Qualcomm Snapdragon 820 tillverkas hos Samsung på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon 820 tillverkas hos Samsung på 14 nanometer

Samsung skördar framgångar på marknaden för kontraktstillverkning av kretsar. Nu tillkännages att processorjätten Qualcomm sluter upp bakom bolagets 14-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Samsung verkar snart vara kapabel att konkurrera ut alla kretstillverkare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Samsung verkar snart vara kapabel att konkurrera ut alla kretstillverkare

Förhoppningsvis så börjar Samsung tillverka processorer till datorer också så vi konsumenter får lite mer konkurrenskraftiga priser(I'm looking at you, Intel).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Önskelista till telefon 2016 som värdig ersättare till min Z2:
-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Brett stöd av utvecklare
-Alert slider?

plzzzzzz

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Önskelista till telefon 2016 som värdig ersättare till min Z2:
-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Brett stöd av utvecklare
-Alert slider?

plzzzzzz

håller med om allt fast jag vill ha en mobil i 5" klassen. Tycker att min nexus 5 är prefekt storlek på.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Önskelista till telefon 2016 som värdig ersättare till min Z2:
-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Brett stöd av utvecklare
-Alert slider?

plzzzzzz

Nära vad jag vill se, fast <5" då jag inte vill ha något större än min S3a som börjar få ett par år på nacken nu och fingeravtrycksläsaren vet jag inte om jag bryr mig så mycket om heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Förhoppningsvis så börjar Samsung tillverka processorer till datorer också så vi konsumenter får lite mer konkurrenskraftiga priser(I'm looking at you, Intel).

Skulle inte AMD använd Samsungs tillverkning för Zen? Eller minns jag fel...

Intel lär inte göra det, då de håller hårt i sin egen utveckling.

Permalänk
Snusfri

Skulle vara riktigt intressant med denna propp i en enkortsdator, typ en rpi på steroider och med 4gb ram samt sata kontakt så man kan montera den direkt på en 2.5" ssd/hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte AMD använd Samsungs tillverkning för Zen? Eller minns jag fel...

Intel lär inte göra det, då de håller hårt i sin egen utveckling.

Tror han menade mer på att han vill att Samsung ska utveckla egna CPU:s (inte bara tillverkningen av någon annans CPU) till datorer alltså x86. Dock så vill ju inte Intel ge ut den licensen... Eller så missuppfattade jag det hela.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tror han menade mer på att han vill att Samsung ska utveckla egna CPU:s (inte bara tillverkningen av någon annans CPU) till datorer alltså x86. Dock så vill ju inte Intel ge ut den licensen... Eller så missuppfattade jag det hela.

Samsung och x86 kommer aldrig hände om inte myndigheter går in och tvingar Intel.

Samsung är på väldigt god väg att gå om Intel som världens största producent av kiselchip vilket inte är en liten resa då Intel suttit ganska fat and happy på tronen läääänge.

Intressanta i kråksången är faktiskt att för första gången så är andra ganska nära Intel vad gäller tekniska framsteg. T ex lär de inte vara helt ensamma in på 10nm då både Samsung och TSCM lovar 2016.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

fin och fet process låter trevligt

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kote:

Förhoppningsvis så börjar Samsung tillverka processorer till datorer också så vi konsumenter får lite mer konkurrenskraftiga priser(I'm looking at you, Intel).

Problemet är att Intel sitter stenhårt på sin x86 licens.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte AMD använd Samsungs tillverkning för Zen? Eller minns jag fel...

Intel lär inte göra det, då de håller hårt i sin egen utveckling.

Jupp eller globalfoundries Samma sak som qualcomm nu, men samsung lär inte göra egna cpu:er (x86 sitter hårt fast hos intel).

Låter intressant i alla fall, samsung ska ju använda olika cpu:er beroende på vilken världsdel s7 säljs. Men man får se vad som händer i framtiden.

820 låter som en cpu att gå till efter man kört s3 tok för länge (tröttnat på buggar som följer med samsung och custom). batteri som tar slut fort och krascher (mms helt trasigt).

sen att den blir seg då och då gör det inte bättre. Hoppas på 2/4 kärnig stark cpu.

LG ligger just nu bättre till än samsung (kan byta batteri och minneskort osv), sen att skärmytan utnyttjas bättre (hoppas den nya inte får någon extra skärm höst upp, bättre och bygga in den på ordnare skärmen i så fall), sen gå ifrån oled känns inte kul.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Skulle vara intressant om nu Zen skulle floppa totalt och de börjar flirta med samsung om att ingå partnerskap, tror inte samsung skulle ha något emot en del av kakan på CPU marknaden för datorer.
De kanske kan göra som Sony med sony/ericsson affären, först gå in och "hjälpa " AMD producera CPUer några år och sen smyger de in och tar de över AMDs produktion helt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tror han menade mer på att han vill att Samsung ska utveckla egna CPU:s (inte bara tillverkningen av någon annans CPU) till datorer alltså x86. Dock så vill ju inte Intel ge ut den licensen... Eller så missuppfattade jag det hela.

Jo, på x86 licensen är var det skiter sig, så det alternativet finns inte.

Enda jag kan tänka mig är om Samsung köper upp AMD och lyckas få en ny korslicens (Intel behöver den från AMD för att köra x86-64, dvs den 64-bit versionen vi använder idag.)