Stulen kod, vad kan man göra?

Permalänk

Stulen kod, vad kan man göra?

Gjorde ett jobb åt en kund förra året. De var inte villiga att betala för all utvecklingstid men sa att detta skulle bli återkommande och att jag då skulle kunna återanvända redan gjorda och praktiskt taget debitera samma summa igen. Så jag sa bra, då förstår ni att ni inte kan återanvända min kod utan att ni endast har rätt att använda den för detta event. Och sen gjorde jag utvecklingen.

Nu år två så sänker de arvodet drastiskt och säger att de äger koden från förra året. (Den ska minst köras två gånger detta år)

Alt 1. Jag gör det för de lägre arvodet.
Alt 2. Jag vägrar och de tar in någon annan som kör min kod igen.
Alt 3. Jag försöker stämma dem.
Edit: Alt 4. Ser att jag fortfarande har tillgång till deras FTP. Så jag tar bort min kod och hoppas på att de inte har en kopia. (Fängelse?)

Vilka rättigheter har jag här? Tack och lov är det mesta sagt via mail och Skype så har det skriftligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Alternativ 4 avråder jag ifrån. Alternativ 3 är det bästa om Du har allt på din sida och allt finns dokumenterat. Kontakta en affärsjurist. Advokatfirman Vinge är experter på bl.a. avtal och immateriell rätt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Har ni skriftligt avtal / kontrakt? Bevisbördan att dom äger koden eller att dom får använda den flera gånger, enligt deras utsaga, ligger på dom, och har ni skriftligt så har dom inte en chans att vinna.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har ni skriftligt avtal / kontrakt? Bevisbördan att dom äger koden eller att dom får använda den flera gånger, enligt deras utsaga, ligger på dom, och har ni skriftligt så har dom inte en chans att vinna.

Låter ju väldigt bra. Men sen applicerat på verkligheten här då. Vill inte bränna några broar samtidigt som de bör förstå att man inte kan behandla folk hur som.

Så om jag skulle säga att jag inte gör det för mindre än tidigare utlovad ersättning. De säger nej och väljer att hitta en annan utvecklare som då använder min kod. Hur går jag vidare från där? Hur ska jag bevisa att de använder min kod? (Finns inte en chans i Hell**** att de hinner utveckla på nytt innan deadline)

Permalänk
Skrivet av Veni:

Alternativ 4 avråder jag ifrån. Alternativ 3 är det bästa om Du har allt på din sida och allt finns dokumenterat. Kontakta en affärsjurist. Advokatfirman Vinge är experter på bl.a. avtal och immateriell rätt.

Tack för tipset. Har du erfarenhet av dem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Låter ju väldigt bra. Men sen applicerat på verkligheten här då. Vill inte bränna några broar samtidigt som de bör förstå att man inte kan behandla folk hur som.

Så om jag skulle säga att jag inte gör det för mindre än tidigare utlovad ersättning. De säger nej och väljer att hitta en annan utvecklare som då använder min kod. Hur går jag vidare från där? Hur ska jag bevisa att de använder min kod? (Finns inte en chans i Hell**** att de hinner utveckla på nytt innan deadline)

Alltså - det här kan vara en situation där broar bränns. Dom utmanar dig direkt och hoppas att du inte gör något åt det. Alternativen är att du låter dom använda koden hur dom vill, eller att du vidtar åtgärder. Lite osäker på hur kod fungerar men någon upphovsrättskydd kanske du har som du kan åberopa, eller kontraktsbrott då dom gör annat än överrenskommet? Men för kontraktsbrott så borde ni ha skriftlig överrenskommelse. Muntlig är bindande, men utan vittnen till detta så blir det ord mot ord.

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar rör det sig om på ett ungefär? Att ta in en byrå är väl ett alternativ men kan bli dyrt beroende på hur omständigt det är (junior ~2k/h)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska engagera en advokat som kan hjälpa dig att skriva ett brev till dem av mer officiell karaktär.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alt 5. Skicka faktura på utvecklingstiden, se vad som händer. Om de klagar så förklara varför.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju http://www.juristresursen.se/ som verkar vara juriststudenter som vill få praktiska fall att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Gjorde ett jobb åt en kund förra året. De var inte villiga att betala för all utvecklingstid men sa att detta skulle bli återkommande och att jag då skulle kunna återanvända redan gjorda och praktiskt taget debitera samma summa igen. Så jag sa bra, då förstår ni att ni inte kan återanvända min kod utan att ni endast har rätt att använda den för detta event. Och sen gjorde jag utvecklingen.

Nu år två så sänker de arvodet drastiskt och säger att de äger koden från förra året. (Den ska minst köras två gånger detta år)

Alt 1. Jag gör det för de lägre arvodet.
Alt 2. Jag vägrar och de tar in någon annan som kör min kod igen.
Alt 3. Jag försöker stämma dem.
Edit: Alt 4. Ser att jag fortfarande har tillgång till deras FTP. Så jag tar bort min kod och hoppas på att de inte har en kopia. (Fängelse?)

Vilka rättigheter har jag här? Tack och lov är det mesta sagt via mail och Skype så har det skriftligt.

Bra och intressant tråd, vill följa denna så posta om uppdateringar om du har tid och ork.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Låter ju väldigt bra. Men sen applicerat på verkligheten här då. Vill inte bränna några broar samtidigt som de bör förstå att man inte kan behandla folk hur som.

Så om jag skulle säga att jag inte gör det för mindre än tidigare utlovad ersättning. De säger nej och väljer att hitta en annan utvecklare som då använder min kod. Hur går jag vidare från där? Hur ska jag bevisa att de använder min kod? (Finns inte en chans i Hell**** att de hinner utveckla på nytt innan deadline)

Du svarade dock inte på frågan kring vad som var avtalat. Du nämner din kod. Kunden nämner sin kod. Detta borde vara avtalat.

Det normala från min erfarenhet är att kunden äger koden och kan därmed kasta ut dig och fortsätta utan problem. Samtidigt har du rätt att återanvända ide och lösningar då detta är kunskap. Sen om du har rätt att återanvända exakt kod till andra projekt beror även det på vad ni har avtalat.

Ibland återanvänds kod som kunden äger till andra lösningar. Men samtidigt så är det ändå kunden som gynnas av öppen delning av kod i slutändan. Jobbar själv med ett flertal kunder som har liknande lösningar detta innebär ibland att ena kunden får stå för utvecklingskostnaden så kan de andra få det betydligt billigare. Men samtidigt så kanske kunden ber om ny funktionalitet som redan finns och så kan de nu få detta billigare.

Angående dina lösningar så alternativ 1 och 2 dina möjliga alternativ. Frågan är hur mycket du vågar streta emot både med tanken på din ekonomiska situation samt er relation. Du säger att det är ont om tid för dom vilket tyder på att du kan spela lite hårt mot hårt och gå på alternativ 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Tack för tipset. Har du erfarenhet av dem?

Inte personligen på det juridiska planet, har enbart utfört arbete åt dom via min arbetsgivare, min arbetsgivare levererar tjänster samt lösningar åt dom och Vinge levererar juridiska tjänster till min arbetsgivare, speciellt inom avtalsformulering men även dom få gånger när vi behöver rådgivning inför steg två p.g.a. t.ex. kund som försöker få mer än överenskommet eller vägrar erlägga överenskommet belopp, men samtidigt så är det antingen Vinge eller Mannheimer Swartling som dom bästa affärsjuristerna vill jobba hos här i Sverige.

Vinge's timpris ligger på runt 3,5kkr till 4,5kkr för granskning samt rådgivning. Om man väljer att sedan gå vidare så vet jag inte om det är samma taxa. Mannheimer Swartling lär inte ligga mycket annorlunda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Inte personligen på det juridiska planet, har enbart utfört arbete åt dom via min arbetsgivare, min arbetsgivare levererar tjänster samt lösningar åt dom och Vinge levererar juridiska tjänster till min arbetsgivare, speciellt inom avtalsformulering men även dom få gånger när vi behöver rådgivning inför steg två p.g.a. t.ex. kund som försöker få mer än överenskommet eller vägrar erlägga överenskommet belopp, men samtidigt så är det antingen Vinge eller Mannheimer Swartling som dom bästa affärsjuristerna vill jobba hos här i Sverige.

Vinge's timpris ligger på runt 3,5kkr till 4,5kkr för granskning samt rådgivning. Om man väljer att sedan gå vidare så vet jag inte om det är samma taxa. Mannheimer Swartling lär inte ligga mycket annorlunda.

Beroende på om det ska vara Biträdande Jurist eller Advokat så tar de allt mellan 1.500 kr - 6000, jag skulle rekommendera några andra än just Sveriges två största affärs advokat byråer

Räcker nog med en student.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad ni avtalat så är vi alla ute och spekulerar bara. Allt som gäller står ju i erat kontrakt. Har ni inget, så är du ägare till koden och bestämmer därmed hur den används. Alternativet är att du kör någon typ av abb. variant på det. Dvs de betalar dig några kr /år mot att de får använda koden. Sen tar du igen lite kostnad på arbetet du utför åt dem.

Visa signatur

.

Permalänk

Det hela är löst. Jag blev less och var hård vilket resulterade i att jag fick samma ersättning som förra gången.

Finns ju gränser hur man får bete sig som sagt. Gör nog dock inga fler good faith projekt åt dessa.

Detta känns dock som något fler kan utsättas för så tråden kanske kan leva vidare.

Bra att veta hur man sätter upp avtal, vems ansvar, skyldigheter och vilken rätt man har på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

...
Detta känns dock som något fler kan utsättas för så tråden kanske kan leva vidare.
Bra att veta hur man sätter upp avtal, vems ansvar, skyldigheter och vilken rätt man har på sin sida.

Tråden har dock inget informativt innehåll då du inte nämner något om ditt avtal.

För framtida läsare, om ni arbetar som egen firma (har f-skatt) dvs ni är inte anställda, så regleras allt ansvar och alla skyldigheter via ert Avtal som båda parter har undertecknat. Har ni inget Avtal utan gör arbete under lång tid utan betalning med muntliga vaga löften om framtida betalning är risken stor att ni drar en nitlott. Visserligen är muntliga avtal bindande men de är väldigt svåra att bevisa i efterhand.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?