Försvinnande kanter (3D-effekt) på Ultra Wide - skärmar - Bara jag som upplever? (Acer X34)

Permalänk
Medlem

Försvinnande kanter (3D-effekt) på Ultra Wide - skärmar - Bara jag som upplever? (Acer X34)

Sitter för tillfället och testar en Acer X34, som är den första Ultra Wide-skärmen jag provat.

Stötte efter ett tags användning på ett lite underligt fenomen. Osäker på om jag tycker det är irriterande eller inte än, men det känns som det förtar lite av den annars väldigt skarpa bilden på skärmen.

Om man har huvudet relativt nära skärmen och tittar ut mot någon av kanterna liksom försvinner den yttersta delen av skärmytan i någon form av 3D-effekt. Till exempel försvinner en vanlig scrollbar helt och hållet om jag tittar åt högersidan med huvudet kanske 20-30 cm från skärmens mitt.

Hittar i princip noll info om detta fenomen mer än denna tråd: http://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/X34-TFT-panel-quot-floats-quot-3mm-in-front-of-backlight/td-p/391922.

Med tanke på hur noga alla verkar syna dessa nya Ultra Wide-skärmar känns det mycket underligt att detta fenomen aldrig nämns. Gissar att det beror på att skärmen är böjd och att någon form av bakgrundbelysningsfenomen framträder vid vissa vinklar pga. böjen, men ja. Lite irriterande är det allt.

För er som också sitter med Ultra Wide-skärmar - finns detta fenomen på era skärmar också, eller är det bara på X34:an?

Lånar bilden från länken ovan som ganska bra beskriver fenomenet:

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har inget med 21:9-formatet att göra, utan är en effekt hos den modellen, samt då XR341CK.

http://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-bre...

Eventuellt att andra modeller som bygger på samma panelkonstruktion visar upp samma fenomen.

Permalänk

Bra med recentioner och omdömen. Speciellt på dessa dyra skärmar som borde vara av god kvalitet. Ändå funderar jag på hur jäkla petig man ska vara? Det finns väl knappast någon som sitter 20 centimeter från den här skärmen och jobbar eller spelar? Detta problem torde alltså vara obefintligt om man nu inte sitter och synar skärmen på det korta avståndet. Känns som om man kan hitta vilka små skönhetsfel som helst om man verkligen letar efter dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Bra med recentioner och omdömen. Speciellt på dessa dyra skärmar som borde vara av god kvalitet. Ändå funderar jag på hur jäkla petig man ska vara? Det finns väl knappast någon som sitter 20 centimeter från den här skärmen och jobbar eller spelar? Detta problem torde alltså vara obefintligt om man nu inte sitter och synar skärmen på det korta avståndet. Känns som om man kan hitta vilka små skönhetsfel som helst om man verkligen letar efter dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara en effekt på kurvade skärmar. 20cm var kanske en underdrift. Ser tydligt att skärmen "dimmas" i kanterna även när jag sitter även 40-50cm ifrån. Givetvis lite mindre. 3D-effekten blir tyvärr rätt irriterande när man har tex. ett programfönster med en skarp kant i någon färg. Det skapar en stickig effekt som, åtminstone för mig, irriterar ordentligt. Många gånger, vid tex filmredigering, sitter jag även ganska nära skärmen för att se tidslinjer och liknande noggrant.

Effekten är precis som sweclockers beskriver. men det är som du säger, det är ju väldigt subjektivt vad man stör sig på. Just denna effekt verkar ju bero just på kurvningen och inte ultra wide-formatet i sig. Så utifrån det blir nog min nästa skärm en inte-curved ultra wide. När en bra sådan med 100hz släpps

Permalänk
Medlem

Ingenting som märks av på min från näsavstånd till långt ifrån , jag har en Samsung S34E790C

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Ingenting som märks av på min från näsavstånd till långt ifrån , jag har en Samsung S34E790C

Kan se detta fenomen på min med nu när jag fått hem den, men det är knappt märkbart och inget jag störs av alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

@Aqua_HeaD: Kanske är paneltypen då? Samnsugn kör VA många andra IPS, eller så kanske det är mer kurvning på vissa skärmar? letade verkligen efter effekten