Komplett hävdar skador på moderkort (DOA)
Lite vilsen i vad jag ska göra så tänkte kolla med er här på forumet vad ni har gjort i min situation.
Har handlat väldigt mycket från Komplett de senaste 10 åren och alltid varit nöjd med service och priser.
Köpte ett Sabertooth Z97 Mark S i december som dog efter ca 10 minuter (stendött).
Komplett bytte ut både moderkort och CPU (5775C) i den vevan, så allt rullade på som vanligt och jag inväntade nya prylar. Allt gick jättesmidigt och jag hade samma tankar om Komplett som innan.
De nya prylarna gick igång, men hur jag än felsökte och testade så fick jag inte igång den andra PCI-E-porten. Så efter ett par dagar så åkte kortet igen tillbaka till Komplett.
De menar dock nu att jag har skadat sockeln (antingen vid installation eller avinstallation av processorn) och att detta tom kan ha varit en anledning till varför inte PCI-E-porten funkade. Jag blev först rasande när de meddelade mig detta. Helt enkelt av chock antar jag, har alltid varit superförsiktig med hårdvara och fäste tillbaka sockelskyddet innan jag packade ner kortet igen.
Lösningen de erbjöd är att de nu ska försöka böja tillbaka grejerna men även om det lyckas så kommer de inte byta ut kortet, dvs best case scenario så slutar det med att jag får tillbaka ett kort som funkar med 1 grafikkort. De kan inte göra något mer än så. Om kortet inte går att laga så kan jag få lite rabatt om jag vill köpa ett nytt.
Mark S är inte heller en billig pryl så vet i fan hur jag ska göra härnäst. Ska jag bara skita i dem helt och hållet och gå och köpa ett billigare kort nån annanstans? Det tar mycket energi sånt här, och jag har fortfarande ingen fungerande dator. Nu kommer jag säkert få vänta x antal veckor igen på försök av reparation.
Jaja, frustrerad som ni kanske märker. Har någon annan råkat ut för liknande saker? Jag kan ju inte direkt bevisa att de har fel heller. Tyckte bara det var väldigt lägligt från deras sida att det var ett fel som jag orsakat på kortet när jag menade på att det var trasigt från början.