AMD jobbar på två "Polaris"-baserade grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

AMD jobbar på två "Polaris"-baserade grafikprocessorer

I en intervju berättar AMD:s Radeon-chef Raja Koduri att företaget arbetar på två grafikkretsar för nästa generations grafikarkitektur Polaris, med namnen Polaris 10 och Polaris 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kommer bli väldigt intressant vad kan koka ihop. Det krävs en konkurrenskraftig marknad och för detta är framgångar från AMD vitala.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kul med nya grafikkort. Men med tanke på var 7970 kostade (5000:-) när det kom ut så har jag ingen större förväntan på prestanda/krona.

Permalänk
Medlem

Så jävla laddad! Vill bygga ny burk! Vore kul om Nvidia kunde börja berätta lite också.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Tyvärr blev jag så besviken på Fury att mina förhoppningar dog lite.

Nu har vi väntat på Polaris och Zen så jävla länge, de räcker inte bara att komma upp i nVidia och Intel nivå - de måste slå dem nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tyvärr blev jag så besviken på Fury att mina förhoppningar dog lite.

Nu har vi väntat på Polaris och Zen så jävla länge, de räcker inte bara att komma upp i nVidia och Intel nivå - de måste slå dem nu.

Fyru kändes tyvärr som ett onödigt mellansteg. Jag hoppades Fury skulle varit krympningen som nu kommer med Polaris istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag en känsla av att AMD kommer att ligga en bra bit efter nVidia även denna gång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Fyru kändes tyvärr som ett onödigt mellansteg. Jag hoppades Fury skulle varit krympningen som nu kommer med Polaris istället.

Det var garanterat planen från början från AMD också. Ser ut som att de släppte Fiji enbart för att visa upp HBM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tyvärr blev jag så besviken på Fury att mina förhoppningar dog lite.

Nu har vi väntat på Polaris och Zen så jävla länge, de räcker inte bara att komma upp i nVidia och Intel nivå - de måste slå dem nu.

hur kan du ha väntat länge på Polaris? Dom har nyss utannonserat det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir bra så att priset pressas på Nvidia Pascal

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var garanterat planen från början från AMD också. Ser ut som att de släppte Fiji enbart för att visa upp HBM.

AMD hade antagligen jobbat på HBM implementeringen ett tag också och ville väl få ut en produkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kul med nya grafikkort. Men med tanke på var 7970 kostade (5000:-) när det kom ut så har jag ingen större förväntan på prestanda/krona.

... va?

7970 har bara blivt bättre sedan den släpptes, var inte speciellt dyr för vad man fick heller. Det är Nvidia som pressat upp priserna i skyarna efter dom börja cutta ner sina företagskretsar till konsumentkrestsar o tog ut så mycket dom kunde för dem för att "dom e ju bäst, sånt ska kosta extra!. bara folk som inte har råd som gnäller"

Sen förstår jag inte vilken "Nivå" ni tror att Nvidia ligger på...
Amd har generellt billigare kresar som gör samma sak lite bättre,det är bara på absoluta toppen som Nvidia har lite extra o ge, därför går konsumenter o köper deras billigare kretsar i tron om att dom också är snabbare än AMDs dito, vilket de absolut inte är.
O när det väl kommer till kritan är det några fåtal % på toppkorten som svänger fram och tillbaka i olika spel, det är ju inte så att AMD ligger kvar på 7970 prestanda o tittar på när Nvidia kör sitt eget race.. -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hoppas att det blir bra så att priset pressas på Nvidia Pascal

Eller så att man kan köpa ett AMD Polaris kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kul med nya grafikkort. Men med tanke på var 7970 kostade (5000:-) när det kom ut så har jag ingen större förväntan på prestanda/krona.

7970 var också ett otroligt bra kort, och spöade nvidias diton när den kom. Hade till och med låg strömförbrukning, men nvidia fanboys blir väl aldrig nöjda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

... va?

7970 har bara blivt bättre sedan den släpptes, var inte speciellt dyr för vad man fick heller. Det är Nvidia som pressat upp priserna i skyarna efter dom börja cutta ner sina företagskretsar till konsumentkrestsar o tog ut så mycket dom kunde för dem för att "dom e ju bäst, sånt ska kosta extra!. bara folk som inte har råd som gnäller"

prestanda/krona mot vad vi har idag.

Jag tror att även om Polaris släpps och blir bra prestandamässigt/enerimässigt så tror jag inte att det kommer slå prestandan du får från t.ex ett 390 för priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

hur kan du ha väntat länge på Polaris? Dom har nyss utannonserat det.

För mig är Polaris det som aldrig Fury blev......

Trodde man skulle ta ett rejält kliv framåt. Visst HBM i all ära men det enda man gjorde var att ta sitt sista dödsryck på en plattform som tyvärr inte åldrats lika bra som Maxwell.

Vet att Polaris är nytt men snacket om nästa steg för AMD har funnits längre än namnet. Istället fick vi en rebrand iom 300-serien.

GCN 1.2 och 28nm har inte varit något direkt imponerande utveckling.

Blir liksom make it or break it för AMD här.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

AMD hade antagligen jobbat på HBM implementeringen ett tag också och ville väl få ut en produkt.

Ja de har jobbat på HBM i fem år om jag inte minns helt fel. Så när 20 nm inte blev av fick de ju helt enkelt anpassa sig efter det. Nvidia har också haft problem. HCM blev ju så försenat att de valde att överge det helt och istället satsa på HBM. Annars hade andra generationen Maxwell varit 20 nm med HCM som konkurrent till AMDs tänkta 20 nm med HBM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

... va?

7970 har bara blivt bättre sedan den släpptes, var inte speciellt dyr för vad man fick heller. Det är Nvidia som pressat upp priserna i skyarna efter dom börja cutta ner sina företagskretsar till konsumentkrestsar o tog ut så mycket dom kunde för dem för att "dom e ju bäst, sånt ska kosta extra!. bara folk som inte har råd som gnäller"

Sen förstår jag inte vilken "Nivå" ni tror att Nvidia ligger på...
Amd har generellt billigare kresar som gör samma sak lite bättre,det är bara på absoluta toppen som Nvidia har lite extra o ge, därför går konsumenter o köper deras billigare kretsar i tron om att dom också är snabbare än AMDs dito, vilket de absolut inte är.
O när det väl kommer till kritan är det några fåtal % på toppkorten som svänger fram och tillbaka i olika spel, det är ju inte så att AMD ligger kvar på 7970 prestanda o tittar på när Nvidia kör sitt eget race.. -.-

Det stora problemet är när tvingad anti aliasing och super resolution inte fungerar bra med amd i vissa spel och änne värre är när spelmotorer som unreal engine 4 bara är någorlunda optimerade för nyare nvidia gpu'er.

Permalänk
Medlem

Hmm, vi kanske får se Fiji fast krympt till 14nm som Polaris 11.

Permalänk
Medlem

@PalmiNio:

Jag är nöjd med mitt Fury X iaf. Spelen flyer på bra, tex så har jag 120 fps i battlefront @ 1440p.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Trodde man skulle ta ett rejält kliv framåt. Visst HBM i all ära men det enda man gjorde var att ta sitt sista dödsryck på en plattform som tyvärr inte åldrats lika bra som Maxwell.

390x mot Fury nano, stort sett samma prestanda fick man ner TDP nästan 100 W. Så GCN har åldrats sämre än Fermi eller Kepler. Ett kort är bättre mycket bättre 980ti och det kom 2 månader innan i Maxwell serien.

Permalänk
Medlem

AMD verkar ju vara väldigt effektiva på DX12 jämfört med Nvidia.

Så jag tror inte loppet är kört riktigt ännu. Nvidia har optimerat prestanda per watt medan AMD har gjort andra grejer. AMD tar större risker och för eller senare kommer det casha in så till vida de överlever tills dess.

Permalänk
Inaktiv

Det känns ändå lite som att AMD borde ha goda chanser att ta tillbaks marknadsandelar under året. ZEN bör vara en betydligt mer konkurrenskraftig arkitektur än vad de andra processorerna varit under 10-talet. Sådär tio år efter att Intel tillslut kom ikapp AMD och förbi vore det fint med revansch både gällande CPU men också grafik (där AMD förvisso ligger i nivå med Nvidia redan men fortfarande med dåliga marknadsandelar).

De flesta av oss bryr oss väl mest om grafikkretsar för stationära system men får AMD till en bra krets för mobila lösningar finns det mycket att vinna även där. Stor marknad och även om de inte får sälja CPU så kan de fortfarande sälja GPU som används i ett Intel-system.

Men det intressantaste är nog ändå hur de stationära kretsarna blir. Det är där de snabbaste lösningarna dyker upp och det segment även jag är mest intresserad av. Ett nytt kort är jag sugen på och en Polaris-baserad R9 490 eller vad den nu kommer att kallas kommer jag titta mycket åt när det väl är dags för lansering.

Jag hoppas som sagt på ett riktigt bra år nu, ett starkt AMD behövs om datorbranschen skulle överleva. Katastrof enbart med Intel vilket vi redan ser idag med deras processorer. Ständiga lanseringar, minimala nyheter och ett fortsatt högt pris...

Permalänk
Medlem

Bara två kretsar, borde det inte vara 5-6 st för att täcka alla segment eller tänker man fortsätta använda äldre kretsar i flera segement (390X blir 480X och så vidare).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv

Intressant artikel om varför både Nvidia och AMD har hållit sig så länge på 28nm: http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh....

Det har inte funnits någon ekonomiskt incitament för dem att hoppa till 20nm och istället har vi fått vänta extra länge till krympta grafikkort tills kiseltillverkarna i fallet TSMC klarar av att tillverkar kisel i 14nm. Det har dröjt ända till idag där grafikkortstilvlerkarna med nöd och näppe går plus på att låta tillverka chips med minskad storlek.

Jag gissar att vi kommer få vänta väldigt länge till att de hoppar ner till 7nm nodteknik om ens det. 10nm tvivlar jag att vi ens kommer få se på grafikkort då det inte är ekonomiskt försvarsbart. På senare tid har både AMD och speciellt Nvidia med sitt Maxwell varit tvungna att vara mer uppfinningsrika när det gäller att designa sina chips och hitta nya tekniker för att avlasta ovan problem.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ens om Pascal är bättre än Polaris. Blir AMD nästa generation för mig, iaf när det kommer till GPU. Så mycket svinigheter nVidia gjort under åren, inte värt att ge mer pengar till dem om det enda jag får i utbyte är några fps.

Med det sagt, klart man hoppas att Polaris spöar skiten ur Pascal.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Vill egentligen bara att de maxar kretsen under 75W så att jag kan slippa känna att mitt 750ti är lite för klent hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av houze:

Bara två kretsar, borde det inte vara 5-6 st för att täcka alla segment eller tänker man fortsätta använda äldre kretsar i flera segement (390X blir 480X och så vidare).

Nvidia har tre GPUer i Titan X, 980 Ti, 980, 970, 960, 950, 980M, 970M och 965M. Går vi tillbaks en generation så är allt från 760 upp till Titan två GPUer, GK110 och GK104.

I första vågen räcker det ju om de kan släppa något som motsvarar Nvidias GM204 och GM206 för då har de prissegmentet $550 ner till $150 på stationära sidan och sedan kan den enklare sträckas rätt långt på den mobila sidan.

Skrivet av anon114264:

Intressant artikel om varför både Nvidia och AMD har hållit sig så länge på 28nm: http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh....

Det har inte funnits någon ekonomiskt incitament för dem att hoppa till 20nm och istället har vi fått vänta extra länge till krympta grafikkort tills kiseltillverkarna i fallet TSMC klarar av att tillverkar kisel i 14nm. Det har dröjt ända till idag där grafikkortstilvlerkarna med nöd och näppe går plus på att låta tillverka chips med minskad storlek.

Jag gissar att vi kommer få vänta väldigt länge till att de hoppar ner till 7nm nodteknik om ens det. 10nm tvivlar jag att vi ens kommer få se på grafikkort då det inte är ekonomiskt försvarsbart. På senare tid har både AMD och speciellt Nvidia med sitt Maxwell varit tvungna att vara mer uppfinningsrika när det gäller att designa sina chips och hitta nya tekniker för att avlasta ovan problem.

ARM har också sagt att det inte är mycket till ekonomi att krympa och de förutsåg att vi skulle vara fast på 28 nm rätt länge även för deras kretsar vilket visade sig stämma rätt bra det med. Får se vad priserna landar på när 14/16 nm är igång i full skala med bra yield.

Nästa steg blir ju att utreda om någon vill lägga pengarna på att bygga en nod under 10 nm. Det är rätt stora tekniska frågetecken i vägen och som det ser ut idag kommer priserna sticka all världens väg. Bara att hitta en ljuskälla som fungerar under 10 nm är tekniskt väldigt komplicerat då man befinner sig i gränslandet mellan UV och röntgenstrålning. Med så höga energinivåer på strålningen i kombination med den minimala storleken på detaljerna vid 7 nm så har man problem med shot-noise. Alltså att få jämn exponering över hela ytan för att enskilda fotoner inte är jämt distribuerade. Man vet att man har problem när kvantmekaniken börjar sätta käppar i hjulen.

Edit: rättade till elementarpartiklarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kommer bli väldigt intressant vad kan koka ihop. Det krävs en konkurrenskraftig marknad och för detta är framgångar från AMD vitala.

Får hoppas AMD´s kort säljer med. Nvidia har ju tagit över marknaden och många tror ju att deras kort är "bäst".

Skrivet av Ruzikx:

Kul med nya grafikkort. Men med tanke på var 7970 kostade (5000:-) när det kom ut så har jag ingen större förväntan på prestanda/krona.

Dock sjönk priset som en sten när Nvidia släppte sina kort, jäklar vad prisvärda korten var sen. Synd att folk bara köpte Nvidias i stället.

Skrivet av anon114264:

Intressant artikel om varför både Nvidia och AMD har hållit sig så länge på 28nm: http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh....

Det har inte funnits någon ekonomiskt incitament för dem att hoppa till 20nm och istället har vi fått vänta extra länge till krympta grafikkort tills kiseltillverkarna i fallet TSMC klarar av att tillverkar kisel i 14nm. Det har dröjt ända till idag där grafikkortstilvlerkarna med nöd och näppe går plus på att låta tillverka chips med minskad storlek.

Jag gissar att vi kommer få vänta väldigt länge till att de hoppar ner till 7nm nodteknik om ens det. 10nm tvivlar jag att vi ens kommer få se på grafikkort då det inte är ekonomiskt försvarsbart. På senare tid har både AMD och speciellt Nvidia med sitt Maxwell varit tvungna att vara mer uppfinningsrika när det gäller att designa sina chips och hitta nya tekniker för att avlasta ovan problem.

16nm är det på TSMC och global/samsung 14nm finfet.

Ska i alla fall bli spännande och se vad båda två kockar ihop, attt AMD verkar ha övergett TSMC är ett ovanligt steg.

Får hoppas att det lönar sig, kan inte vänta på prestandatesterna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar