Pi med loggfunktion för temperatur

Permalänk
Avstängd

Pi med loggfunktion för temperatur

Någon som vet en guide eller har byggt något liknande?

Behöver ha ett system för att ställa på plats där den skall övervaka temperatur och skriva aktuell temp varannan timma.

Behöver loggas med Dagens datum och tid samt temp vid tidpunkt.

OM någon känner med sig att det finns färdigbyggda termometrar med samma funktion så skulle det uppskattas också.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Hur långa perioder skall du logga? Om du klarar dig med 7 (30) dagar kanske den här vore något?

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/tillb...

Annars är det inte speciellt svårt att sätta igång en RPi med en DS18B20 som loggar till en databas varannan minut, sen kan du köra en liten webserver och plotta temperaturkurvorna om du har internetanslutning. Om du googlar lite hittar du ett antal guider.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tack för tipsen

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

m.nu har grejjer som sagt, kör det själv hos päronen: http://hem.hedman.eu (det är en stackars Pi som bygger grafer och mäter - nån sensor är lite ledsen just nu, har inte hunnit fixa).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

m.nu har grejjer som sagt, kör det själv hos päronen: http://hem.hedman.eu (det är en stackars Pi som bygger grafer och mäter - nån sensor är lite ledsen just nu, har inte hunnit fixa).

Får man fråga hur du överför mätdata? Är alla givare trådanslutna eller har du flera RPi som skickar in data?

Jag har lite idéer om att sätta upp något liknande för att hålla koll på huset men har inte möjlighet att tråda alla givare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Får man fråga hur du överför mätdata? Är alla givare trådanslutna eller har du flera RPi som skickar in data?

Jag har lite idéer om att sätta upp något liknande för att hålla koll på huset men har inte möjlighet att tråda alla givare.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är trådanslutet till en och samma Pi (det går måååånga meter kabel runt i den villan, under marken, till friggeboden, etc); men det är inga problem att sätta upp flera pajjer där datat aggregeras på ett ställe (kan göras mha owfsserver).

Annars kan du kombinera med exempelvis Telldus Duo och trådlösa givare, men de är lite smådyra.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Allt är trådanslutet till en och samma Pi (det går måååånga meter kabel runt i den villan, under marken, till friggeboden, etc); men det är inga problem att sätta upp flera pajjer där datat aggregeras på ett ställe (kan göras mha owfsserver).

Annars kan du kombinera med exempelvis Telldus Duo och trådlösa givare, men de är lite smådyra.

Ja, det låter som om det går åt en del kabel till en sådan installation. Jag har en idé om att använda några små Arduino med givare enligt Mysensors-konceptet och samla mätvärdena trådlöst till en RPi men jag har inte kommit längre än att köpa några av komponenterna än. Jag har inte heller löst strömförsörjningen heller; å ena sidan vore det skönt att slippa anpassa mätandet till var det finns eluttag, å andra sidan orkar man ju inte springa runt och byta batterier stup i kvarten...

Telldus är ett alternativ men det kostar som sagt en slant. Isf går jag nog hellre på Z-wave direkt, även om det är ännu dyrare. Jag har tecknat mig för en Pine A64 på kickstarter och tänkte köpa till Z-wave-modulen så slipper man iaf den höga uppstartskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: kabel är biligt, det är bara tråkigt att borra alla hål och fixa kabeldragning - när mor och far la om golvet på ett av planen högg jag ur en kanal i golvet där det går kabel för tempsensorer, kabeln mellan garaget och huset går genom en 40 cm tjock betongvägg - det tog sin stund, även med borrhammare

Jag har tittat lite på MySensors, och det verkar fräckt och genomtänkt med sitt meshnätverk. Ett alternativ som jag funderat på är att köpa ett gäng ESP8266 (inte Arduino, men µ-CPUer med inbyggd WiFi) som direkt kan prata MQTT/HTTP/Vad man nu vill så slipper man vara beroende av en mottagarnod som alltid ska vara igång.

Om jag läser rätt så bör man komma rätt långt med batterier (nästan två år) - man kommer ju rätt långt med att sända temperaturen lite mer sällan. http://www.mysensors.org/build/battery och http://forum.mysensors.org/topic/486/my-2aa-battery-sensor/17 var rätt intressanta. Dessutom får du väl skicka med batterinivån så man vet när det är dags att byta...

Annars finns det ju små solceller för inga pengar som man kan ha för att ladda upp batteriet (eller köpa en billig solcells-ljuskedja från Jula/Ikea och slakta densamme). Nackdelen är ju att då måste sensorn synas för att kunna få lite ljus

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero : kabel må vara billigt men vårt garage ligger inte i anslutning till huset utan 40-50 m bort, tvärs ett radhus och en parkeringsplats så kabel är inte görbart. Just i garaget finns det naturligtvis eluttag så det är inget problem, däremot är det ett helsike att komma upp på krypvinden och där finns inte heller någon el. Det verkar dock rätt lätt att mäta och skicka med batterispänningen så att man kan hålla koll på den och 6-12 månaders batteritid är ju helt ok.

ESP8266 verkar ju också trevlig och vad jag kan se har folk lyckats få kontakt på ett antal hundra meters håll med en vanlig hushålls-router så den skulle nog kunna räcka till garaget även om det är lite skit i vägen. Bäst att beställa ett par sådana så man kan testa

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jag har en kompis som har ungefär som du; garaget är 40 meter från huvudhuset. Där når inte Z-wave från garaget till huvudhuset, men Wifi fungerar.

ESP8266 är ju ganska billig (20-30 spänn/stycket) så det är ju värt att testa. Tror att totalkostnaden / nod blir lägre med en sån jämfört med MySensors, men MySensors har ju andra fräcka features (som meshnätverk), och du får fler IO-pinnar än med ESP8266.

BTW, mer bakgrundsfakta som kan vara intressant: http://www.instructables.com/id/Low-cost-WIFI-temperature-dat...

Lycka till! Jag är intresserad av hur det går för dig

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@zarkov: Jag har en kompis som har ungefär som du; garaget är 40 meter från huvudhuset. Där når inte Z-wave från garaget till huvudhuset, men Wifi fungerar.

Nej, det kan jag tänka mig. Jag tänkte dock hålla mig inom huset med Z-wave, styra utebelysning och hålla koll på att dörrar och fönster är stängda.

Skrivet av zyberzero:

ESP8266 är ju ganska billig (20-30 spänn/stycket) så det är ju värt att testa. Tror att totalkostnaden / nod blir lägre med en sån jämfört med MySensors, men MySensors har ju andra fräcka features (som meshnätverk), och du får fler IO-pinnar än med ESP8266.

BTW, mer bakgrundsfakta som kan vara intressant: http://www.instructables.com/id/Low-cost-WIFI-temperature-dat...

Lycka till! Jag är intresserad av hur det går för dig

Japp, sitter som bäst och tittar på AliExpress efter vettiga ESP8266, det får nog bli några sådana och ett par DHT22 temp/luftfuktighetsgivare.

Det här verkar som en bra guide: https://learn.adafruit.com/esp8266-temperature-slash-humidity...

Edit: Beställt! Två ESP med varsin spänningsregulat och DHT22 temp/fukt-givare till att börja med. Nu börjar väntan, AliExpress är billigt men fasen vad slöa de är på att leverera...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

m.nu har grejjer som sagt, kör det själv hos päronen: http://hem.hedman.eu (det är en stackars Pi som bygger grafer och mäter - nån sensor är lite ledsen just nu, har inte hunnit fixa).

Finns de någon orsak varför du inte kör flera givare i samma graf? Går ju att sära på dem genom färger. Samt är de inte av intresse att visa under längre tid ? Bara en tanke som slog mig, också satt upp liknade sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Finns de någon orsak varför du inte kör flera givare i samma graf? Går ju att sära på dem genom färger. Samt är de inte av intresse att visa under längre tid ? Bara en tanke som slog mig, också satt upp liknade sidan.

Absolut ingen särskild anledning alls. Olika medelvärden sparas i ~10 år, så datat finns att ta fram (och det finns fler sidor som inte syns där andra grafer förekommer).

/Z

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.