När släpps ett spel på steam?

Permalänk
Medlem

När släpps ett spel på steam?

Tjena.

Sitter och väntar likt ett barn på julafton att Resident Evil Zero Remaster HD ska släppas på Steam. Enligt Steam själva släpps spelet idag den 19:e Januari, men än så länge kan man bara förhämta spelet. Så min fråga är väl när ungefär på dagen brukar spel släppas på releasedagen? Är det olika beroende på utvecklare eller är det en fast tid för alla spel?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Det lär dyka upp ikväll runt 19.00 svensk tid. Detta är nog det mest vanliga, ibland låses också spel upp kring midnatt har jag för mig.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

det står ju på alla spel this game will unlock in xx hours ?

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Vart kan jag se det? Har aldrig sett något liknande av dom spel jag har förköpt :S

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

det står ju på alla spel this game will unlock in xx hours ?

Verkar inte stå på denna (Inte orkat logga in, kollade bara som vanlig besökare): http://store.steampowered.com/app/339340/

Permalänk
Medlem

Förr i tiden så uppdaterade Steam alltid sig kl 19:00 med nya spelsläpp och uppdateringar till spel. Men idag är det upp till utvecklarna tror jag. Dock verkar standarden fortfarande vara 19:00 Svensk tid.

Permalänk
Medlem

Kikade in på steams forum för spelet och det pågår vilda diskussioner i ämnet. Stor underhållning som rekommenderas i väntan på spelet
Några påstår sig spela redan nu, andra hävdar att det släpps 10 AM PST (kl 19 sv tid) och så har vi den officiella hemsidan som säger den 22:e för länder utanför USA.

Permalänk
Medlem

haha älskar när det är så... ingen vet svaret, oftast inte ens företaget själv!

Permalänk
Medlem

Olika för alla länder. Var ju så för fallout i varje fall.

Permalänk
Medlem

INGA spel släpps fören de säker publicerar spelet trycker på en stor fet röd knapp som säger Publish, denna knapp kan enbart tryckas på mellan 15.00 och ca 2.00 Svensk tid på vardagar, andra tider kan du inte ge ut spel på Steam så länge du inte har mycket pengar bakom dig och får hjälp av Valve med midnight releases, dock är detta ganska så ovanligt och sker enbart av ett fåtal större spel, t.ex. större delen av alla utgivare kan eller får inte rätt till detta.

Det sagt, du kan konfigurera upp ett spel och släppa det i flera olika versioner per region och datum, men samma formula ovanför gäller, enda skillnaden är att du har nu fler paket som pekar på specifik region.

En utgivare kan också ange datum, tid så får den en räknare o.s.v. men inget av detta spelar roll, för åter igen så måste MÅSTE de publicera spelet med hjälp av knappen, tiden kan ha varit nådd i dagar ibland längre tid för spel innan de dyker upp, inget ovanligt att detta just sker för indie spel.

Överlag dock så släpper de flesta företagen spel klockan 19.00+-30 min svensk tid, varav 17.00 samt 21.00 är också väldigt vanligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.