EVGA lanserar Supernova T2 – nätaggregat med 80 Plus Titanium

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar Supernova T2 – nätaggregat med 80 Plus Titanium

Amerikanska EVGA fortsätter samarbetet med Superflower och introducerar den nya serien Supernova T2. I fokus står 80 Plus Titanium-certifiering samt semipassiv drift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett P2 1600W, bra att veta är att det "silent mode" kan stängas av mha en liten on/off switch. Med det avstängt låter faktiskt mitt nätagg rätt ordentligt (jämförelsevis), även vid låga laster. Och G2-varianten (lille-lillebror till agget i artikeln då) har tydligen inte detta silent-läge alls.

Permalänk

Borde man inte införa en 90+ certifiering snart? känns lite konstigt att man använder 80+ för nätagg som har över 90% effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Borde man inte införa en 90+ certifiering snart? känns lite konstigt att man använder 80+ för nätagg som har över 90% effektivitet.

Speciellt när man har ett så förvirrande namnschema där "Titanium" är bättre än "Platinum"..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Och G2-varianten (lille-lillebror till agget i artikeln då) har tydligen inte detta silent-läge alls.

På baksidan av mitt G2 finns iaf en switch som sätter igång "ECO-mode". Jag skulle gissa att det är samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är drygt att fläktarna styrs efter belastning, borde vara en fläktkurva som är styrd efter temperatur istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Speciellt när man har ett så förvirrande namnschema där "Titanium" är bättre än "Platinum"..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen, Titanium passar väl in mellan Silver och Bronze eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Borde man inte införa en 90+ certifiering snart? känns lite konstigt att man använder 80+ för nätagg som har över 90% effektivitet.

Det är väl lite samma sak som att man säger att man är 40+ och i själva verket är 54 år gammal Då är man ju faktiskt 40+.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

På baksidan av mitt G2 finns iaf en switch som sätter igång "ECO-mode". Jag skulle gissa att det är samma sak.

Skumt, enligt EVGA's egen sida har inte G2-varianten ECO-mode:

http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=10&family=...

Edit: Det verkar vara beroende på effekt om G2-modellerna har ECO-mode eller inte, 1600-wattaren har ej, men ex. 750-wattaren har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Speciellt när man har ett så förvirrande namnschema där "Titanium" är bättre än "Platinum"..

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet ska Titanium vara bättre än Platinum. För det följer helt "Det som låter coolast ska vara högst upp på skalan" skalan.

Skrivet av The-Architect:

Skumt, enligt EVGA's egen sida har inte G2-varianten ECO-mode:

http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=10&family=...

Edit: Det verkar vara beroende på effekt om G2-modellerna har ECO-mode eller inte, 1600-wattaren har ej, men ex. 750-wattaren har.

Olika OEMs?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 80 Plus Titanium.

Hoppas den på 750 W kommer till ett bra pris.

Semi-passiv är trevligt med. Men nu med så hög verkningsgrad som i 80 Plus Titanium så undrar jag när nätagg kan bli passivt kylda. Hur hög verkningsgrad behövs för det?
Vet att det finns någon enstaka modell som är tung och har en enorm kylfläns.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av The-Architect:

Skumt, enligt EVGA's egen sida har inte G2-varianten ECO-mode:

http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=10&family=...

Edit: Det verkar vara beroende på effekt om G2-modellerna har ECO-mode eller inte, 1600-wattaren har ej, men ex. 750-wattaren har.

1 600 W-versionen av Supernova G2 har inte ECO-mode.

Permalänk
Medlem

Porrigt nu vill vi se tester Gärna på seasonic agget också:D:D:D

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Köpte precis Evga supernova g2 850w sitter en fin liten eco on/off knapp på den 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet ska Titanium vara bättre än Platinum. För det följer helt "Det som låter coolast ska vara högst upp på skalan" skalan.

Olika OEMs?

Mycket möjligt det skulle vara en seasonic oem dem ska släppa titanium nu med men återstår väll och se

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är drygt att fläktarna styrs efter belastning, borde vara en fläktkurva som är styrd efter temperatur istället.

Och så är det också.

Marknadsföringen gör att det låter bättre om man skriver tex upp till 300W eller 25% på tex en 750W nätdel än att man skriver upp till 300W vid 22C rumstemperatur.

Eftersom många nätdelar av denna kaliber klarar 50C så hade passiva spannet blivit mycket lågt och det hade inte sett bra ut som marknadsföring.

Bara kolla reviews med hotbox test så ser man att fläkten startar på lägre laster än om nätdelen fick sval luft och på samma laster i hotboxen går fläkten mycket snabbare vid tex 45C än vid 25C som exempel.

Orsaken till att jag bytte ut mitt Corsair AX 750 var just att nya chassit gillade inte agget så det gick från tyst till högljudt med exakt samma hårdvara då corsair låter fläkten gå från 800rpm till 1800rpm mellan 350W och 450W om temperaturen i lådan bara är några grader höge.

Så ja dom är temperaturstyrda för det är det ända som är viktigt, lasten är ointressant från hårdvarans perspektiv, temperaturerna som orsakar problem så fläkten styrs av detta inte effekten den levererar.
Men som sagt dom flesta tillverkare talar om upp till en viss effekt men detta är rimligtvis vid rumstemperatur så man bör förvänta sig sämre resultat i lådor där agget drar luft från lådan eller om man har det varmt inne tex.

Tycker 20% låter mycket dåligt för semipassivt ag av platinumklass. Med tanke på att mitt Supernova G2 750W klarar 400W+ i traditionell ATX låda där luften tas från lådan och fläkten startar aldrig med min i7 3930K @ 4Ghz och GTX780 inte ens när det är 26-28C inne i rummet.

Kollar man mer noggrant på databladen för vissa nätdelar så visar tex Corsair ofta hur fläkten reagerar på last vid en viss temperatur men som sagt det står inte rakt upp och ner på produktsidan utan återfinns ofta när man kollar specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt släpper dem inget med 80+ Titanium som är högst 450W?
Seasonic har några platinum agg med lägre W men dem är fläktlösa.
Hur kan det vara större efterfrågan på 1600W än på lägre effekter? Eller det är mer någon prestige grej att man ska ha så hög effekt som möjligt fast man knappt har nytta av kraften.
(Hoppas man får nån som citerar och gör en bil jämförelse) *håller tummarna*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Och som vanligt släpper dem inget med 80+ Titanium som är högst 450W?
Seasonic har några platinum agg med lägre W men dem är fläktlösa.
Hur kan det vara större efterfrågan på 1600W än på lägre effekter? Eller det är mer någon prestige grej att man ska ha så hög effekt som möjligt fast man knappt har nytta av kraften.
(Hoppas man får nån som citerar och gör en bil jämförelse) *håller tummarna*

Vad jag har hört är det nästan samma produktionskostnad att göra ett 300Ws nättagg jämfört med ett 400W. Jag har ingen källa att länka eller så, och det var säkert 5 år sedan, men det kan fortfarande stämma. Är nog därför tillverkare släpper 400 - 450W som minimum om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Är det i grunden samma PSU som Seasonics senaste?
Kanske Seasonic som tillverkar till och med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Är det i grunden samma PSU som Seasonics senaste?
Kanske Seasonic som tillverkar till och med?

Menar du http://www.sweclockers.com/nyhet/21597-seasonic-introducerar-... ?

Nej isf, det är superflower (som det står i artikeln)... som kommer tillverkar för EVGA.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@enbom förstår du nu vad jag menar med samma dumma kommentar i varje nätaggregatstråd? Denna gången är det Fönstrputtsaren som är gnällisen istället bara.

Är oavsett trevligt att se fler Titanium aggregat, då dessa har varit sällsynta. Den riktigt stora fördelen är ju 10% last kravet på 90% vilket gör en hel del för "Idle" förbrukningen, även om man har ett 750W+ aggregat. Att endast ha 10% spill vid då 75W last är ju kanonbra.

Förr kunde man räkna antalet aggregat i denna klass på fingrarna, nu är det ca 100 st. Dock är det en väldigt liten marknad jämfört med andra klasser, där vi pratar 6000+ aggregat som har någon form av 80 PLUS cert. (Också en förklaring till varför det iaf än är meningslöst med "90 PLUS" namn, då det inte ens är 2% av alla övrigt certifierade aggregat som har det. Frågan är väl mer, vad blir nästa metall...? Kvicksilver

Det tråkiga är ju hur många som än har bara brons nivå, när guldnivå bör vara relativt enkelt att nå även med hyfsade komponenter och design idag.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jo jag förstår vad du menar. Men för de flesta så låter ju 90+ mer logiskt och är ju enklare för slutkunden så jag förstår varför frågan tas upp varje gång.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

@Paddanx: Jo jag förstår vad du menar. Men för de flesta så låter ju 90+ mer logiskt och är ju enklare för slutkunden så jag förstår varför frågan tas upp varje gång.

Dock som jag sa är det inte ens 2% av alla certifierade aggregat, vilket gör det till en väldigt liten marknad

Permalänk
Medlem

Blir priset vettigt här i Sverige så kommer jag nog uppgradera till denna. Mitt passivt kylda 500W Super flower agg får jobba hårt ibland.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Och som vanligt släpper dem inget med 80+ Titanium som är högst 450W?
Seasonic har några platinum agg med lägre W men dem är fläktlösa.
Hur kan det vara större efterfrågan på 1600W än på lägre effekter? Eller det är mer någon prestige grej att man ska ha så hög effekt som möjligt fast man knappt har nytta av kraften.
(Hoppas man får nån som citerar och gör en bil jämförelse) *håller tummarna*

Skrivet av Snigeln Bert:

Vad jag har hört är det nästan samma produktionskostnad att göra ett 300Ws nättagg jämfört med ett 400W. Jag har ingen källa att länka eller så, och det var säkert 5 år sedan, men det kan fortfarande stämma. Är nog därför tillverkare släpper 400 - 450W som minimum om det stämmer.

Snigeln Bert du har troligen rätt, men en stor orsak är att nätaggstillverkarna lurar kunder till att tro mer watt=bättre (så har blivit en självuppfyllande profetissa att agg med lägre än 750 watt säljer dåligt). Sen att det står 650/750 watt som rekommenderat på varenda grafikkort i övre mellanklassen/toppkorten gör bara saken värre (nej inta alla kanske men bra många).

Vet flera i trådarna som ska köpa dator luras av luddiga texten och tror till och med att bara grafikkortet drar så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snigeln Bert du har troligen rätt, men en stor orsak är att nätaggstillverkarna lurar kunder till att tro mer watt=bättre (så har blivit en självuppfyllande profetissa att agg med lägre än 750 watt säljer dåligt). Sen att det står 650/750 watt som rekommenderat på varenda grafikkort i övre mellanklassen/toppkorten gör bara saken värre (nej inta alla kanske men bra många).

Vet flera i trådarna som ska köpa dator luras av luddiga texten och tror till och med att bara grafikkortet drar så mycket.

Jo precis är väl märkningen det beror på som dem går ut med för att säkerställa att ingen med ett 400W skit agg försöker använda tex ett GTX970. Sen är väl prisskillnaden en stor faktor också. Om man ändå kan få tex ett 650W för 100kr mer än 550W i samma serie, så varför inte liksom? Tillgång vs Efterfrågan osv osv....

Som mest drar hela datorn 500W liksom i Sweclockers test. Sen ska man ju så klart ha marginal. Men med tex ett GTX 970 borde det funka utmärkt med ett 400-450W agg med kvalité.
Men många kanske tänker sig uppgradera datorn med dubbla kort osv men som ofta i slutändan blir 1 nytt kort istället för 1 likadant?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Jo precis är väl märkningen det beror på som dem går ut med för att säkerställa att ingen med ett 400W skit agg försöker använda tex ett GTX970. Sen är väl prisskillnaden en stor faktor också. Om man ändå kan få tex ett 650W för 100kr mer än 550W i samma serie, så varför inte liksom? Tillgång vs Efterfrågan osv osv....

Som mest drar hela datorn 500W liksom i Sweclockers test. Sen ska man ju så klart ha marginal. Men med tex ett GTX 970 borde det funka utmärkt med ett 400-450W agg med kvalité.
Men många kanske tänker sig uppgradera datorn med dubbla kort osv men som ofta i slutändan blir 1 nytt kort istället för 1 likadant?
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10935?key=aa8fdcdd5d4df34abe01f91fbb3d4d6c

Skulle våga påstå att alla singelgrafikkort klarar sig fint med 550 watt.

Som jag nämnt i köpttådar, köper man inte två på en gång är det troligen bättre och köpa ett nytt, än försöka köpa ett gammalt som antingen är dyrt eller går inte få tag i.

Sen priserna på g2 t.ex så är det inte värt och köpa 550 watt framför t.ex 750 watt (sist jag såg priserna).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snigeln Bert du har troligen rätt, men en stor orsak är att nätaggstillverkarna lurar kunder till att tro mer watt=bättre (så har blivit en självuppfyllande profetissa att agg med lägre än 750 watt säljer dåligt). Sen att det står 650/750 watt som rekommenderat på varenda grafikkort i övre mellanklassen/toppkorten gör bara saken värre (nej inta alla kanske men bra många).

Vet flera i trådarna som ska köpa dator luras av luddiga texten och tror till och med att bara grafikkortet drar så mycket.

Har det inte lite att göra med hur effektiviteten räknas också?

Det är svårare att få högre klass (tex den 90% eff @ 10% last) med lägre effekt aggregat än med högre. Tänk lite såhär:
800W agg, 10% = 80W. Så mao måste dessa 80W levereras med 90% eff, och agget får max förbruka ca 88W för att göra så. De har då max 8W på förluster för komponenterna.

Nu gör vi samma agg, men med 400W istället.
400W, 10% = 40W, och agget får max dra 44W. Plötsligt har de bara 4W ledigt för "standby" slöseriet, och det är betydligt svårare att göra och kräver enormt mycket mer effektiva komponenter eller nån aktiv lösning som stänger av en del när det inte behövs.

Så att göra ett 800W super-duper platinum aggregat är lite enklare, billigare och kan säljas för mer pengar än ett 400W med motsvarande märkning.
De undre klasserna har inte lika strikta krav, och därför görs de oftare med lägre W till lägre effektivitet.

Sen håller jag även med dig att om alla kort kräver 500W+ aggregat så köper inte folk 400W om de inte "vet" bättre. Och med tanke på att även den som borde vete bättre ändå rekommenderar folk på tex dessa forum att köpa 750W så... vad gör man? :=)

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag den gamla hx serien från corsair. Den kunde köras i 15% över angiven effekt utan problem. I ett test körde de skiten ur ett hx620 och den börjar vika ned sig först vid 760 watt. De kallar jag kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har det inte lite att göra med hur effektiviteten räknas också?

Det är svårare att få högre klass (tex den 90% eff @ 10% last) med lägre effekt aggregat än med högre. Tänk lite såhär:
800W agg, 10% = 80W. Så mao måste dessa 80W levereras med 90% eff, och agget får max förbruka ca 88W för att göra så. De har då max 8W på förluster för komponenterna.

Nu gör vi samma agg, men med 400W istället.
400W, 10% = 40W, och agget får max dra 44W. Plötsligt har de bara 4W ledigt för "standby" slöseriet, och det är betydligt svårare att göra och kräver enormt mycket mer effektiva komponenter eller nån aktiv lösning som stänger av en del när det inte behövs.

Så att göra ett 800W super-duper platinum aggregat är lite enklare, billigare och kan säljas för mer pengar än ett 400W med motsvarande märkning.
De undre klasserna har inte lika strikta krav, och därför görs de oftare med lägre W till lägre effektivitet.

Sen håller jag även med dig att om alla kort kräver 500W+ aggregat så köper inte folk 400W om de inte "vet" bättre. Och med tanke på att även den som borde vete bättre ändå rekommenderar folk på tex dessa forum att köpa 750W så... vad gör man? :=)

Vad jag sett klarar agg med lägre effekt lägre laster bättre (neråt 10/20 watt). Men många agg har problem att gå ner så lågt.

Finns inte många vettiga agg sen XFX 550 försvann från svenska marknaden. Fractal Integra M är det närmaste men har också lite sämre kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar