Vad felar i sonens dator för att köra Star Wars BAttlefront, tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad felar i sonens dator för att köra Star Wars BAttlefront, tacksam för svar!

Hej

Sonen köpte spelet STAR WARS Battlefront/PC men den går inte att starta. Kan ni bättre vetande säga prestanda mässigt vad som saknas och vilka komponenter vi behöver köpa för att uppnå spelets krav som hittas här:

http://help.ea.com/en/article/pc-system-requirements-star-war...

Vår dator är en sk. "Komplett Gamer dator" från Komplett, köpt för nästan två år sedan med följande innehåll:
Intel Pentium CPU G3220 3GHz
NVIDIA GeForce GTX 750
18 GB Ram minne
WIN10 64-bits
Saknas någon information?

Exempelvis undrar jag ifall
grafikortet GeForce GTX 750 håller samma prestanda som minimi kravet GeForce GTX660 2GB
Räcker de befintliga processorerna då minimi kravet är Inter Core i3-6300T eller likvärdigt?
Kravet är DirectX 11/11.1 men vi har DirectX 12. Kan det vara problemet?
Något annat som vi inte förstår oss på?

Väldigt tacksamma för svar! Vi håller på att slita håret av oss här hemma......

Permalänk
Medlem

På vilket sätt går det inte att starta, händer ingenting eller kommer det något sorts felmeddelande?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Definera "går inte att starta", menar du att det är ospelbart för att prestandan är för låg eller får du något felmeddelande?

Skulle du uppgradera något är det nog cpun, men du har inte "ti" varianten på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

du behöver en ny processor och ett nytt grafikort båda är inte tillräckliga för att köra battlefront.
gtx 750 är ett ganska mycket svagare kort än gtx 660 och intel pentium g3220 är väldigt klen aswell så byt till en i5a och ett gtx 950/960 eller ett radeon r9 380/380x

EDIT: här är system req:
Lägsta PC-systemkrav

OS: 64-bitars Windows 7/Windows 8.1/Windows 10
Processor (Intel): Intel i3 6300T eller motsvarande
RAM-minne: 8 GB RAM
Hårddisk: Minst 40 GB ledigt utrymme
Grafikkort (NVIDIA): nVidia GeForce GTX 660 2 GB
Grafikkort (AMD): AMD Radeon HD 7850 2 GB
DirectX: 11.0-kompatibelt grafikkort eller motsvarande
Nätverksanslutningskrav: 512 kbps eller snabbare internetanslutning

EDIT2: här är ett förslag på uppgardering http://www.inet.se/kundvagn/visa/9036918/2016-01-17

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Morsan-1:

Hej

Sonen köpte spelet STAR WARS Battlefront/PC men den går inte att starta. Kan ni bättre vetande säga prestanda mässigt vad som saknas och vilka komponenter vi behöver köpa för att uppnå spelets krav som hittas här:

http://help.ea.com/en/article/pc-system-requirements-star-war...

Vår dator är en sk. "Komplett Gamer dator" från Komplett, köpt för nästan två år sedan med följande innehåll:
Intel Pentium CPU G3220 3GHz
NVIDIA GeForce GTX 750
18 GB Ram minne
WIN10 64-bits
Saknas någon information?

Exempelvis undrar jag ifall
grafikortet GeForce GTX 750 håller samma prestanda som minimi kravet GeForce GTX660 2GB
Räcker de befintliga processorerna då minimi kravet är Inter Core i3-6300T eller likvärdigt?
Kravet är DirectX 11/11.1 men vi har DirectX 12. Kan det vara problemet?
Något annat som vi inte förstår oss på?

Väldigt tacksamma för svar! Vi håller på att slita håret av oss här hemma......

jo processorn skulle byta till i5 4460 typ som är minsta pris vad jag vet, har 4 fysiska kärna i sig.
men moderkort kommer nog behöva ändras vad jag kan se av nuvarande processor.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

jo processorn skulle byta till i5 4460 typ som är minsta pris vad jag vet, har 4 fysiska kärna i sig.
men moderkort kommer nog behöva ändras vad jag kan se av nuvarande processor.

det ska inte behövas http://ark.intel.com/sv/products/77773/Intel-Pentium-Processo...

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Skrivet av John15:

du behöver en ny processor och ett nytt grafikort båda är inte tillräckliga för att köra battlefront.
gtx 750 är ett ganska mycket svagare kort än gtx 660 och intel pentium g3220 är väldigt klen aswell så byt till en i5a och ett gtx 950/960 eller ett radeon r9 380/380x

EDIT: här är system req:
Lägsta PC-systemkrav

OS: 64-bitars Windows 7/Windows 8.1/Windows 10
Processor (Intel): Intel i3 6300T eller motsvarande
RAM-minne: 8 GB RAM
Hårddisk: Minst 40 GB ledigt utrymme
Grafikkort (NVIDIA): nVidia GeForce GTX 660 2 GB
Grafikkort (AMD): AMD Radeon HD 7850 2 GB
DirectX: 11.0-kompatibelt grafikkort eller motsvarande
Nätverksanslutningskrav: 512 kbps eller snabbare internetanslutning

EDIT2: här är ett förslag på uppgardering http://www.inet.se/kundvagn/visa/9036918/2016-01-17

vad jag skrev moderkortet behöver väl bytas också

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

vad jag skrev moderkortet behöver väl bytas också

varför ska han byta mobot, det stödjer 1150, det finns ingen anledning att byta blir onödigt dyrt med både nytt windows och utan prestanda skillnad.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morsan-1:

Hej

Sonen köpte spelet STAR WARS Battlefront/PC men den går inte att starta. Kan ni bättre vetande säga prestanda mässigt vad som saknas och vilka komponenter vi behöver köpa för att uppnå spelets krav som hittas här:

http://help.ea.com/en/article/pc-system-requirements-star-war...

Vår dator är en sk. "Komplett Gamer dator" från Komplett, köpt för nästan två år sedan med följande innehåll:
Intel Pentium CPU G3220 3GHz
NVIDIA GeForce GTX 750
18 GB Ram minne
WIN10 64-bits
Saknas någon information?

Exempelvis undrar jag ifall
grafikortet GeForce GTX 750 håller samma prestanda som minimi kravet GeForce GTX660 2GB
Räcker de befintliga processorerna då minimi kravet är Inter Core i3-6300T eller likvärdigt?
Kravet är DirectX 11/11.1 men vi har DirectX 12. Kan det vara problemet?
Något annat som vi inte förstår oss på?

Väldigt tacksamma för svar! Vi håller på att slita håret av oss här hemma......

Beskriv gärna lite närmare vad du menar med "går inte att starta". Starta spelet skall du absolut kunna göra, sedan att det inte kommer flyta på så bra det är en annan femma pga. av att både CPU och GPU tyvärr ligger en bra bit under (speciellt CPUn) minimikravet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Svart skärm vid start av STAR WARS Battelfront

@Naga: Tack för ditt svar.
Vid start av spelet så öppnas enbart en svart skärm och ingeting mer händer. Sökte på "felet" och hittade följande länk: http://help.ea.com/en/article/troubleshoot-a-black-startup-sc...
Vi borde självklart ha kollat av detta innan spelet köptes...

Permalänk
Medlem

@Izak80: Tror du att det kan vara något annat utöver dålig prestanda? Vid start av spelet öppnas alltså en ny skärm som blinkar till några gånger och är helt svart, sedan händer inget mera. Tyvärr är både jag och min man helt ointresserade av datorer och har svårt att kliva in här och hjälpa sonen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morsan-1:

@Izak80: Tror du att det kan vara något annat utöver dålig prestanda? Vid start av spelet öppnas alltså en ny skärm som blinkar till några gånger och är helt svart, sedan händer inget mera. Tyvärr är både jag och min man helt ointresserade av datorer och har svårt att kliva in här och hjälpa sonen....

Nu har jag aldrig spelat detta men som sakt spelet ska ju gå igång ändå.

Har ni drivrutiner till grafikkortet installerat ?

Kanske går å göra en återställning eller dax och formatera om den

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med Star Wars Battlefront och många andra spel, trodde i mitt fall att det var grafikkortsdrivrutinerna som strulade men till min stora förvåning så var det ljudkorts drivrutinerna i mitt fall.

Vad för ljudkort är det i din sons dator?
kör han med det inbyggda som sitter på moderkortet så se till att uppdatera dem drivrutinerna för Windows 10 http://www.guru3d.com har uppdaterade drivisar för dem flesta ljudkort.

Om det däremot är ett Asus xonar pci/pci-e kort så uppdatera dem drivrutinerna med eller kolla på http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/ för windows 10

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Hej @Morsan-1
Tydligen ett vanligt problem enligt forumet Här
Hittade en grej som skulle kunna hjälpa er om ni vill ge er på att testa. Citerar David från EA forumet;
"Hey, i have an update on this, perhaps it may help some folks.
We are aware of an issue impacting a small number of PC players who are experiencing a black screen upon launching Star Wars Battlefront. We believe this is due to players trying to run the game below min spec, which is a either a quad-core CPU or a dual-core CPU with hyper threading. We’ve identified a workaround, which follows:

Open Notepad and create a new file.
Add the following text to it:

Thread.ProcessorCount 4

Thread.MinFreeProcessorCount -2

Save the file as user.cfg in the same folder as your starwarsbattlefront.exe file (the default location is C:/Program Files(x86)/Origin Games/Star Wars Battlefront).
Restart the game."

Thank you.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Det fungerar!

@ĐoniŠtulić: Helt galet... det fungerade! Tusen tack för hjälpen!
Vi får se ifall det även är dags att hotta upp datorn i alla fall...

Permalänk

Mycket bra @Morsan-1 det glädjer mig också. Man lär sig något nytt varje dag!
Glöm ej att uppdatera grafik drivrutinerna också http://www.geforce.com/drivers/results/96883
Kan kanske ge lite mer prestanda i så pass nytt spel.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ĐoniŠtulić:

Hej @Morsan-1
Tydligen ett vanligt problem enligt forumet Här
Hittade en grej som skulle kunna hjälpa er om ni vill ge er på att testa. Citerar David från EA forumet;
"Hey, i have an update on this, perhaps it may help some folks.
We are aware of an issue impacting a small number of PC players who are experiencing a black screen upon launching Star Wars Battlefront. We believe this is due to players trying to run the game below min spec, which is a either a quad-core CPU or a dual-core CPU with hyper threading. We’ve identified a workaround, which follows:

Open Notepad and create a new file.
Add the following text to it:

Thread.ProcessorCount 4

Thread.MinFreeProcessorCount -2

Save the file as user.cfg in the same folder as your starwarsbattlefront.exe file (the default location is C:/Program Files(x86)/Origin Games/Star Wars Battlefront).
Restart the game."

Thank you.

Det är vardagshjältar som dig som gör att man får en gnutta hopp om mänskligheten igen. ^^

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morsan-1:

@ĐoniŠtulić: Helt galet... det fungerade! Tusen tack för hjälpen!
Vi får se ifall det även är dags att hotta upp datorn i alla fall...

Skönt att det löste sig

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |