Olagligt att dela länkar till streaming och filer?

Permalänk
Medlem

Olagligt att dela länkar till streaming och filer?

Hejsan,

Är det olagligt att dela länkar som leder till hemsidor där man kan streama? Exempelvis Dreamfilm och Swefilmer?
Jag har tidigare sett hemsidor som har mängder av länkar, men aldrig hört om det är någonting olagligt dem gör.

Permalänk
Medlem

Att besöka själva hemsidan eller länka är inte olagligt alls. Dock om du laddar ner eller streamar copywrite material så är det olagligt iaf på de exemelsidorna du skrev (Netflix osv är lagliga alternativ). Det finns dock material som är lagligt att både ladda ner och streama. Dreamfilm och Swefilmer är till 99% copyright material dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att besöka själva hemsidan eller länka är inte olagligt alls. Dock om du laddar ner eller streamar copywrite material så är det olagligt iaf på de exemelsidorna du skrev (Netflix osv är lagliga alternativ). Det finns dock material som är lagligt att både ladda ner och streama. Dreamfilm och Swefilmer är till 99% copywrite material dock.

Vi säger att jag skulle dela en mängd länkar till en sida där folk kan se någon film olagligt. Det skulle alltså inte betraktas som olagligt? Inte ens som uppmuntran eller medhjälpare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Vi säger att jag skulle dela en mängd länkar till en sida där folk kan se någon film olagligt. Det skulle alltså inte betraktas som olagligt? Inte ens som uppmuntran eller medhjälpare?

Nu är jag inte någon advokat eller jätteinsatt i juridiken här men... jag skulle 'tro' att det inte är olagligt såvida du inte själv laddat upp eller ser på filmen. DOCK skulle jag inte göra det ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att besöka själva hemsidan eller länka är inte olagligt alls. Dock om du laddar ner eller streamar copywrite material så är det olagligt iaf på de exemelsidorna du skrev (Netflix osv är lagliga alternativ). Det finns dock material som är lagligt att både ladda ner och streama. Dreamfilm och Swefilmer är till 99% copywrite material dock.

Får man fråga vad du menar med "copywrite material" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Fridh:

Vi säger att jag skulle dela en mängd länkar till en sida där folk kan se någon film olagligt. Det skulle alltså inte betraktas som olagligt? Inte ens som uppmuntran eller medhjälpare?

PirateBay fälldes väl för att man tillhandahöll åtkomst till piratkopierat material, trots att inget material befann sig på deras servrar.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att besöka själva hemsidan eller länka är inte olagligt alls. Dock om du laddar ner eller streamar copywrite material så är det olagligt iaf på de exemelsidorna du skrev (Netflix osv är lagliga alternativ). Det finns dock material som är lagligt att både ladda ner och streama. Dreamfilm och Swefilmer är till 99% copywrite material dock.

Det heter copyright.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Det är inget unik med upphovsrättsbrott. Att tipsa någon om enstaka langare är inte olagligt, startar du däremot en affärsverksamhet av det där folk kan ringa in till dig för att få tips och du blir en förmedlare så det en annan sak.

Så sett ut upphovsrättsbrottet, du kan ha tusentals länkar som du delar till dina närmsta vänner utan att vara orolig. Lägger du ut dem på en publik sida så kan det gå för dig som de har gått för vissa andra.
Där man kan fråga sig vad meningen med det sista är? Man riskerar en massa böter och det man kan vinna är typ inget, såvida man inte skapar en affärsverksamhet med reklamintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Får man fråga vad du menar med "copywrite material" ?

Skrivet av Jonny Myran:

PirateBay fälldes väl för att man tillhandahöll åtkomst till piratkopierat material, trots att inget material befann sig på deras servrar.

Det heter copyright.

Haha sorry, jag som inte kom ihåg ordet och var dum nog att inte googla det. copyright är det såklart och inte copywrite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är inget unik med upphovsrättsbrott. Att tipsa någon om enstaka langare är inte olagligt, startar du däremot en affärsverksamhet av det där folk kan ringa in till dig för att få tips och du blir en förmedlare så det en annan sak.

Så sett ut upphovsrättsbrottet, du kan ha tusentals länkar som du delar till dina närmsta vänner utan att vara orolig. Lägger du ut dem på en publik sida så kan det gå för dig som de har gått för vissa andra.
Där man kan fråga sig vad meningen med det sista är? Man riskerar en massa böter och det man kan vinna är typ inget, såvida man inte skapar en affärsverksamhet med reklamintäkter.

Dåligt exempel med langare iom att du har fel i din liknelse, om vi nu ska vara petiga.
Att tipsa någon om vem man kan kontakta för att få tag på narkotika (även enstaka langare), är att betrakta som att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. Olagligt och straffbart i enlighet med 1§ 5st i Narkotikastrafflagen.

I övrigt råder jag TS att undvika det jag gissar han har planerat. Onödigt att dra på sig risk.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

PirateBay fälldes väl för att man tillhandahöll åtkomst till piratkopierat material, trots att inget material befann sig på deras servrar.

Det heter copyright.

Är det avgjort än?
Vidrigt tolkande av lagen var det och minns inte om det e avgjort i högsta instans än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/fallande-dom-i-unikt-upphovsrattsfall/

Kan vara bra läsa innan man delar länkar, dock delades länk till någon som ägde copyrighten till materialet i fråga.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Inaktiv

@Sh4d0wfi3nd:
Har du någon källa på att det ska vara olagligt att streama filmer som är upphovsrättsskyddade? Jag har för mig att till exempel aftonbladet plus har tipsat om sådana sajter som man kan se det på för ett par år sedan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon34061:

@Sh4d0wfi3nd:
Har du någon källa på att det ska vara olagligt att streama filmer som är upphovsrättsskyddade? Jag har för mig att till exempel aftonbladet plus har tipsat om sådana sajter som man kan se det på för ett par år sedan.

Så som lagen ser ut nu är det enklare att tolka det som att det är lagligt att titta på streamad film. Det är så vitt jag vet inte testat än så det är lite av en gråzon. Det är dock högst olagligt att skicka ut streamad film utan tillåtelse men du som konsument gör troligtvis rent tekniskt inget olagligt än. Dock oklart om vi kommer få se några rättsfall om det då streamingsidor i sin natur är enklare att stänga ner då de bygger på stora centraliserade servrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Genom målet som länkats kan vi utläsa att det inte är lagligt att länka direkt till en olovlig stream. Det är ett olovligt tillgängliggörande av ett verk. Dock tror jag att det fallet i senare rättsinstanser har tappat lite kraft, eftersom sändningen inte ansågs ha verkshöjd, dvs. sändningen skyddas inte av URL. Att länka till en sida där användaren kan hitta en stream är en gråzon som inte utretts, men det är nog smart att undvika det. Ju närmare man kommer det olovliga verket desto troligare är det att det är straffbart, kan man kort säga.

Vad gäller att kolla på streamad film så är rättsläget som nämnts oklart. Det ligger nära till hands att det inte är olagligt, men det finns inga avgöranden som har gett klarhet i frågan. Saken är att man genom att enbart titta och lyssna på material inte riktigt uppfyller rekvisiten i URL, förfoga, framställa ett verk etc.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2