Varför har butiker xxx.99-priser?

Permalänk
Medlem

Varför har butiker xxx.99-priser?

Tja allihopa!

Först och främst, ledsen för att det är fel del av forumet, men sweclockers lät mig inte skriva tråden i butik-forumet utan att ge någon indikation på varför.

Här är frågan rakt på: Varför har vissa butiker priser som slutar med .99? Alltså om man tar t.ex vissa elektronikbutiker så kanske man hittar ett mobilskal som kostar 99.99kr. Varför gör man så här? 99 öre högre i pris än att bara sätta 99kr känns inte direkt som världens inkomst-bonus för företaget, eller vad säger ni?

Tack på förhand för svar
/Nyfiken

PS: Admin får mer än gärna flytta tråden till sin rätta plats samt ge svar på varför jag inte kunde skriva i den delen av forumet

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv

Psykologi.. Det finns påståenden om att vissa människor ser priset 999kr som mindre än 1000kr. Det skapar dock lite extra jobb.

Det finns mer att läsa om det här:
https://www.quora.com/Why-are-most-price-tags-normally-99-999...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Psykologi.. Det finns påståenden om att vissa människor ser priset 999kr som mindre än 1000kr. Det skapar dock lite extra jobb.

Det finns mer att läsa om det här:
https://www.quora.com/Why-are-most-price-tags-normally-99-999...

Jag tror TS menar 99,99 kr vs 99 kr. Man får ju nästan inget för 99 öre. I Finland slutar nästan alla priser på xx,95 eller xx,99, även dyrare saker. 99 cent är ju dock värt mycket mera. Men visst, finns många saker som slutar på 99 cent som hade kunnat sluta på 90 cent istället, 9 cent är ju värt ännu mindre än 99 öre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

För att 199,95kr är ju mindre när man ser det än 200kr. Skiljer fem öre men omedvetet väljer många en butik som säljer samma varor fem öre billigare och tycker att det är en stor skillnad i pris.

Som Johan sa, det är psykologi på låg nivå, dvs den undermedvetna nivån

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror TS menar 99,99 kr vs 99 kr. Man får ju nästan inget för 99 öre. I Finland slutar nästan alla priser på xx,95 eller xx,99, även dyrare saker. 99 cent är ju dock värt mycket mera. Men visst, finns många saker som slutar på 99 cent som hade kunnat sluta på 90 cent istället, 9 cent är ju värt ännu mindre än 99 öre.

Angående 99,99 kr vs 99 kr, så är 99.99kr betydligt bättre då butiken slipper växel och det går snabbare i kön, enklare att räkna och de får 1krona mer m.m. Varför de inte skriver ut 100kr är det som jag skrev ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående 99,99 kr vs 99 kr, så är 99.99kr betydligt bättre då butiken slipper växel och det går snabbare i kön, enklare att räkna och de får 1krona mer m.m. Varför de inte skriver ut 100kr är det som jag skrev ovanför.

Betalar man med kort så betalar man det exakta priset, utan avrundning.

Permalänk
Avstängd

Finns många tester på detta.
De har exempelvis testat detta med ett pris för tre. Ex tror jag det var kiwi eller nåt. En för 3kr eller tre stycken för 10kr. De flesta valde tre stycken för 10kr.
Samma sak med 9,99kr eller 10kr. Känns billigare med 9,99kr även om du inte tjänar någonting efter öresavrundningen.

Allt handlar om psykologi.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tja allihopa!

Först och främst, ledsen för att det är fel del av forumet, men sweclockers lät mig inte skriva tråden i butik-forumet utan att ge någon indikation på varför.

Här är frågan rakt på: Varför har vissa butiker priser som slutar med .99? Alltså om man tar t.ex vissa elektronikbutiker så kanske man hittar ett mobilskal som kostar 99.99kr. Varför gör man så här? 99 öre högre i pris än att bara sätta 99kr känns inte direkt som världens inkomst-bonus för företaget, eller vad säger ni?

Tack på förhand för svar
/Nyfiken

PS: Admin får mer än gärna flytta tråden till sin rätta plats samt ge svar på varför jag inte kunde skriva i den delen av forumet

Som många säger så är det psykologi. 99,99Kr ser mindre ut är 100Kr, och med avrundning så blir det ju ändå 100Kr, men klart... Handlar man mycket så "förlorar" ju butikerna på det. Fast ändå inte eftersom man blir lurad att köpa mer eftersom allt är så "billigt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

99.00 vs 99.99 kan göra ganska stor skillnad för butiken även om det kanske inte verkar så. Säg att inköpspriset på varan är 90kr, då skulle butiken tjäna 9kr vid 99.00-priset och 9.99kr vid 99.99-priset, dvs 11% mer, och det är inte lite.

Permalänk
Medlem

Alright alright tack för alla svar. Så psykologi alltså... Makes sense men det är rätt löjligt tycker jag. Även 99kr är, låter och känns billigare än 100kr, och att då dryga ut med 99 öre är bara larv i min åsikt.
Men kul iaf att man fick typ exakt svar om vad det handlar om

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag slänger ut en annan tanke. Jag ser knappast 99:90 som billigt och 100 som dyrt
Tror inte många andra gör det heller.
Det här med psykologin är så kul, gillar hur "alla" alltid tror så mkt om "alla" andra men inte sig själva

Folk har blivit så medvetna idag att jag inte tror att det är många som går runt och tycker att 29:90 är värsta klippet, men 30:00 är värsta dyrt.

Ska man snacka psykologi så skulle jag säga att den största vinsten är att xxxxx:99 priserna gör att -totalsumman- upplevs som billigare.
Handlar man på sig 30 produkter så känns det nog bättre att hamna på 497:- istället för 505:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Alright alright tack för alla svar. Så psykologi alltså... Makes sense men det är rätt löjligt tycker jag. Även 99kr är, låter och känns billigare än 100kr, och att då dryga ut med 99 öre är bara larv i min åsikt.
Men kul iaf att man fick typ exakt svar om vad det handlar om

Som nån sa tidigare, om 9:99 känns och säljer lika bra som 9:00 så är det ju lika väl att butiken bara kör på 9:99.
Säg att en stor matvaruaffär pumpar ut 1000 st av en viss produkt per dag, gånger 365 dar om året så blir denna lilla löjliga summa 360 000:- per år.... Ta det gånger några tusentals produkter i butiken så blir det ju hundratals miljoner per år....

Men jag håller med om att prissättningen är konstig/löjlig. Gillar det inte heller.
Men, säg att dom endast skulle prissätta till hela / halva kronor så skulle ju definitivt kunden förlora på det då allt skulle avrundas uppåt antar jag...

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, psykologist så verkar varan billigare för de flesta. Kanske inte så konstigt just på 99,xx vs 100,00 då det är 2-siffrigt vs 3-siffrigt.
Vet även av folk som i deras huvud avrundar 249,xx kr till 240 kr. De avrundar till närmaste tiotal neråt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ett bra knep för att skydda sig är att alltid handla för ett fast belopp när man exempelvis storhandlar mat. Säg att priset får vara max 11xx kr. Utifrån det och handscannern som en del butiker har så kan man ganska lätt hålla sig på mattan och helt enkelt tävla mot sig själv att för priset få så många varor som möjligt. Med andra ord är det ok att handla för 1199.99 men inte för 1200 kr. Så stoppa så fort du passerar tusenlappen.

Just priset x99 ser hundra kronor billigare ut än att det kostar nästa hundralapp. På sett och vis vet butiker att en del genomskådar detta och har i vissa fall "sjysta priser" med jämna hundralappar, förekommer ofta på större reor. Jämför man priset 199 och 200 kr så motsvarar det att man måste köpa 200 st för att få "en på köpet", men redan vid 3 eller 5 stycken anser dom flesta att man fått en på köpet. Om du kollar noga på saker som du tycker ser sjysst ut av butiken och något som butiken ger dig på köpet är priset oftast en ren 10:a exempelvis två chokladbitar för 40 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

välkommen till världen av psykologi.

Det är därför mjölken står längst in i affären.
Det är därför större butiker bakar och grillar mat kl.16
Det är därför godiset finns vid kassalinjen.

Är 100% medveten om detta, ändå så handlar jag mat hungrig och undrar varför det blev så dyrt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

xxx.99-priser är knappast ett problem, problemet i USA är snarare att försäljare skriver priset exklusive moms. Vilket gör det svårare för kunden att se den totala kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

xxx.99-priser är knappast ett problem, problemet i USA är snarare att försäljare skriver priset exklusive moms. Vilket gör det svårare för kunden att se den totala kostnaden.

Håller med om att det är störande. Kanske ännu värre psykologiskt också.
Var i USA för några år sedan. Minns inte så mycket av när jag köpte saker och måste lägga till extra. Däremot minns jag att jag köpte en Yankeeskeps från butiken på Fifth Avenue som tydligen har momsen färdigt inbakad i priset. Den kostade 19,99 dollar så jag gav 20 + 10, blev förvånad då jag genast fick tian tillbaks (och förstås 1 cent ). Så jag måste ju ha handlat något tidigare där jag först gav för lite även om jag inte minns det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att psykologin fungerar med att ha ett pris som slutar på 99:90:-, 399:-, 1499:-. Märker det på många kunder i butiken när vi står och pratar om en produkt och de tittar till på prislappen. Då säger de i stil med "den kostade 99 ja". Fast på prislappen kostar den 99:90.

Jag tycker det är mycket intressant med just hur man i en butik kan påverka kunderna. Både med prissättningar och placering och dylikt. Ta t.ex Maxi som har massor "tag två för" och då oftast så kan det handla om 80 öre i rabatt när man handlar 2 istället för en.

Även jag som är otroligt medveten och har detta som intresse går på detta ibland.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

xxx.99-priser är knappast ett problem, problemet i USA är snarare att försäljare skriver priset exklusive moms. Vilket gör det svårare för kunden att se den totala kostnaden.

Har det inte att göra med att man betalar olika mycket beroende på vilken delstat det gäller? Om jag inte minns fel kan man dessutom få något slags avdrag om man bor i en annan delstat med annan skattesats.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag slänger ut en annan tanke. Jag ser knappast 99:90 som billigt och 100 som dyrt
Tror inte många andra gör det heller.
Det här med psykologin är så kul, gillar hur "alla" alltid tror så mkt om "alla" andra men inte sig själva

Folk har blivit så medvetna idag att jag inte tror att det är många som går runt och tycker att 29:90 är värsta klippet, men 30:00 är värsta dyrt.

Ska man snacka psykologi så skulle jag säga att den största vinsten är att xxxxx:99 priserna gör att -totalsumman- upplevs som billigare.
Handlar man på sig 30 produkter så känns det nog bättre att hamna på 497:- istället för 505:-

Du tror inte att det gör det, men så är det. Finns otroligt mycket nästan löjliga saker som bevisar. Hamburgarna på donken som visas på bilden ovanför kassan säljer absolut bäst, olika sorters musik gör att kunder köper mer osv. osv.

Säg att det ökar försäljning med bara 1 procent, så blir det ganska stor skillnad om du säljer för flera miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Har det inte att göra med att man betalar olika mycket beroende på vilken delstat det gäller? Om jag inte minns fel kan man dessutom få något slags avdrag om man bor i en annan delstat med annan skattesats.

Jo, det skiljer mellan delstaterna (några få har ingen skatt) och de kan göra diverse avdrag.
Skattesystemet är helt vansinnigt i USA, arbetsgivaren drar inte skatt på lönen så det är en rejäl deklaration varje år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Betalar man med kort så betalar man det exakta priset, utan avrundning.

Ja. Om man betalar kontant så ibland kan öresavrundningen vara till butikens fördel och ibland till ens egen fördel.
Om man både har med sig tillräckligt mycket kontant och har ett kort man kan betala med så skulle man kunna räkna ut vem som tjänar på öresavrundningen, jag eller butiken. Kan säkert tjäna tiotals, kanske t.o.m. hundratals kronor per år om man räknar på det. Men det borde bli rätt så dåligt betald tid.
Bättre att bara jobba ett par timmar extra betald övertid om man kan styra det. Även om man har relativt begränsade möjligheter att styra övertid så kanske man ändå kan påverka åtminstone några timmar per år.

Jag tror att de flesta skulle tjäna betydligt mer på att minska onödiga inköp än att få öresavrundningarna till sin fördel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Var i USA för några år sedan. Minns inte så mycket av när jag köpte saker och måste lägga till extra. Däremot minns jag att jag köpte en Yankeeskeps från butiken på Fifth Avenue som tydligen har momsen färdigt inbakad i priset. Den kostade 19,99 dollar så jag gav 20 + 10, blev förvånad då jag genast fick tian tillbaks (och förstås 1 cent ). Så jag måste ju ha handlat något tidigare där jag först gav för lite även om jag inte minns det.

Staten New York har ett generellt undantag från försäljningsskatt på klädesplagg med styckpris under $ 110. Individuella counties har rätt att ta ut ett lokalt tillägg om de vill, men NYC gör det inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Kan förstå priser som x,99 eller x,89 för att det skapar någon utomjordlig illusion av att det är billigare, det avrundas ändå uppåt.
Men vad jag aldrig kommer förstå är priser som till exempel x,15. Det avrundas ju uppåt? Det finns inte ens en 15-öring? Riktigt drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan förstå priser som x,99 eller x,89 för att det skapar någon utomjordlig illusion av att det är billigare, det avrundas ändå uppåt.
Men vad jag aldrig kommer förstå är priser som till exempel x,15. Det avrundas ju uppåt? Det finns inte ens en 15-öring? Riktigt drygt.

Varför skulle det avrundas uppåt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Varför skulle det avrundas uppåt?

Butiker avrundar väl alltid uppåt? På coop till exempel blir 8,15 till 9Kr.
Dessutom, varför skulle det inte avrundas uppåt? Ska de avrunda neråt? Vore riktigt nice att betala mindre än vad som står på lappen. Avrundningsrabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om det börjar bli fler konsumenter som retar sig på alla dessa manipulationer?

Jag gör det i alla fall och då kan det hända att jag inte köper varan eller handlar i någon annan butik istället.

Detta med 99 eller 95 är så vanligt att man inte orkar bry sig, men tänker ändå baklänges att det inte är billigt.
Om någon affär faktiskt har priser som känns ärliga har det hänt att jag kanske köpt något extra för jag blev glad att slippa xx.99.

Annars retar jag mig mest när man i smyg minskar innehållet men behåller priset, där är det många gånger jag vägrat att köpa en annars favoritvara.

Exempel makaronpaket som i stället för 1500 gram plötsligt blir 1300 gram och kartongen ser lika stort ut på framsidan men är lite mindre djup vilket inte syns lika bra. Helt klart för att lura kunden.

Hade man höjt priset hade jag ändå glatt köpt den för att jag gillar den men nu blev man bara sur istället.

En annan klassiker är Apotekarnes julmust som av någon idiotisk anledning säljs i udda 1,4L flaskor istället för vanliga 1,5L.
Höj priset lite då istället och kör på vanliga standardflaskor. De kan rimligen inte tjäna mycket på att att ha en udda flasksort bara för julmusten med fördyrad hantering och allt + ilskna konsumenter.

Är det bara jag som är en sur gammal gubbe eller finns det fler som tänker som jag och är trött på alltför iögonenfallande manipulationer.

Vissa butiker har faktiskt gjort lite genvägar så man kan slippa den snitslade banan när man vet vade man ska ha och där handlar jag också lite extra gärna i glädje över att de underlättar för kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Butiker avrundar väl alltid uppåt? På coop till exempel blir 8,15 till 9Kr.
Dessutom, varför skulle det inte avrundas uppåt? Ska de avrunda neråt? Vore riktigt nice att betala mindre än vad som står på lappen. Avrundningsrabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kommer från den svenska öresavrundningen i butiker, som för 1-kronaintervaller ser ut såhär:

0 t.o.m 49 öre avrundas till 0 kronor.
50 t.o.m. 99 öre avrundas till 1 krona.

Source: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avrundning

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Annars retar jag mig mest när man i smyg minskar innehållet men behåller priset, där är det många gånger jag vägrat att köpa en annars favoritvara.

Exempel makaronpaket som i stället för 1500 gram plötsligt blir 1300 gram och kartongen ser lika stort ut på framsidan men är lite mindre djup vilket inte syns lika bra. Helt klart för att lura kunden.

Hade man höjt priset hade jag ändå glatt köpt den för att jag gillar den men nu blev man bara sur istället.

En annan klassiker är Apotekarnes julmust som av någon idiotisk anledning säljs i udda 1,4L flaskor istället för vanliga 1,5L.
Höj priset lite då istället och kör på vanliga standardflaskor. De kan rimligen inte tjäna mycket på att att ha en udda flasksort bara för julmusten med fördyrad hantering och allt + ilskna konsumenter.

Detta är mycket vanligt. "Start" är en sådan produkt som för några år sedan gjorde precis så. Samma mått men mindre "djup". Annars kan man se på de billigare egna matvarumärkerna "Ica basic", m.m. att i innehållsförteckningen är det mer socker och mindre bär och sådana fula knep. Läser för det mesta innehållsförteckningen och även jämförpris på hyllan. Ofta när en produkt förändrar utseende så kan den minska i innehåll men ha samma pris på hyllan. Det märker inte folk alls.
Tror verkligen på att de går med vinst med en 1.4 liters flaska. Blir det 7% i vinst per flaska (?), ilskna konsumenter är nog 0,0001% av de som köper. Folk märker inte detaljer som jag och du gör

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Butiker avrundar väl alltid uppåt? På coop till exempel blir 8,15 till 9Kr.
Dessutom, varför skulle det inte avrundas uppåt? Ska de avrunda neråt? Vore riktigt nice att betala mindre än vad som står på lappen. Avrundningsrabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas jag inte, det är olagligt.

https://lagen.nu/1970:1029

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."