Permalänk

FX8350 eller FX9590?

Tjena! Dags att byta processor snart och jag undrar ifall jag skall gå för en FX8350 eller lägga 500:- extra för en FX9590, och om det är värt det. Intel är inget val då jag måste lägga ner ytterligare på ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du inte har tid att vänta tills du har råd med moderkortsbyte (och kanske köpa en Zen-processor) så är det nog 8320 du ska ha, är du så fattig så är varenda krona sparad värt det. 8320 klockar ungefär lika som 8350, det gäller allra helst idag då de är ganska oskiljaktiga klockat.

EDIT:
Förresten, vad har du idag?

Permalänk
Medlem

Handlar också om vilket moderkort du har. FX9590 är ju lite mer törstig så det gäller att ditt moderkort klarar av att försörja den stabilt.

Permalänk

@Aleshi: Fattig student :D, kör med en Phenom II X4 965 BE just nu...har aldrig tänkt på att byta förrän nu eftersom jag nästan bara lirar CS och ligger på helt okej frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin_h96:

@Aleshi: Fattig student :D, kör med en Phenom II X4 965 BE just nu...har aldrig tänkt på att byta förrän nu eftersom jag nästan bara lirar CS och ligger på helt okej frames.

Varför ska du byta just nu, något speciellt som du behöver prestandan till eller är det bara för att pigga upp lite?
Tror nämligen att det är bättre att vänta tills du kan göra en större uppgradering.
Klockat något förresten?

Permalänk

@Aleshi: Tänkte mest pigga upp den lite. Jag har klockat den stabilt på 3.8, går jag över så får jag BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin_h96:

@Aleshi: Tänkte mest pigga upp den lite. Jag har klockat den stabilt på 3.8, går jag över så får jag BSOD.

Då tycker jag definitivt du ska vänta. För kostnaden av ett nytt moderkort också så får du rejält mycket mer för pengarna. Och om du väntar så kan det bli läge för uppgradering lagom tills Zen-processorerna kommer. Personligen tänker jag byta ut alla hushållets datorer då.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Då tycker jag definitivt du ska vänta. För kostnaden av ett nytt moderkort också så får du rejält mycket mer för pengarna. Och om du väntar så kan det bli läge för uppgradering lagom tills Zen-processorerna kommer. Personligen tänker jag byta ut alla hushållets datorer då.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Tänk på att FX8350 är snarlik med FX8320 fast högre klockad. Du kan alltså spara in pengarna på en FX8320 och köpa en kylare för att överklocka den själv istället - och få nästintill samma processor.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gillar FX processorerna själv, men om du kan så bit ihop å spara pengar till Zen kommer istället.
Värstafalls scenariot, Zen floppar, då har du ändå pengar över å köpa nått annat för.

Men de lär inte hända, AMD är ju bäst

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD