Microsoft kan tas till högsta domstolen över Xbox 360

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan tas till högsta domstolen över Xbox 360

Även efter 10 år får multimediajätten Microsoft stå till svars för den krånglande optiska läsaren i nu pensionerade Xbox 360. Nästa steg är risk för rättegång i högsta domstolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men tanke på hur många människor behandlar CD- och DVD-skivor så låter det svårt att lyckas.
Finns många som har repade skivor utan att ha en 360...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Imaculent:

Men tanke på hur många människor behandlar CD- och DVD-skivor så låter det svårt att lyckas.
Finns många som har repade skivor utan att ha en 360...

105 % att det är folk som är sämst

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men tanke på hur många människor behandlar CD- och DVD-skivor så låter det svårt att lyckas.
Finns många som har repade skivor utan att ha en 360...

sant, men jag minns att när jag var 14 så hade jag bara ett spel till mitt 360 i över ett halvår (var inte speciellt rik då). och det togs aldrig ur xboxet och det skrapades så pass mycket att det inte gick att gå förbi en viss nivå på spelet.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

sant, men jag minns att när jag var 14 så hade jag bara ett spel till mitt 360 i över ett halvår (var inte speciellt rik då). och det togs aldrig ur xboxet och det skrapades så pass mycket att det inte gick att gå förbi en viss nivå på spelet.

Och jag antar att du inte skakade på ditt xbox?
Jag förstår att det är något problem med dem eftersom detta kommer upp, men känns svårt att lyckas med någon stor stämning. Svårt att säga vad de skadat och inte.

Permalänk

Ingen som stämmer Microsoft för Röda Ringen Av Döden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Ingen som stämmer Microsoft för Röda Ringen Av Döden?

Skillnaden där är väll att Microsoft tog ansvar för det och reparerade folks konsoller samt åtgärdade det efter. Att den skall repa skivor har de alltid varit nekande till (kompis som jobbade på deras support hade som standardsvar på det klagomålet att det måste finnas annan vibrationskälla i närheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Och jag antar att du inte skakade på ditt xbox?
Jag förstår att det är något problem med dem eftersom detta kommer upp, men känns svårt att lyckas med någon stor stämning. Svårt att säga vad de skadat och inte.

nej, den stod i ett litet fack i tvbänken

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Ingen som stämmer Microsoft för Röda Ringen Av Döden?

Skrivet av cheben:

Skillnaden där är väll att Microsoft tog ansvar för det och reparerade folks konsoller samt åtgärdade det efter. Att den skall repa skivor har de alltid varit nekande till (kompis som jobbade på deras support hade som standardsvar på det klagomålet att det måste finnas annan vibrationskälla i närheten).

Jag var sarkastisk för i staterna så kunde du ha ihjäl din katt i mikron och få miljoner i skadestånd av mikrovågsugns tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag var sarkastisk för i staterna så kunde du ha ihjäl din katt i mikron och få miljoner i skadestånd av mikrovågsugns tillverkaren.

Ja och i Sverige så kan man också sprida vandringshistorier som fakta

Länka snälla till källa på fallet eller info om en katt/hund eller något djur som har "micrats"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag var sarkastisk för i staterna så kunde du ha ihjäl din katt i mikron och få miljoner i skadestånd av mikrovågsugns tillverkaren.

Ursäkta missade det, är faktiskt ändå en väldigt legitim fråga tycker jag Katten är för övrigt en myt, den avvisades snabbt (och var en pudel), men det finns ännu mer korkade stämningar som vunnits.

Stella Awards, lite underhållande läsning om dagen är seg

Permalänk

mitt ps2 var en höjdare på att äta skivor. dvd filmer och spel. fick lämna in den 2 gånger som inte hjälpte. förlorade 2 st spel och en del dvd filmer.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ja och i Sverige så kan man också sprida vandringshistorier som fakta

Länka snälla till källa på fallet eller info om en katt/hund eller något djur som har "micrats"?

Här: http://www.snopes.com/horrors/techno/microwavedpet.asp

Och du kan själv googla 'woman put cat in microwave oven sues'.

Permalänk
Medlem

@Herr Andersson:
Är det jag som missförstår dig? Använder du dig av den länken som källa för ATT det har hänt? Eller tvärt om? Har du läst texten själv? För texten talar om att dessa händelser INTE har hänt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Men tanke på hur många människor behandlar CD- och DVD-skivor så låter det svårt att lyckas.
Finns många som har repade skivor utan att ha en 360...

Vet själv att man råkade ut för detta på min första 360. Den förstörde nyinköpta spel som sattes in för första gången.

Skrivet av Paddanx:

Ja och i Sverige så kan man också sprida vandringshistorier som fakta

Länka snälla till källa på fallet eller info om en katt/hund eller något djur som har "micrats"?

Finns fall där företag blivit fällda för att de inte skrivit att man t.ex. inte får använda metall i micron.

Finns t.ex. ett fall där Fosters öl blev stämda och förlorade för att deras slogan var "Australian for beer" och en kund trott att ölen kom från Australien. En annan rolig stämning var på ett Majonnäsföretag för ett par år sedan då de stämdes för att deras majonnäs inte innehöll ägg. TROTS att det stod på burken att det var en äggfri variant. Ett tredje exempel är mannen som stämde McDonalds för miljonbelopp när han påstod blivit rasistiskt förolämpad när han inte fick en extra servett till maten. Denna man påstod att han fått psykiska problem av detta. Och han vann målet. Så även om det finns en hel del vandringssägner så är ändå det Amerikanska systemet trasigt rakt igenom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Synd att inte Sony åker för sin idiotiska touch-knapp för eject. De vägrar ta i det, trots hänvisning till KKL. Att begära 1700kr för ett tillverkningsfel (efter 1 års garanti gått ut) är hutlöst. Mår illa bara jag tänker på det.

Permalänk
Medlem

OM det nu är så att detta varit ett problem som påverkat ett nämnvärt antal användare så är det vedervärdigt att Microsoft inte gjort något åt problemet. Ett företag hade aldrig accepterat detta och det ska inte medborgare göra heller. Att någon annan viberationskälla kunnat repa skivorna låter konstigt. Mina TV-bänkar har inte för vana att vibrera speciellt mycket. Vad jag vet hade varken PS2, Gamecube, Dreamcast eller Xbox sådana problem att det blev taget till domstol. Sen kan det ju problemet överdrivet och stämningen pengahunger.

Permalänk
Medlem

Stäm dom för Tv, Tv Tv, Stream Apps.... Tv, Tv för Xbox One när dom utannonserade konsolen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Här: http://www.snopes.com/horrors/techno/microwavedpet.asp

Och du kan själv googla 'woman put cat in microwave oven sues'.

Och precis som länken du ger säger... inget har någonsin bevisats utan det är historier.

Jag säkte och jagade källor själv när jag gjorde en skolrapport om det, och just det med kvinnan som skulle torka hunden var grunden till historierna.
Inget har någonsin bevisats vara sant dock

Skrivet av Tumnus:

Finns fall där företag blivit fällda för att de inte skrivit att man t.ex. inte får använda metall i micron.

Finns t.ex. ett fall där Fosters öl blev stämda och förlorade för att deras slogan var "Australian for beer" och en kund trott att ölen kom från Australien. En annan rolig stämning var på ett Majonnäsföretag för ett par år sedan då de stämdes för att deras majonnäs inte innehöll ägg. TROTS att det stod på burken att det var en äggfri variant. Ett tredje exempel är mannen som stämde McDonalds för miljonbelopp när han påstod blivit rasistiskt förolämpad när han inte fick en extra servett till maten. Denna man påstod att han fått psykiska problem av detta. Och han vann målet. Så även om det finns en hel del vandringssägner så är ändå det Amerikanska systemet trasigt rakt igenom.

Jo självklart håller amerikanarna på med konstigheter... Man kan ta patent på runda hörn och en pump i ett vattenblock också, trots att man inte gjort sig förtjänta av dem.

Det var mer för att just den historien kände jag igen, och vet att den inte är sann (efter X antal timmar både på Internet och Bibliotek för min skoluppgift), därför kommenterade jag

Ang metall i micron så finns det undantag, men det måste vara i kontrollerade former. Tex sådana "grill" plattor för att grädda pizzorna är av metall, och det är värmen genom att reflektera vågorna med metallen som gör "grillningen". Men självklart så ska du inte slänga in vilken metalldel som helst bara för det, utan det ska vara designat för det. Så länge där är något annat i micron som som tex vatten eller mat, så kommer inte micron ta skada, då det "andra" tar upp energin.

Permalänk
Inaktiv

Detta har alltid varit ett underligt ärende. Och segdraget förstås. Jag vet ingen som haft detta problem med deras Xbox 360, däremot vet jag många som haft problem med optiska läsare i främst Playstation 2 och 3.

Microsofts hantering av RRoD är för övrigt något av ett föredömme för hur man hanterar problem i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Grabbens 360 Slim väsnas nåt enorm när den läser skivor. Går det att fixa på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Synd att inte Sony åker för sin idiotiska touch-knapp för eject. De vägrar ta i det, trots hänvisning till KKL. Att begära 1700kr för ett tillverkningsfel (efter 1 års garanti gått ut) är hutlöst. Mår illa bara jag tänker på det.

Var det på PS3 eller PS4?

Permalänk
Medlem

Finns nog ett stort mörkertal. Vet om flera som fått skivor repade utan att brytt sig.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Var det på PS3 eller PS4?

PS4. De tidiga hade touch, nu är det fysisk knapp så att säga, efter alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Grabbens 360 Slim väsnas nåt enorm när den läser skivor. Går det att fixa på något vis?

Nja, inte mer än att installera spelen på hårddisken så den slipper läsa från skivan

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

PS4. De tidiga hade touch, nu är det fysisk knapp så att säga, efter alla problem.

Jaså, jag har hört om att folk klagar på dom senare PS4:orna med knapp, att den skulle vara värdelös. Min launch-PS4 (med touch alltså) har iaf inte haft några problem tack å lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Nja, inte mer än att installera spelen på hårddisken så den slipper läsa från skivan

Går det? o.O Har jag missat helt! Hur gör man?

Edit: Äh, jag youtubade fram lösningen. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men tanke på hur många människor behandlar CD- och DVD-skivor så låter det svårt att lyckas.
Finns många som har repade skivor utan att ha en 360...

De enda gångerna jag har haft en repad skiva är när jag har ev. köpt begagnade spel/lånat ut till bekanta. Jag hanterar mina skivor lika försiktigt som man bör behandla nitroglycerin.

Permalänk
Medlem

Mins detta problem också.
Trodde likt många att folk var ovarsamma med skivorna. Jag lånar aldrig ut skivor själv av den orsaken.

har bra bit över 45 spel till min Xbox 360 Slim.

Har en gammal Xbox 360 med HDMI också.

En dag spelade jag Need For Speed Most Wanted på min gamla 360 som då var rätt ny.
Hade en 42" TV ungefär 4 meter från soffan.
Xboxen satt under TV bänken och jag har bara trådlösa kontroller.
Var själv i lägenheten och satt som sagt i soffan.
Helt plötsligt häger sig spelet i menyerna.
Tänker inte mycket mer på det utan startar om men när spelet laddar börjar det hänga sig varje gång musiken i menyn börjart spela.

Tar ut skivan och finner en cirkulär repa runt hela skivan.

45 minuter med tandkräm och gnuggande så får jag den att läsa skivan igen så jag kan installera spelet på hårddisken.

Ringer Microsoft och frågar om det är acceptabelt att den kan repa skivor när den står i en TV bänk, med en sittandes individ i rummet där trådlös kontroller brukas.
Dom vägrade ersätta spelet eftersom det var ett EA spel och inte ett MS spel men som jag sa till dom att detta är ju serieöst ett fel på konsolen, vid tillfället satt jag ner och inget i rummet rörde på sig.

Jag är mycket försiktig med alla mina prylar då jag värdesätter dessa.

Numera har jag en 360 Slim då min gamla 360 läsare inte lägre vill läsa skivorna utan flera försök men den höll i 6 år så överlag är jag mycket nöjd och en repad skiva kan jag väl leva med men resterande skivor är MINT och används fortfarande då enbart jag hanterar dom.

Min ursprungliga 360 förde mycket väsenden och läsaren var allt annat än vibrationsfri i sig självt så den är garanterat största orsaken till risken för repor anser jag. Installerar ALLA spel jag kör efter detta, minskar risken för repor avsevärt.

Men från egen erfarenhet kan jag säga att ja repade skivor det kan hända utan att man har någon som helst kontroll över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta har alltid varit ett underligt ärende. Och segdraget förstås. Jag vet ingen som haft detta problem med deras Xbox 360, däremot vet jag många som haft problem med optiska läsare i främst Playstation 2 och 3.

Microsofts hantering av RRoD är för övrigt något av ett föredömme för hur man hanterar problem i mitt tycke.

Jag har både sett och hört(!) detta med repade skivor i en 360 medan det hände, flera gånger dessutom. Det är på riktigt. Aldrig varit med om något liknande i någon annan apparat någonsin.

RRoD förnekades bestämt under flera år innan de väl började ersatte. Hjälpte föga för de som hunnit komma in på sin femte Xbox 360.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian