Fråga om att starta XBMC utan bildskärm.

Permalänk

Fråga om att starta XBMC utan bildskärm.

Tja!

Lite vag rubrik men kom inte på något bättre. Undrar om jag har tillgång till bildskärm för att fixa setup för RPI, kan jag då använda den utan att ha den kopplad till t.ex. TV:n? Tänkte använda min iPad och Macbook som min bildskärm genom VNC tills jag skaffar TV (som kan ta tid). Skulle kunna använda macbooken som skärm för filmerna osv. men lite jobbigt att dra min 3.5 externa hdd till sängen varje gång man vill kolla film.

Alltså, när jag sätter i sladden, kommer jag kunna få tillgång till RPI genom VNC genom att bara använda macbook och iPad?

Permalänk
Medlem

Bättre att göra din raspberry till filserver och dela disken över näverket och ansluta din macbook och ipad

Permalänk

Kan jag använda t.ex. Plex eller KODI då? Alltså istället för att direkt adda en hdd för programmen att hitta filerna så addar jag filservern?

Skrivet av jocke92:

Bättre att göra din raspberry till filserver och dela disken över näverket och ansluta din macbook och ipad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruffygoth:

Kan jag använda t.ex. Plex eller KODI då? Alltså istället för att direkt adda en hdd för programmen att hitta filerna så addar jag filservern?

Kodi är direkt - du bara delar shares via samba om du kör linux t ex.
Med Plex så lägger du till filerna i biblioteket (un-rar'd annars funkar det ej till skillnad från Kodi) på servern och sedan får du tillgång till det via appar/web/pht.

Permalänk

Kommer jag kunna köra KODI genom macen då och kan programmet känna av alla mina filer genom filservern likadant som att jag kopplat en extern hdd till datorn? (ingen tillgång till skärm). Förlåt om jag inte fattat detta helt än

Skrivet av cider123:

Kodi är direkt - du bara delar shares via samba om du kör linux t ex.
Med Plex så lägger du till filerna i biblioteket (un-rar'd annars funkar det ej till skillnad från Kodi) på servern och sedan får du tillgång till det via appar/web/pht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffygoth:

Kommer jag kunna köra KODI genom macen då och kan programmet känna av alla mina filer genom filservern likadant som att jag kopplat en extern hdd till datorn? (ingen tillgång till skärm). Förlåt om jag inte fattat detta helt än

Ja det kommer du göra. Läs på hur du delar en extern hårddisk via samba från en pi.

Kodi kör du i macbooken eller ipaden. Men du kan köra valfritt program för se film.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja det kommer du göra. Läs på hur du delar en extern hårddisk via samba från en pi.

Kodi kör du i macbooken eller ipaden. Men du kan köra valfritt program för se film.

Tja! Fått igång KODI och sånt. Plex t.ex kan hitta hårddisken som är kopplad till Raspberryn utan att jag gjort något med Samba än. Filer kan jag spela, dock laggar det (kanske för stora filer). Är det något jag missat eller för när jag kollade upp också skulle börja sätta igång en massa kommandon för att dela externa som du sa så märkte jag då att jag inte ens behövde det för få tillgång till filerna. Hjälper det uppspelningen om jag ändå försöka följa den guiden jag tänkte följa eller är detta allt som behövs för att spela upp sakerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruffygoth:

Tja! Fått igång KODI och sånt. Plex t.ex kan hitta hårddisken som är kopplad till Raspberryn utan att jag gjort något med Samba än. Filer kan jag spela, dock laggar det (kanske för stora filer). Är det något jag missat eller för när jag kollade upp också skulle börja sätta igång en massa kommandon för att dela externa som du sa så märkte jag då att jag inte ens behövde det för få tillgång till filerna. Hjälper det uppspelningen om jag ändå försöka följa den guiden jag tänkte följa eller är detta allt som behövs för att spela upp sakerna?

Ja plex är ett alternativ för att streama från din pi. Kanske är så att det är inställt så att din pi ska processa filmen (ex. komprimeara) innan den skickar den till paddan. Vilket den kanske inte orkar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja plex är ett alternativ för att streama från din pi. Kanske är så att det är inställt så att din pi ska processa filmen (ex. komprimeara) innan den skickar den till paddan. Vilket den kanske inte orkar.

Det jag tycker är konstigt. Plex langade mycket mindre än vad KODI gjorde :S

Permalänk
Medlem

Att "dela skärmen" via VNC för att se film från din RPi på din dator eller liknande kommer inte vara någon optimal lösning. VNC är inte direkt gjort för att strömma video.
Varför inte installera Kodi på din dator så länge istället?
Alternativ om du vill ha filmerna på din RPi är att installera Plex server på den och sedan Plex klienter på din dator, iPad osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Att "dela skärmen" via VNC för att se film från din RPi på din dator eller liknande kommer inte vara någon optimal lösning. VNC är inte direkt gjort för att strömma video.
Varför inte installera Kodi på din dator så länge istället?
Alternativ om du vill ha filmerna på din RPi är att installera Plex server på den och sedan Plex klienter på din dator, iPad osv.

Kanske förklarade det lite fel. Kör inte VNC alls. Jag satte uppe RPi igår, installerade OpenElec och kom in i Kodi (på raspberryn). Satte i externa i RPi och installerade Kodi även på datorn. När jag skulle adda externa så såg jag att den fanns där som NFS och kunde se filmerna genom det. Testade också att installera Plex på datorn och fick samma resultat, Plex hittade externa genom NFS. Min fråga var om det fanns några inställningar jag borde fixa för att förhindra så mycket lagg för jag antar att jag tekniskt sett streamar min externa från RPi till min macbook nu, vilket inte är så optimalt med tanke på kvaliteten på filmerna.

Permalänk
Medlem

@ruffygoth: Om du kör via NFS så accessar du bara filerna över nätverket. Din Pi gör alltså minimalt med jobb. Det kan liknas vid en windows share som du öppnar på en annan dator. Datorn som filerna egentligen ligger på gör inte mycket mer än att läser och skickar data.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kör du datorn trådlöst? För raspberryn kör du med kabel? Kan det vara där det segar?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kör du datorn trådlöst? För raspberryn kör du med kabel? Kan det vara där det segar?

Aa såklart det stör ju också en massa. Min Macbook har ingen ethernet port. Aja, funkar ok i alla fall och kommer funka perfa när jag har tillgång till TV