Hur monterar jag en Corsair H100i på bästa/effektivast vis?

Permalänk
Medlem

Hur monterar jag en Corsair H100i på bästa/effektivast vis?

Hejsan.

Jag ska i dagarna montera en Corsair H100i till min 2600K.
Radiatorn ska sitta i toppen av mitt chassi. Ett CM Storm Stryker.

Jag har några funderingar ang detta.

Först, jag har dammfilter i toppen så in och utsug bör vara samma i den aspekten.
En fläkt för utsug på basidan.
Två i fronten för insug. Varav en kyler mina hårddiskar.
En tystgående i botten.

Hur skulle ni montera en H100i?

Fläktar över radiatorn och suga ut luft ur lådan?
Fläktar över radiatorn och trycka in luft i lådan?
Fläktar under radiatorn och trycka ut luft ur lådan?
Fläktar under radiatorn och suga in luft i lådan?

Jag vet att alla dessa konfigurationer används i varierande grad.
Men jag har ingen aning om vilken ni här som är vana vid slutet system brukar köra med pga erfarenhet.

Jag har tänkt att använda fläktarna som följer med. Är dom bra eller inte?

Tacksam för tankar, tips och svar av erfarenhet.
Mvh

Så här tänker jag mig är effektivt.

Så här ser mitt chassi ut original med dammfilter och topp av.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Värme stiger, sätt fläktarna på radiatorn och baksidan av chassit till utblås.
Fläktarna fram i chassit till intag, det är det vanligaste och bästa enligt mig.

Om fläktarna används i pull (dra luft igenom radiator) eller push (trycka lyft igenom radiator) spelar inte mycket roll då prestanda är så gott som identisk så montera efter vilket som är smidigast för dig.

Fläktar som skickas med är ofta högljudda men presterar bra, du kan ju göra egna fläktkurvor så tror du blir nöjd med dom som följer med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.

Jag ska i dagarna montera en Corsair H100i till min 2600K.
Radiatorn ska sitta i toppen av mitt chassi. Ett CM Storm Stryker.

Jag har några funderingar ang detta.

Först, jag har dammfilter i toppen så in och utsug bör vara samma i den aspekten.
En fläkt för utsug på basidan.
Två i fronten för insug. Varav en kyler mina hårddiskar.
En tystgående i botten.

Hur skulle ni montera en H100i?

Fläktar över radiatorn och suga ut luft ur lådan?
Fläktar över radiatorn och trycka in luft i lådan?
Fläktar under radiatorn och trycka ut luft ur lådan?
Fläktar under radiatorn och suga in luft i lådan?

Jag vet att alla dessa konfigurationer används i varierande grad.
Men jag har ingen aning om vilken ni här som är vana vid slutet system brukar köra med pga erfarenhet.

Jag har tänkt att använda fläktarna som följer med. Är dom bra eller inte?

Tacksam för tankar, tips och svar av erfarenhet.
Mvh

Så här tänker jag mig är effektivt.
http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=123090&stc=1&d=1360644780

Så här ser mitt chassi ut original med dammfilter och topp av.
http://www.pcgameware.co.uk/images/CM-Storm-Stryker-top-panel-removed-200mm-fan.jpg

Var tar din PSU in kall luft?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Hej.

Det gör den från under datorn.
Missvisande i bilden jag hittade.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror jag ska börja med att sätta fläktarna under radiatorn och låta dom suga in kall luft.
På så vis så kyls minnen och lite annat på moderkortet med.
Det är tanken iaf.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att kylningen fungerar bättre om fläktarna trycker luft genom radiatorn, oavsett om det är som utblås eller insug. Speciellt om det är static pressure fläktar från Corsair. Om man är petig tycker jag mig också upplevt att det blir bäst om man sätter upp det som insug till chassit, alltså luft utifrån genom radiatorn.

Permalänk
Medlem

Tror du tänker lite för mycket nu...

Bästa luftström kommer inifrån chassiet och trycks ut från toppen, precis som det är byggt för att göra.

Har provat trycka luft utifrån och in och vise versa. Ingen skillnad enligt mig

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

@gevsan: @gevsan: Blev att jag satte fläktarna under radiatorn och suger in kall luft.
Funkar jättebra. Blir till att rengöra dammfilter då o då.
Kanske byter en dag när jag orkar bara för att se om det gör någon skillnad, men det lär dröja då jag är nöjd med temperaturerna nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Kolla på den här, Linus har lite bra tips om hur man ska placera fläktarna för att minska dammet i radiatorn=)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Används datorn till spel sätt radiatorfläktarna som utblås i toppen eller bak. Du får lägre gpu temp och totalt sett tystare dator. Är det enbart cpu tunga saker sätt radiatorn i fronten som insug.
Så tänker jag iaf. Grafikkort är mest högljudda och kan låta mer om dom får värmen från cpun. Spelar man blir cpun aldrig så belastad att radiatorfläktarna överröstar grafikkortet. Jag har en H60 så du har mycket mer marginal än mig.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Har faktiskt svalare grafikkort nu med insug i toppen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men nu har flertalet personer rådgett motsatsen till vad du nu gjort. Varför då göra en tråd? Jag skulle rekommendera, som alla andra, att byta riktning på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@spjakarn: " If your system is already set up to have sufficient exhaust, then you can experiment with mounting the fans on top of the radiator where they can push cooler air from outside of the case down through the radiator."
http://www.corsair.com/en/blog/2013/february/how-to-install-the-hydro-series-h100i-cpu-cooler

Detta och en video från LinusTechTips fick mig att prova med fläktarna att suga in luft från under radiatorn.

Tråden gjorde jag av nyfikenhet för hur andra gjort. Såklart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

fläktar som direkt suger kall-luft utifrån och igenom raddiatorn skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Mikaelmannen: Har faktiskt svalare grafikkort nu med insug i toppen

Har du insug genom radiatorn i toppen bak om jag förstår rätt? Får du svalare grafikkort så än att ha radiatorn på utblås så måste jag gratulera dig till kommande nobelpris för du har gjort nåt nytt. Du kan omöjligt ha lägre temp på grafikkort om värmen från cpu dumpas i lådan jämfört med om den dumpas UT ur lådan. Du får lägre cpu temp med radiatorn på intake men högre gpu temp.

Kan ha missförstått hur du menade eller så missförstod du mig men ja. Varför rådfråga om man ändå redan bestämt sig?

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichardC:

fläktar som direkt suger kall-luft utifrån och igenom raddiatorn skulle jag säga

Ja precis

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Jag har två fläktar i toppen under radiatorn som drar in kall luft.
En fläkt längst bak som drar ut luft.
En fläkt i botten som drar in luft.
En fläkt i fronten som drar in luft.
En fläkt på sidan som drar in luft på mina hårddiskar.

Det jag ändrat som är nytt är två fläktar i toppen som drar in luft. Där var en stor som blåste ut luft innan.
Min förra radiator satt på baksidan och blåste ut luft.

Och ja, mina två grafikkort ÄR svalare nu. Väldigt mycket svalare i idle framförallt.

Jag säger inte att det är bra, så som det ska vara, att andra ska ha det så här eller något annat.
Kanske det blir bättre om jag ändrar fläktarna, kanske inte. Jag ska skriva ett pm till dig om jag ändrar så du kan sova gott.
Bara konstaterar att mina grafikkort är mycket svalare. Så, klart nu?

" Varför rådfråga om man ändå redan bestämt sig?"
Var i min OP läser du att jag redan bestämt mig?

Hur som är jag väldigt nöjd nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Mikaelmannen: Jag har två fläktar i toppen under radiatorn som drar in kall luft.
En fläkt längst bak som drar ut luft.
En fläkt i botten som drar in luft.
En fläkt i fronten som drar in luft.
En fläkt på sidan som drar in luft på mina hårddiskar.

Det jag ändrat som är nytt är två fläktar i toppen som drar in luft. Där var en stor som blåste ut luft innan.
Min förra radiator satt på baksidan och blåste ut luft.

Och ja, mina två grafikkort ÄR svalare nu. Väldigt mycket svalare i idle framförallt.

Jag säger inte att det är bra, så som det ska vara, att andra ska ha det så här eller något annat.
Kanske det blir bättre om jag ändrar fläktarna, kanske inte. Jag ska skriva ett pm till dig om jag ändrar så du kan sova gott.
Bara konstaterar att mina grafikkort är mycket svalare. Så, klart nu?

" Varför rådfråga om man ändå redan bestämt sig?"
Var i min OP läser du att jag redan bestämt mig?

Hur som är jag väldigt nöjd nu

Och var tänkte du att den varma luften ska ta vägen från chassit?
Snart brinner det hur du än påstår att det är "kallare" i datorn, det kan jag lova dig!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

@Miska: Eh.. på baksidan med fläkten där och lite överallt. Har du ens sätt vilket chassi jag har? Det är inte precis lufttätt haha.
Du kan vara lugn. Jag har koll på alla värmesensorer på moderkortet.

Så mycket omtanke om min dator. Tack

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Luften från radiatorfläktarna ska gå inifrån chassit och ut, så får du ut varmluft ur chassit. Sedan rekommenderar jag att du sätter fläktarna på ovansidan av radiator (i pull, lättare att damma av).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Varm luft stiger, så du kommer bara blåsen in den i chassit igen, och dra in massa damm om dom inte är filtrade. Utan tvekan bäst att låta fläktarna blåsa uppåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tudz:

Varm luft stiger, så du kommer bara blåsen in den i chassit igen, och dra in massa damm om dom inte är filtrade. Utan tvekan bäst att låta fläktarna blåsa uppåt.

Men ge er, termisk stigkraft gör ingenting inuti ett litet chassi där luftflöden bestäms av fläktar. Det behöver du endast beakta om du ska ha ett passivt system utan mekaniska rörelser som ger tvingade luftflöden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Jink: Jo jag vet att det är klassikern och termodynamik osv.
Någon gång ska jag sätta fläktarna så för att se hur det blir. Kanske till sommaren när luften i rummet är varmare. Eller om jag orkar en dag nu i vinter.
Just nu funkar detta skitbra faktiskt. Alla tempsensorer bekräftar det. Så jag är nöjd för tillfället.
Jag har ett dammfilter vid luftintaget i toppen som är lätt att dra ut och rengöra.
Väldigt smidigt.

Är helt med dig på fördelarna med fläktarna på ovansidan annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sökte på "best cooling flow pc" på Google och fick följande svar;

Som 99,9% andra här inne säger, gör det rätt istället!!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Och var tänkte du att den varma luften ska ta vägen från chassit?
Snart brinner det hur du än påstår att det är "kallare" i datorn, det kan jag lova dig!

Snart brinner det? Hämta brandsläckaren isf..

Jag tänkte att har man radiatorn på exhaust så dumpas cpu värmen utanför chassiet. Nu utgår jag ju ifrån att vi pratar om eftermarknadskort som dumpar värmen i lådan. Min matematik blir då att cpuvärme+gpuvärme >gpuvärme.

Värmen från den ena komponenten kommer alltid påverka den andra så jag valde att gpu skulle få svalare luft ist för cpu då det tyngsta jag gör är spela.

edit: Såg att det inte var ämnat åt mig hämta brandsläckaren ändå

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Snart brinner det? Hämta brandsläckaren isf..

Jag tänkte att har man radiatorn på exhaust så dumpas cpu värmen utanför chassiet. Nu utgår jag ju ifrån att vi pratar om eftermarknadskort som dumpar värmen i lådan. Min matematik blir då att cpuvärme+gpuvärme >gpuvärme.

Värmen från den ena komponenten kommer alltid påverka den andra så jag valde att gpu skulle få svalare luft ist för cpu då det tyngsta jag gör är spela.

edit: Såg att det inte var ämnat åt mig hämta brandsläckaren ändå

Oavsett vems system det handlar om så måste det finnas luftflöde genom chassit så man får in svalare luft och trycker ut det varma.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Värme stiger, sätt fläktarna på radiatorn och baksidan av chassit till utblås.
Fläktarna fram i chassit till intag, det är det vanligaste och bästa enligt mig.

Om fläktarna används i pull (dra luft igenom radiator) eller push (trycka lyft igenom radiator) spelar inte mycket roll då prestanda är så gott som identisk så montera efter vilket som är smidigast för dig.

Fläktar som skickas med är ofta högljudda men presterar bra, du kan ju göra egna fläktkurvor så tror du blir nöjd med dom som följer med.

Det spelar ingen roll att värme stiger, det gör ingen praktisk skillnad när luftflödet är bra.

Insug i toppen och utblås där bak är en bra lösning!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Oavsett vems system det handlar om så måste det finnas luftflöde genom chassit så man får in svalare luft och trycker ut det varma.

Haha ja absolut. Trodde det var underförstått att har man som mig har man radiatorn på exhaust och övriga fläktar som intake. Vänder man på radiator fläktarna så vänder man ju andra fläktar med annars blir det knas
Jag har ganska exakt som bilden, radiatorn på exhaust längst bak, utblås i taket bak på lågvarv, insug fram x2 och en som suger in luft i botten på lådan. Psun har eget insug/utblås.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.

Jag ska i dagarna montera en Corsair H100i till min 2600K.
Radiatorn ska sitta i toppen av mitt chassi. Ett CM Storm Stryker.

Hur skulle ni montera en H100i?

Fläktar under radiatorn och suga in luft i lådan?Mvh

Har du läst manualen?
Corsair rekommenderar " Fläktar under radiatorn och suga in luft i lådan "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du läst manualen?
Corsair rekommenderar " Fläktar under radiatorn och suga in luft i lådan "

Har fläktarna till min H100i GTX på insug, men så sitter de i fronten också..

Skulle själv aldrig sätta takfläktar på insug och anledningen är att jag vill kunna köra på så låga varv som möjligt.
Visst kör man fläktarna i full sprut, så skapar de sina egna luftströmmar.. Men är det lågvarvigt, så tror jag att den naturliga luftströmmen där varm luft stiger får övertag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD