Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Permalänk
Medlem

Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Tja, radiotjänst kom och knackade på för några timmar sedan för att kolla om jag hade en tv och eftersom jag flyttade in igår i en ny lägenhet så stod tv på golvet och självklart såg han den men det som jag har funderat på är att ta bort kontakten till tv antennen på tv:n för att använda den som skärm för spel, filmer, streama från datorn eller chrome cast.

Om jag nu har fattat lagen rätt så behöver man inte betala tv avgiften då för att tv:n inte längre kan ta emot en tv signal, stämmer detta? Och det borde väl bara räcka med att ta bort kontakten? Tv:n har också en PCMCIA plats behövs den också ta bort?

Tack på förhand för svaren!

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gimberg:

Tja, radiotjänst kom och knackade på för några timmar sedan för att kolla om jag hade en tv och eftersom jag flyttade in igår i en ny lägenhet så stod tv på golvet och självklart såg han den men det som jag har funderat på är att ta bort kontakten till tv antennen på tv:n för att använda den som skärm för spel, filmer, streama från datorn eller chrome cast.

Om jag nu har fattat lagen rätt så behöver man inte betala tv avgiften då för att tv:n inte längre kan ta emot en tv signal, stämmer detta? Och det borde väl bara räcka med att ta bort kontakten? Tv:n har också en PCMCIA plats behövs den också ta bort?

Tack på förhand för svaren!

Du kan inte plombera en tv som privatperson, det är bara tillåtet för företag att göra så, du måste alltså betala licens för tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte det hjälper för du kan fortfarande ha en digital-box gömd nånstans som kopplas via HDMI. Isåfall måste du nog bevisa att du även tagit bort alla antenn-kontakter i huset också.

Permalänk
Medlem

TV är och förblir en TV fast man skulle ta bort modulatorn
den tillverkades före de sen om man ändrar så bryr sig inte dom om de

Monitor är inte en tv så du får skaffa en sån i ställe har själv en 32" den är helt ok BenQ

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Tror inte det hjälper för du kan fortfarande ha en digital-box gömd nånstans som kopplas via HDMI. Isåfall måste du nog bevisa att du även tagit bort alla antenn-kontakter i huset också.

Men de kan man ju också göra med en vanlig skärm, men bor i lägenhet så behöver inte ha en digitalbox heller för att få in kanalerna bara en antennkabel direkt från uttaget till tv.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden är det inte godkänt att plombera antennuttaget för privatpersoner.
Man är skyldig att betala även om man sliter ut TV-tunern ut TV eller digitalbox.

Så enda giltiga sättet att göra rätt för sig är att köpa en "professional business monitor" som i stort är detsamma som TV-apparaterna utan RF-modulen.

Säkerligen kommer någon tipsa dig om att om en vecka ringa radiotjänst och säga till att du gjort av med TV:n. Men det är inte rätt.

Citat:

Kan jag ta bort kanalväljaren och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?
Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

När tv-mottagaren är plomberad skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på att t. ex. kanalväljaren är borttagen.

Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu för tiden är det inte godkänt att plombera antennuttaget för privatpersoner.
Man är skyldig att betala även om man sliter ut TV-tunern ut TV eller digitalbox.

Så enda giltiga sättet att göra rätt för sig är att köpa en "professional business monitor" som i stort är detsamma som TV-apparaterna utan RF-modulen.

Säkerligen kommer någon tipsa dig om att om en vecka ringa radiotjänst och säga till att du gjort av med TV:n. Men det är inte rätt.

Hmm, verkar som dom vill komma undan med alla bortförklaringar varför folk inte ska betala avgiften. Jag förstår vad du menar men jag tycker verkligen att jag borde kunna ta bort den om jag vill eftersom det är jag som äger TV:n. Sen om jag fysiskt inte kan ta emot signalen så borde det vara nog varför jag inte ska behöva betala.

Men det är väl som alla andra skatter i de här landet, det är bara att fejk-le och betala.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Hedersmedlem

@Gimberg *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 (korspostning)*

Ifall man råkar att skapa flera trådar är det bara att kontakta en moderator, vi bits inte
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Gimberg *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 (korspostning)*

Ifall man råkar att skapa flera trådar är det bara att kontakta en moderator, vi bits inte
/moderator

Oj sorry, visste inte ens att jag hade råkat göra de

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte plombera en tv som privatperson, det är bara tillåtet för företag att göra så, du måste alltså betala licens för tvn.

Okej, vet du eller någon annan ett företag som kan göra de helst i södra Stockholm?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Skriv en överklagan till rövhålen och säg att det inte var din TV.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gimberg:

Okej, vet du eller någon annan ett företag som kan göra de helst i södra Stockholm?

Det spelar ingen roll vem som gör det, plombering är bara tillåtet för företag och som privatperson är du alltså skyldig att betala om du har en tv i bostaden. Du kan inte på något sätt bygga om en tv så att den inte är licenspliktig om den finns i din bostad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Okej, vet du eller någon annan ett företag som kan göra de helst i södra Stockholm?

Jag tror tyvärr han menar att företag som innehar TV-apparater har rätt att slippa undan licens om de tar bort mottagarna ur sina apparater, men att privatpersoner inte kan slippa undan på det viset även om det är en auktoriserad TV-reparatör eller whatever som gör det.

edit: Oj, såg att jag inte hann först

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gimberg:

Okej, vet du eller någon annan ett företag som kan göra de helst i södra Stockholm?

Läste du detta?
Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren.

Det hjälper alltså inte att hitta ett företag som plomberar din tv för din lägenhet.

Enligt mig finns det bara ett vettigt alternativ och det är att göra sig av med tvn, det handlar inte om att själv spara 2000kr/året, utan det är ett ställningstagande till att inte ge svt pengar när de beter sig som de gör. (radiotjänst, propaganda, sänder nöjesprogram ect)

Sedan om man vill vara helt laglydig så kan man köpa en stor monitor.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8049719&hbx...
Jag tolkade som att den inte hade en RF-modul och inte behöver ha någon licens.

Observera att även om du skulle äga en stor monitor utan RF modul så kommer radiotjänst hänga utanför din lägenhet och får de syn på den så anmäler de och du får problem att bestrida, så ha inte en sådan stor monitor för synligt utifrån och släpp för guds skull inte inte radiotjänst. --Jag tror inte ens de idag får gå in även om man bjuder in dem.

Så du får nog i praktiken lika stora problem av att äga en stor skärm utan RF modul som att äga en vanlig TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det spelar ingen roll vem som gör det, plombering är bara tillåtet för företag och som privatperson är du alltså skyldig att betala om du har en tv i bostaden. Du kan inte på något sätt bygga om en tv så att den inte är licenspliktig om den finns i din bostad.

Skrivet av s0sdaf:

Jag tror tyvärr han menar att företag som innehar TV-apparater har rätt att slippa undan licens om de tar bort mottagarna ur sina apparater, men att privatpersoner inte kan slippa undan på det viset även om det är en auktoriserad TV-reparatör eller whatever som gör det.

edit: Oj, såg att jag inte hann först

Ahaaa trodde de va bara dom som fick utföra själva plomberingen. Fyfan man blir ju bara mer och mer anti mot dom...

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Läste du detta?
Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren.

Det hjälper alltså inte att hitta ett företag som plomberar din tv för din lägenhet.

Enligt mig finns det bara ett vettigt alternativ och det är att göra sig av med tvn, det handlar inte om att själv spara 2000kr/året, utan ett ställningstagande till att inte ge svt pengar när de beter sig som de gör.

Sedan om man vill vara helt laglydig så kan man köpa en stor monitor.
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8049719&hbx... (jag tolkade som att den inte hade en RF-modul)

Observera att även om du skulle äga en stor monitor utan RF modul så kommer radiotjänst hänga utanför din lägenhet och får de syn på den så anmäler de och du får problem att bestrida, så ha inte denna stora monitor för synligt utifrån och släpp för guds skull inte inte radiotjänst. Jag tror inte ens de idag får gå in även om man bjuder in dem.

Det är inga problem att ha en monitor och det är tom lagligt att titta på tv som strömmas på det sätt som svtplay gör utan att betala licens, jag kör själv på det sättet och det var inga problem att säga upp licensen, jag har tidigare betalt eftersom jag tycker att det är den bästa finansieringsmetoden och SVT är ju helt överlägsna de andra kanalerna i utbud så jag har betalt fastän jag inte har behövt rent juridiskt men så blev jag arbetslös och då sade jag upp licensen för att spara pengar, inga problem alls då jag faktiskt aldrig ägt en normal tv, har bara projektorer och monitorer (men har tidigare haft en vhs video).
Har inte haft några som helst problem med att radiotjänst "hänger utanför mitt hus"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga problem att ha en monitor och det är tom lagligt att titta på tv som strömmas på det sätt som svtplay gör utan att betala licens, jag kör själv på det sättet och det var inga problem att säga upp licensen, jag har tidigare betalt eftersom jag tycker att det är den bästa finansieringsmetoden och SVT är ju helt överlägsna de andra kanalerna i utbud så jag har betalt fastän jag inte har behövt rent juridiskt men så blev jag arbetslös och då sade jag upp licensen för att spara pengar, inga problem alls då jag faktiskt aldrig ägt en normal tv, har bara projektorer och monitorer (men har tidigare haft en vhs video).
Har inte haft några som helst problem med att radiotjänst "hänger utanför mitt hus"

Mjo, de här är kanske lite off topic men jag håller med dig att SVT gör för det mesta ett bra jobb men jag stör mig väldigt mycket på att de som styr SVT försöker styra de som om det vore ett kommersiellt företag genom att ge ut pengar som priser i frågesportprogram eller att dom försöker expandera genom flera kanaler eller tv-serier. Sen läste jag att SVT inte får visa reklam men så slog jag på ettan och såg direkt en reklam för Radiohjälpen om hur flyktingar/barn har de dåligt runt om i världen och oavsett vad de är för ändamål så anser jag att det är reklam. Jag tycker också SVT är bäst på att sända sport så som landskamper eller OS (vilket dom inte längre inte har rättigheterna till) och så tycker jag man måste ha minst en TV/Radiokanal som är annonsfri och politiskt neutral. Men enligt mig så gör inte SVT/Sverigesradio gör ett så bra jobb att hålla kanalerna politiskt neutrala och ett exempel på de är radiokanalen P3.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Du ska ju betala tv-licens om du äger en TV. Vill du försöka undgå det finns det ju ett par, teoretiska, alternativ.

Ring Radiotjänst och berätta att den skärm som inspektörerna olovligen (tjänstefel) såg i ditt hem bara var en datorskärm och att du därmed bestrider framtida inbetalningskort.

Inspektören som tittade in igenom mitt vardagsrumsfönster bad jag att aldrig komma tillbaka och göra intrång på min integritet. Fick en räkning detta till trotts, med "erkännande av innehav" ikryssat, skickade tillbaks lappen med BESTRIDES skrivet på den och har inte hört ett ord sen dess..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man är skyldig att betala om man har rn TV mottagare. Digitalbox, rf modul osv. Spelar ingen roll om den är plomberad eller trasig. Har du en motagare måste du betala licens.
Alternativet är att skaffa en monitor/projektor utan tv motagare och streama svt play osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Du ska ju betala tv-licens om du äger en TV. Vill du försöka undgå det finns det ju ett par, teoretiska, alternativ.

Ring Radiotjänst och berätta att den skärm som inspektörerna olovligen (tjänstefel) såg i ditt hem bara var en datorskärm och att du därmed bestrider framtida inbetalningskort.

Inspektören som tittade in igenom mitt vardagsrumsfönster bad jag att aldrig komma tillbaka och göra intrång på min integritet. Fick en räkning detta till trotts, med "erkännande av innehav" ikryssat, skickade tillbaks lappen med BESTRIDES skrivet på den och har inte hört ett ord sen dess..

Skickades från m.sweclockers.com

Säg att precis efter radiotjänst hade gått ,dök Jehovas vittnen upp och du blev frälst , därför är det nu mot din religion att inneha en tv!
Funkar varje gång!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Säg att precis efter radiotjänst hade gått ,dök Jehovas vittnen upp och du blev frälst , därför är det nu mot din religion att inneha en tv!
Funkar varje gång!!

Haha briljant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Tja, radiotjänst kom och knackade på för några timmar sedan för att kolla om jag hade en tv och eftersom jag flyttade in igår i en ny lägenhet så stod tv på golvet och självklart såg han den men det som jag har funderat på är att ta bort kontakten till tv antennen på tv:n för att använda den som skärm för spel, filmer, streama från datorn eller chrome cast.

Om jag nu har fattat lagen rätt så behöver man inte betala tv avgiften då för att tv:n inte längre kan ta emot en tv signal, stämmer detta? Och det borde väl bara räcka med att ta bort kontakten? Tv:n har också en PCMCIA plats behövs den också ta bort?

Tack på förhand för svaren!

Min TV står "nere i förrådet" så betalar inget. Tror de är enklare lösning!
Dock betalade jag avgift ett helt år för att jag ägde en dator och fick inte tillbaka dessa pengar trots att de gjort fel så ja anser mig ha några år tillgodo då räntan för att låna pengar av mig är 2000%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man är skyldig att betala om man har rn TV mottagare. Digitalbox, rf modul osv. Spelar ingen roll om den är plomberad eller trasig. Har du en motagare måste du betala licens.
Alternativet är att skaffa en monitor/projektor utan tv motagare och streama svt play osv.

Var drar dom gränsen egentligen? Hur definierar de att du innehar en TV? Tänk om det råkar brytas loss en plastbit av TV:n som de senare hittar när du trodde att du hade slängt hela TV:n? Nä men seriöst, om inte en trasig TV eller en TV med borttagen mottagare är ok, vad får man då ha utan att korsa gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Var drar dom gränsen egentligen? Hur definierar de att du innehar en TV? Tänk om det råkar brytas loss en plastbit av TV:n som de senare hittar när du trodde att du hade slängt hela TV:n? Nä men seriöst, om inte en trasig TV eller en TV med borttagen mottagare är ok, vad får man då ha utan att korsa gränsen?

Projektor/monitor, ja vad som helst som inte har en tuner är ok.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att det inte är okej att ta ur/förstöra mottagaren och sedan slippa betala. Utan denna så kan man ju inte ta del utav tjänsten så hur kan man vara betalningsskyldig då?
Någon måste väl ha prövat detta i rätten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Ja det är svårt att se hur folk inte vill betala för en tjänst dom inte nyttjar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Det har nog med att göra att folk tycker det e ganska dyrt att betala 185kr/mån för två kanaler.
Två kanaler som dem flesta dessutom inte tittar på. Ja nu har dem ju Barnkanalen & Kunskapskanalen också jipppiiii.
Jag har Projektor så jag betalar inte inte ändå, inte gjort på 20 år, men jag förstår dem som e förbannade för att betala för sånt skit.
Spärra skitet till digitalbox så folk själv kan välja om dem vill ha det istället.
Problemet är att dem skulle förlora 80% av intäkterna då. Nä då är det ju bättre att tvinga på ett ofrivilligt abonnemang.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Jag som inte ens äger en antennkabel tycker det skulle kännas för jävligt att betala.
Hade jag däremot använt deras utbud hade inte oviljan varit lika stor!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Eller hur! Det skall gnällas på skatter, det har blivit för dyrt i spanien, polisen gör för lite och lapplisorna gör för mycket. TV-licensen är nog det folk mest klagar på, och är det inte det ena så är det det andra; 'jamen den står i källaren' och när det visar sig vara osant, då; 'använder jag den inte' och sedan är det; 'jag tittar inte på SVT' och när inte heller det stämmer så är det; ' jomen jag tittar bara på sport lite då-och-då' och som alltid är det någon annans fel.

Svenskar!