Hjälp med installation av Linux Arch (vilka filer, packet etc.)

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av Linux Arch (vilka filer, packet etc.)

hejsan ja tänkte kolla lite med er ang Linux Arch..
de e så här att ja har bestämt mig för att börja köra de istället,
men då kommer detta problemet..
Vad e det ja ska ladda ner? (t.ex packet, filer etc..)
och e det något program som jag behöver ha innan ner hämtningarna?

(hoppas att jag förklarade så att ni förstod)

allt svar uppskattas, TACK
mvh

§3.1
Permalänk
Medlem

Du laddar hem en iso (här är en magnetlänk ala torrent) sedan bränner du antingen ut den eller flyttar den till en usb-sticka. Jag brukar använda mig av dd-kommandot men det finns motsvarande för windows med grafisk gui.

När du är klar och du kan boota upp usbn/cdn så är det lättast att följa >beginners guide<. Det finns mängder av olika window/desktop managers så du får söka på google efter något som ser trevligt ut. Jag själv använder mig av MATE men det finns många som är bra så som KDE, Gnome, Openbox, Fluxbox, i3, Awesome etc.

EDIT: Här är en länk till programmet för att skapa en usb med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c4rlcr4z:

hejsan ja tänkte kolla lite med er ang Linux Arch..
de e så här att ja har bestämt mig för att börja köra de istället,
men då kommer detta problemet..
Vad e det ja ska ladda ner? (t.ex packet, filer etc..)
och e det något program som jag behöver ha innan ner hämtningarna?

(hoppas att jag förklarade så att ni förstod)

allt svar uppskattas, TACK
mvh

https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_guide

Lycka till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på varför du bestämt dig för att köra det, det finns ju enklare distributioner om man inte har så mycket grundkunskap.

Permalänk
Medlem

@c4rlcr4z:

Ta inte där här fel. Men om du inte ens vet vad du ska ladda ner så är inte Arch Linux nåt för dig. Du bör börja med nåt enklare. Tex Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Lite nyfiken på varför du bestämt dig för att köra det, det finns ju enklare distributioner om man inte har så mycket grundkunskap.

Skrivet av niclasc:

@c4rlcr4z:

Ta inte där här fel. Men om du inte ens vet vad du ska ladda ner så är inte Arch Linux nåt för dig. Du bör börja med nåt enklare. Tex Linux Mint

Själv tycker jag Arch och Gentoo/Funtoo är de bästa distarna att börja med. Då lär jag mig lite på vägen så att säga. Om jag läser Handböckerna ordentligt. Om man har tid det vill säga. Första Gentoo med Xfce tog några dagar att få till men jisses vad jag lärde mig mycket.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Håller med @niclasc

Däremot, om du verkligen har ett seriöst intresse, så kan du börja med Arch Linux. Du kommer lära dig otroligt mycket, men räkna med ett par svordomar i början.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Själv tycker jag Arch och Gentoo/Funtoo är de bästa distarna att börja med. Då lär jag mig lite på vägen så att säga. Om jag läser Handböckerna ordentligt. Om man har tid det vill säga. Första Gentoo med Xfce tog några dagar att få till men jisses vad jag lärde mig mycket.

Problemet är väl att det tenderar att kännas lite överväldigande om man är van vid Windows.

Ta det inte personligt OP men Windows-användare är inte vana vid att ta så många val som Linux ger dig. Börja med en enklare distro som har tagit de flesta av besluten redan och arbeta dig därifrån till en distro som fungerar precis som du vill. Linux Mint och Ubuntu är ganska populära.

Här är en lista över de vanligaste (från besökarstatistik på deras sida):
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett första steg mot arch kan du kolla på manjaro linux. Använder pacman, precis som arch linux, och kommer som ett färdigt paket.

I övrigt, lycka till! Det var där jag började med linux, Arch i en VM. Fick den aldrig att starta däremot och började med ubuntu på en laptop istället. (har nu gått vidare via debian och manjaro till openSUSE)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Om du vill ha ett första steg mot arch kan du kolla på manjaro linux. Använder pacman, precis som arch linux, och kommer som ett färdigt paket.

I övrigt, lycka till! Det var där jag började med linux, Arch i en VM. Fick den aldrig att starta däremot och började med ubuntu på en laptop istället. (har nu gått vidare via debian och manjaro till openSUSE)

Mycket bra tips för övrigt. Att börja i en VM.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Dock upplever jag att det kan vara svårare ibland. Lätt att börja om men kan kräva konstiga drivrutiner och ge oväntade problem. För första försöket skulle jag rekommendera gammal dator som inte klarar windows. Då får man något användbart ur det hela.
Om man har en såklart ;-). Annars får det väl vara VM.

Men för all del: Gör det inte med en dator som du behöver. Om det är något operativsystem som du förstör en dator med är det linux. Nog för att det snarare är att formatera fel hårddisk som man riskerar i huvudsak så finns det säkert något annat man kan misslyckas med.

Läs guider noga och använd "ls" (list) och dess motsvarigheter alla gånger. Knowledge is power

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Själv tycker jag Arch och Gentoo/Funtoo är de bästa distarna att börja med. Då lär jag mig lite på vägen så att säga. Om jag läser Handböckerna ordentligt. Om man har tid det vill säga. Första Gentoo med Xfce tog några dagar att få till men jisses vad jag lärde mig mycket.

Jo, visserligen, men startar man en tråd med frågan "vad ska jag ladda ner" så är frågan om man har tillräckligt med intresse och driv för att gå den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jo, visserligen, men startar man en tråd med frågan "vad ska jag ladda ner" så är frågan om man har tillräckligt med intresse och driv för att gå den vägen.

Sant. Jag är väl av typen om jag skall göra något så vill jag göra det och lära mig så mycket som möjligt. Inget sätt är fel. Dra in en live-CD med Ubuntu, Manjaro eller Mint till exempel och lajja runt lite. Krascha systemet några gånger och lära av mina misstag.
Jag är ingen Linux-guru på långa vägar, men genom Arch och Gentoo/Funtoo har jag lärt mig mer det senaste året än alla 7 år med Ubuntu och Mint innan. Vill jag bara ha igång det och sätta igång med det jag skall göra, då hade jag också valt någon "färdig" dist.
Själv gillade jag Manjaro. Men det är nog en fråga om tycke och smak.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

@c4rlcr4z *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Observera att s.k. caps lock-rubriker ofta uppfattas som otrevliga.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sant. Jag är väl av typen om jag skall göra något så vill jag göra det och lära mig så mycket som möjligt. Inget sätt är fel. Dra in en live-CD med Ubuntu, Manjaro eller Mint till exempel och lajja runt lite. Krascha systemet några gånger och lära av mina misstag.
Jag är ingen Linux-guru på långa vägar, men genom Arch och Gentoo/Funtoo har jag lärt mig mer det senaste året än alla 7 år med Ubuntu och Mint innan. Vill jag bara ha igång det och sätta igång med det jag skall göra, då hade jag också valt någon "färdig" dist.
Själv gillade jag Manjaro. Men det är nog en fråga om tycke och smak.

Arch tog nog tre ominstallationer för mig innan jag lurat ut allt helt och hållet då jag lärde mig hur det fungerade.
Ett par andra alternativ är också att använda sig av Antergos som mer eller mindre kör direkt mot Archs repo alternativet att använda sig av Architect.