Nexus 7 och Galaxy Nexus Tappar/hittar inte nätverk.

Permalänk

Nexus 7 och Galaxy Nexus Tappar/hittar inte nätverk.

Hej.
I går började båda mina Nexus prylar att krångla. Antingen hittar de inga trådlösa nätverk överhuvudtaget eller så tappar de anslutningen. jag har fabriksåterställt Nexus 7 men kan fortfarande inte ansluta eller förlorar kontakten med nätverket. Wifi på datorn jag skriver med nu samt sambons Iphone funkar. Jag tycker det är konstigt att båda enheterna börjar krångla samtidigt.
Jag har inte prövat att återställa routern (Netgear WNR3500L)

Visa signatur

vegavidar

Permalänk

Låter aningen märkligt ja. Men om dom inte hittar några nätverk alls så kan det väl knappast vara routern? Iaf om dom brukar normalt sett hitta andra nätverk.

Permalänk
Medlem

Ta hem appen WiFi analyzer och kolla hur mycket oljud det är i luften. Sen byta sändningskanal på routern till en kanal med mindre störningar.

Antagligen skaffa en granne en router som stör ut dina enheter och de som är lite äldre eller med sämre antenner är de första som får lida. Men om du bytar kanal till en där färre grannar sänder så kommer det nog lösa sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du är inte den ända har haft samma problem med min nexus 7a.

Antingen så går allt jätte slött kör man bredbandskollen så är de knappt 3mbit eller så går den ur wifi fast det står den är inne eller så kan man helt enkelt inte starta wifi efter stänga av de för de inte hittar eller ansluter till nätverk och då får så man får starta om den.

Aldrig riktigt förstått om det e mjukvara eller hårdvara men det e störande som fan.

Men låter ju mer som nätverket eftersom du hade flera enheter som började krångla samtidigt.

Du kan testa de som ovanför förslagit för det e aldrig en dum ide att lägga sig på en kanal där det finns mindre störningar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

När jag kör med WiFi analyzer kör telefonens wiFi igång, min nexus 7 hittar inget efter fabriksåterställning eller ansluter en kort stund. Vad jag kan se är det tre andra grannars nätverk som ligger på samma kanal. Jag har även Sonos som går via SonosNet, men det har inte stört min telefon eller surfplatta förut.
Ser att WiFi stängs av och kommer åter när jag kör med WiFi analyzer . Datorn jag hänger framför är en äldre laptop med Ubuntu som funkar utmärkt vad det gäller kontakt med WiFi.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk

Hittar den inget nätverk alls så lär det vara ganska kört för din nexus 7. Om det inte är nått som gått fel vid återställningen. Testa att byta kanal på routern iaf och se hur det blir med telefonen iaf. Inga grannar som ligger på dom andra kanalerna som kan störa?

Permalänk

Jag har ändrat till en rekommenderad kanal och uppdaterat routern men problemet kvarstår åtminstone för min telefon. Min Nexus 7 har hållit kontakten med nätverket någon timme men slutade precis fungera.
Kan rörelseaktiverade lysrör störa trådlösanätverk? Det har precis installerats i källaren i huset jag bor men det verkar lite långsökt.

Visa signatur

vegavidar