Får inte ut 144 Hz på Acer Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Får inte ut 144 Hz på Acer Predator XG270HU

Hej!

Köpte denna skärm igår - http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#/...

Nu är den igång men jag lyckas inte få 144 hz på något sätt! Har googlat som ett djur, men för att spara tid så kan jag nämna några saker jag testat:

- Hittar ingenting i Catalyst Control Center, som jag även avinstallerat och ominstallerat.
- Går inte att höja "refresh rate" i windows, där står den still på 60hz och jag kan inte byta, om jag inte sänker till lägsta upplösningen (då kan jag byta till 75hz).
- Sladden är rätt och sitter i rätt DVI.

I burken har jag:
Sapphire Radeon R9 270X Dual-X
ms 7798 b75ma-p45
Intel Core i5-3470 @3.20GHz (4CPUs)
8gig RAM

Snälla hjälp mig lösa detta, tack på förhand!

§3.1
Permalänk
Medlem

Dual-Link DVI-kabel kopplad till Dual-Link DVI-porten på grafikkortet?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Dual-Link DVI-kabel kopplad till Dual-Link DVI-porten på grafikkortet?

Yes sir!

Permalänk
Skrivet av guspat:

Har du använt kabeln du fick med skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Har du använt kabeln du fick med skärmen?

Aa, borde jag inte ha gjort det kanske?

Permalänk
Medlem

hur ser ändarna ut på kabeln?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.overclock.net/t/1559404/acer-xg270hu-troubles-cant...
krävs displayport för att köra 1440p @ 144hz.

"If you run it through DVI the monitor will send EDID information indicating a max refresh of 60 hz at 1440. You can almost certainly overclock this with CRU or another custom resolution tool, by overriding the EDID information.

You can only use freesync through displayport. The range is 40-144, at least on my monitor and with my current drivers. The monitor reports a large variety of available refresh rates."

Sen kan de även bli lite tungt att lira 1440p @ 144hz med ett 270x, men de är off-topic.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

kör du win10?
kolla då skrivbord - höger mus - display settings - Advanced display settings.
Display adapter properties
Monitorfliken kolla så skärmens namn är där och om du kan ändra screen refresh rate.
adapterfliken List all modes, kolla så du ser din upplösning med hertz där.
annars är väl monitor-drivrutin fel

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guspat:

Aa, borde jag inte ha gjort det kanske?

Precis. Du måste köra DisplayPort för att kunna köra den i 144 Hz. DVI har inte i närheten av den bandbredd som krävs för 2560x1440 @ 144 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Dom är Dual link, kollade nu! Så kabeln är rätt, och den sitter där den ska.

Skrivet av cusah:

Enligt http://www.overclock.net/t/1559404/acer-xg270hu-troubles-cant...
krävs displayport för att köra 1440p @ 144hz.

"If you run it through DVI the monitor will send EDID information indicating a max refresh of 60 hz at 1440. You can almost certainly overclock this with CRU or another custom resolution tool, by overriding the EDID information.

You can only use freesync through displayport. The range is 40-144, at least on my monitor and with my current drivers. The monitor reports a large variety of available refresh rates."

Sen kan de även bli lite tungt att lira 1440p @ 144hz med ett 270x, men de är off-topic.

Men om jag sänker upplösningen till <1440p så kan jag ju ändå inte ändra hz till mer än 75. Så något annat måste ju vara fel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis. Du måste köra DisplayPort för att kunna köra den i 144 Hz. DVI har inte i närheten av den bandbredd som krävs för 2560x1440 @ 144 Hz.

Har ju faktiskt fått med en sån sladd också, så det blir till att testa!

Finns det några nackdelar med DisplayPort?

Permalänk

Jag hittade med lite googlande att en annan skärm (asus, flera år gammal tråd) hade blockat allt över 60hz i inställningarna på skärmen, pilla runt där och se om du hittar något?
Edit, @guspat

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Har ju faktiskt fått med en sån sladd också, så det blir till att testa!

Finns det några nackdelar med DisplayPort?

Inga nackdelar vad jag tycker iallafall! Föredrar faktiskt Displayport över DVI

Permalänk
Medlem
Skrivet av guspat:

Har ju faktiskt fått med en sån sladd också, så det blir till att testa!

Finns det några nackdelar med DisplayPort?

Nää, kör DisplayPort om det är så att du får upp din Hz, Har kört HDMI själv rätt länge men när jag fick min nya skärm blev det DisplayPort, och den beter sig som VGA/DVI etc men funkar ju bättre. Från HDMI till DisplayPort är ett lyft utan dess like för att man slipper den där "Handshake" historian som HDMI har

Själv kör jag dock Gsync skärm så kan inte hjälpa till jättemycket annat än att säga att Displayport funkar i 1440@144Hz för mig

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guspat:

Dom är Dual link, kollade nu! Så kabeln är rätt, och den sitter där den ska.

Nej, kabeln är fel. Du måste köra DisplayPort.

Citat:

Men om jag sänker upplösningen till <1440p så kan jag ju ändå inte ändra hz till mer än 75.

Det kan vara så att skärmen inte tycker att den stöder 144 Hz i någon annan upplösning än 1440p.

Citat:

Så något annat måste ju vara fel :/

Ja: Du kör inte DisplayPort. DVI klarar inte att driva den skärmen. Kör DP istället.

Skrivet av guspat:

Har ju faktiskt fått med en sån sladd också, så det blir till att testa!

Jaså, du fick till och med med en DP-kabel (vilket man i och för sig såklart borde)! Men då finns det ju inget problem!

Citat:

Finns det några nackdelar med DisplayPort?

Nej, det finns däremot nackdelar med DVI. Det finns inga nackdelar med DP jämfört med DVI; det är bättre eller lika bra på alla sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cusah:

"If you run it through DVI the monitor will send EDID information indicating a max refresh of 60 hz at 1440. You can almost certainly overclock this with CRU or another custom resolution tool, by overriding the EDID information."

Det är möjligt att det går att överklocka lite över DVI, men inte hela vägen upp till 144 Hz. Att köpa en sådan skärm och inte köra den via DP är bara fel på alla sätt.

Citat:

Sen kan de även bli lite tungt att lira 1440p @ 144hz med ett 270x, men de är off-topic.

Bra att du nämnde det ändå! Vi får anta att han bara spelar CS:GO.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu bestämde jag mig för att testa med DisplayPort direkt, men då stötte jag självklart på ett ännu roligare problem. Det sitter som en utstickande kant på baksidan av chassit (panelen) precis ovanför där DP/HDMI skall sitta. Denna gör att jag inte kan trycka in kabeln helt...

Jag får väl leka snickare imorgon och lösa det på något sätt. Tack för all hjälp hittills! Jag skriver igen så fort jag lyckats få in DP:en.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guspat:

Nu bestämde jag mig för att testa med DisplayPort direkt, men då stötte jag självklart på ett ännu roligare problem. Det sitter som en utstickande kant på baksidan av chassit (panelen) precis ovanför där DP/HDMI skall sitta. Denna gör att jag inte kan trycka in kabeln helt...

Jag får väl leka snickare imorgon och lösa det på något sätt. Tack för all hjälp hittills! Jag skriver igen så fort jag lyckats få in DP:en.

Det är inte helt ovanligt att det blir så om man råkar ha en olycklig kombination av grafikkort, kabel och chassi. Ibland funkar det ändå, men kanske inte i ditt fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är inte helt ovanligt att det blir så om man råkar ha en olycklig kombination av grafikkort, kabel och chassi. Ibland funkar det ändå, men kanske inte i ditt fall.

Guess so! Men jag testar nog att "skala" kabeln lite imorgon.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skalat av ena halvan av plasten på DisplayPort-kabeln. Tänkte bara meddela att det fungerar nu, 144hz!

Det var alltså den kabeln som krävdes pga den höga upplösningen på skärmen.

Tack som fan för hjälpen alla!

Permalänk
Bildexpert 📺

Acer XG270HU fungerar faktiskt att köra i 144 Hz 2560x1440 över DVI-DL vilket är utanför spec. Så länge man har ett modernt Nvidia-kort som klarar den pixelklockan för TMDS-signaler vill säga. Och skapar en egen custom resolution. Lyckades inte AMD-kort som är kraftfullare än ett 270X så den vägen är nog körd även med Crimson eller CRU/Toasty X.

http://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Acer XG270HU fungerar faktiskt att köra i 144 Hz 2560x1440 över DVI-DL vilket är utanför spec. Så länge man har ett modernt Nvidia-kort som klarar den pixelklockan för TMDS-signaler vill säga. Och skapar en egen custom resolution. Lyckades inte AMD-kort som är kraftfullare än ett 270X så den vägen är nog körd även med Crimson eller CRU/Toasty X.

http://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och...

Skulle ju dock kännas ganska värdelöst och köra Freesync skärm med Nvidia kort

OT: Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Tänkte försöka få liv i denna tråd.

köpte en xb270hu dbmiprz och använder ett gtx680 kort med medföljande displayport kabel och kan fortfarnade inte få högre än 120hz någon som har något förslag?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Bildexpert 📺

@Joulester: På en del skärmar måste man växla om till DP 1.2-läge i skärmens menyer för att få full sprutt. Det kan också vara en begränsning i grafikkortet. Har inte detaljkoll på äldre produkter men vet att det förekommer.

Permalänk

@Laxpudding: Hittar inte den inställning. Börjar misstänka mitt grafikkort. Vet du var jag ställer in det på skärmen?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Permalänk

@Laxpudding: Är tyvärr inte den skärmen jag har, använder en variant av denna XB270HU Dock så har jag den med 1ms.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Bildexpert 📺

@Joulester: Ah, den som heter XB270HUDbmiprz

Ifall du inte hittar samma/motsvarande alternativ i menyerna för att ändra till DP 1.2 skulle jag gissa på grafikkortet är för gammalt. Kepler-generationen är vad, fem år gammalt? När Displayport fortfarande var lite i sin linda. Men som skrivet: jag är inte GPU-experten.

Edit: Svaret kan finnas i den här tråden om just din modell.

Ifall du har överklockningen igång kan ditt grafikkort endast nå 120 Hz eftersom det inte orkar med de överklockade frekvenserna. Stänger du av överklockningen i skärmen bör 144 Hz dyka upp.

Permalänk

@Laxpudding: Har kollat och grafikkortet har Dp 1.2 så ska inte vara det. Men kan ändå vara nåt där som spökar.

Edit: överklockningen har aldrig vart igång

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W