Mikrofoner från Blue Microphones, Razer, Antlion Audio och Zalman

Permalänk
Melding Plague

Mikrofoner från Blue Microphones, Razer, Antlion Audio och Zalman

Kompletta headset i alla ära, allt fler väljer att komplettera sina hörlurar med separat mikrofon. Häng med när SweClockers sätter fyra populära alternativ på prov!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Roligt att se en recension på mikrofoner! Uppskattas verkligen

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett lite ljud upptagningar inspelade med de olika mikrofonerna. Annars svårt att bilda sig en uppfattning då jag tycker mikrofoner tenderar att leverera väldigt olika ljud, eller så är det bara gaming headset som har det "problemet". Har hänt några gånger när nån på teamspeak har bytt headset och jag inte har en aning om vem det är för det låter så olikt hur ljudet var innan.

Sen om Zalman mikrofonen så har jag märkt att efter gått igenom 3 stycken att den låter ljusår bättre inkopplad i ett dedikerat ljudkort, testat både ASUS Xonar DX och Xonar U7 än om man kör den på moderkortet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Älskar min Modmic

Permalänk
Medlem

Den lilla Zalman-micen är grym för vad den är. Mitt bidrag till jullåtstävlingen för några år sedan, "Ge mig power, Tomten", är inspelad med just en sådan

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971169
eller denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3363822
som ni recenserat? Mycket oklart tycker jag, speciellt eftersom de båda är länkade i artikeln...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om man jämför bordsmikrofoner med mikrofoner som man sätter nära munnen på hörlurarna t.ex. så bör man på grund av avståndet till munnen få med betydligt mer bakgrundsljud med en bordsmikrofon. Även ljud från t.ex. tangentbord bör tas upp mer från en bordsmikrofon. Detta syns också i testresultaten, de båda bordsmikrofonerna bedöms som känsligare för bakgrundsljud. Att ljudet från hundtassar hörs är kanske inte en bra egenskap för en mikrofon med syfte att registrera tal från munnen. Däremot om man vill spela in bakgrundsljud så är det en bra egenskap.

Så en bordsmikrofon känns vettig om man sitter i ett tyst rum och pratar utan massa störande bakgrundsljud och vill slippa ha en mikrofon på kroppen. Även en mikrofon på kroppen kan ju ta upp ljud om man stöter emot den och om mikrofonen är nära munnen blir den ju också känsligare för puffljud när man pratar.

Har själv jämfört lite med en enkel "mygga" från biltema som kostar 20 kr mot en dyrare videomikrofon placerad någon meter bort. Tack vare att den billiga mikrofonen kunde placeras nära ljudkällan som skulle spelas in så blev slutresultatet faktiskt bättre. Framför allt stördes man mindre av bakgrundsljuden eftersom nivån på det önskade ljudet blir mycket högre jämfört med de störande ljuden (och man kan därför ha lägre förstärkning på mikrofonen). Finns liksom en anledning att sångare håller mikrofonen nära munnen när de sjunger och inte har den en meter bort, de vill få bra ljud.

Därmed inte sagt att man ska ha en billig mikrofon från biltema utan jag menar att man bör tänka på vad man vill ha mikrofonen till när man väljer typ. Just för gaming känns ju talet viktigast och då är väl en mikrofon på hörlurarna ett bra val då den automatiskt hamnar nära munnen oavsett hur man sitter.

Permalänk
Medlem

För att spela fungerar zalman utmärkt. Det är en billig mic men kör man ett VOIP program som endast låter ljud komma över ett visst "threshold" så kommer inget brus att komma med.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Vinolik: De nämner kardioid ljudupptagning så det är Uni modellen på Modmic de har recenserat.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag använder en Blue Snowball. Den hade antagligen dominerat testet om den varit med. Den gick att köpa för under femhundringen i december och den pris kontra kvalitén blir svårslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@test0r:
Vet du vad det är för skillnad mellan vanliga modmic 4.0/Modmic 4.0 omni ?.
Undrar vad det är för ljudkort eller USB ljudkort hon kopplar in modmic 4.0. onmi .
Vet att många klagar att modmic brusar en del om man kopplar direkt i moderkortet.Bruset försvinner helt om man kopplar modmic med usb ljudkort

Permalänk
Medlem

Hade verkligen önskat att ni testade RÖDE's USB mikrofoner.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

För att spela fungerar zalman utmärkt. Det är en billig mic men kör man ett VOIP program som endast låter ljud komma över ett visst "threshold" så kommer inget brus att komma med.

Förutom när du rör dig 1cm och den tar i tröjan eller dylikt. Zalman är helt värdelös, och fästningen skadar kabeln mer än vad micen är värd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Fredzon: Har aldrig testat en Omni modell, men har själv en 4.0 Uni och det funkar bra även direkt på moderkortets ljudkort.

Det kan nog bero en hel del på kvaliteten på både ljudkretsen och moderkortet i säg så det är svårt att säga något konkret i allmänhet.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade verkligen önskat att ni testade RÖDE's USB mikrofoner.

Håller med, utöver det så borde även Audio Technica 2020/2020+ ha varit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Är det denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971169
eller denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3363822
som ni recenserat? Mycket oklart tycker jag, speciellt eftersom de båda är länkade i artikeln...

De länkar till denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971169

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Har avverkat 2 modmics. Jag tror jag köpte modmic 2.0. Den började glappa efter ett tag och sen fick jag en ny som också gick sönder. Garantin hann gå ut och jag tänkte; vafan, jag pallar inte lägga ut så mycket pengar för att det ska låta bra för mina polare, när de själva har micar som sitter inbyggda i laptopen, i webcamen etc. Så det blev en Zalman istället, vilket fortfarande är bättre än mina polares toalett-micar.

Jag tycker det är konstigt att ni skriver Zalman-micen har en tendens att lossna från kabeln på hörlurarna. Jag har ju också HD598 och jag tycker den sitter bra på kabeln.
Sättet att fästa den micen är ett plus för mig. För jag har haft endel biltema myggmicar som man även kan fästa i kläder och sånt pga att den har en klämma - det dåliga är att den klämman tenderar att gå sönder ganska lätt. Så därför gillar jag Zalman-fästet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förutom när du rör dig 1cm och den tar i tröjan eller dylikt. Zalman är helt värdelös, och fästningen skadar kabeln mer än vad micen är värd.

jag löste det väldigt enkelt..jag fästa min Zalman på skärmen. Inget problem överhuvudtaget med den då.
+ som sagt, om man spelar mycket sitter man förmodligen vid ett (bra) VOIP program där man kan ställa in ljudnivåerna själv så finns det inget brus med.

Fast den metoden funkar ju sämre om man sitter långt ifrån skärmen...jag sitter ca 0,5-0,75 m ifrån skärmen.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

@test0r:
Har ett asus sabertooth z77,som inte har så bra ljudkrets.Kör med ett USB ljudkort nu

Permalänk
Medlem

Köpte för ett tag sen en modmic, provade den i 2 dagar och skickade tillbaka den direkt efter det. Måste ha fått ett måndagsex. Eller så är mitt moderkort trasigt, hörde 95%brus och 5% röst och det gick inte att fixa på något vis. Nu kör jag med en Röde NT-1A och en focusrite solo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Modmic Masterrace!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Köpte en modmic, trött på att folk klagade på mitt mekaniska tangentbord. Nu är det ingen som hör när jag spelar eller skriver. Grymt nöjd och passar perfekt på mina Senheisers. Lite dyr, men den är fan värd det.

Dina vänner kommer tacka dig när du köpt en sådan iaf.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Entusiast

Om ni ska prata med folk när ni spelar, köp för allt i världen inte en bordsmikrofon. De fungerar till podcasts och sånt. Man kommer få med massa knatter från tangentbord vilket är irriterande. Att knappen för pattern är trög på Yeti är antagligen en feature för den ska du generellt inte vrida på. Definitivt inte under pågående inspelning. Att spela in i stereo är för övrigt inte rekommenderat för tal då det lät blir fruktansvärt jobbigt att lyssna på, speciellt i hörlurar.

Testades USB-mikrofonerna i olika USB-portar för att se om det löste bruset och pipet?

För övrigt synd att modmic har blivit så dyr. Min 2.0 kostade väl i runda slängar hälften av den där. Fast i och för sig trevligt att den säljs i Sverige nu. När jag köpte min så skickades allt från USA och det kunde ta månader innan en ny batch kom in och kunde skickas ut. Verkar som han fått ordning på tillverkning och distribution nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om ni ska prata med folk när ni spelar, köp för allt i världen inte en bordsmikrofon. De fungerar till podcasts och sånt. Man kommer få med massa knatter från tangentbord vilket är irriterande. Att knappen för pattern är trög på Yeti är antagligen en feature för den ska du generellt inte vrida på. Definitivt inte under pågående inspelning. Att spela in i stereo är för övrigt inte rekommenderat för tal då det lät blir fruktansvärt jobbigt att lyssna på, speciellt i hörlurar.

Testades USB-mikrofonerna i olika USB-portar för att se om det löste bruset och pipet?

För övrigt synd att modmic har blivit så dyr. Min 2.0 kostade väl i runda slängar hälften av den där. Fast i och för sig trevligt att den säljs i Sverige nu. När jag köpte min så skickades allt från USA och det kunde ta månader innan en ny batch kom in och kunde skickas ut. Verkar som han fått ordning på tillverkning och distribution nu.

En rätt inställd Yeti, dvs låg gain, nära munnen och propert ställd på bordet så den inte vibrerar extremt mycket (gärna monterad på en arm) FRAMFÖR tangentbordet i det läget som enbart plockar ljud framifrån så är det vinst.

En kompis hade den billigare varianten Blue Snowball och det lät något bedrövligt när han skrev och skramlade med allt möjligt hemma hos sig då hela bordet vibrerade. Monterade den på en arm precis framför munnen och det lät bättre än det mesta annat jag hört.

Första tanken angående pipet var för min del också portarna, brukar vara en del liknande strul med USB-headsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om ni ska prata med folk när ni spelar, köp för allt i världen inte en bordsmikrofon. De fungerar till podcasts och sånt. Man kommer få med massa knatter från tangentbord vilket är irriterande. [...]

Har själv en Blue Yeti och den fungerar utmärkt när man spelar med andra så länge man använder push-to-talk, det är dock sant att den tar upp mycket annat ljud som till exempel tangentsmatter (speciellt om man har mekaniskt tangentbord med metalltangenter ) men så länge man använder push-to-talk så behöver medspelare endast höra detta när du väl pratar. Har inte fått några klagomål än, förutom när jag glömmer att jag håller in push-to-talk när jag inte pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

En kompis hade den billigare varianten Blue Snowball och det lät något bedrövligt när han skrev och skramlade med allt möjligt hemma hos sig då hela bordet vibrerade. Monterade den på en arm precis framför munnen och det lät bättre än det mesta annat jag hört.

Jag har moddat ihop ett par "svanhalsar" och en bordshållare till min Blue Snowball. Det fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Synd ni inte fick med Röde, Audio Technica och också v-moda's modmic som har ett härligt konsept för de som har avtagbar hörlurssladd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Intressant test.
Skulle vilja se mer av sådant då jag själv är relativt ljudintresserad (främst inspelning av ljud).

Något jag skulle villja se är lite tester på olika analoga mikrofoner inkopplat i en usb-mixer eller ett extern ljudkort t.ex. Focusrite Scarlett 2i2.
Vet själv hur det låter, men det kan vara av intresse för folk som vill lägga lite mer pengar på en mikrofon men finner utbudet av USB-varianter tamt (Finns mig veterligen t.ex. inga Dynamiska mikrofoner).

Edit:
Något som kanske kan vara av intresse för gamers är ett headset med påkostad mikrofon.
Audio Technica BPHS1 kommer i åtanke.
Godkända hörlurar parade med en bra dynamisk mikrofon. Kräver dock analoga anslutningar t.ex. Focusrite som är länkad ovan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Vad hade ni för ljudkort när ni testade Modmic och Zalman?

Jag är inte speciellt nöjd med min ModMic då den brusar en del, men har hört på flera ställen att det blir bättre om man inte kopplar den direkt till moderkortet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Finns proffesionella sidor som pysslar med att testa sådan här utrustning. Känns spontant som vi skall låta dem fortsätta testa detta.

Detta test ser jag mer som ett genomgång för att påvisa att det finns olika typer av mikrofoner, samt hur de kan fungera med en dator i olika scenarion.

När man ändå jämför äpplen o päron kunde ett test av ett bättre headsets mic absolut inte varit en dum ide att ha med som referens.
Kanske PC360 med dess efterföljare som säkert många på forumet lär sitta på. Eller min egna favorit Qpad 1339.

Skickades från m.sweclockers.com