Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

är det denna du tänker på då? Fast denna var ju nån supporter som tillverkat..

och för att hålla till topic, så Ja, jag tror han har en chans att vinna.

https://www.youtube.com/watch?v=LmWOOrwDUug

Nej, det är denna: https://www.youtube.com/watch?v=Sssml-rAVfY som är högst officiell från hans kampanj.

Har man sett den här trump ad:n och efter det lägger sin röst på trump bör man nog förlora sin rösträtt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nej, det är denna: https://www.youtube.com/watch?v=Sssml-rAVfY som är högst officiell från hans kampanj.

Har man sett den här trump ad:n och efter det lägger sin röst på trump bör man nog förlora sin rösträtt.

Verkar ha gått inflation i att bygga murar runtom i världen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

[...] bör man nog förlora sin rösträtt.

Det är sådana uttalande samt motsvarande direkta handlingar som är ett hot mot demokratin. I demokratiska val så är det en röst per röstberättigad som gäller, d.v.s. folket bestämmer vem som skall vinna. Vi kanske skall avskaffa demokratin här i Sverige med tanke på ditt inlägg och enbart tillåta ett fåtal personer rösta som Du godkänner och dom får enbart rösta på av dig godkända partier.

När en person uttrycker att personer bör förlora sin rösträtt p.g.a. hur dom valt att rösta så är det ett tecken på att man är emot demokrati. Skall vi i Sverige förbjuda folk från att rösta på MP, V, S, SD och F!?

Sverige verkar ha glömt hur det är när demokrati saknas i ett land. Det kanske först krävs att demokratiska val avskaffas i Sverige innan vi lär oss vad demokrati inneburit för vårt samhälle.

Man vet inte vad man haft förrän man förlorat det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Han är mer oroande än ISIS för mig.

Han kommer då inte utföra terrorattentat där du bor iallafall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror så här va, Trump är en gubbe som kommer göra USA "stort" igen (inom terror-krigshetset), binda band med Ryssland och se till att USA samarbetar med Ryssland mot IS istället för att som Obama dra en röd linje mot Putin, och gång på gång kolla på när Putin gör tvärsemot. Obama, Hillary och de andra på demokraternas sida verkar inte ha något vettigt att komma med som vinner medial uppmärksamhet likt Trump. I Sverige hade man direkt valt att censurera bort Trump (som man gör med SD) men i ett land som USA är det omöjligt när patrioterna är betydligt fler, starkare och har vapen i hand.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tror så här va, Trump är en gubbe som kommer göra USA "stort" igen (inom terror-krigshetset), binda band med Ryssland och se till att USA samarbetar med Ryssland mot IS istället för att som Obama dra en röd linje mot Putin, och gång på gång kolla på när Putin gör tvärsemot. Obama, Hillary och de andra på demokraternas sida verkar inte ha något vettigt att komma med som vinner medial uppmärksamhet likt Trump. I Sverige hade man direkt valt att censurera bort Trump (som man gör med SD) men i ett land som USA är det omöjligt när patrioterna är betydligt fler, starkare och har vapen i hand.

Sen när innebär det att man har något vettigt att komma med bara för att man får medial bevakning? Skulle nog säga att det är precis tvärtom, den som är värst och har mest extrema idéer är den som syns i dagens samhälle. SD censureras knappast i svensk media, det är ett av de partier som det skrivs allra mest om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är sådana uttalande samt motsvarande direkta handlingar som är ett hot mot demokratin. I demokratiska val så är det en röst per röstberättigad som gäller, d.v.s. folket bestämmer vem som skall vinna. Vi kanske skall avskaffa demokratin här i Sverige med tanke på ditt inlägg och enbart tillåta ett fåtal personer rösta som Du godkänner och dom får enbart rösta på av dig godkända partier.

När en person uttrycker att personer bör förlora sin rösträtt p.g.a. hur dom valt att rösta så är det ett tecken på att man är emot demokrati. Skall vi i Sverige förbjuda folk från att rösta på MP, V, S, SD och F!?

Sverige verkar ha glömt hur det är när demokrati saknas i ett land. Det kanske först krävs att demokratiska val avskaffas i Sverige innan vi lär oss vad demokrati inneburit för vårt samhälle.

En röst per röstberättigad? Du menar nog inte riktigt vad du skriver. Om man anser att de som lägger sin röst på Trump efter vad han sagt förlorar sin röst så gäller ju vad du skrev, en röst per röstberättigad. Men jag förstår vad du menar.

I Sverige får de som sitter i fängelse rösta, de får de inte i USA. Det är till och med så att när du har avtjänat ditt straff i USA så får man ändå inte tillbaka rätten att rösta. Är det, speciellt det senare, ett hot mot demokratin?

Sen kan man ju också diskutera, beronde på USAs valsystem om alla röster verkligen är lika värda. Den ena presidentkandidaten kan ju vinna fler röster i November än hans motståndare och fortfarande förlora valet (vilket hände 2000 då Gore förlorade).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

I Sverige får de som sitter i fängelse rösta, de får de inte i USA. Det är till och med så att när du har avtjänat ditt straff i USA så får man ändå inte tillbaka rätten att rösta. Är det, speciellt det senare, ett hot mot demokratin?

Kriminella är ett hot mot demokratin, även om de varit förpassade till en sluten anstalt. Bara för att deras tid på anstalten är över betyder inte att dom blivit av med dom kriminella tendenserna. Att Sverige ser ut som det gör är kanske just ett bidrag från dom kriminella(ta Malmö som ett praktexempel), och USA vill nog inte försämra för sina icke kriminella medborgare. Finns ingen anledning för USA att ta efter Sverige. Samtidigt så baseras valresultatet på antalet röstberättigade, och eftersom vissa delstater har särskilda regler för kriminella så är dessa då per automatik ej inräknade bland röstberättigade, således förändras det inte procentuellt när rösterna räknas, eftersom enbart röstberättigade har tillstånd att rösta.

Och tycker man inte om lagarna i USA så får man flytta någon annanstans. Mexico ligger nära USA och där trivs säkert dom kriminella.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

En röst per röstberättigad? Du menar nog inte riktigt vad du skriver. Om man anser att de som lägger sin röst på Trump efter vad han sagt förlorar sin röst så gäller ju vad du skrev, en röst per röstberättigad. Men jag förstår vad du menar.

Sen kan man ju också diskutera, beronde på USAs valsystem om alla röster verkligen är lika värda. Den ena presidentkandidaten kan ju vinna fler röster i November än hans motståndare och fortfarande förlora valet (vilket hände 2000 då Gore förlorade).

Det är väl ett ansenligt hot mot demokratin att de som sitter i fängelse eller nyligen kommit ut ur detsamma inte får rösta. Skulle exempelvis, som det för övrigt ser ut i stora delar av världen idag, meningsmotståndare mystiskt hamna i fängelse så förstår du nog själv vad som kommer att hända.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är väl ett ansenligt hot mot demokratin att de som sitter i fängelse eller nyligen kommit ut ur detsamma inte får rösta. Skulle exempelvis, som det för övrigt ser ut i stora delar av världen idag, meningsmotståndare mystiskt hamna i fängelse så förstår du nog själv vad som kommer att hända.

Jag har inte uppfattat som att vi diskuterar konspirationsteorier, så att på något mystiskt sätt hamna ett fängelse om man har rent mjöl i påsen ser jag som långsökt om vi pratar Sverige och USA, vilka båda två är än så länge fungerande demokratier.

Om lagarna i ett land inte passar en så kanske man skall migrera till ett annat land, t.ex. om man börjar störa en tillställning/möte som har tillstånd eller börjar kasta saker på polisen eller på dom som håller i mötet, och någon av dessa handlingar är olagliga i det aktuella landet, då ser jag inga problem med att man blir av med sin rösträtt på bestämd eller obestämd tid. Det skall straffa sig att begå kriminella handlingar. Att vara laglydig medborgare skall premieras med att bl.a. få tillgång till olika typer av rättigheter, likaså bör kriminella handlingar begränsa dessa rättigheter på bestämd eller obestämd tid.

Eller Du menar att man kanske skall anställa en pedofil till en förskola 15 år efter att de lämnat fängelset/vården eller anställa en tjuv/rånare till en bank, flygplats, hotell, affärscentrum m.m. 15 år efter att de lämnat fängelset? Handlingar har konsekvenser och det kanske man skall tänka på extra noga eller som förälder påtala det extra noga för sina barn med hjälp av just konsekvenser så att de förstår vad vuxenlivet innebär om man bryter mot lagar.

Det skall straffa sig om man valt att bryta mot lagen. En person blir inte av med sina kriminella tendenser bara för att deras strafftid är slut. I Sverige kan Du inte få jobb hos flertalet organisationer flera år(oändligt hos vissa) efter att ha lämnat fängelset eller om din ekonomi inte verkar vara i sin ordning. Ekonomisk bakgrund samt kontroll mot belastningsregistret, misstankeregistret, allmänna spaningsregistret, Länsstyrelsen, Socialstyrelsen samt säkerhetspolisen är bara några platser som man kontrolleras mot hos flertal organisationer om man söker jobb.

Jag tror på demokrati samt yttrandefrihet och ser samtidigt kriminella element som något som inte bör finnas i ett öppet samhälle och att ta ifrån dom flertalet rättigheter skickar tydliga signaler till dom som fortfarande har någon intelligens kvar bakom pannbenet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har inte uppfattat som att vi diskuterar konspirationsteorier, så att på något mystiskt sätt hamna ett fängelse om man har rent mjöl i påsen ser jag som långsökt om vi pratar Sverige och USA, vilka båda två är än så länge fungerande demokratier.

Om lagarna i ett land inte passar en så kanske man skall migrera till ett annat land, t.ex. om man börjar störa en tillställning/möte som har tillstånd eller börjar kasta saker på polisen eller på dom som håller i mötet, och någon av dessa handlingar är olagliga i det aktuella landet, då ser jag inga problem med att man blir av med sin rösträtt på bestämd eller obestämd tid. Det skall straffa sig att begå kriminella handlingar. Att vara laglydig medborgare skall premieras med att bl.a. få tillgång till olika typer av rättigheter, likaså bör kriminella handlingar begränsa dessa rättigheter på bestämd eller obestämd tid.

Eller Du menar att man kanske skall anställa en pedofil till en förskola 15 år efter att de lämnat fängelset/vården eller anställa en tjuv/rånare till en bank, flygplats, hotell, affärscentrum m.m. 15 år efter att de lämnat fängelset? Handlingar har konsekvenser och det kanske man skall tänka på extra noga eller som förälder påtala det extra noga för sina barn med hjälp av just konsekvenser så att de förstår vad vuxenlivet innebär om man bryter mot lagar.

Det skall straffa sig om man valt att bryta mot lagen. En person blir inte av med sina kriminella tendenser bara för att deras strafftid är slut. I Sverige kan Du inte få jobb hos flertalet organisationer flera år(oändligt hos vissa) efter att ha lämnat fängelset eller om din ekonomi inte verkar vara i sin ordning. Ekonomisk bakgrund samt kontroll mot belastningsregistret, misstankeregistret, allmänna spaningsregistret, Länsstyrelsen, Socialstyrelsen samt säkerhetspolisen är bara några platser som man kontrolleras mot hos flertal organisationer om man söker jobb.

Jag tror på demokrati samt yttrandefrihet och ser samtidigt kriminella element som något som inte bör finnas i ett öppet samhälle och att ta ifrån dom flertalet rättigheter skickar tydliga signaler till dom som fortfarande har någon intelligens kvar bakom pannbenet.

Detta är typiskt "i världen är allt svart eller vitt"-prat och jag tror inte att det behöver poängteras att just i länder som USA är brottsligheten vida utspridd oavsett höga straff eller inskränkt rösträtt vid fängsling m.m.

Kan du inte se livet i mer nyanser eller förstå att människoöden tenderar att inte vara linjära eller förutsägbara så är det bara slöseri att diskutera dessa ämnen med dig, då du ändå inte kommer att ge några andra svar oavsett fakta man slänger på dig.

Jag tycker att det känns skönt att din världs- och människosyn inte är speciellt vida representerad i vårt demokratiska system.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master

@Veni:
Men alltså, va?

Poängen med olika fängelsetider i Sverige är att du efter avtjänat straff har "betalat din skuld till samhället". Det kvarstår alltid ett visst socialt stigma som sedan en del företag anser att man kan använda som en anledning att inte anställa tidigare straffade personer, men ur samhällets perspektiv ska en frigiven person behandlas lika som vem som helst.

Om du fortsätter din "trainwreck of thought", så skulle det tex. aldrig löna sig för en rånare att lämna levande vittnen. Det spelar ingen roll hur grovt straff jag begår, jag kommer ändå aldrig bli fri från det oavsett hur mycket eller lite skada jag åsamkar i samband med brottet. Lika bra att mörda så många jag kan, jag kanske kommer undan helt då istället.

Saken är ju den att vi har olika strafftid för olika brott, just för att de är olika grova och om du som brottsling har ett val mellan att döda gisslan eller släppa dem, ska det "belönas" med frisläppning genom att du får lägre straff (du har inte begått mord). Med din logik kring tidigare straffade personer hade ingen haft någon anledning till återhållsamhet vid brott, om man ändå får samma nackdelar i samhället för resten av sitt liv. Var ska gränsen gå? Ska jag bli av med rösträtt för att jag åkt på fortkörningsböter? Betyder det att jag undermedvetet inte håller med om att hastighetsgränser är en bra lag, och därför inte är lämplig att få vara med och bestämma i landet som helhet längre?

Du ser hur absurt hela konceptet är.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det spelar ingen roll hur folket röstar, det är Elektorskollegiet som väljer presidenten.

"I've got one that can see"

Blir nästan mörkrädd hur många som simplifierar politik här, tror ni Clinton el Trump kommer rädda världen så är ni djupt nere i lögnen och famlar runt men så igen det är ju enbart min högst personliga åsikt och jag är knappast felfri.

Ang Sanders:

https://votesmart.org/candidate/key-votes/27110/bernie-sander...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Personligen anser jag att okunskap, lobbyism och den här typen av "reklam-propaganda" är ett större hot mot demokratin.

Som andra påpekat är det redan många demokratier som tar bort rösträtten pga olika kriterier så det i sig är inte ett otänkbart scenario (för dom flesta, tydligen). Rent praktiskt uppstår såklart problemet att någon måste bestämma vem som får rösta och vem som inte får rösta, vilket kan leda till en maktförflyttning till dessa elementet, beroende på hur det hela är utformat.

Men som är sant när det sades och än idag: i en demokrati får folket det styre dom förtjänar. Jag tänker mig dock att det kanske finns ett sätt att förbättra detta, så att folket kan få ett bättre styre än de förtjänar.

Om du är av åsikten att "demokrati innebär en röst per medborgare. finns inget bättre sätt, kommer aldrig finnas ett bättre sätt" och "min form av demokrati är bäst, finns inga andra alternativ som matchar det" (vilket inte är en idiotisk hållning, även om jag som optimist inte delar den) ja då är det ju inte så meningsfullt att diskutera styrelseskick och dess eventuella utveckling med dig eller hur?

Med allt detta sagt var min ursprungliga kommentar mest sagd som ett uttryck för att visa vad jag tycker om videon och inte nödvändigtvis min hållning i demokrati-frågan. Men nu tolkade du ju det bokstavligen så då får du ett svar på det iaf

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kriminella är ett hot mot demokratin, även om de varit förpassade till en sluten anstalt. Bara för att deras tid på anstalten är över betyder inte att dom blivit av med dom kriminella tendenserna. Att Sverige ser ut som det gör är kanske just ett bidrag från dom kriminella(ta Malmö som ett praktexempel), och USA vill nog inte försämra för sina icke kriminella medborgare. Finns ingen anledning för USA att ta efter Sverige. Samtidigt så baseras valresultatet på antalet röstberättigade, och eftersom vissa delstater har särskilda regler för kriminella så är dessa då per automatik ej inräknade bland röstberättigade, således förändras det inte procentuellt när rösterna räknas, eftersom enbart röstberättigade har tillstånd att rösta.

Och tycker man inte om lagarna i USA så får man flytta någon annanstans. Mexico ligger nära USA och där trivs säkert dom kriminella.

Du menar en dömd brottsling som har blivit tagen av polisen?
Så alla kriminella som är smarta och inte blir tagna (de flesta) de får rösta.

Permalänk
Medlem

Vilka här vet ens men Saul Alinsky var?

Ni vet usa vänsterns stora hjälte, kanske ingen bra sida i sig men dök öpp när sökte efter Alinsky's 13 regler som jag aldrig lyckas memorera exakt så här är dom: http://fellowshipoftheminds.com/2014/09/10/the-lefts-playbook...

Sen har vi den kärleksfulla Hillary som rakt ut säger att hon ser upp till bla Margaret Sanger vilket många på vänstern verkar göra, jag säger inte att högern är bättre nej inte alls tror personligen att dom båda är toppstyrda i vilket fall vill bara påvisa hur korrupta dessa skitstövlar är och hur dom ljuger er i ansiktet medans ni beundrar dom. Dvs en del, många vet bättre idag.

https://www.youtube.com/watch?v=r4o4WizW2mQ

Vet folk inte vem Sanger var så vet jag inte riktigt vad jag ska säga förutom, läs på först, kommentera sedan. Men det är väl bara kospirationsteorier som allt annat antar jag, buhu dumma mig som inte förstår Hillary el nåt i den stilen, det är trots allt på den nivån vi verkar ligga online i många avseenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ni vet usa vänsterns stora hjälte, kanske ingen bra sida i sig men dök öpp när sökte efter Alinsky's 13 regler som jag aldrig lyckas memorera exakt så här är dom: http://fellowshipoftheminds.com/2014/09/10/the-lefts-playbook...

Sen har vi den kärleksfulla Hillary som rakt ut säger att hon ser upp till bla Margaret Sanger vilket många på vänstern verkar göra, jag säger inte att högern är bättre nej inte alls tror personligen att dom båda är toppstyrda i vilket fall vill bara påvisa hur korrupta dessa skitstövlar är och hur dom ljuger er i ansiktet medans ni beundrar dom. Dvs en del, många vet bättre idag.

Vet folk inte vem Sanger var så vet jag inte riktigt vad jag ska säga förutom, läs på först, kommentera sedan. Men det är väl bara kospirationsteorier som allt annat antar jag, buhu dumma mig som inte förstår Hillary el nåt i den stilen, det är trots allt på den nivån vi verkar ligga online i många avseenden?

Den sidan verkar vara extremhöger, inte direkt någon sida med objektiva synpunkter.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

USA-vänstern? Vilka skulle de vara? Demokraterna? De må vara till vänster om Republikanerna i USA, men sett till en svensk (eller för den delen, Europeisk) vänster-höger skala så är de mitten-höger. Partier som skulle motsvara den svenska vänstern har inte någon som helst reell position i den amerikanska politiken.

Så det kanske finns något obskyrt vänsterparti i USA som har Alinsky som sin stora hjälte, men det gäller inte Demokraterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Hela grejen med både Trump och SD här i Sverige är nog att folk är så otroligt trötta på politiskt korrekta, fega och handlingsförlamade politiker att de helt enkelt blundar för alla skandaler. USA har mäktigare militär än resten av världen tillsammans, ändå är det knappt en stormakt i Obamas styre. Ryssland (som är en militär och ekonomisk spermie i jämförelse) verkar snarare diktera villkoren för USA. Ungefär som om Sverige skulle börja dansa efter Islands pipa. Tror det sticker i många amerikaners ögon.

Samma med SD i Sverige. Alla är så rädda för att ta avgörande beslut så man låter invandringen löpa amok och äta upp alla andra budgetar, ingen tar tag i bostadsbristen, välfärden urhålkas långsamt, infrastrukturen förfaller. Sverige går varken vänster eller höger utan faller bara passivt sönder. Istället för att avreglera marknader eller starta ett nytt miljonprogram t.ex.

När de etablerade partierna samlas i passiva mitten, så får extrem-vänstern och högern gratis röster då de är de enda som faktiskt vill agera och förändra något.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det finns en enda bra kanditat till att bli president i USA, men det är RIKTIGT skrämmande om Trump skulle vinna.

Finns det några färska opinionsundersökningar från det amerikanska valet?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tycker inte att det finns en enda bra kanditat till att bli president i USA, men det är RIKTIGT skrämmande om Trump skulle vinna.

Finns det några färska opinionsundersökningar från det amerikanska valet?

För primärvalen, som är det intressanta just nu.
RCP, Republikaner
RCP, Demokrater

HuffPost Pollster, Republikaner
HuffPost Pollster, Demokrater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I USA där många är livrädda för muslimer på grund av medias överdrifter och svartmålning osv så skulle det inte förvåna mig om många amerikaner tycker det är en rimlig idé att stoppa muslimer från att komma in i landet..

De andra förslagen är väl dock inte så galna? Att stoppa ISIS hade varken varit svårt, dyrt eller tagit lång tid för USA. Problemet är att de inte ens försöker. Samma med mexikanska gränsen. Visst, öppna gränser i all ära, men funkar det inte så är gränskontroll bättre än att inte agera alls. Samma som händer i Sverige nu. Alla pratar om hur fint och bra det är med helt öppna gränser och ignorerar problemen helt. Sen i sista minuten tvingas politikerna anpassa sig till verkligheten och då blir alla plötsligt chockade?..

Hur kan folk på riktigt bli förvånade över att icke existerande bostadsbyggande, dålig ekonomi, hög brist på lågkvalificerade jobb inte är en bra kombination med extremt hög befolkningsökning i form av lågutbildade människor som får direkt tillgång till en av världens bästa välfärd?

Tror för övrigt inte Trump är så galen som han vill ge sken av, han kan ju omöjligt mena allt han säger?? Tror mest han är en cynisk idiot som försöker samla missnöjesröster från rednecks. Jag vägrar illa fall tro att man på riktigt kan vara så korkad och komma så nära makten i världens mäktigaste land..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

I USA där många är livrädda för muslimer på grund av medias överdrifter och svartmålning osv så skulle det inte förvåna mig om många amerikaner tycker det är en rimlig idé att stoppa muslimer från att komma in i landet..

De andra förslagen är väl dock inte så galna? Att stoppa ISIS hade varken varit svårt, dyrt eller tagit lång tid för USA. Problemet är att de inte ens försöker. Samma med mexikanska gränsen. Visst, öppna gränser i all ära, men funkar det inte så är gränskontroll bättre än att inte agera alls. Samma som händer i Sverige nu. Alla pratar om hur fint och bra det är med helt öppna gränser och ignorerar problemen helt. Sen i sista minuten tvingas politikerna anpassa sig till verkligheten och då blir alla plötsligt chockade?..

Hur kan folk på riktigt bli förvånade över att icke existerande bostadsbyggande, dålig ekonomi, hög brist på lågkvalificerade jobb inte är en bra kombination med extremt hög befolkningsökning i form av lågutbildade människor som får direkt tillgång till en av världens bästa välfärd?

Tror för övrigt inte Trump är så galen som han vill ge sken av, han kan ju omöjligt mena allt han säger?? Tror mest han är en cynisk idiot som försöker samla missnöjesröster från rednecks. Jag vägrar illa fall tro att man på riktigt kan vara så korkad och komma så nära makten i världens mäktigaste land..

Trump är korkad och de som vill rösta på honom är också korkade.

Här är en länk.

Från länken:

Trump ärvde en massa pengar 1987, närmare sagt 4 miljarder dollar.
Hans förmögenhet har sedan dess växt med 300%.
S&P 500, ett amerikanskt aktieindex över de 500 största företagen, har på samma tid växt med 1336%.
Bill Gates har under samma tid ökat sin förmögenhet med 7173%.
Warren Buffets förmögenhet har under samma tid ökat med 2616%.

Gates och Buffet gjorde ifrån sig bättre än aktieindexet.
Trump, å andra sidan, är en idiot.

Väljarna stödjer honom för att han öppnar munnen och säger idiotiska saker som de håller med om. Att Trump leder det republikanska fältet säger en hel del om republikanska väljare.

Permalänk
Medlem

Det går utför för USA just nu och anledningarna är många. Några är enkla att se; som att det finns terrorhot. Andra är lite svårare att se, som att *deras* kapitalistiska system har kollapsat.
De politiker som sitter nu kan inte råda bot på alla problem så det är enkelt för en utomstående att komma in och berätta hur enkelt det är, allt som behövs är att ta i med hårdhandskarna. De pekar även på redan utsatta minoriteter och kommer med skrämselpropaganda om hur de invaderar landet och förstör den amerikanska drömmen.

När jag var yngre ville jag förstå hur Hitler kunde få makten i ett västerländskt land. Jag trodde det skulle vara intressant att se det just då det händer.
Idag ångrar jag mig.

Jag säger inte att Trump är Hitler eller att han kommer starta ett världskrig/folkmord. Men aldrig förr har det varit så starka paralleller mellan ett västerländskt land och 30-talets Tyskland.

Skrivet av captur605:

Han kommer då inte utföra terrorattentat där du bor iallafall...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, troligtvis inte. Men hur tror du omvärlden reagerar när USA för en sådan hatretorik mot minoriteter endast för att en väldigt liten del av dom är militanta?
Det behövs ingen Einstein för att förstå att många som idag är "normala" kommer ansluta sig till de mer radikala grupperingarna. Vilket i sin tur kan leda till fler terrorbrott där du bor.

Skrivet av Veni:

Kriminella är ett hot mot demokratin, även om de varit förpassade till en sluten anstalt. Bara för att deras tid på anstalten är över betyder inte att dom blivit av med dom kriminella tendenserna.

Jasså, har du källa på det? Eller skriver du bara ner sådant som passar din egen världsbild?

Skrivet av Veni:

Samtidigt så baseras valresultatet på antalet röstberättigade, och eftersom vissa delstater har särskilda regler för kriminella så är dessa då per automatik ej inräknade bland röstberättigade, således förändras det inte procentuellt när rösterna räknas, eftersom enbart röstberättigade har tillstånd att rösta.

Nej, men det hade (troligtvis) sett helt annorlunda ut om alla fick rösta.
Ditt argument är i stil med "Jag äter inte broccoli för det är olagligt. Det spelar ingen roll om det är farligt eller inte, att det är olagligt gör den per automatik farlig."

Skrivet av Veni:

Eller så kan man försöka påverka lagarna till de bättre. Du vet... på samma sätt som man vill ha en bra skola/omsorg/restauranger/skatt/m.m.

Skrivet av Veni:

Du skojar va?
USA är (i västvärlden) ett praktexempel på hur fängelser missbrukas.
Hur många fall finns det inte med domare som mutas till att skicka folk i fängelse fast det inte behövs?
Hur många fall finns det inte när folk från utsatta grupper anklagas av polis när de egentligen är oskyldiga?
Och hur rimligt är det att folk åker i fängelse för småsaker som att ta droger på fester? Ifall du tycker det är legitim anledning att förlora sin rösträtt så skulle helt plötsligt en *väldigt* stor del av svenska folket förlora sin rösträtt.

Skrivet av Veni:

Snacka om att göra ett ickeproblem till att verka vara ett problem. Visst, en dömd pedofil bör inte få jobba på en förskola. Jag personligen har inget emot att någon gör det ifall man blivit "botad", men det går förstås inte att bevisa så då bör man ta det säkra före det osäkra.
Men det finns ingen anledning till att bli ytterligare bestraffad resten av sitt liv för något helt orelaterat.

Skrivet av Veni:

Du är medveten om att nästintill inga arbetsgivare kan se brott begångna för x antal år sedan? Så att du tar upp det som ett argument säger lite emot dig själv.

Skrivet av Veni:

Gäller det alla brott? Jag kan nästan sätta mitt lillfinger på att du gjort något olagligt någon gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta är typiskt "i världen är allt svart eller vitt"-prat och jag tror inte att det behöver poängteras att just i länder som USA är brottsligheten vida utspridd oavsett höga straff eller inskränkt rösträtt vid fängsling m.m.

Kan du inte se livet i mer nyanser eller förstå att människoöden tenderar att inte vara linjära eller förutsägbara så är det bara slöseri att diskutera dessa ämnen med dig, då du ändå inte kommer att ge några andra svar oavsett fakta man slänger på dig.

Jag tycker att det känns skönt att din världs- och människosyn inte är speciellt vida representerad i vårt demokratiska system.

Kriminalitet är inget som beror på några öde. Man väljer själv sina handlingar och man ansvarar själv för sina handlingar. Det är bara att ta kontakt med en psykolog som jobbar/jobbat inom det som i Sverige heter Kriminalvården, speciellt en som jobbat med kriminella på Kumla och därefter jobbat de senaste 13 åren inom Region Skåne gentemot Kriminalvården här i Skåne.

Sen så finns där individer vars intelligensnivå ligger under det normala så de är väldigt impulsiva, saknar konsekvensanalyser samt empati för sina offer, och detta beror på genetik, cellernas bristande förmåga till felkorrigering vid yttre åverkan samt brist på uppfostran. Med tanke på att intelligensnivån i USA kräver varningsetiketter överallt så är det inte förvånande att de har större problem än oss i absoluta tal, men jag skulle inte bli förvånad om Sverige har större problem än USA procentuellt sätt. Om man hade tagit bort alla varningstexter i USA så hade nog deras befolkning minskat.

Vi kanske skall vara glada att USA har ett rättsväsende som inte liknar Sveriges. Vill inte föreställa mig hur USA hade sett ut om de hade haft Sveriges rättsväsende.

Och "oavsett fakta man slänger på dig" så får Du gärna precisera vilken fakta det är.

Fakta är att individer väljer att begå kriminella handlingar, kriminella handlingar uppstår inte utav sig själv ur tomma intet. Att försöka förklara kriminellas handlingar med "människoöden tenderar att inte vara linjära eller förutsägbara" är naivt och knappast något som gagnar icke kriminella eller de kriminellas offer och deras familjer. Känslofloskler är inget jag fäster någon större vikt vid.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Veni:
Men alltså, va?

Poängen med olika fängelsetider i Sverige är att du efter avtjänat straff har "betalat din skuld till samhället". Det kvarstår alltid ett visst socialt stigma som sedan en del företag anser att man kan använda som en anledning att inte anställa tidigare straffade personer, men ur samhällets perspektiv ska en frigiven person behandlas lika som vem som helst.

Om du fortsätter din "trainwreck of thought", så skulle det tex. aldrig löna sig för en rånare att lämna levande vittnen. Det spelar ingen roll hur grovt straff jag begår, jag kommer ändå aldrig bli fri från det oavsett hur mycket eller lite skada jag åsamkar i samband med brottet. Lika bra att mörda så många jag kan, jag kanske kommer undan helt då istället.

Saken är ju den att vi har olika strafftid för olika brott, just för att de är olika grova och om du som brottsling har ett val mellan att döda gisslan eller släppa dem, ska det "belönas" med frisläppning genom att du får lägre straff (du har inte begått mord). Med din logik kring tidigare straffade personer hade ingen haft någon anledning till återhållsamhet vid brott, om man ändå får samma nackdelar i samhället för resten av sitt liv. Var ska gränsen gå? Ska jag bli av med rösträtt för att jag åkt på fortkörningsböter? Betyder det att jag undermedvetet inte håller med om att hastighetsgränser är en bra lag, och därför inte är lämplig att få vara med och bestämma i landet som helhet längre?

Du ser hur absurt hela konceptet är.

Du har förstått mig helt rätt. Angående fortkörningsböter så tror jag knappast att de, som en egen händelse utan några andra samtidiga kriminella handlingar hamnar i belastningsregistret.

Vad det är för skuld till samhället som Du talar om låter mer som en repad skiva som personer som tycker synd om kriminella nyttjar sig av. Har Du stulit, snattat eller genomfört ett inbrott så är Du en tjuv och således kan Du inte, enligt min uppfattning men även enligt flera arbetsgivare i Sverige, inte kunna ha ett jobb där Du kommer i kontakt med någon annans egendom i yrket.

Men Du menar kanske att det skall inte vara några problem för en förskola att anställa en dömd pedofil som blivit frisläppt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Du menar en dömd brottsling som har blivit tagen av polisen?
Så alla kriminella som är smarta och inte blir tagna (de flesta) de får rösta.

Om domen vunnit laga kraft.

Måste finnas gränser. Vi kan t.ex. inte frånta alla som röstar på Trump, MP eller V deras rösträtt bara för att där kanske finns några våldsextremister samt demokratihatare i dessa kretsar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Med tanke på att intelligensnivån i USA kräver varningsetiketter överallt så är det inte förvånande att de har större problem än oss i absoluta tal, men jag skulle inte bli förvånad om Sverige har större problem än USA procentuellt sätt. Om man hade tagit bort alla varningstexter i USA så hade nog deras befolkning minskat.

Etiketterna har inget med intelligens att göra, vad har du fått det ifrån?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jasså, har du källa på det? Eller skriver du bara ner sådant som passar din egen världsbild?

Det är fritt fram för dig att gå in på BRÅ och kika för året 2008, eftersom jag inte kunna lokalisera någon senare. Antalet återfallsbrott inom 3 år var då 217162 eller 6,49 per person per 1 styck ingångshändelse. Om individen har mer än 1 styck ingångshändelse så slumpar BRÅ vilken ingångshändelse de skall basera statistiken på.

Skrivet av Trunk:

Du skojar va?
USA är (i västvärlden) ett praktexempel på hur fängelser missbrukas.
Hur många fall finns det inte med domare som mutas till att skicka folk i fängelse fast det inte behövs?
Hur många fall finns det inte när folk från utsatta grupper anklagas av polis när de egentligen är oskyldiga?
Och hur rimligt är det att folk åker i fängelse för småsaker som att ta droger på fester? Ifall du tycker det är legitim anledning att förlora sin rösträtt så skulle helt plötsligt en *väldigt* stor del av svenska folket förlora sin rösträtt.

Kan Du hänvisa till statistik som jag själv kan läsa? Men rent krasst, om de har dömts för en kriminell gärning utav en domstol och domen vunnit laga kraft, borde inte personen då fråntas sin frihet under en bestämd period? Eller vad är det för kriminella gärningar som Du tänker på som enligt det landets/statens lagar som man blivit dömd för där lagen vunnit laga kraft inte borde sluta med att man blir fråntagen sin frihet under en bestämd period?

Gällande droger så vet Du nog min ställning ifall Du blir dömd för det. När man läser ditt inlägg så låter det som att Du anser att det borde finnas någon slags "straffrabatt" på om man man blir dömd för olagligt bruk utav narkotiska preparat. Dom flesta tillverkar inte sina droger för eget bruk, utan så fort någon köper narkotiska preparat som man saknar nyttjanderätten till så gynnar man dom kriminella och ens eget olagliga bruk kan dessutom skada icke kriminella.

På min arbetsplats så måste man genomföra ett drogtest(via håret) innan man anställs, tyvärr så visar inte hårtesterna tillräckligt långt bak i tiden. Fick själv åka till Företagshälsovården Runstenen i mitt närområde där dom klippte lite hår och dom packade ner det och dom skickade det till ett laboratorium i USA.

Så jag kan säga med god säkerhet att har Du blivit dömd någon gång, har inte din ekonomi i gott skick, knarkar lite då och då på fester så hade Du inte fått jobb inom min bransch. Vi hjälper organisationer med bl.a. det här att folk inte kan göra rätt för sig hos sina arbetsgivare och de har klarat alla ordinarie gallringar inför anställningen. Vi hjälper organisationer med att bl.a. till 100% identifiera personer som inte kan skilja på ditt och mitt eller som inte arbetar de timmar som de har rapporterat in.

Skrivet av Trunk:

Snacka om att göra ett ickeproblem till att verka vara ett problem. Visst, en dömd pedofil bör inte få jobba på en förskola. Jag personligen har inget emot att någon gör det ifall man blivit "botad", men det går förstås inte att bevisa så då bör man ta det säkra före det osäkra.
Men det finns ingen anledning till att bli ytterligare bestraffad resten av sitt liv för något helt orelaterat.

Så Du hade inte haft några problem med att skicka din dotter till en förskola där en dömd pedofil jobbar bara för att någon intygar att personen är botad? Vet Du vad manipulation och psykopatiska mytomaner har gemensamt?

Man borde ha tänkt på konsekvenserna innan man utförde en kriminell gärning om vi nu skall titta på det generellt och inte blanda in specifika brott. Jag är starkt för att kriminella inte skall få lov att befinna sig i det öppna samhället eftersom dom skrämmer oskyldiga och oskyldiga kan råka illa. Och man trollar inte bort kriminalitet ur generna på folk. Detta är USA väl medvetna om och därför skall det bli intressant att se vad USA:s befolkning tycker senare i år.

Skrivet av Trunk:

Du är medveten om att nästintill inga arbetsgivare kan se brott begångna för x antal år sedan? Så att du tar upp det som ett argument säger lite emot dig själv.

Gäller det alla brott? Jag kan nästan sätta mitt lillfinger på att du gjort något olagligt någon gång.

Du är medveten om att Domstolsverket har samtliga beslut och att man söka på personnummer om personen varit part i målet? Jag slog precis på en klasskamrats förnamn och efternamn på www.lexbase.se och fick bekräftat att minst en domstol har dömt honom, men kan inte se om domen vunnit laga kraft. Det är inte avancerat i dagens samhälle att få fram uppgifter. Annars fungerar telefonen väldigt bra till Skatteverket och Domstolsverket.

Det Du tänker på är gallring ur belastningsregistret. Det innebär inte detsamma som att man inte kan se vad en person har blivit dömd till bara för uppgifterna har gallrats ur belastningsregistret. Och om Du t.om. jobbar som en snickare/elektriker/målare/nätverkstattare på ett bygge som bygger t.ex. ett polishus eller skattekontor så går det så långt som att Säkerhetspolisen blir inblandade vid kontrollen, och jag vet inte vad de har tillgång till utöver det jag nämnt tidigare.

Det gäller brott där domstolsbeslut vunnit laga kraft, och nej, jag har inga sådana annars hade jag inte kunnat jobba i den bransch som jag jobbar i. Jag har kört på en cyklist för många år sedan med bil och fått några parkeringsböter, men inga utav dessa handlingar är kriminella gärningar som gick ens vidare till en förundersökning. Du får lära dig att skilja på brott och kriminella gärningar där ett domstolsbeslut vunnit laga kraft. Vi kan inte döma alla potentiella våldsextremister bara baserat för att dom röstar på V, MP, Trump eller SD. Jag anser att en dom måste först ha vunnit laga kraft innan man kan bli straffad och att man skall ha möjlighet att i framtiden ansöka om benådning alternativt få hela processen till att starta om, om man kan påvisa nya bevis som talar till ens fördel att man var helt oskyldig till den gärning som man dömts för.

Jag stärks mer i min uppfattning när man läser vissa inlägg i denna tråd att kriminella personer(dom skall först vara dömda så att jag är klar och tydlig på denna punkt) skall inte få lov att ha samma rättigheter som övriga. Ett samhälle som USA eller Sverige kan inte nå sin optimala potential om man har straff som i Sverige, vilka jag personligen inte betraktar som straff. Jag har ingen statistik men jag är övertygad om att Malmö ser ut som det gör för att vi saknar straffsatser som Iran och Saudiarabien.

USA är ett föredöme när det kommer till straffsatser men samtidigt så har dom fler till antalet kriminella, så när det kommer till dom absoluta föredömena gällande just straffsatser så borde Sverige och USA titta närmare på Iran och Saudiarabien. Vi får se om Trump blir vald vad han kan göra med kriminaliteten i USA. Med tanke på att han inte är främmande för att stärka relationerna med Ryssland så kanske det är ett positivt tecken på vad mer han kan tänkas göra för USA.

Jag vill t.ex. inte ha en dömd våldtäktsman, pedofil, tjuv, mördare, utpressare, våldsverkare, skattefuskare, knarkare på arbetsplatsen. Och kan jag så vill jag inte ha dom i närheten av mig, men det är i dagsläget önsketänkande även om www.lexbase.se är till viss hjälp. Bara för att det heter Kriminalvården här i Sverige betyder det inte att man är "botad" när man lämnar institutionen. Läs gärna lite om psykopatiska mytomaner. Dom kan både vara dumma, normala eller smarta så det är inte kopplat till intelligensnivån utan är en mental sjukdom som inte är ovanlig bland kriminella i Sverige, dock även förekommande bland icke kriminella i Sverige, och kan i värsta fall undgå en erfaren psykologs radar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Etiketterna har inget med intelligens att göra, vad har du fått det ifrån?

Kan Du förklara för mig varför det på flertalet bilar(alla?) i USA är graverat i backspegeln att föremål kan vara närmare än vad skenet gör gällande, men varför jag inte sett en enda sådan på en svensk bil dom senaste 16 åren? Är det för att deras inlärningsförmåga inte har några problem att själva räkna ut det och detta är bara en extra påminnelse ifall man är 100% senil och väljer att köra bil?

Visa signatur