Permalänk
Medlem

Hyreskontrakt

Hej,

Först och främst ska jag säga att jag redan har hört av mig till båda partnerna via mejl.
Nu till problemet.

I staden jag bor i finns det företag som samordnar alla lägenheter som finns tillgängliga för studenter, du söker lägenheterna direkt via företaget.

Jag hittade en lägenhet jag blev väldigt intresserad av och sökte direkt då det passade med min uppsägningstid (1/5-16) Fick ett mejl om att jag fått lägenheten och att ett kontrakt har skickats på posten som jag skulle skriva på. (Från företaget som äger fastigheten)
Nu när jag kom hem och läser kontraktet så står det att att hyreskontraktet gäller från 1/2-16.

Jag kommer avvakta med att skriva under något tills det är uppklarat men skulle gärna vilja ha era synpunkter på vad som gäller.
Det är ju företaget som samordnar allt som har gjort fel. Men hur ser det ut för mig, är jag helt maktlös och endast kan tacka nej till lägenheten?
https://gyazo.com/4c209ac1fe424f5afe1c2735a60fe9e9
(Bild från mejlet)

/Marcus

Permalänk
Medlem

Har du inte skrivit på något kontrakt finns det ju inget avtal mellan dig och hyresvärden.
Tror inte dom kan göra nåt falskt, annat hade det varit om man ett kontrakt hade upprättats.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att höra av dig till de som skrivit kontraktet och fråga varför det står att det endast är t.o.m 1/2 - 16, när ni (om ni nu hade det) kommit överens om 1/5 -16.

Kan ju vara så enkelt att det varit typfelsnisse som varit i farten och bara ett misstag från deras sida. I sådana fall skickar de nog glatt ut ett rättat kontrakt, så fort det går..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du får väl vänta på mailsvar eller om du har bråttom, ring. Lite sent idag kanske.
Edit: Håller med DaBone.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Företaget som hyr ut vill ju ha någon som bor där varje månad. du skriver ett önskemål om att flytta in senare. med kontraktet så kontrar dom och säger " du kan få lägenheten om du betalar från 1/2" du kan då tacka nej eller acceptera dubbla hyror i 3 månader. Du är ju säkert 1 ut av flera som tackat ja så företaget lär knappast bara ändra sig efter dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Har du inte skrivit på något kontrakt finns det ju inget avtal mellan dig och hyresvärden.
Tror inte dom kan göra nåt falskt, annat hade det varit om man ett kontrakt hade upprättats.

Jag har inte skrivit under något kontrakt men när jag tackad ja till lägenheten på hemsida fick jag upp en ruta att tacka ja på lägenheten var bindande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NPson:

Jag har inte skrivit under något kontrakt men när jag tackad ja till lägenheten på hemsida fick jag upp en ruta att tacka ja på lägenheten var bindande.

Var det rätt datum på hemsidan då?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Företaget som hyr ut vill ju ha någon som bor där varje månad. du skriver ett önskemål om att flytta in senare. med kontraktet så kontrar dom och säger " du kan få lägenheten om du betalar från 1/2" du kan då tacka nej eller acceptera dubbla hyror i 3 månader. Du är ju säkert 1 ut av flera som tackat ja så företaget lär knappast bara ändra sig efter dina krav.

Absolut vill företaget ha det. Företaget har 30 lediga lägenheter på det ställe jag tackat ja till.
Det är först till kvarn som gäller vid sökande så det är inget större tryck på dessa lägenheter.

Jag kan alltså inte kräva något då jag endast inlett ett muntligt kontrakt via samordnaren och inte skrivit under något fysiskt kontrakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Var det rätt datum på hemsidan då?

Personen som bor i lägenheten just nu flyttar denna månad men detta visste inte jag när jag sökte lägenheten.
Så det var fel datum på hemsidan men det var det datumet jag tackade ja till.

Permalänk
Medlem

@NPson: Såvida datumet du tackade ja till var det som stod på hemsidan, så är det det datumet du är bunden till. Du har ingen skyldighet att skriva under kontraktet som är utskickat för ett tidigare datum.

Man kan diskutera fram och tillbaka angående huruvida företaget är bundet till sin tryckfelsnisse på hemsidan, då kontraktsrätt är ett ganska bökigt stycke i juridik så finns det vissa gråzoner om företaget inom skälig tid meddelar sitt fel och korrigerar, men detta anses då vara ett NYTT erbjudande, så om du tackade ja till 1/5; är du alltså inte på något sätt bunden till 1/2.

Edit: För att förtydliga så är det inte helt 100% att företaget är bundna till det först utlovade datumet, även om grundprincipen inom avtalsrätt är att "Avtal skall hållas" så är det första ett form av för-avtal då kontraktet är det första som är starkt bindande.

I ditt fall hade jag bara väntat på svar och hoppats att de skrivit fel på kontraktet. Nämn också att datumet du tackade ja till är det datumet du vill skall följas då det var det som avtalades om.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av NPson:

Personen som bor i lägenheten just nu flyttar denna månad men detta visste inte jag när jag sökte lägenheten.
Så det var fel datum på hemsidan men det var det datumet jag tackade ja till.

Har dem sagt fel uppgifter kan de inte binda dig vid avtalet.. om du vill ta dig ur. Om du vill ha lägenheten ändå, så får du väl förhandla med dem och komma överens om någon vettig lösning.
Du har ju trots allt tackat ja till ett senare datum...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av mrmatte3:

Edit: För att förtydliga så är det inte helt 100% att företaget är bundna till det först utlovade datumet, även om grundprincipen inom avtalsrätt är att "Avtal skall hållas" så är det första ett form av för-avtal då kontraktet är det första som är starkt bindande.

Precis. I Sverige tillämpas anbud - accept modellen. Det innebär att hyresvärden är bunden redan vid ett anbud (i detta fall hemsidans datum) och du har accepterat det. Dock är det oklart om det som stod på hemsidan är ett anbud eller ett utbud. Butiker är till exempel inte bundna av ett felskrivet pris i ett reklamtidningsutskick.

Skulle nog säga att alla parter är obundna i detta fall. Dessutom säger Jordabalken 12. kap (hyreslagen) 2 § att hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det (och det har ju gjorts).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tack för all info!
Får vänta tills på måndag och se vad dem säger.

Allt gott!