Rengöra batterisyra från bilbatteri

Permalänk

Rengöra batterisyra från bilbatteri

Efter att ha läst 3-40 usla svar på google och maskinöversatta skräpsidor om ämnet så sätter jag mitt hopp till swec hjärntrust.
Laddade ett bilbatteri ovanpå frysboxen och detta läckte massa batterisyra på boxens lock och ned på sidan. Jag har försökt skrubba bort det men det verkar inte fått bort allt, har inte använd vatten då detta väl kan starta någon kemisk reaktion? Färgen på boxen har frätts bort och metallen kommit fram. Det stinker rikitgt illa och kan inte inte tänka mig det är bra att andas in.

Vad skall jag använda för att neutralisera batterisyran och få få bort allt så det slutar lukta illa?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Det är dödligt att ladda bilbatterier inomhus. Ditt hem är nu fyllt med en mycket lättantändlig gas. Var nu vääldigt försiktig med gnistor, eld eller annat som kan få gasen att explodera.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Det är dödligt att ladda bilbatterier inomhus. Ditt hem är nu fyllt med en mycket lättantändlig gas. Var nu vääldigt försiktig med gnistor, eld eller annat som kan få gasen att explodera.

Det var några dagar sedan och källardörren är precis brevid så jag tror inte det är någon fara. När man laddar ett friskt slutet batteri bildas väl inga gaser?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Att det är dödligt att ladda ett litet bilbatteri inne är väl att ta i

Däremot skall man ha god ventilation och använda en elektronisk laddare som inte kokar batteriet. Gamla batterier är inte så känsliga men moderna batterier mår inte alls bra av laddning från en gammal "dum" laddare. Man kan ladda försiktigt några timmar men inte låta det stå på över natten om man vill batteriet väl.
( har däremot "sparkat" igång ett par batterier med min dumma skitladdare när de var så djupurladdade att den ordinarie laddaren kände av dem, dock tog de skada av urladdningen så det spelade inte så stor roll om de fick lite mer stryk )

Syran som läckt ut beror nog på att du laddat batteriet hårt, då bildas massa knallgas (vattnet i batterisyran sönderdelas i väte och syre ) och batteriet kokar över. Jag brukar torka rent truckbatteriet på jobbet med en rejäl tuss blött papper, byt flera gånger, syran späds ut och försvinner, tvätta händerna noga, det är både syra och bly inblandat. Ett rent batteri håller laddning bättre. När batteriet är full-laddat toppar man upp med dest-vatten till RÄTT nivå, det kan vara bra att ruska batteriet lite först ( kör en sväng med trucken ) så bubblorna stiger upp innan man fyller.

Ett dåligt laddat bilbatteri tål inte kyla och ett kallt bilbatteri laddar dåligt, därför är det bra att köra en längre sträcka minst en gång i veckan så batteriet får ladda upp ordentligt. De håller mycket bättre och längre då. Hört många som får byta batteri efter några år men min diesel som är 5år hoppade igång lika lätt som vanligt trotts -20 på natten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kalciumhydroxid (släkt kalk, byggnadskalk) är lämpligt att neutralisera syran (svavelsyra) med.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Bikarbonat fungerar i teorin men är väldigt svagt. Spädning är nog min rekommendation. Ta en stadig tuss blött papper mellan så borde det gå bra. Huden klarar lite.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på bikarbonat, det kan behövas en hel del dock beroende på syramängden men å andra sidan är det inte farligt i sig om du skulle få rester kvar av det efter neutraliseringen. Sen bör kaustiksoda eller ammoniak göra jobbet effektivare men de är alla starka baser som man i sin tur ska vara försiktig med, hur reaktionen med en kraftig och en svag bas skiljer sig vågar jag inte riktigt uttala mig om men bikarbonat (eller bakpulver) känns helt klart säkrast.