet lika hårt som dom gör med skärmar. Tror jag

Problemet är att de motverkar allt jobb som de gör för att förbättra batteriet genom att slänga in en högre upplöst skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte för oss som använder cardboard-liknande / GearVR saker. Jag skulle vilja ha lite högre upplösning :).

Jag tror att det alltid kommer att vara så på flaggskeppen, speciellt inom Android-familjen där man ofta mäter specs mot specs. Processor, skärmstorlek, upplösning, megadixlar.

Det är väl iPhone som har dragit igång PPI-hetset från början när de använde sina höga PPI och retinaskärmar som försäljningsargument. Sen så hängde väl resten på den svängen för att ha en hävstång att kommunicera till konsumenterna för att försöka sno några från bapple. "Vi har lika många / fler PPI än bapple." "Våra är mer vattentäta är iPhone", etc, etc.

Men när Apple gjorde det så var fortfarande upplösning ett reellt problem för många då man verkligen såg stor skillnad.

Nu tror jag ärligt att de flesta inte skulle se någon skillnad på en 1080p skärm och 4k skärm på en typ 4,5 tum stor skärm (vilket nog är den storleken de flesta vill ha ungefär). Visst VR men, ärligt talat, den marknaden är minimal. Det är ju snarare så att 1080 material (som många filmer) ofta ser bättre ut på 1080 skärm än en 4K skärm då många 4K skärmar envisas med att interpolera (även om det i teorin inte skulle behövas om man översatte 1 pixel till 4 rakt av).

Vad som däremot nu är ett reellt problem, och borde ha förmåga att göra samma revolution som apples retina skärmar gjorde på sin tid, är ju batteritiden, att detta inte inses är förvånande. Skulle inte förvåna om Apple gör detta först då andra företag inom branchen verkar otroligt rädda för att sticka ut, speciellt nu när Nokia inte finns kvar. Återstår att se vad Microsoft åstadkommer (de har ju egentligen bara haft en lanseringspunkt ännu, vilken inte var speciellt upphetsande enligt mig), de borde kunna bygga vidare på surface konceptet vilket skulle kunna vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

En 4K-skärm drar ju mycket mer ström än "lågupplösta" skärmar. Har idag själv en LG G4 med QHD, och kan tycka att det är onödigt hög upplösning med. 1080p borde räcka gott och väl på mobiler. Iaf så länge vi har kvar så här kassa batteritider.

Mja, det där behöver inte nödvändigtvis stämma. Det vi kan läsa i nyheten är att processorn blir både högre presterande och energisnålare, och skärmtekniken utvecklas såklart med samma ambitioner. Anandtech gjorde i somras en analys på AMOLEDs energieffektivitet som exempelvis visar att displayen i Galaxy S6 har en lägre förbrukning än den som sitter i Galaxy S5, trots ~78% fler pixlar som 1440p (QHD) erbjuder över 1080p (FHD).

Lyckas de med en liknande bedrift med övergången från 1440p till 2160p (UHD) blir jag glatt imponerad. Nu har de ju även en snålare SoC att ta energibudget ifrån, en budget som jag är övertygad är satt efter en normalanvändare som i de flesta fall har kräm kvar innan läggdags. Sen ska vi självklart inte glömma att vi har massvis av olika tillverkare, skärmtyper och (o)optimeringar, men nu är det trots allt Samsungs telefoner som är ämnet. Personligen tror jag att Galaxy S7 stannar på 1440p och 2160p introduceras först med nästkommande Note - då kan Mali-kretsen verkligen sträcka på benen i S7:an och hinna få bättre optimering inför 2160p.

4K UHD är en naturlig 'platå' som tillverkarna gärna vill upp till tack vare TV, videos/streaming, VR och UHD Blu-ray som alla framöver kommer att standardiseras från denna upplösning. Marknadsföring är ju i sig också ett argument och med effektivare HEVC/VP10 på intåg blir det lättare för konsumenterna att få tag i riktigt högupplöst material. Jag hoppas vi kan komma till den platån rätt fort för att utveckla skärmtekniken ytterligare, för vi har ju även HDR, DCI-P3 & Rec.2020 och dylikt att implementera till fullo innan nästa kliv upp i upplösning kommer på tal för vanliga konsumenter.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."