Seagate rullar ut heliumfyllda hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate rullar ut heliumfyllda hårddiskar

Seagate är sena till festen när de först nu introducerar heliumfyllda hårddiskar. Samtidigt passar företaget på att lansera nya modeller för NAS-marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade inte insett att det gått så långt. Senast jag hörde pratade man om 6 TB tror jag. Riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med heliumdiskar är dock att alla skådespelare låter som Piff och Puff när man spelar upp film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det här diskar med native 4K sektor Advanced Format?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"och dels att en mindre motor behövs för att driva lasern som läser från skivorna" ...

Stämmer verkligen detta? Är det jag som inte hängt med i utvecklingen eller hur används laser för att läsa/skriva magnetism?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Våra datorer i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Da MusH: Det gick lite snabbt där, du har rätt i att det inte är laser utan ett läshuvud som registrerar övergångar i magnetisk laddning, rättar det nu. Men annars är det samma fundamentala teknik som används med läshuvud och motorer som flyttar läsarmarna. Allt har så klart blivit lite mindre och mer effektivt, men principen är densamma. Heliumfyllda hårddiskar är en av de största förändringarna som skett på senare år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Det finns just nu så mycket helium att det inte ens kostar en hundralapp för en hel kubikmeter. Om man ska tänka på åtgången så är den ytterst liten till hårddiskar eftersom deras innehåll är så litet.
"I takt med att naturgas förbrukas som bränsle, utan att ta vara på heliuminnehållet, minskar världens lätt utvinnbara heliumtillgångar. Reserverna i USA, Algeriet och Ryssland beräknas dock vara över 7 miljarder m³.[30]" Från Wiki.

Där har du något att oroa dig över som förbrukar enormt mycket mer helium. Finns många andra områden med där det används mycket helium. Sen så går det att skapa helium på konstgjort väg vad jag vet, men det är förstås dyrt och så länge vi enkelt kan utvinna ur jorden gör man det.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@strejf: Seagates pressmeddelande nämner inget om Advanced Format 4K, men med tanke på att företaget siktade på att 4K skulle bli en central del av deras produktutbud redan 2011 skulle vi bli förvånade om dessa diskar inte stöder detta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Kanske en dum fråga, men hur är det med läckage? Jag tänkte om 10år finns det då risk att gasen har blandats ut med vanligt "luft"? Och hårddiskar kan ur återskapningssynpunkt användas mycket längre än så.
Nu skulle dessa till datacenter där hårddiskarna byts ofta, jag funderade dock på om vanliga hårddiskar för konsumenter skulle bli heliumfyllda i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det finns just nu så mycket helium att det inte ens kostar en hundralapp för en hel kubikmeter. Om man ska tänka på åtgången så är den ytterst liten till hårddiskar eftersom deras innehåll är så litet.
"I takt med att naturgas förbrukas som bränsle, utan att ta vara på heliuminnehållet, minskar världens lätt utvinnbara heliumtillgångar. Reserverna i USA, Algeriet och Ryssland beräknas dock vara över 7 miljarder m³.[30]" Från Wiki.

Där har du något att oroa dig över som förbrukar enormt mycket mer helium. Finns många andra områden med där det används mycket helium. Sen så går det att skapa helium på konstgjort väg vad jag vet, men det är förstås dyrt och så länge vi enkelt kan utvinna ur jorden gör man det.

Fast du kanske missat att det finns en verklig oro för att heliumet snart är slut? Är inte speciellt många år kvar förrän det är helt slut på jorden menar väldigt många forskare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?

Om chassit tillverkas av Thermite (och fylls med väte, inte helium), kanske.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon159643: de heliumfyllda hårddiskarna är hermetiskt förslutna, vilket innebär att syre inte kan komma in, men samtidigt ska det också innebära att gasen inte ska kunna komma ut. Anledningen till att Seagate dröjde så länge som de gjorde är att det inte är helt självklart att producera hermetiskt förslutna hårddiskar på ett kostnadseffektivt sätt, men att de nu tar sig an detta innebär sannolikt att de lyckats. Utan att ha några konkreta bevis att referera till, då heliumfyllda hårddiskar inte använts särskilt länge, så tror jag inte att risken för läckage är särskilt stor.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Da MusH: Det gick lite snabbt där, du har rätt i att det inte är laser utan ett läshuvud som registrerar övergångar i magnetisk laddning, rättar det nu. Men annars är det samma fundamentala teknik som används med läshuvud och motorer som flyttar läsarmarna. Allt har så klart blivit lite mindre och mer effektivt, men principen är densamma. Heliumfyllda hårddiskar är en av de största förändringarna som skett på senare år.

Jag håller med, allt annat stämmer fint! Jag bara hoppade till och blev lite förvånad över just det ordet

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Frux:

Nackdelen med heliumdiskar är dock att alla skådespelare låter som Piff och Puff när man spelar upp film.

Skickades från m.sweclockers.com

HAHAHAH... ha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Samsung gör en 16TB SSD, den du ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@strejf: Seagates pressmeddelande nämner inget om Advanced Format 4K, men med tanke på att företaget siktade på att 4K skulle bli en central del av deras produktutbud redan 2011 skulle vi bli förvånade om dessa diskar inte stöder detta.

Stöder gör de förstås. Frågan är om de är 4K endast. Alltså slopat stöd för tidigare tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

Fast du kanske missat att det finns en verklig oro för att heliumet snart är slut? Är inte speciellt många år kvar förrän det är helt slut på jorden menar väldigt många forskare.

Ja nu är jag ingen expert alls på området, men det som lär hända är att det successivt blir svårare att hitta i naturen. Då går priserna upp och länder använder sina reserver mer. Priserna går upp ändå mer och man börjar återvinna. Verkar vara en gammal artikel, men ändå:
"Professor Richardson believes the price for helium should rise by between 20- and 50-fold to make recycling more worthwhile. Nasa, for instance, makes no attempt to recycle the helium used to clean is rocket fuel tanks, one of the single biggest uses of the gas."

Återvinner man stora delar av det helium man använder räcker det förstås mycket längre. Sen kommer vissa industrier hitta alternativ när priserna stiger. Billigare alternativ. Där inga alternativ finns kan man om många många år istället tillverka helium om/när priserna gått upp så pass mycket att det lönar sig.

Så jag är inte orolig. Framförallt inte för att det används i hårddiskar. Det måste utgöra en enormt lite del av marknaden på helium. Bra att en till stor tillverkar av hårddiskar lyckats få till sin tillverkning så att de också kan göra mer lagringstäta hårddiskar. Sen är det dessutom möjligt att återvinna heliumet från hårddiskar som slängs på tippen om det skulle börja löna sig någon gång i framtiden.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Äh vi får se till att få igång rymddriften bara, helium är ju det näst vanligaste grundämnet i universum (det vi känner till).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om chassit tillverkas av Thermite (och fylls med väte, inte helium), kanske.

Det fanns inget Thermite i LZ 129 Hindenburg

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ja nu är jag ingen expert alls på området, men det som lär hända är att det successivt blir svårare att hitta i naturen. Då går priserna upp och länder använder sina reserver mer. Priserna går upp ändå mer och man börjar återvinna. Verkar vara en gammal artikel, men ändå:
"Professor Richardson believes the price for helium should rise by between 20- and 50-fold to make recycling more worthwhile. Nasa, for instance, makes no attempt to recycle the helium used to clean is rocket fuel tanks, one of the single biggest uses of the gas."

Återvinner man stora delar av det helium man använder räcker det förstås mycket längre. Sen kommer vissa industrier hitta alternativ när priserna stiger. Billigare alternativ. Där inga alternativ finns kan man om många många år istället tillverka helium om/när priserna gått upp så pass mycket att det lönar sig.

Så jag är inte orolig. Framförallt inte för att det används i hårddiskar. Det måste utgöra en enormt lite del av marknaden på helium. Bra att en till stor tillverkar av hårddiskar lyckats få till sin tillverkning så att de också kan göra mer lagringstäta hårddiskar. Sen är det dessutom möjligt att återvinna heliumet från hårddiskar som slängs på tippen om det skulle börja löna sig någon gång i framtiden.

Håller helt med dig, tänkte mest nämna det. Att de använder helium i hårddiskar lär knappast göra någon skillnad, då "vanligt" folk knappast köper 10x10tb hårddiskar var..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?
http://i.imgur.com/jNHdm9Dh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Permalänk
Inaktiv

Alltså... ELI5: MTBF på 2 miljoner timmar. Det är 228 år, typ. Vilket statistiskt sett bör betyda att disken kommer utleva mig, och att den kan komma att leva betydligt längre än 228 år. Men garantitiden är 3 år. Hur resonerar dem här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Ja, jag är en av dem.
Kör fyra 2,5" på 500GB vardera i RAID1 som speldisk.
Planen är dock att köra SSD i nästa dator.

Hur är det med Helium, är det inte det som läcker ut genom jordens atmosfär?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Är nog 99% som har kvar hårddiskar i sina datorer. Men fan har råd med SSD för all lagring?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Jo som lagring självklart... Som OS-disk är det nog många som gått över till SSD.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Alltså... ELI5: MTBF på 2 miljoner timmar. Det är 228 år, typ. Vilket statistiskt sett bör betyda att disken kommer utleva mig, och att den kan komma att leva betydligt längre än 228 år. Men garantitiden är 3 år. Hur resonerar dem här?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kanske inget bra svar, personligen känner jag mig inte nöjd med det, men seagate skriver följande:

Citat:

It is common to see MTBF ratings between 300,000 to 1,200,000 hours for hard disk drive mechanisms, which might lead one to conclude that the specification promises between 30 and 120 years of continuous operation. This is not the case! The specification is based on a large (statistically significant) number of drives running continuously at a test site, with data extrapolated according to various known statistical models to yield the results.

Från http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/174791en?lang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Där har du något att oroa dig över som förbrukar enormt mycket mer helium. Finns många andra områden med där det används mycket helium. Sen så går det att skapa helium på konstgjort väg vad jag vet, men det är förstås dyrt och så länge vi enkelt kan utvinna ur jorden gör man det.

Njae, att skapa konstgjort Helium är inget du gör i en handvändning, det är ett grundämne, så det finns typ två sätt att skapa det. Antingen slår du ihop mindre atomer, dvs Väte genom fusion, eller så låter du en tyngre atom sönderfalla antingen genom direkt klyvning eller sönderfall av en radioaktiv isotop. Inget av detta är någon du riktigt gör i industriell skala än på ett tag. Visst, det GÅR, men du kommer inte precis producera många kubikmeter av det

Undrar om man kan använda vätgas istället i diskarna, typ samma egenskaper och brandrisken borde vara ett ytterst litet problem för konsumenten på grund av den lilla gasmängden som går åt. Antar det är faran för produktionen som gör att man hellre har inert gas.

Permalänk
Medlem

Det finns inget bra sätt att tillverka helium på i dagsläget. Försök har gjorts men inget bra slutresultat har hittills kommit upp. Den värsta förbrukaren av helium är utan tvekan till lcd-skärmar (så tänk på det varje gång nu köper lcd) och framställning av kisel. Enskilt största förbrukaren av helium är fortfarande NASA med cirka en tredjedel av all förbrukning i hela världen. Sjukhusens användningsområden är främst inom MTR och ibland i oxygenblandningar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.