Komplett hävdar skador på moderkort (DOA)

Permalänk
Inaktiv

Komplett hävdar skador på moderkort (DOA)

Lite vilsen i vad jag ska göra så tänkte kolla med er här på forumet vad ni har gjort i min situation.

Har handlat väldigt mycket från Komplett de senaste 10 åren och alltid varit nöjd med service och priser.

Köpte ett Sabertooth Z97 Mark S i december som dog efter ca 10 minuter (stendött).
Komplett bytte ut både moderkort och CPU (5775C) i den vevan, så allt rullade på som vanligt och jag inväntade nya prylar. Allt gick jättesmidigt och jag hade samma tankar om Komplett som innan.

De nya prylarna gick igång, men hur jag än felsökte och testade så fick jag inte igång den andra PCI-E-porten. Så efter ett par dagar så åkte kortet igen tillbaka till Komplett.

De menar dock nu att jag har skadat sockeln (antingen vid installation eller avinstallation av processorn) och att detta tom kan ha varit en anledning till varför inte PCI-E-porten funkade. Jag blev först rasande när de meddelade mig detta. Helt enkelt av chock antar jag, har alltid varit superförsiktig med hårdvara och fäste tillbaka sockelskyddet innan jag packade ner kortet igen.

Lösningen de erbjöd är att de nu ska försöka böja tillbaka grejerna men även om det lyckas så kommer de inte byta ut kortet, dvs best case scenario så slutar det med att jag får tillbaka ett kort som funkar med 1 grafikkort. De kan inte göra något mer än så. Om kortet inte går att laga så kan jag få lite rabatt om jag vill köpa ett nytt.

Mark S är inte heller en billig pryl så vet i fan hur jag ska göra härnäst. Ska jag bara skita i dem helt och hållet och gå och köpa ett billigare kort nån annanstans? Det tar mycket energi sånt här, och jag har fortfarande ingen fungerande dator. Nu kommer jag säkert få vänta x antal veckor igen på försök av reparation.

Jaja, frustrerad som ni kanske märker. Har någon annan råkat ut för liknande saker? Jag kan ju inte direkt bevisa att de har fel heller. Tyckte bara det var väldigt lägligt från deras sida att det var ett fel som jag orsakat på kortet när jag menade på att det var trasigt från början.

Permalänk
Medlem

De första sex månaderna är det företagets skyldighet att bevisa att det utan tvivel är kunden som har orsakat skadan. Ställ frågan till dem om så är fallet och varför.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

du skriver " Komplett bytte ut både moderkort och CPU (5775C) i den vevan " du har själv inte varit och plockat ur processorn nånting så du har böjt cpu pins ? många personer idag är ganska oförsiktiga med just det. fattar inte att ett kort krånglar när det är nytt och med pci-e porten inte funkar. Garanterat fabriks fel redan från start.

hur försiktig är du när du ska sätta in en processor i socket ? eller när du ska ta ur den också ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte är du som skulle lyckats skada kortet, kanske deras tekniker som varit oförsiktig, så är det ändå i princip omöjligt att bevisa. Men jag tycker det var schysst av Komplett att erbjuda dig rabatt på nytt köp alternativt försöka fixa skadan.

Det är av just denna anledning man får vara extra noga med att fotografera saker som detta innan man skickar in det, man vet aldrig vad som händer under frakten eller hos återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

De första sex månaderna är det företagets skyldighet att bevisa att det utan tvivel är kunden som har orsakat skadan. Ställ frågan till dem om så är fallet och varför.

Mvh

De har bevisat det genom att påpeka den fysiska skadan som TS antas orsakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De har bevisat det genom att påpeka den fysiska skadan som TS antas orsakat.

Det är inte ett bevis, utan ett påstående.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är inte ett bevis, utan ett påstående.

Mvh

Men det är ett antagande som förmodligen håller då det inte går att bevisa det ena eller det andra, såvida man inte har dokumenterat varans skick innan man skickat in det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

De har bevisat det genom att påpeka den fysiska skadan som TS antas orsakat.

Nej. De har inte bevisat något alls. De har påpekat något, som antas vara ett resultat av TS åverkan.

Permalänk
Avstängd

Min vän råkade ut för samma sak, tror det är någon ny RMA scam dom kör med för att slippa byta ut moderkort antingen hos Asus eller som i min väns fall hos CDON.

Permalänk
Medlem

Hör med ditt försäkringsbolag ifall du har drulle så kan du ta det där.
Då har du förmodligen självrisk på ca. 1500 kr eller mindre beroende på avtal och villkor.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är inte ett bevis, utan ett påstående.

Mvh

Skrivet av anon226320:

Nej. De har inte bevisat något alls. De har påpekat något, som antas vara ett resultat av TS åverkan.

För kännedom: I Sverige tillämpas två grundläggande principer inom de svenska rättssystemet, det är principen om fri bevisföring och principen om fri bevisvärdering. Dessa innebär väldigt kort att parter får presentera vilken bevisning de vill och att det inte finns några lagstadgade regler om hur bevisningen skall värdera bevisningen.

Sen finns det även praxis att gå på vid värderingen av den presenterade bevisningen och regler att stödja sig på men utgångspunkten är att det här området ska ha mycket lite reglering eftersom exakt samma bevisning kan väga olika tungt i olika fall.

Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om en pin är böjd har du böjt den. Easy as that.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För kännedom: I Sverige tillämpas två grundläggande principer inom de svenska rättssystemet, det är principen om fri bevisföring och principen om fri bevisvärdering. Dessa innebär väldigt kort att parter får presentera vilken bevisning de vill och att det inte finns några lagstadgade regler om hur bevisningen skall värdera bevisningen.

Sen finns det även praxis att gå på vid värderingen av den presenterade bevisningen och regler att stödja sig på men utgångspunkten är att det här området ska ha mycket lite reglering eftersom exakt samma bevisning kan väga olika tungt i olika fall.

Just saying...

För din kännedom; Bevisbördan ligger hos ÅF de första sex månaderna, såtillvida att ÅF ej kan styrka påståendet att TS har orsakat skadan på moderkortet, så är dom skyldiga att reklamera eller ersätta produkten.

Du säger för övrigt mot dig själv när du påstår att det ej finns lagstadgade regler, när du i nästa stycke hänvisar till praxis. Faktum är att det givetvis måste finnas vedertagna slutsatser ang. bevisföring i ex. fall som detta, (praxis mao), allt annat vore befängt (annat ord för fånigt).

Larvigt att argumentera för detta ÖHT. Hur skall en kund någonsin bevisa sin oskuld om kortet kan skickas in och sedan böjas på plats av en tekniker? Det är oskäligt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men det är ett antagande som förmodligen håller då det inte går att bevisa det ena eller det andra, såvida man inte har dokumenterat varans skick innan man skickat in det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår det, men det är inte väsentligt, utan det som är väsentligt är vad som kan bevisas, och det kan mycket väl vara precis på det sätt att TS har orsakat skadan, men det är företagets skyldighet att bortom allt rimligt tvivel bevisa detta, om det ej går, då är TS oskyldig.

Det finns väldigt många rättsfall genom historien där gärningsman har friats, trots att de givetvis var skyldiga, men bevisningen räckte ej.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

När det just gäller böjda pins så verkar det i princip omöjligt att få rätt som konsument. Även om det så fint heter att bevisbördan ligger hos ÅF, så finns det flertalet fel som i princip alltid antas vara orsakade av handhavandefel hos kund.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

När det just gäller böjda pins så verkar det i princip omöjligt att få rätt som konsument. Även om det så fint heter att bevisbördan ligger hos ÅF, så finns det flertalet fel som i princip alltid antas vara orsakade av handhavandefel hos kund.

Jag råkade ut för detta vid ett tillfälle, men det gäller att stå på sig och känna till sina rättigheter, då är det inga problem ÖHT.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Så sätt är ju AMD brädor bättre inga pins.....

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

De första sex månaderna är det företagets skyldighet att bevisa att det utan tvivel är kunden som har orsakat skadan. Ställ frågan till dem om så är fallet och varför.

Mvh

Nej det är inte företagets skyldighet att bevisa något när det finns åverkan på kortet. Fel som fanns vid tillverkningen däremot är företagets skyldighet de första 6 månaderna. De kan bara hävda handhavandefel och sen kommer man inte längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För din kännedom; Bevisbördan ligger hos ÅF de första sex månaderna, såtillvida att ÅF ej kan styrka påståendet att TS har orsakat skadan på moderkortet, så är dom skyldiga att reklamera eller ersätta produkten.

Du säger för övrigt mot dig själv när du påstår att det ej finns lagstadgade regler, när du i nästa stycke hänvisar till praxis. Faktum är att det givetvis måste finnas vedertagna slutsatser ang. bevisföring i ex. fall som detta, (praxis mao), allt annat vore befängt (annat ord för fånigt).

Larvigt att argumentera för detta ÖHT. Hur skall en kund någonsin bevisa sin oskuld om kortet kan skickas in och sedan böjas på plats av en tekniker? Det är oskäligt.

MVH

Visa ett rättsfall där säljaren blivit ansvarig för att åtgärda en produkt med yttre åverkan på

Permalänk
Inaktiv

Oj, mycket respons!

Jag förstår givetvis att jag mycket väl att jag kan ha orsakat problemet med böjda pins som de menar finns. Jag har satt ihop kanske 8-10 datorer i mitt liv och aldrig råkat ut för något sådant, inte heller vid avinstallation. Gjorde det ju dessutom 2 gånger (första kortet var dött också). Det jag dock inte kan ha orsakat är att det andra kortet var DOA från första början. Detta menar de inte har någon betydelse. Konkret läser jag i det att "vi tror inte på dig".

Jag har kanske handlat för 100k på Komplett de senaste 10 åren och har alltid gillat dem som butik men givetvis kvarstår inte denna känslan nu. Känner bara att det är så sjukt kortsiktigt av dem, varför skulle jag ljuga om ett moderkort för 2k, dessutom 2 gånger? Varför? Det var ju dött vid första tillfället också vilket de också kunde komma fram till.

Nåväl, jag skriver nu från min precis nybyggda build med ett Asus Z97 Pro Gamer.
Båda grafikkortet funkar på något magiskt sätt, enligt Komplett ska de ju tydligen inte göra det. ^^

Skämt åsido, jag kommer nog dock aldrig handla på Komplett igen. Tyvärr.
Det kanske är hårt, men jag tycker detta är löjligt beteende från deras sida.

Vi får se vad de säger, jag uppdaterar tråden när jag fått svar från dem igen.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag råkade ut för detta vid ett tillfälle, men det gäller att stå på sig och känna till sina rättigheter, då är det inga problem ÖHT.

MVH

Vore intressant att höra vilket företag som gick med på detta och om det var i modern tid eller flera år sen?
För alla stora återförsäljare har det som stenhård regel idag, är det åverkan på pinsen så är kunden skyldig, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vore intressant att höra vilket företag som gick med på detta och om det var i modern tid eller flera år sen?
För alla stora återförsäljare har det som stenhård regel idag, är det åverkan på pinsen så är kunden skyldig, punkt.

Det inträffade förra året.

Jag vill inte nämna butiken vid namn, men det var en av dom större aktörerna i Sverige.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det inträffade förra året.

Jag vill inte nämna butiken vid namn, men det var en av dom större aktörerna i Sverige.

MVH

Det finns ju ingen som helst anledning att inte berätta vilken butik det rör sig om? Aja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hur böjer man pins egentligen, en helt ärlig fråga. Mina prollar ramlar in så fint på plats, behöver ju inte använda någon kraft alls?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@anon193054: Har samma erfarenhet som dig, köper ingenting från komplett längre då Inet faktiskt går att ha och göra med. Komplett utgår ifrån att man praktiskt taget kastar produkter när man bygger ihop grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det finns ju ingen som helst anledning att inte berätta vilken butik det rör sig om? Aja

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte sätta dom i en sits där andra användare kan använda denna tråd som någon form av referens.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@dix_xib: Har samma erfarenhet som dig, köper ingenting från komplett längre då Inet faktiskt går att ha och göra med. Komplett utgår ifrån att man praktiskt taget kastar produkter när man bygger ihop grejer.

Köpte faktiskt det nya kortet från Inet. Trevligt gäng! Erbjöd sig att flasha om BIOS om det skulle vara några konstigheter med stöd för Broadwell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hur böjer man pins egentligen, en helt ärlig fråga. Mina prollar ramlar in så fint på plats, behöver ju inte använda någon kraft alls?

En kompis gjorde för några år sen misstaget att böja flera på den raden närmast "gångjärnen" eller vad man ska säga.
Han var försiktig när han la ner proppen men när han skulle spänna fast den så ska man ju göra på ett speciellt sätt. Han gjorde fel och tog i lite för mycket utan att tänka så några pins tröcks snett.
Han lyckades dock efter mycket pill fixa pinsen så det fungerade sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

har för mig tillverkarna asus, msi gigabyte asrock u name it inte tar emot några brädor på garanti med böjda pins på garanti där av tar heller inte butikerna emot det.

läs vad som står vad som gäller i butiksgarantin i avtalet du fick läsa och godkänna när du betalade i kassan.

*************************************************************************************************
9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

9.3 Förbrukningsvaror som batterier, bläckpatroner och toners lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges på produktsidan.

9.4 Näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

9.5 Serienumret måste vara intakt för att garantin skall gälla.

9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.

*******************************************************************************************************

dvs de lämnas samma garanti som tillverkaren eller leverantören på sina varor och tror inte någon tillverkare godkänner garanti på böjda pinnar.

så du får kolla vad asus lämnar för garanti för komplett ska ha samma då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Hör hemma i Konsumenträtt.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro