Klarna ger och Klarna tar

Permalänk

Klarna ger och Klarna tar

Hej gott folk,

Jag har sålt en telefon på Tradera till ett konto som blivit kapat (eller nyskapat med falska uppgifter). Eftersom jag är smått paranoid säljer jag bara saker med rek + mottagarkvittens + att bara mottagaren kan kvittera ut paketet. Samt självklart bara till folkbokföringsadressen om den stämmer överens med vinnarmailet. På grund av detta åkte min telefon ett varv med posten och kom tillbaka till mig två veckor senare utan att bedragaren hämtat ut den (som btw betalat via Klarna faktura dvs jag fick betalt).

Klarna hörde av sig och ville att jag skulle betala tillbaka pengarna... eller rättare sagt de satte ett minussaldo på mitt konto utan chans till protester. Jag fick lägga upp en ny annons, jävlas med att skicka telefonen igen och fick den såld.

Nu till själva grejen som stör mig. Jag sålde telefonen för 1800kr första gången och 1500kr den andra. Dvs jag har "förlorat" 300kr + en massa tid. Jag ligger fortfarande på -300 på mitt Klarna konto (enl kundtjänst... går inte att se detta på egen hand).

Tycker ni att man ska försöka bråka med Klarna om detta? Eller är det bara att acceptera att de tar tillbaka de resterande 300 på nästa försäljning?

Permalänk
Medlem

Så du sålde en telefon för 1500, men fick 1800 på kontot. Det förstår du väl att de 300 kronorna inte är dina. Betala tillbaka dem direkt.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt problemet?

Du har alltså sålt en telefon till någon som har betalat men inte hämtat ut den? Personen har betalat genom Klarna faktura, och Klarna har betalat ut pengarna (1800kr) till dig?

Det visar sig senare att personen som köpt telefonen är en bedragare, fast hur du nu har blivit bedragen vet jag inte då du har kvar både telefon och pengar. När du får tillbaka telefonen och det visar sig att personen inte betalar fakturan till Klarna så vill Klarna ha sina pengar tillbaka.

Jag ser inte riktigt problemet?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Hej gott folk,

Jag har sålt en telefon på Tradera till ett konto som blivit kapat (eller nyskapat med falska uppgifter). Eftersom jag är smått paranoid säljer jag bara saker med rek + mottagarkvittens + att bara mottagaren kan kvittera ut paketet. Samt självklart bara till folkbokföringsadressen om den stämmer överens med vinnarmailet. På grund av detta åkte min telefon ett varv med posten och kom tillbaka till mig två veckor senare utan att bedragaren hämtat ut den (som btw betalat via Klarna faktura dvs jag fick betalt).

Klarna hörde av sig och ville att jag skulle betala tillbaka pengarna... eller rättare sagt de satte ett minussaldo på mitt konto utan chans till protester. Jag fick lägga upp en ny annons, jävlas med att skicka telefonen igen och fick den såld.

Nu till själva grejen som stör mig. Jag sålde telefonen för 1800kr första gången och 1500kr den andra. Dvs jag har "förlorat" 300kr + en massa tid. Jag ligger fortfarande på -300 på mitt Klarna konto (enl kundtjänst... går inte att se detta på egen hand).

Tycker ni att man ska försöka bråka med Klarna om detta? Eller är det bara att acceptera att de tar tillbaka de resterande 300 på nästa försäljning?

Vad säger villkoren? Kan man som köpare backa ur och få hela beloppet tillbaka utan vidare? Tradera säger väl att bud är bindande men vad säger Klarna angående betalning?

Om man kan backa ur köpet sådär så är du ju skyldig Klarna 300 spänn, om inte så undrar man vad Klarna sysslar med.

(Iom att du sålt telefonen till någon annan nu så är det väl dock kört att rätta det ursprungliga felet, oavsett.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Låter inte bra detta. Trodde man hade bra säljskydd via Klarna. I det här fallet anser då jag att Klarna skulle driva in pengarna av köparen. Sen om köparen vill ha leveransen denne inte hämtade ut så skulle denne få betala frakten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Nu till själva grejen som stör mig. Jag sålde telefonen för 1800kr första gången och 1500kr den andra.

Fast du sålde ju aldrig telefonen första gången, det var ju en bedragare som lika gärna hade kunnat buda 5000kr för telefonen..

Permalänk
Medlem

http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-saljarskydd-...

"När köparen bekräftat köpet med Klarna, garanterar Klarna att du får betalt – oavsett om köparen sedan betalar eller inte"

Det där går ju direkt emot vad Klarna gjort i ditt fall om jag förstått rätt?

Finns även denna punkt med i deras villkor:

"11. Om du får varan/varorna i retur är du, oavsett om du och köparen har kommit överens om att retur ska ske eller inte, skyldig att ansvara för dessa och hålla dem i din vård under 14 dagar från det att du mottagit returen. För det fall att köparen begär ny leverans under denna 14 – dagarsperiod måste du skicka ut varorna på nytt på köparens bekostnad."

Permalänk
Medlem

Intressant problem faktiskt.

Om klarna agerade mellanhand så är dom ansvariga. I lagens mening så är det dom som har sålt telefonen, Precis som när du tar en avbetalning på Elgiganten eller liknande.

Om det är så att köparen använt klarna på eget bevåg så är du helt utanför det eftersom dom annars skulle kunna ta vilket belopp som helst för besväret, utmärkt om jag känner eller är släkt med deras chef då jag kan få tillbaka pengarna om dom tar 3000 i avgift Skulle det fungera likadant mot Elgiganten så går du dit och köper en ny kyl och frys för 10 000+ och sedan så stoppar klarna pengarna i fickan? Låter inte som att det fungerar.

Det som kundtjänst påstår inte går att se, ta skärmdumpar och påstå just att dom inte visar kravet, vilket dom måste för att det ska vara giltigt. Har du bevis för att du inte kan se det så spelar det ingen roll vad kundtjänst säger eftersom dom egentligen kan påstå vad som helst utan att kunna bevisa det.

Polisanmäl både klarna och köparen, då det ser ut som att dom har ett finger med i spelet. Det blir polisens sak att avgöra vem som är bedragare i det fallet. Rent tekniskt så kan banken kräva tillbaka beloppet, men dom måste då ha ett krav från köparen i det fallet. Om klarna själva sätter in fel belopp på ditt konto så borde dom snarast ha korrigerat det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av jetten:

Så du sålde en telefon för 1500, men fick 1800 på kontot. Det förstår du väl att de 300 kronorna inte är dina. Betala tillbaka dem direkt.

Jag tror inte att du förstår problemet. Tänk såhär, du säljer en konsertbiljett och det är en bedragare som försöker lura dig via Klarna faktura. Du skickar biljetten i tron om att allt är ok (du har ju fått betalt eller hur?). Biljetten kommer tillbaka två veckor senare (konserten är nu över och biljetterna värdelösa). Nu hör Klarna av sig och säger att du ska betala tillbaka pengarna. Observera att du ska betala tillbaka till Klarna, inte den ID-kapade personen (denne har inget med saken att göra). Om du inte gillar deras krav eller protesterar tar de pengar ändå MEN du kan inte betala tillbaka om du ens vill (det finns ingen avi). De tar pengar från dina framtida auktioner ända tills de fyllt sin kvot. Låter det här vettigt?

För mig är det självklart att jag inte ska stjäla några pengar men jag gör ett jäkla jobb och lägger ner tid för att sen få 300kr mindre på auktion 2 (dessutom tillkommer auktionsavgifter varje gång och i alla fall den första fraktkostnaden på 100kr har jag blivit lurad på).

Jag vill inte gå in på detaljer och skriva flera a4 om mitt fall men det finns vissa saker som är minst sagt intressanta. T.ex fick jag ett mail från Klarna där det stod häv fakturan till första försäljningen. Jag svarar att jag inte förstår vad de menar (obs, inte betala tillbaka utan häv fakturan...hur ska jag häva en faktura, det är de som håller på med fakturor). Svar uteblir och jag får automatiskt ett minus kopplat till mig. Borde man inte skicka en räkning till mig? Eller meddela hur jag ska betala tillbaka? Borde man inte ersätta mig för frakten åtminstone och auktionsavgiften?

För mig handlar det inte om 300kr utan det är en ren principsak. Klarna håller på med maffiametoder. Man hör en massa snack om säljarskydd och hur säkert det är med Klarna. Skyddet är ett skämt, både för köpare och säljare. Varför finns ens valet faktura? Det räcker med ett namn och personnummer så kan man leka Allan.

Dessutom när vi nu ändå är inne på intressanta saker. Om man som säljare inte är noggrann och gör det lätt för bedragaren att hämta ut paketet dvs det kommer inte tillbaka i retur, skulle det då (i mitt fall) betyda att jag får behålla mina 1800kr och slippa jobbet med att lägga upp en ny auktion?

Permalänk
Rekordmedlem

Klarna är ett parasitföretag som endast ser till att driva upp priserna genom att de är en onödig mellanhand i de allra flesta fall, de är ungefär lika omoraliska (och onödiga) som kriminella i sina metoder, även Trustly är ett liknande parasitföretag som man bör undvika på alla sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag tror inte att du förstår problemet. Tänk såhär, du säljer en konsertbiljett och det är en bedragare som försöker lura dig via Klarna faktura. Du skickar biljetten i tron om att allt är ok (du har ju fått betalt eller hur?). Biljetten kommer tillbaka två veckor senare (konserten är nu över och biljetterna värdelösa)

Är telefonen värdelös när du fick tillbaka den? Förstår inte riktigt jämförelsen. Eftersom ingen hämtat ut paketet så är det exakt som när du skickade den, telefonen är inte sämre när du fick tillbaka den och den går fortfarande att använda, ellerhur?
Vem f*n skulle försöka lura någon på en produkt, som denne betalat för och sen vägrar hämta ut den. Klart den som betalat ska ha pengarna tillbaka om du fått tillbaka din produkt?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pamudas:

Är telefonen värdelös när du fick tillbaka den? Förstår inte riktigt jämförelsen. Eftersom ingen hämtat ut paketet så är det exakt som när du skickade den, telefonen är inte sämre när du fick tillbaka den och den går fortfarande att använda, ellerhur?
Vem f*n skulle försöka lura någon på en produkt, som denne betalat för och sen vägrar hämta ut den. Klart den som betalat ska ha pengarna tillbaka om du fått tillbaka din produkt?

Tradera kan du ej ångra dig tänk ett steg längre. Om nu ts säljer en biljett och det händer samma sak ?

Till ts: om jag förstått det rätt så köpte en kille telefonen betalade via klarna. Detta var ett kappat id , du fick pengarna och affären var över. Nu fick du tillbaka telefonen och ett pengakrav från klarna. Det är ju inte dig dom ska kräva pengar över "tekniskt sett" äger klarna nu telefonen som de sålt till "X".

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vem f*n skulle försöka lura någon på en produkt, som denne betalat för och sen vägrar hämta ut den. Klart den som betalat ska ha pengarna tillbaka om du fått tillbaka din produkt?

Ja, pengarna ska tillbaka. Men Klarna ska stå för alla utgifter säljaren haft på grund av detta. Traderas avgift, frakt o.s.v.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Någon behöver förklara detta.

Du sålde en telefon för 1800 och fick pengarna
Ett par veckor efter så fick du tillbaka mobilen och nu vill Klarna ha tillbaka pengarna
Då är väl du på plus minus noll och har mobilen igen?

Sedan sålde du mobilen igen, denna gången för 1500
Då har du 1500 kvar i slutändan inte -300.

Permalänk
Medlem

Om du överlåter uppgiften att dra in pengarna till klarna och kontot är kapat borde det väl bli klarnas och traderas problem? Eftersom tradera har gått i god för att personen är den den utger sig för att vara.

Det här är väl en automatisk funktion i tradera som man väljer vid avslutad auktion?

Permalänk
Medlem

Detta med klarna och tradera är otroligt luddigt och det förvånar mig inte det minnsta att det blir problem.
Jag tror att tradera ska jndvikas för större affärer.
Bara det att tradera kör 2 versioner "nya tradera" och den "gamla" gör det inte bättre då båda är handikappade på llika sätt som gör att man måste hålla på att bläddra mellan dom.
Nej tradera idag känns tyvärr vilset och dom vet inte hur dom vill ha det.
Själv skulle jag vilja att det var som ebay men det lär aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Någon behöver förklara detta.

Du sålde en telefon för 1800 och fick pengarna
Ett par veckor efter så fick du tillbaka mobilen och nu vill Klarna ha tillbaka pengarna
Då är väl du på plus minus noll och har mobilen igen?

Sedan sålde du mobilen igen, denna gången för 1500
Då har du 1500 kvar i slutändan inte -300.

Han är inte på plus minus noll, det hade du förstått om du läst tråden, han har ju fortfarande förlorat fraktkostnad på 100 kr och avgifter till Tradera, vem anser du ska stå för det?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Är telefonen värdelös när du fick tillbaka den? Förstår inte riktigt jämförelsen. Eftersom ingen hämtat ut paketet så är det exakt som när du skickade den, telefonen är inte sämre när du fick tillbaka den och den går fortfarande att använda, ellerhur?
Vem f*n skulle försöka lura någon på en produkt, som denne betalat för och sen vägrar hämta ut den. Klart den som betalat ska ha pengarna tillbaka om du fått tillbaka din produkt?

Vad är det du inte förstår? Jag gav dig ett konkret exempel på hur buggat systemet är. Alla saker med bäst-före-datum är livsfarliga att sälja på Tradera (med Klarna). Jag nämner inte ens mina omkostnader här.

Det är ingen som blivit lurad på pengar! Den enda drabbade är jag. Om jag tar ditt personnummer, skapar ett konto och börjar beställa saker på Tradera så går det utmärkt så länge jag betalar via faktura i ditt namn. Du hör av dig till Klarna när räkningarna börjar ramla in och de river allt. Bra för dig.

Nu, tänk lite innan du svarar. Om bedragaren lyckas hämta ut varor så går han och säljaren plus (säljaren har rättigheter och bedragaren har fått en ny leksak). Säljaren följer alla regler och borde (hoppas jag verkligen) få rätt enl säljskyddet, dvs Klarna förlorar pengar.
Om säljaren gör det svårt för bedragare att hämta ut varan (Rek med mottagarkvittens och mottagningsbevis) och varan kommer tillbaka så blir säljaren drabbad. Klarna kör med maffiametoder och du står där och har betalat frakt, avgift på 150kr till Tradera plus att du måste lägga upp annonsen igen där ett lägre försäljningspris betyder att du ska betala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att detta är juridiskt korrekt men har hört att du som säljare inte är tvungen att hämta ut ett paket som mottagaren inte har hämtat utan det är köparens problem om denne ej har hämtat ut paketet och att du inte är tvungen att hämta ut returen.

Permalänk
Klarna

@Sir_Poisonblade: Hej!

Vi jobbar alltid på att förebygga bedrägerier men i vissa fall så händer det ändå. Om en bedragare lägger ett bud på en vara och du därefter får varan i retur ber vi dig att återbetala köpet. Det är för att den personen vars uppgifter missbrukades inte ska behöva betala för köpet. Vi tar även bort utbetalningen om försäljning inte är ömsesidig, alltså när det handlar om ett bedrägeri.

Om varan inte hade gått i retur hade du fått en utbetalning för köpet, förutsatt att du uppfyller vår bedrägeripolicy. Vi tar därmed alltid risken för köpen som görs.

Skulle du vilja ha mer information gällande detta kan du alltid mejla mig direkt på hello@klarna.se.

Mvh, Elin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarna:

@Sir_Poisonblade: Hej!

Vi jobbar alltid på att förebygga bedrägerier men i vissa fall så händer det ändå. Om en bedragare lägger ett bud på en vara och du därefter får varan i retur ber vi dig att återbetala köpet. Det är för att den personen vars uppgifter missbrukades inte ska behöva betala för köpet. Vi tar även bort utbetalningen om försäljning inte är ömsesidig, alltså när det handlar om ett bedrägeri.

Om varan inte hade gått i retur hade du fått en utbetalning för köpet, förutsatt att du uppfyller vår bedrägeripolicy. Vi tar därmed alltid risken för köpen som görs.

Skulle du vilja ha mer information gällande detta kan du alltid mejla mig direkt på hello@klarna.se.

Mvh, Elin

Det blir ju ingen risk.
Om säljaren inte skickar produkten, så betalar ni tillbaka till köparen.
Om köparen inte hämtar ut produkten, så drar ni tillbaka pengarna från säljaren.

Poängen är ju att en del av betalningen inte berör produkten utan merkostnader såsom frakt. Den är ju bekostad av säljaren oavsett om det är bedrägeri eller inte. Den risken låter ni säljaren behålla. Så jag antar att ni anser att säljaren ska polisanmäla detta och begära skadestånd med mera från den som är skyldig till bedrägeriet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Det blir ju ingen risk.
Om säljaren inte skickar produkten, så betalar ni tillbaka till köparen.
Om köparen inte hämtar ut produkten, så drar ni tillbaka pengarna från säljaren.

Poängen är ju att en del av betalningen inte berör produkten utan merkostnader såsom frakt. Den är ju bekostad av säljaren oavsett om det är bedrägeri eller inte. Den risken låter ni säljaren behålla. Så jag antar att ni anser att säljaren ska polisanmäla detta och begära skadestånd med mera från den som är skyldig till bedrägeriet.

Nu svarar jag inte för klarna, utan bara min personliga åsikt:
Självklart tänker de säkerligen så. De lägger över ansvaret på säljaren. Ett mindre problem för företag som Klarna och Tradera. Man får tala om det i sin anmälan. Sen får man ta upp det vid tingsrättsförhandling (Om en anmälan går så långt som att den kommer till rättegång).
Och med största sannolikhet är det en bedragare som varit i farten tidigare med flertal domar på sig. Och med största sannolikhet har bedragaren ingen ekonomi till att betala tillbaka något vid en eventuell fällande dom. De kommer bara ligga hos kronolle och ticka på med ränta, efter en eventuell fällande dom.

Lade till ett par meningar
Permalänk
Avstängd

Om man som säljare inte vill betala frakt och annonsavgift får man väl ha med det i priset man säljer för...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Det blir ju ingen risk.
Om säljaren inte skickar produkten, så betalar ni tillbaka till köparen.
Om köparen inte hämtar ut produkten, så drar ni tillbaka pengarna från säljaren.

Poängen är ju att en del av betalningen inte berör produkten utan merkostnader såsom frakt. Den är ju bekostad av säljaren oavsett om det är bedrägeri eller inte. Den risken låter ni säljaren behålla. Så jag antar att ni anser att säljaren ska polisanmäla detta och begära skadestånd med mera från den som är skyldig till bedrägeriet.

Jag förstår inte hur man på något sätt överhuvudtaget får det svängt att Klarna skall betala fraktkostnader...

Men jag förstår förstås problematiken med att säljaren gått på minus i detta fall då han måste betala fraktkostnaderna utan inkomst från telefonen. Men det är ju bedragarens fel och inte Klarnas precis som @Igelkott skrev.

(Inte riktat mot någon utan allmänt här i tråden)

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typen_200:

Jag förstår inte hur man på något sätt överhuvudtaget får det svängt att Klarna skall betala fraktkostnader...

Men jag förstår förstås problematiken med att säljaren gått på minus i detta fall då han måste betala fraktkostnaderna utan inkomst från telefonen. Men det är ju bedragarens fel och inte Klarnas precis som @Igelkott skrev.

(Inte riktat mot någon utan allmänt här i tråden)

Håller med dig, personligen.
Vet inte alls hur det fungerar som köpare när man handlar via faktura med Klarna på Tradera.
Vet inte personligen vad som krävs för att få betala med Klarna och faktura via Tradera, men antar att det måste finnas nån sorts säkerhet för att verifiera att personen bakom tradera-kontot verkligen är den korrekta personen. Men å andra sidan så kan det konto som bedragaren använda, vara ett konto som bedragaren fått inloggningsuppgifter från ett annat ställe.
Men det verkar vara ett hål i uppsättningen om hur det ska fungera med Klarna på tradera. Klarna på Tradera profileras med ord som köpskydd och säljskydd.
I detta fall, att säljaren sitter på pottkanten.

Själv säljer jag inte med klarna. Då jag personligen tycker det finns hål i utförandet för säljare som gör att jag inte känner mig trygg med det.

Permalänk
Medlem

Om man säljer något och köparen inte fullföljer affären går det att få provisionen borttagen mot att man startar om auktionen. Saxat från Tradera:

När har jag möjlighet att få en avgift krediterad?
Om en köpare inte fullföljer sitt köp har du möjlighet att starta om annonsen och därefter ansöka om att få avgiften krediterad.

Så allt som allt har du varit tvungen att bekosta den första fraktkostnaden själv? Att du valt att sälja telefonen för 1500 kr den andra gången kan däremot ingen annan än du stå för. Det kanske aldrig har funnits någon som velat betala mer än så, personen som köpte telefonen för 1800 kr första gången ville ju bara lura dig. Men jag vet och förstår att det är tråkigt att bli utsatt för ett bedrägeri. I vilket fall var det ju tur att du inte blev av med både telefon och pengar

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om man som säljare inte vill betala frakt och annonsavgift får man väl ha med det i priset man säljer för...

Ja det var ju just det.

Det som behövs är att posten ska kunna kräva mottagaren för fraktavgiften. Men det är ju inte heller praktiskt genomförbart eftersom posten 1. inte tänker stå för kostnaden för icke uthämtade paket och 2. inte vill ta på sig gratis extrajobb.

Jag har ingen koll på Klarnas tjänst. Men om de tar betalt för den, så kan man ställa krav på att den ska fungera.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Ja det var ju just det.

Det som behövs är att posten ska kunna kräva mottagaren för fraktavgiften. Men det är ju inte heller praktiskt genomförbart eftersom posten 1. inte tänker stå för kostnaden för icke uthämtade paket och 2. inte vill ta på sig gratis extrajobb.

Jag har ingen koll på Klarnas tjänst. Men om de tar betalt för den, så kan man ställa krav på att den ska fungera.

Ingen kostnad för klarnas tjänst via Tradera. Varken när man köper eller säljer. Tillkommer säkerligen sedvanliga kostnader om man tar det mot faktura som köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Jag förstår inte hur man på något sätt överhuvudtaget får det svängt att Klarna skall betala fraktkostnader...

Men jag förstår förstås problematiken med att säljaren gått på minus i detta fall då han måste betala fraktkostnaderna utan inkomst från telefonen. Men det är ju bedragarens fel och inte Klarnas precis som @Igelkott skrev.

@Klarna
Hur i tusan kan det vara det.

Säljaren säljer vara "A" till en köpare.
Man använder sig av en betalningsförmedlare "Klarna" för att betala priset för varan + frakt. Säljaren ska då ha betalt för varan + frakt, och köparen ska hämta ut sin vara. Vad som sker då är att Klarna garanterar att säljaren ska få betalt och köparen sin vara, oberoende av vartannat. Mao, klarna köper vara "A" av säljaren för varanspris + frakt, och sen säljer Klarna denna till köparen för samma pris (räknar då inte med deras mellanhandspris, men den är med såklart). Poängen är att köpet görs med en mellanhand i flera steg där klarna garanterar båda parterna sin rätta del.

Om nu köparen inte är laglig (som i detta fall en bedragare), men betalningsförmedlaren godkänt köpet så ska naturligtvis problemet hamna mellan betalningsförmedlaren och köparen, säljaren ska inte ens ha med det att göra då denna har uppfyllt sin del.

I detta fall är det en faktor till, att varan har levererats tillbaka pga ett skydd (Rek) som säljaren valde att använda. Så priset för varan ska självklart betalningsförmedlaren få tillbaka, men inte frakten då den måste anses förbrukad då ingen hämtade ut den.
Så länge säljaren inte har gjort något fel så är detta självklar. Säljaren sålt en vara + frakt, och är berättigad till vara + frakt oavsett om det är bedragare, riktig köpare eller mellanhand.

Nu fick han tillbaka varan så den anses kvitterad (istället för utbetalning för den), men frakten, denna är också en utgift som är bindande enligt traderas avtal och säljaren har rätten att kräva denna av köparen som i detta fallet är betalningsförmedlaren klarna.

Att Klarna har dragit tillbaka hela summan är fel, de ska bara dra tillbaka det som varan är värd. Frakten får anses förlorad, och är ett ärende mellan bedragaren och klarna, då ingen annan har gjort något fel och klarna har gott i god att säljaren ska få denna betalning.

Sen skillnaden mellan hans första auktion och andra är irrelevant. De 300kr har inte med ärendet att göra.. alls.

Permalänk

Om du inte använt Rek så att bedragaren fått varan så hade du heller inte behövt betala tillbaka till Klarna, om jag förstått allt korrekt.

Då hade Klarna fått ta ansvar för betalningen själva. Känns ju lite fel att du ska bli straffad för att du försökt öka säkerheten. ..

Skickades från m.sweclockers.com